رژیم غذایی در افراد دیابتی | متخصص تغذیه | رژیم درمانی


بیماری دیابت ، امروزه به دلیل عوامل بسیاری ؛ همچون داشتن رژیم غذایی نادرست بسیار در میان افراد شایع شده است که به دلیل خطرناک بودن آن ، باید کنترل شده و سریعا درمان گردد ؛ در صورت عدم توجه به درمان و کنترل به موقع، این بیماری ممکن است بسیار پیشرفت کرده و موجب از دست دادن قلب ، پا ، کلیه ، کوری چشم افراد و مشکلات عدیده دیگری شود. شناسایی بهترین و مناسب ترین رژیم غذایی در افراد دیابتی ، توسط دکتر مهدی شادنوش ، بهترین متخصص تغذیه در تهران بسیار حائز اهمیت است. چون برای بسیاری از ما خودداری از خوردن قند و کربن های ساده یک روش موثر برای کاهش وزن به شمار می آید ؛ ولی برای افراد دیابتی ، این می تواند موضوع مرگ و زندگی باشد ؛ متوازن کردن برخی غذاهای خاص ، می تواند به حفظ سلامت ، بهبود آسایش عمومی و جلوگیری از بروز مشکلات آتی کمک کند.

رژیم غذایی در افراد دیابتی - دکتر شادنوش

 

بهترین رژیم غذایی برای افراد دیابتی

یک متخصص مراقبت های درمانی ، مثل یک پزشک یا متخصص تغذیه می تواند به افراد مبتلا به دیابت های نوع 1 و 2 در یافتن مفیدترین رژیم غذایی در افراد دیابتی که بهترین و مناسب ترین غذاها برای آن ها به شمار می آیند ، کمک کند ؛ مواد قندی و کربوهیدرات های نشاسته ای ، سطوح قند خون را افزایش می دهند ؛ ولی افراد می توانند غذاهایی را انتخاب کنند که حاوی مقادیر مناسبی از این مواد ، به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی متعادل هستند.

در افراد دیابتی ، نظارت بر مقدار کلی کربوهیدرات در وعده غذایی حائز اهمیت می باشد ؛ میزان کربوهیدرات بر اساس فاکتورهای مختلفی ؛ از قبیل سطح فعالیت فرد و داروهای مورد مصرف ؛ مثل انسولین ، متغیر است ؛ یک متخصص تغذیه ، دستورالعمل هایی را به منظور تامین نیازهای غذایی یک فرد به بهترین شکل ممکن ، توصیه می نماید. احتمال مرگ و میر در اثر بیماری های قلبی یا تجربه کردن یک حمله قلبی تهدید کننده در افراد دیابتی در مقایسه با افراد سالم ، دو تا چهار برابر بیشتر است ؛ خوشبختانه ، غذاهای خوشمزه فراوانی وجود دارند که برای افراد دیابتی به عنوان مناسب ترین و بهترین غذاها به شمار می آیند.

تاثیر رژیم غذایی در افراد دیابتی

در صورت داشتن یک برنامه غذایی مناسب ، می توان به جنگ بیماری دیابت رفت ؛ میزان تخصص و تجربه متخصص تغذیه تاثیر بسیار زیادی در تنظیم یک برنامه غذایی خوب دارد.

  • برای تدوین یک برنامه غذایی خوب باید موارد زیر را در نظر گرفت :
  1. سطح کالری مورد نیاز بدن
  2. آداب خانوادگی ، فرهنگی و عادات افراد
  3. وضعیت سلامت
  4. سطح فعالیت بدن
  5. داروهای مورد استفاده توسط افراد
  6. زمان هایی که افراد میل به غذا خوردن دارند.
  7. نوع ورزشی که افراد مایل به انجام آن هستند.
  8. نوع نوشیدنی و غذایی که افراد دوست دارند.

رژیم غذایی در افراد دیابتی

 

با چه غذاهایی می توان دیابت را کنترل کرد ؟

برخی از افراد فکر می کنند که رعایت رژیم غذایی ، موجب می گردد تا آن ها از مصرف بسیاری از مواد غذایی محروم شوند ؛ در حالیکه این چنین نیست ؛ تدوین یک رژیم غذایی مناسب توسط یک پزشک متخصص خوب ، این امکان را به افراد می دهد تا بتوانند یک رژیم غذایی جامع و متنوع از حبوبات ، میوه و سبزیجات ، گوشت ، لبنیات و چربی ها داشته باشند. دکتر شادنوش ، بهترین متخصص تغذیه در تهران ، برای رژیم غذایی در افراد دیابتی توصیه می کند :

  • فیبر ، ماده ای است که می تواند موجب مهار قند خون شود.
  • بتاکاروتن ، از منابع طبیعی است که به وفور در هویج ، وجود داشته و مصرف آن ، موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت شده و میزان قند خون را تنظیم می کند.
  • کلم بروکلی ، به دلیل داشتن کروم فراوان در تنظیم قند خون در دراز مدت ، موجب تنظیم قند خون افراد می شود.
  • لبنیات کم چرب ، موجب کاهش مقاومت در برابر انسولین شده و به کم شدن وزن کمک می نماید.
  • استفاده از کره بادام زمینی ، موجب کور شدن اشتها شده و سبب می گردد تا افراد دیابت بیشتر سیر شوند.

همچنین ، به دلیل سرشار بودن این ماده غذایی از چربی های غیر اشباع ، مصرف آن قند خون را تنظیم می نماید و مواد غذایی بسیار دیگری که دکتر مهدی شادنوش ، بهترین مشاور تغذیه در تهران ، با در نظر گرفتن علایق و میزان پیشرفت بیماری شما آن ها را در رژیم غذایی روزانه تان قرار خواهد داد.

بهترین غذاها برای افراد دیابتی

بهترین و مناسب ترین غذاها برای افراد دیابتی ، غذاهای کم کربن ، کم قند ، پر فیبر ، مواد غذایی دارای قابلیت گوارش آهسته ؛ مثل چربی های سالم و پروتئین هایی می باشد که در عین حال ، خوش طعم هم هستند ؛ تعیین بهترین و مناسب ترین غذاها ، در زمانی که شما مبتلا به دیابت هستید ، امری دشوار می باشد ؛ علت دشوار بودن این کار ، این است که هدف اصلی ، انتخاب غذاهایی است که بتواند سطح قند شما را کنترل کند. در عین حال ، خوردن غذاهایی که بتواند از بروز مشکلات دیابتی ؛ از قبیل بیماری های قلبی جلوگیری نماید نیز حائز اهمیت می باشد ؛ رژیم غذایی شما می تواند نقش به سزایی در جلوگیری و مدیریت دیابت ، داشته باشد.

خبر خوب در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت

نگران نباشید چرا که دیابت به معنی حذف غذاهایی که از آن لذت می برید ، نیست. افراد دیابتی هنوز هم می توانند غذاهای مورد علاقه خود را میل کنند ، اما تنها نیاز است غذاهای مورد علاقه خود را در وعده های کوچکتر مصرف کنند. نکته مهم در دیابت ، خوردن انواع غذاهای سالم از تمامی گروه های غذایی است به شرطی که برنامه غذایی مشخصی داشته باشید.

مواد مغذی مهم در رژیم غذایی افراد دیابتی

  • میوه ها : توت ، موز ، انگور ، پرتقال ، سیب
  • غیر نشاسته ای : هویج ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، فلفل ، سبزیجات
  • غلات : کینوا ، جو ، گندم ، نان ، ماکارونی ، نان توتیلا ، برنج

پروتئین در تغذیه افراد مبتلا به دیابت

  • گوشت بدون چربی ، تخم مرغ ، ماهی ، مرغ و بوقلمون بدون پوست ، آجیل و بادام زمینی ، توفو ، لبنیات کم چرب یا بدون چربی
  • چربی های مفید در تغذیه افراد مبتلا به دیابت
  • آجیل و دانه ها
  • آووکادو
  • کلزا و روغن زیتون
  • ماهی آزاد و ماهی تن

زمان تغذیه افراد دیابتی

در صورتی که از انسولین و داروهای دیابت استفاده می کنید و در خوردن وعده های غذایی خود تاخیر داشته باشید و یا وعده غذایی خود را حذف کرده باشید ، ممکن است سطح گلوکز خون شما بسیار پایین بیاید. به همین علت لازم است بدانید وعده های غذایی خود را چه زمان بخورید.

در این خصوص توصیه می شود حتما با بهترین متخصص تغذیه تهران ، مشورت داشته باشید تا بتوانید بهترین رژیم غذایی در افراد دیابتی را داشته باشید. بسته به نوع داروهای دیابت ، ممکن است برخی افراد نیاز داشته باشند تا هر روز به همان میزان کربوهیدرات مصرف کنند ، همچنین در صورتی که انسولین را در هنگام صرف غذا استفاده می کنید ، می توانید برنامه غذایی انعطاف پذیری داشته باشید.

بهترین رژیم لاغری برای اشخاص دیابتی :

در مواردی که فرد دچار بیماری دیابت است مواد خوراکی مصرفی در وعده های غذایی از اهمیت بسیار برخوردار است. تغذیه درست و فعالیت های بدنی علاوه بر مزیت های بسیار در این شرایط بیماری سبب می شود که سطح گلوکز خون را در حد متناسبی حفظ کرد. جهت کنترل و مدیریت قند خون بالا بایستی در مصرف مواد غذایی با انجام حرکت های بدنی تعادلی را میان قند دریافتی و گلوکز خون ایجاد ساخت. دقت داشته باشید

رژیم غذایی در افراد دیابتی به زمان و مکان مصرف ماده های خوراکی مبتنی است. بدین دلیل دقت بالایی را باید به خرج داد در جهت زمان مناسب استفاده از هر ماده غذایی را خاطر نشان شوید. شایان ذکر است که برای این قبیل افراد تغییر در روند غذایی در مراحل ابتدایی ممکن است چالش برانگیز باشد. اما با رعایت نکات گفته شده توسط بهترین متخصص تغذیه می توان این چالش رخ داده را مدیریت کرد و بدون کمترین اختلالی اشخاص دیابتی نیز از رژیم های غذایی درمانی بهره مند گردند.

در این صورت عمده سوال ها در ارتباط با این موضوع است که چه چیزی مناسب است که مصرف شود؟ برای پاسخ به این پرسش باید به عرض برسانیم که خبر خوب این است که آن دسته از کسانی که به این عارضه ابتلا دارند به معنای آن نیست که غذایی را از وعده های روز خود حذف کنند. بلکه باید در ارتباط با واحد های دریافتی رعایت و دقت بیشتری داشته باشند. شما همچنان می توانید از غذاهایی مورد علاقه خود لذت ببرید اما بهتر است که در صورت احساس نارضایتی مقدار مواد مصرف شده را به حداقل برسانید و وعده های خود را خورد کنید. کلید اصلی رعایت رژیم غذایی در افراد دیابتی این است که خوردن انواع غذاهای سالم از تمامی گروه های غذایی به مقداری باشد که به وسیله بهترین متخصص تغذیه برای شما مشخص گردیده است.

باورنکردنی های رژیم غذایی برای افراد دیابتی که نمی دانستید چیست؟

همگی ما فکر می کنیم چون بیماری مزمنی همانند دیابت را داریم بی شک بایدها و نبایدها به ذهن ما خطور می کند. نباید شیرینی بخورید، اندازه و تعداد میوه های مصرفی در روز مهم نیست و یا اینکه در رژیم غذایی آنان مقدار نمک مهم نخواهد بود. اما بهتر است تمامی این موارد را به درستی مورد ارزیابی قرار دهید. عبارتند از :

  • شیرینی
    برای گروهی از بیماران که به دیابت مبتلا هستند ، مصرف مقدار اندکی شیرینی مشکلی نخواهد داشت. اما به شرط اینکه رژیم غذایی دریافتی را به طور اصولی و درست باید اجرا کرد. اما باز با این حساب مقدار قند و شیرینی مصرفی را کاهش دهید.
  • میوه
    مصرف میوه همیشه برای سلامت افراد از اهمیت بسیاری برخوردار است اما برای رژیم غذایی بیماران دیابتی بایستی به تعداد مشخص و کنترل شده از میوه ها استفاده شود. میوه ها دارای قند طبیعی است که می تواند گلوکز خون را افزایش دهد.
  • نمک
    ید در رژیم غذایی افراد دیابتی تاثیر گذار است. درست است که نمک ارتباطی به قند خون ندارد اما این ماده می تواند فشار خون را افزایش دهد و در گروهی از بیماران که دیابت نوع 2 دارند می تواند کمی خطرناک باشد.
  • غذاهای چرب
    داشتن چربی در مواد غذایی یک پیامد ناخوشایند دارد که آن هم روند تخلیه معده است که به کندی پیش می رود. استفاده بیش از حد از روغن در رژیم غذایی افراد دیابتی می تواند دلیلی برای افزایش قند خون آنان شود. بیماران دیابتی بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند از همین رو بهتر است که چربی درون غذا برای این افراد بسیار کنترل شده باشد.



Source link