خورشت کنگر چونه درست میشود ؟


خورشت کنگر یکی از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی است که به عنوان یک خورش فصلی شناخته شده است و بیشتر در فصل بهار پخته میشود.در ادامه این مطلب از شما با طرز تهیه خورشت کنگر آشنا خواهید شد.

 خورشت کنگر - خورشت در ظرف سفید

طرز تهیه خورشت کنگر

خورش کنگر از آن دست خورشت های قدیمی و خوشمزه می باشد که میان ایرانیان طرفداران زیادی دارد ، این خورشت به دلیل وجود کنگر خورشت فصلی می باشد  زیرا کنگر از اواخر زمستان تا اوایل تابستان فصل برداشت کنگر است می شود.

این خورشت خوشمزه به دو صورت تهیه می شود که این کاملا سلیقه ای می باشد، برخی از افراد آن را با سبزی و تهیه می کنند که در آن صورت شباهت زیادی به خورشت کرفس دارد برخی دیگر از افراد آن را با رب و لپه تهیه می کنند که شباهت بسیاری به قیمه پیدا می کند.

خورشت کنگر به صورت متداول با گوشت قرمز طبخ می شود ولی می توان آن را با گوشت های سفید مانند مرغ و بوقلمون هم تهیه کرد. ضمن اینکه این خورش خوشمزه را می توانید بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی هم تهیه کنید.  

همچنین در بخوانید : طرز تهیه خورش کلم بروکلی به سه روش مختلف

روش اول طبخ خورشت کنگر 

مواد لازم

مواد مقدار
کنگر یک کیلوگرم
گوشت خورشتی ۲۵۰ گرم
ترکیب نعنا و جعفری ۲۰۰ گرم
پیاز یک عدد
رب گوجه‌فرنگی یک قاشق غذاخوری
زردچوبه و فلفل سیاه هرکدام نصف قاشق چای‌خوری
نمک، آبغوره و رب انار به مقدار لازم

مناسب برای: ۴ نفر

زمان پخت: ۳ ساعت

طرز تهیه خورشت کنگر

۱.ابتدا یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا سبک شود. زمانی که پیاز سبک شد، ۲۵۰ گرم گوشت خورشتی را به پیاز اضافه کنید. گوشت را تفت دهید تا رنگ آن کاملا عوض شود. یک‌دوم قاشق چای‌خوری زردچوبه و یک‌دوم قاشق چای‌خوری فلفل سیاه هم اضافه کنید. گوشت را با ادویه‌ها برای سه الی چهار دقیقه تفت دهید. تا جایی که روی گوشت گرفته شود آب اضافه کنید و اجازه دهید برای دو تا سه ساعت با حرارت ملایم گوشت بپزد.

۲.در این فاصله یک کیلوگرم کنگر را بشویید و تیغ‌های آن را کاملا جدا کرده و پاک کنید. دقت کنید که همه تیغ‌ها را کاملا جدا کنید. سپس آن‌ها را به شکل دلخواه برش بزنید و داخل مقداری روغن تفت دهید و کنار بگذارید.

۳.یک قاشق غذاخوری سرخالی رب گوجه‌فرنگی را داخل مقداری روغن تفت داده و زمانی که گوشت نیم‌پز شد به آن اضافه کنید. ۲۰۰ گرم سبزی نعنا و جعفری را ریز خرد کنید و داخل کمی روغن تفت دهید و به خورشت اضافه کنید. (می‌توانید مقداری سبزی قورمه هم اضافه کنید). اجازه دهید گوشت و سبزی کامل بپزند. زمانی که پخت کامل شد کنگرهای سرخ شده را هم اضافه کرده و نمک خورشت را اندازه کنید. تقریبا نیم ساعت زمان نیاز است تا کنگر کامل پخته شود. برای چاشنی خورشت هم می‌توانید از آبغوره و رب انار استفاده کنید.

خورشت کنگر - خورشت در ظرف مسی

روش دوم طبخ خورشت کنگر

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی ۵۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
لپه ۱ پیمانه
لیمو عمانی ۲ عدد
کنگر ۳۵۰ گرم
آب جوش به مقدار کافی
زعفران دم کرده به مقدار کافی
نمک و فلفل قرمز به مقدار کافی
پودر لیمو عمانی و زردچوبه به مقدار کافی

مرحله اول

برای تهیه خورش کنگر خوشمزه در ابتدای کار لپه را شسته و درون یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه به اندازه ای که یک بند انگشت روی لپه را بگیرد آب اضافه کرده و اجازه می دهیم به مدت ۲ ساعت خیس بخورد.

مرحله دوم

حالا روی لیمو عمانی را با چنگال چند سوراخ ریز ایجاد می کنیم و درون یک کاسه حاوی آب ولرم ریخته، سپس اجازه می دهیم به مدت ۱ ساعت درون آب بماند تا تلخی آنها کاملا از بین برود. پس از گذشت این زمان پوست پیاز را جدا کرده و می شوییم.

مرحله سوم

حالا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم می گذاریم و مقداری روغن مایع به آن می افزاییم. در ادامه پیاز را به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود.

مرحله چهارم

در ادامه گوشت را به صورت مکعبی یکسان خرد کرده و به قابلمه می افزاییم. حالا گوشت را تفت می دهیم تا تغییر رنگ بدهد، سپس رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا رب گوجه فرنگی سرخ شود.

مرحله پنجم

زمانی که بوی خامی رب گوجه فرنگی از بین رفت، مقداری نمک را به همراه زردچوبه، فلفل قرمز و پودر لیمو عمانی به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا سرخ شوند. حالا لپه خیس خورده را درون آبکش ریخته و آبکشی می کنیم.

مرحله ششم

حالا لپه را به قابلمه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم، سپس لیمو عمانی های خیس خورده را به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه به اندازه ای که روی مواد درون قابلمه را بگیرد آب جوش اضافه کرده و درب قابلمه را می بندیم.

مرحله هفتم

در ادامه اجازه می دهیم خورش به مدت ۲ ساعت روی حرارت بماند تا مواد کاملا پخته شوند. پس از گذشت ۱ ساعت کنگر را می شوییم و به اندازه های دلخواه خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله هشتم

حالا مقداری روغن مایع درون تابه می افزاییم و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود. در ادامه کنگرهای خورد شده را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا کاملا سرخ شوند، سپس به همراه زعفران دم کرده به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در نهایت اجازه می دهیم خورش روی حرارت بماند تا کاملا جا بیفتد. زمانی که خورش جا افتاد، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و به همراه پلو و سالاد شیرازی سرو می کنیم. 

خورشت کنگر - خورشت و برنج

روش سوم طبخ خوشت کنگر

مواد لازم :

کنگر 200 گرم
برنج دو پیمانه
گوشت گوسفندی یا گوساله 300 گرم
پیاز یک عدد
گوجه ‌فرنگی دو عدد
لپه یک پیمانه
دارچین به مقدار لازم
زعفران دم شده به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
نمک، فلفل قرمز و ادویه گوشت به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت کنگر ساده و مجلسی :

جهت تهیه خورشت کنگر ابتدا پیاز را نگینی خورد کرده و درون تابه تفت دهید تا آب پیاز خشک شود.

مقداری زردچوبه به پیاز اضافه نمایید.

سپس در این مرحله گوشت را خورشتی خورد کرده و درون ماهیتابه حاوی پیاز بریزید و مجدد تفت دهید. نمک و فلفل و ادویه گوشت و دارچین (Cinnamon) را نیز اضافه نمایید.

زمانی که گوشت تغییر رنگ داد، گوجه ها نگینی خورد شده را نیز مخلوط کرده و درب قابلمه را به مدت 5 الی 10 دقیقه جفت کنید تا گوجه ها نرم شوند.

طرز تهیه خورشت گنکر فرنگی باید لپه هایی که از شب قبل خیس کرده بودید را به مواد داخل قابلمه اضافه و مجدد تفت دهید تا لپه از خامی گرفته شود.

سپس 2 الی 3 لیوان آب به مواد اضافه و درب قابلمه را جفت کرده و با حرارت ملایم اجازه دهید گوشت و لپه بپزد.

در این بین کنگر ها را شسته و در روغن سرخ نمایید و زمانی که گوشت و لپه کاملا پخت درون خورشت بریزید. در صورت تمایل برای خوش عطر تر شدن خورشت کنگر در این مرحله مقداری زعفران دم کرده نیز اضافه نمایید.

برنج را به وسیله ی استفاده از طرز تهیه برنج ایرانی کته و آبکش و همراه با خورشت کنگر آماده شده میل نمایید.

حدود 15 دقیقه بعد غذای شما آماده سرو است.

خورشت کنگر - خورشت کنگر با لپه

خورش کنگر با مرغ

خورش کنگر به صورت متداول با گوشت خورشتی که متشکل از گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله است طبخ می شود ولی اگر شما منع مصرف گوشت قرمز دارید ، می توانید این خورش سنتی و بسیار مفید را با مرغ درست کنید.

می توانید مانند خورش مرغ از مرغ های یک تکه مانند سینه و ران مرغ استفاده کنید اما توصیه می کنیم برای اینکه خورش ظاهر اصلی خود را حفظ کند و شبیه خورش مرغ نشود گوشت مرغ را به صورت قیمه ای خرد کنید و در خورش استفاده کنید.

روش پخت این خورش با گوشت قرمز یا گوشت مرغ تفاوتی ندارد. مزیتی که پخت این خورش با گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز دارد این است که به خاطر اینکه مرغ سریعتر پخته می شود خورش شما نیز زود تر آماده سرو می شود.

می توانید برای دستور بالا به اندازه گوشت خورشتی ( ۴۰۰ گرم ) گوشت مرغ اضافه کنید. البته چون گوشت مرغ هم ارزان تر است و هم خاصیت های زیادی برای بدن دارد توصیه می کنیم مقداری بیشتری نسبت به گوشت قرمز در خورش خود استفاده کنید.

فوت و فن های دستور پخت خورش کنگر مجلسی با گوشت و مرغ

      1. کنگر را هرچقدر دیرتر به خورشت اضافه کنید سفت تر باقی می ماند.
      2. اگر ذائقه تون رو به تندی می رود کمی فلفل قرمز اضافه کنید.
      3. در ریختن زعفران در این خورش دست و دلباز باشید.
      4. می توانید نعنا و جعفری را حذف کنید و به صورت قرمز این خورشت را تهیه کنید.
      5. اگر کنگر زیاد تهیه کردید به صورت خام فریرز نکنید یک تفت کوچیک دهید سپس فریرز کنید.
      6. می توانید به جای لیموعمانی از آبلیمو یا آبغوره استفاده کنید دقت کنید در ۱۰ دقیقه انتهای چاشنی را اضافه کنید تا رنگ خورشت حفظ شود.
      7. می توانید در انتها کمی رب نارنج نیز به خورش اضافه کنید.
      8. در شستشو کنگر ها مراقب تیغ های ریز آنها باشید.

نکات طلایی طبخ بهتر خورشت کنگر لپه :

در صورت تمایل به طرز تهیه خورشت کنگر با لپه در مرحله آخر همرا با کنگر ها 1 قاشق رب گوجه فرنگی اضافه کنید، این کار رنگ و لعاب بهتری به خورشت می دهد.
در این غذا لپه قابل حذف می باشد.

راز خوشمزگی خورشت کنگر با مرغ و گوشت :

برای اضافه کردن چاشنی غذا به آن می توان از لیمو عمانی و آبغوره استفاده کرد.

خورشت کنگر مجلسی از سبزی مخصوص آن در بهار درست می شود. شما برای این که برای طرز درست کردن خورشت کنگر در تمام طول سال مشکلی نداشته باشید؛ می توانید آن را به مقدار لازم تهیه و در تمام طول سال استفاده کنید.

از دیگر سبزیجات آن می توان از نعنا و جعفری استفاده کرد.

در فصل بهار که اقدام به پخت این خورش به صورت تازه می کنید؛ می توانید به عنوان چاشنی از چند آلوچه نیز استفاده نمایید.

اگر شما به دنبال طرز تهیه خورشت کنگر با رب هستید؛ می توانید یک قاشق رب را در روغن تفت داده و  دقیقه آخر به خورش کنگر با رب اضافه کنید.

خورش کنگر با مرغ نیز از جمله گوشت های است که می توان از آن استفاده کرد. هم طعم عالی به غذا می دهد و هم نیاز به زمان پخت کمتری دارد.

درست کردن خورش کنگر کرمانشاهی و شیرازی !

خورش کنگر با برنج  به دو صورت کاملا خوشمزه درست می شود؛ اما درست کردن آن کاملا بستگی به سلیقه و ذائقه هر شخص دارد. بعضی از افراد آن را با سبزی درست کرده و بعضی دیگر آن را با رب و لپه درست می کنند که بیشتر شبیه به خورش قیمه می شود. در این مطلب شما را با طرز تهیه خورشت کنگر لپه، با رب، فرنگی، با گوشت، بدون سبزی، کرمانشاهی، شیرازی، ساده و مجلسی آشنا می کنیم.

سوالات متداول

خورشت کنگر بیشتر در چه فصلی سرو می شود ؟

فصل بهار

چاشنی خورشت کنگر گوشت و مرغ چه می باشد ؟

لیمو عمانی و آبغوره در طرز تهیه خورشت کنگر مرغ و گوشت کاربرد زیادی دارد.

نکات طبخ خورشت کنگر خوشمزه :

  • برای تهیه کنگر به جای استفاده از سبزی می توانید از رب گوجه فرنگی  همچنین زعفران استفاده کنید. در این صورت نوع قرمزی از خورشت کنگر را خواهید داشت. 
  • برخی از افراد در نوع قرمز این خورش لپه نیز می ریزند که این کاملا سلیقه ای می باشد. 
  • اگر دوست دارید که نوع ترشی از این خورشت کنگر داشته باشید می توانید آب غوره به آن اضافه کنید.
  • برای تهیه سبزی خورشت کنگر شما حتما باید اندازه یک سوم جعفری نعنا داشته باشید.
  • می توانید میزان سبزی خورشت کنگر را نصف کنید و برای نصف دیگر از سبزی، قورمه سبزی استفاده کنید که این نیز سلیقه ای می باشد. 
  • بسیاری از افراد به جای رب گوجه فرنگی از رب انار استفاده می کنند. 
  • میزان آب حدودی میباشد اگر دیدید که گوشت شما کاملا طبخ نشده و نیاز به آب بیشتری دارد می توانید مقداری آب به آن اضافه کنید. 
  • برای گرفتن تلخی لیمو عمانی ها می توانید حدود یک ساعت آن ها را در آب بگذارید سپس با کمک چنگال یا چاقو آن را سوراخ کنید و در خورشت بریزید.

خورشت کنگر - خورشت

گیاه کنگر

کنگر گیاهی خاردار با ساقه های ضخیم می باشد که از آن در تهیه خورشت ها و سوپ نیز استفاده می شود که بر اساس برخی از طبع ها گیاهی خوشمزه به شمار می آید که ارزش غذایی نیز دارد.

تاریخچه گیاه کنگر :این گیاه نخستین بار در کشور اتیوپی کشف شد که بعد ها در بسیاری از نقاط دیگر جهان پرورش یافت.

کنگر اصلی ترین ماده غذایی خورشت کنگر چه خواصی دارد ؟

استفاده و مصرف مکرر کنگر باعث افزایش کارایی و بهبودی بخش گوارش می شود.

تقویت قلب نیز از جمله دیگر خواص کنگر می باشد.

گیاه کنگر خاصیت دیگری نیز که دارد ادرار آور بودن آن می باشد.

خورشت کنگر - خورشت و برنج زعفرانی

چه کسانی کنگر نخورند ؟

کسانی از ناراحتی های کلیوی و مشکلات کبد رنج می برند در مصرف گیاه کنگر پرهیز نمایید.

فواید کنگر

فصل بهار پر از نوبرانه است، از جمله نوبرانه های فصل بهار کنگر است که دارای خواص درمانی زیادی است.

عصاره برگ و ریشه کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ ها مفید بوده و در درمان یرقان، سوءهاضمه، احساس ناراحتی در معده، نفخ، بی اشتهایی، تهوع ، اسهال خفیف یا یبوست ، نارسایی کبد ، دفع مزمن آلبومین و کم خونی بعد از جراحی مؤثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می کند.

کنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ های خاردار و ساقه های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به صورت خام در سالاد استفاده می کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link