خواص پیاز و تاثیرات شگفت انگیز آن برای سلامتی


خواص پیاز برای سلامتی بدن می‌توان به درمان کبد چرب، تقویت معده، درمان سرماخوردگی، تقویت چشم‌ها، تنظیم بالانس هورمونی زنان، جوان سازی پوست و چندین خاصیت دیگر اشاره کرد که در ادامه این مطلب از با خواص بیشتری آشنا خواهید شد.

خواص پیاز - سبزی

آشنایی با تاریخچه‌ی پیاز

منشا باستانی پیاز نواحی غربی و شرقی آسیا است. گونه‌های مختلف پیاز که در سراسر دنیا یافت می‌شود به این معنی است که پیاز از آسیا به قاره‌های دیگر برده شده و کشت آن توسط کشاورزان مختلف آغاز شده است. چین از ۵۰۰۰ سال قبل کشت و مصرف پیاز را آغاز کرده و آن را صادر می‌کرده است. پیاز در مصر باستان میوه‌ای مقدس و قابل احترام بوده است و دلیل آن شکل دایره‌ای، لایه لایه و متحدالمرکز آن بوده است. این سبزی آن‌قدر مقدس و محبوب بوده است که همیشه چندتایی پیاز همراه با مردگان دفن می‌کردند.

در اسناد پزشکی Charaka Samhita، مربوط به قرن ششم قبل از میلاد، از پیاز به‌عنوان یک گیاه دارویی یاد شده است. یک پزشک یونانی به نام دیوسکوریدس در قرن اول میلادی روش‌ها و مزایای مصرف پیاز را مستند کرده است. همچنین ابن سینا، طبیب ایرانی، هم به خواص دارویی و سلامتی پیاز اشاره کرده است.

آشنایی با انواع پیاز

پیاز تنها گیاهی است که در تمام دنیا برای تهیه‌ی بیشتر غذاها از آن استفاده می‌شود. هر جایی که باشید به‌ندرت غذایی را پیدا می‌کنید که در آن پیاز وجود نداشته باشد. پیاز انواع مختلفی دارد و امروز قرار است با رایج‌ترین انواع آن آشنا شویم.

  • پیاز زرد: این نوع از پیاز بافت سفید عاجی دارد، پوست آن قهوه‌ای است و عطری قوی، شبیه به گوگرد دارد.
  • پیاز شیرین: این پیاز پپوستی نازک و کمی مات دارد و اندازه‌ی آن بزرگتر از پیازهای دیگر است.
  • پیاز قرمز: اگر دوست دارید پیاز شیرین و ملایم بخورید، پیاز قرمز انتخاب مناسبی است. پوست این پیاز سرخابی پررنگ است و می‌توانید به‌راحتی آن را به صورت خام بخورید.
  • موسیر: اندازه‌ی موسیر خیلی کوچکتر از پیاز است، پوست قهوه‌ای دارد و گوشت آن بنفش است.
  • پیاز سبز: این نوع از پیاز درواقع نارس است و هنوز شروع به رشد نکرده است.
  • تره فرنگی: شکل ظاهری آن شبیه به پیازچه است،‌ البته در اندازه‌ی بسیار بزرگتر. از این سبزی در تهیه‌ی سس و سوپ استفاده می‌شود.

همچنین در بخوانید : آب پیاز برای ریزش مو تا چه اندازه موثر است ؟

خواص پیاز - شیشه

آیا پیاز برای شما خوب است ؟

پیاز پر از فایده است؛ فرقی هم ندارد خام خورده شود یا پخته، روز خورده شود یا شب، به هر حال تمام اعضای خانواده‌ی پیازها برای سلامتی مفید هستند. پیاز منبعی عالی از ویتامین‌های C و B6، فولات، آهن و پتاسیم است. سرشار از منگنز است و از شما در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می‌کند.

دو ماده‌ی شیمیایی آلیوم و آلیل دی سولفید موجود در پیاز پس از مصرف تبدیل به آلیسین می‌شوند که بر اساس شواهد بعضی از تحقیقات برای مبارزه با سرطان و دیابت مفید است. همچنین سختی رگ‌ها را کاهش داده و فشار خون را هم پایین می‌آورد.

در پیاز نوعی آنتی اکسیدان به نام کوئرستین وحود دارد که با انواع التهاب مبارزه می‌کند. پس اگر می‌خواهید سوپی سرشار از آنتی اکسیدان بخورید حتما در آن پیاز بریزید.

شاید باور نکنید اما اسانس پیاز هم فواید زیادی دارد. این روغن معطر ضدعفونی کننده و ضد باکتری است و می‌توانید برای تمیز کردن پوست یا سطوح از آن استفاده کنید. اگر پیاز و سیر را با هم ترکیب کنید خواصشان افزایش پیدا می‌کند. این ترکیب را می‌توانید به عناون داروی ضد افسردگی، مسکن، ضد انعقاد خون و ضد التهاب مصرف کنید.

مصرف پیاز در کاهش وزن هم تأثیر دارد. جایگزین کردن آن‌ها با غذاهای پرکالری می‌تواند در طولانی مدت برای کاهش وزن مؤثر باشد.

پیاز خام یا پیاز پخته ؟ مسأله این است!

مصرف پیاز در هر دو حالت خام و پخته برای سلامتی بسیار مفید است. با این حال پیاز خام سطح بالاتری از ترکیبات آلی گوگردی را دارد و تأثیر بیشتری از پیاز پخته دارد. در مطالعه‌ای مشاهده شده است که لایه‌های بیرونی پیاز دارای غلظت بیشتری از فلانوئیدها است، پس این دفعه که تصمیم داشتید پوست پیاز را جدا کنید سعی کنید یک لایه‌ی نازک را جدا کرده و مابقی را استفاده کنید.

پیاز پخته شده هم فواید سلامتی قابل توجهی دارد، منبع خوبی از فیبر و مس است و بر هضم غذا و تقویت ارتباط‌های مغزی تأثیر مثبتی دارد. حتی پیازهای داخل ترشی هم این مزایا را دارند.

خواص پیاز - پیازچه

خواص پیاز برای سلامتی

 درمان کبد چرب

پیاز خام حاوی مقادیر مناسبی از اسید فولیک است که می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های کبدی مانند بیماری کبد چرب پیشگیری کند. زیرا فلاونوئید و کورستین موجود در پیاز از جمع شدن چربی در اطراف کبد جلوگیری می‌کند. پیاز علاوه بر اینکه باعث محافظت از کبد در مقابل چربی‌ها می‌شود به پاکسازی و سم زدایی کبد نیز کمک شایانی می‌کند. پیاز حاوی مقادیر غنی از دی سولفید است که باعث پاکسازی کبد می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌ها رایج کبدی را کاهش می‌دهد.

همچنین اسیدفولیک موجود در این ماده غذایی گران‌بها و جلوگیری آن از ابتلا به کبدچرب موجب  داشتن پوستی زیبا و شفاف خواهد شد.

ضدعفونی‌کننده طبیعی برای از بین بردن جوش صورت

 شاید بارها شنیده باشید پیاز ضد میکروب و باکتری است و به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی شناخته می‌شود. به همین جهت می‌توانید برای برطرف کردن جوش‌های روی صورت و آکنه از ماسک‌های تهیه شده با پیاز بهره گیرید.

برای تهیه یک ماسک مناسب جهت رفع جوش‌های صورت ۱ قاشق غذاخوری آب پیاز را به همراه ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و به آرامی روی پوست صورت ماساژ دهید. اجازه دهید این ماسک به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست صورت بماند سپس آن را با آب ولرم بشویید.

خواص پیاز - پیاز نگینی

تقویت مو با آب  پیاز

موها برای رشد به ماده کلاژن نیاز دارند. پیاز حاوی ترکیبات گوگردی است که باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود و به همین جهت برای رشد و تقویت موها بسیار مناسب است. برای تقویت رشد موها می‌توانید از آب پیاز به صورت ماسک استفاده کنید.

برای تهیه ماسک فقط کافیست آب پیاز تازه را بگیرید و به آرامی روی موها و پوست سر ماساژ دهید. پس از اینکه آب پیاز را به خوبی روی موها ماساژ دادید اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه روی سر بماند سپس با آب ولرم و شامپو سر را با دقت بشویید.

جلوگیری از پیری پوست

پیاز حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که برای پوست صورت بسیار مفید هستند. پیاز سرشار از ویتامین A ، ویتامین E ، ویتامین C و کورستین است که روند پیری پوست را به تعویق می‌اندازند و باعث سفت شدن و شاداب‌تر شدن پوست صورت می‌شوند.

برای تأثیر بیشتر پیاز بر روی پوست صورت باید به صورت موضعی استفاده شود. برای این منظور می‌توانید از ماسک پیاز و عسل که یک محافظ طبیعی برای پوست صورت است استفاده کنید.

به این منظور ۱ قاشق غذاخوری آب پیاز را بگیرید (اگر پیاز تازه باشد بهتر است) سپس ۱ قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. ماسک پیاز و عسل را به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست صورت و گردن قرار دهید ، سپس با آب سرد بشویید.

از بین بردن سلول‌های سرطانی با کمک پیاز

یکی از خواص پیاز برای بدن، پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی است. در سال‌های اخیر  این بیماری رشد بی‌سابقه‌ای داشته است، مصرف پیاز می‌تواند تا حد زیادی از رشد آن  در بدن جلوگیری کند. زیرا این ماده‌ی غذایی حاوی مقادیر بالایی از کوارستین و آنتوسیانین است. این دو عنصر در متوقف کردن سلول‌های سرطانی تأثیر زیادی دارند. براساس تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده است افرادی که روزانه مقدار کمی از پیاز مصرف می‌کنند، کمتر در معرض بیماری سرطان قرار می‌گیرند. برای این منظور باید پیاز قرمز خام را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. زیرا تأثیر آن از پیاز پخته و پیاز سفید بیشتر است.

خواص پیاز - ریشه پیاز

تقویت سیستم ایمنی از خواص پیاز

یکی دیگر از خواص درمانی پیاز تقویت سیستم ایمنی بدن است. وجود چندین نوع ماده‌ی معدنی مقوی در پیاز باعث رشد و بهبود عملکرد گلبول‌های سفید می‌شود. در کشورهای سرد و در فصل زمستان، از پیاز به عنوان یک داروی گیاهی استفاده می‌شود. اگر زمانی که یکی از اعضا خانواده به بیماری آنفلونزا یا سرماخوردگی مبتلا شد، با گذاشتن چند تکه پیاز در گوشه‌های اتاق، می‌توانید از انتشار ویروس جلوگیری کنید.

درمان درد گوش از خواص پیاز

یکی دیگر از خواص پیاز تسکین درد گوش است. برای کاهش درد ناشی از عفونت می‌توانید آب پیاز را تهیه کنید و پس از  اینکه آن را جوشاندید، اجازه دهید تا خنک شود. سپس این مایع را با قطره چکان در داخل گوش بچکانید. با این کار درد گوش تسکین می‌یابد.

پیاز سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

یکی دیگر از خواص درمانی پیاز بهبود عملکرد قلب است. پیاز حاوی مقادیر بالایی از سولفور است و بیماری‌های قلبی را درمان می‌کند. همچنین وجود کوارستین موجود در پیاز، به بهبود بیماری قلبی کمک می‌کند. پیاز خاصیت ضدالتهابی نیز دارد. از سوی دیگر این ماده‌ی خوراکی با کاهش کلسترول خون، خطر ابتلا به سکته‌ی قلبی را تا حد زیادی برطرف می‌کند. تحقیقات دانشگاه کمبریج انگلستان نشان داده است، کسانی که پیاز مصرف می‌کنند، فشارخون آن‌ها تنظیم می‌شود. این عامل نقش مهمی در جلوگیری از خطر سکته‌ی قلبی دارد.

خواص پیاز - پیاز بنفش

با پیاز قندخون را کنترل کنید

یکی دیگر از خواص شگفت‌آور پیاز، کنترل قندخون در بیماران دیابتی است. کوارستین موجود در پیاز تأثیر زیادی در افزایش انسولین بدن دارد. در نتیجه میزان قند اضافه‌ خون دفع می‌شود. البته پزشکان توصیه می‌کنند پیاز باید به همراه متافورمین مصرف شود تا بر روی قند خون تاثیر مثبت بر جای بگذارد.

تقویت معده و هضم غذا با پیاز

یکی دیگر از خواص پیاز کمک به بهبود دستگاه گوارش است. انولین موجود در پیاز یک منبع غذایی مهم برای باکتری‌های مفید در روده‌ها محسوب می‌شود. انولین نوعی فیبر است که به تقویت باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند. پیاز با تقویت روده به دفع آسان‌تر مواد زائد بدن کمک می‌کند. بنابراین این ماده‌ خوراکی در درمان مشکل یبوست مؤثر است. همچنین پیاز بیماری اسهال را نیز درمان می‌کند. یکی دیگر از خواص درمانی پیاز، کمک به هضم غذا و بهبود عملکرد معده است. البته افرادی که به بیماری نفخ معده مبتلا هستند، باید از مصرف پیاز خام خودداری کنند.

پیشگیری از پوکی استخوان

پیاز حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. این ماده میزان سدیم در بدن را کاهش می‌دهد. سدیم نیز یکی از عوامل دفع کلسیم از بدن است که پوکی استخوان را به دنبال دارد. اما پیاز قادر است سدیم را خنثی کند. در نتیجه از دفع کلسیم و بیماری پوکی استخوان پیشگیری می‌شود. افراد میانسالی که روزانه پیاز مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که پیاز نمی‌خورند، استخوان‌های محکم‌تری دارند. همچنین این ماده‌ خوراکی بر روی تراکم استخوان‌های زنان بالای ۵۰ سال تأثیر مثبت دارد.

بهبود بهداشت دهان و دندان

پیاز یک ماده‌ ضدباکتریایی نیز محسوب می‌شود. به طوری که قادر است با جذب میکروب‌ها، از رشد و تکثیر آن‌ها جلوگیری کند. اگرچه مصرف پیاز خام باعث بوی بد دهان می‌شود، اما این کار تأثیر شگفت‌انگیزی بر روی بهداشت و سلامت دهان و دندان دارد. وقتی پیاز خام مصرف می‌کنید، میکروب‌های دهان از بین می‌رود. همچنین این ماده‌ خوراکی تأثیر ضدالتهابی دارد و قادر است زخم‌های دهان را نیز بهبود بخشد.

خواص پیاز - سبد

جلوگیری از التهاب و آلرژی

قبلا دیدیم که کوئرستین و سایر فلانوئیدهای موجود در پیاز در جلوگیری از التهاب مؤثر هستند پیاز با جلوگیری از ترشح هیستامین می‌تواند آلرژی را درمان کند. پخت‌وپز با پیاز می‌تواند به باز شدن و تخلیه‌ی سینوس‌ها کمک کند. همچنین خواص آنتی هیستامینی کوئرستین می‌تواند گرفتگی بینی را برطرف کند.

پیاز دارای خواص ضد باکتریایی است. طبق مطالعات انجام شده، عصاره‌های پیاز علیه باکتری‌های مسؤول پوسیدنگی دندان و آلرژی‌ها عمل می‌کنند. پیاز دارای اثرات آنتی بیوتیکی است و می‌تواند در بهبود زخم و تسکین درد آن بسیار مؤثر باشد.

 بهبود تنفس از خواص پیاز

در یک مطالعه در آمریکا مشخص شد که مصرف پیاز در بهبود علائم بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی، مانند آسم و رینیت آلرژیک، تأثیر مثبت داشته است. همچنین خواص ضدالتهابی پیاز می‌تواند بیماری‌های تنفسی را تا حدودی بهبود بخشد. اگر شما هم با بیماری تنفسی درگیر هستید می‌توانید مصرف پیاز را در برنامه‌ی غذایی خود جای دهید.

بهبود خواب از خواص پیاز

پیاز حاوی پروبیوتیک است و می‌تواند استرس را کاهش داده، کیفیت خواب را افزایش دهد. وقتی باکتری‌های مفید روده فیبر پروبیوتیک را هضم کنند تعدادشان زیاد می‌شود و سلامت روده را افزایش می‌دهند، همچنین محصولات فرعی متابولیکی را هم آزاد می‌کنند. همه‌ی این محصولات می‌تواند بر عملکرد مغز ما تاثیر گذاشته و خواب خوبی را ایجاد کند.

خواص پیاز - پیاز زرد

تقویت سلامت چشم یکی از خواص پیاز است

گوگرد موجود در پیاز باعث افزایش سلامت چشم بهبود می‌شود.

این ماده تولید پروتئینی به نام گلوتاتیون را، که یک آنتی اکسیدان است، تحریک می کند. هرچه میزان گلوتاتیون بیشتر باشد خطر ابتلا به گلوکوم، تخریب ماکولا و آب مروارید کمتر است.

طبق مطالعاتی که در ایران انجام شده است، پیاز می‌تواند رشد فلور طبیعی چشم را مهار کند.

در این مطالعه از آب پیاز به عنوان قطره‌ی چشم استفاده و مشخص شد این احتمال وجود دارد که پیاز می‌تواند در درمان عفونت‌های شایع چشم، مانند ورم ملتحمه و بلفاریت، بسیار مؤثر باشد. اگر قصد استفاده از این روش را دارید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

 درمان وبا از خواص پیاز

در تحقیقات مختلفی مشخص شده است که پیاز میکروب مسؤول وبا را مهار می‌کند و در کنار خواص ضدباکتریایی خود، به درمان وبا کمک می‌کند.

جلوگیری از لخته شدن خون

در پیاز ترکیباتی به نام روتین وجود دارد که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. در مطالعات زیادی که روی موش‌ها انجام شده مشخص شده است که روتین قوی‌ترین ترکیب ضد ترومبوتیک (لخته شدن در عروق و رگ‌ها) است. لخته‌ها در رگ‌های خونی غنی از فیبرین و در عروق غنی از پلاکت هستند. روتین موجود در پیاز انسداد آنزیمی (ایزومراز پروتئین دی سولفید) کمک می‌کند. این ترکیب در زمان تشکیل لخته‌های خونی سریع آزاد می‌شود و انسداد را از بین می‌برد.

افزایش انرژی از خواص پیاز

فیبر موجود در پیاز عملیات هضم غذا را کند کرده و سطح انرژی را ثابت نگه می‌دارد. به طور کلی اینولین موجود در سبزیجات به حفظ سطح استقامت بدن کمک می‌کنند.

خواص پیاز - چاقو

بهبود سلامت جنسی از خواص پیاز

مردم در غرب اوگاندا از پیاز به عنوان یک دارو برای کنترل ناتوانی‌های جنسی استفاده می‌کنند. علاوه بر این مصرف پیاز خواص دیگری هم برای مردان دارد. مصرف آب پیاز همراه با عسل باعث افزایش قدرت باروری در مردان می‌شود.

تقویت سلامت مغز از خواص پیاز

تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان‌های موجود در پیاز به سموم مضر مغز متصل شده و آن‌ها را از بدن خارج می‌کنند. ترکیبات گوگردی پیاز هم می‌تواند با کاهش سرعت حافظه در اثر افزایش سن مقابله کند. همچنین در عصاره‌ی پیاز ترکیباتی مؤثر در حفظ هیپوکامپ (بخشی در مغز) پیدا شده است.

یکی از ترکیبات گوگردی موجود در پیاز به نام دی سولفید دی-پروپیل، اخختلال حافظه را بخبود می‌بخشد. همچنین عده‌ای معتقدند که پیاز باعث درمان سرگیجه و صرع می‌شود. درباره‌ی این خاصیت هنوز تحقیقات زیادی صورت نگرفته و از نظر علمی ثابت نشده است.

درمان تب از خواص پیاز

پیاز یک ماده‌ی غذایی تب‌بُر است. همچنین با توجه به بخارات طبیعی که در این سبزی وجود دارد، می‌تواند جلوی خونریزی بینی را گرفته و آن را درمان کند.

کاهش استرس اکسیداتیو

براساس مطالعاتی که در چین انجام شده است مصرف آب پیاز می‌تواند در تعدیل استرس اکسیداتیو مؤثر باشد. در مطالعه‌ی دیگری مشخص شده است که پیاز می‌تواند استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت را هم کاهش دهد. کوئرستین موجود در سبزیجات می‌تواند از بیماری‌های مربوط به استرس اکسیداتیو جلوگیری کرده، از DNA شما در برابر آسیب‌های ناشی از این استرس محافظت کند. در مطالعه‌ای که در آرژانتین انجام شد مشخص شد خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی پیاز در کاهش استرس اکسیداتیو مؤثر است.

تسهیل علائم یائسگی از خواص پیاز

پیاز با پشتیبانی از کبد و محافظت از آن در برابر هورمون‌های زائد دوران یائسگی، باعث کاهش علائم این دوران می‌شود. همچنین مصرف کلسیم کافی در این دوران تأثیر مثبتی بر فرد دارد و پیاز، با منابع غنی کلسیم می‌تواند در این زمینه هم کمک کند.

خواص پیاز - پیاز بزرگ

تأثیرات مثبت پیاز بر پوست

حالا به سراغ تأثیرات پیاز بر سلامت و زیبایی پوست می‌رویم. در ادامه از مزایای ماسک صورت پیاز صحبت می‌کنیم و توصیه‌هایی برای مراقبت از پوست خواهیم داشت.

ایجاد پوستی شفاف

پیاز منبع ویتامین‌های C ،A و E است که همه‌ی آن‌ها بر سلامت پوست تأثیر مثبت دارند. این ویتامین‌ها با جلوگیری از فعالیت رادیکال‌های آزاد، از پوست در برابر پیری زودرس محافظت می‌کنند. همچنین به دلیل خواص ضدعفونی کننده‌ای که دارد می‌تواند از پوست در برابر باکتری‌ها محافظت کند. تحقیقات نشان داده است که ویتامین C نقش ویژه‌ی در شفافیت و درخشندگی پوست دارد. پس به نظر می‌رسد که ماسک پیاز یک ماسک معجزه‌گر برای پوست است.

برای تهیه‌ی ماسک پیاز به ۲ قاشق غذاخوری آرد نخود، ۱ونیم قاشق غذاخوری آب پیاز تازه، نصف قاشق چای‌خوری شیر و نوک قاشق چای‌خوری جوز هندی نیاز دارید.

همه‌ی مواد را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر غلیظ درست شود. اگر خمیر خیلی سفت شد می‌توانید کمی شیر به آن اضافه کنید. اگر بوی پیاز شما را اذیت می‌کرد می‌توانید چند قطره اسانس اسطخدوس به آن اضافه کنید. صورتتان را تمیز کنید و ماسک را به صورت یک‌دست روی پوست صورت و گردن بمالید. ۲۰ دقیقه صبر کنید تا کاملا خشک شود،‌ سپس با کمک شیر پوستتان را ماساژ داده و ماسک را جدا کنید.

ضد پیری از خواص پیاز

پیاز خاصیت ضدپیری دارد. ویتامین‌های A ،E و C موجود در آن از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از تابش اشعه‌ی ماورای بنفش محافظت می‌کنند و جلوی آسیب رسانی رادیکال‌های آزاد را می‌گیرند.

پیاز یکی از غنی‌ترین منابع کوئرستین و آنتی‌ اکسیدان‌های قوی است و می‌تواند پوست شما را بدون چین و چروک نگه دارد. از طرف دیگر، ویتامین‌ها و ترکیبات گوگردی موجود در پیاز از پوست شما محافظت کرده، آن را نرم و لطیف نگه می‌دارند. تمام این ویژگی‌های ضد پیری را می‌توان به وجود ترکیبات گوگردی در پیاز نسبت داد.

خواص پیاز - پیاز حلقه

درمان آکنه

خاصیت ضد باکتریایی،‌ ضد میکروبی و ضد التهابی پیاز می‌تواند روی پوست شما معجزه کند. پیاز یک ضدعفونی کننده‌ی قوی است که از پوست شما در برابر باکتری‌های عامل ایجاد آکنه و سایر عفونت‌های پوستی محافظت می‌کند. پس می‌توان پیاز را به عنوان یک درمان مؤثر برای آکنه و جوش شناخت.

برای درمان آکنه باید ۱ قاشق غذاخوری آب پیاز یا عصاره‌ی آن را با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کرده و به صورت و گردن بمالید. اجازه دهید مخلوط ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را بشویید. علاوه بر استفاده‌ی موضعی، خوردن پیاز می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در از بین بردن آکنه داشته باشد. بعضی از افراد معتقدند مالیدن پیاز روی صورت هم می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد.

از بین برنده‌ی لکه‌های تیره و رنگدانه‌ها از خواص پیاز

آب پیاز یک درمان مؤثر و عالی برای از بین بردن لکه‌های پوست و رنگدانه‌ها است. عناصر گیاهی متعدد و آنتی اکسیدان‌های موجود در پیاز ضمن از بین بردن آلودگی‌های پوستی، پوست شما را تغذیه هم می‌کنند.

برای تهیه‌ی ماسک ضد لکه باید مقدار مساوی از آب پیاز و ماست را با هم مخلوط کرده، کمی اسانس دلخواه‌اتان را بزنید تا خوش عطر شود. ترکیب را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با حرکات دایره‌ای روی پوست ماساژ دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

درمان نیش و گزش

می‌توانید از پیاز برای تسکین محل گزیدگی و نیش خوردگی استفاده کنید. فقط باید یک برش پیاز را بر روی محل گزیده شده قرار دهید. خواص ضدالتهابی پیاز به کاهش سوزش، خارش و تورم ناشی از گزش حشرات کمک می‌کند.

از بین بردن خال‌ها

برای از بین بردن خال‌ها هم می‌توانید از آب پیاز استفاده کنید. اسیدیته‌ی موجود در آب پیاز همراه با مواد شیمیایی مختلفی که دارد می‌تواند خال را از بین ببرد. کمی آب پیاز تازه به خال بمالید و اجازه دهید تا آب را جذب کند. اگر این کار را به صورت روزانه انجام دهید، حدود ۱ ماه بعد دیگر اثری از خال نخواهد بود. البته این موضوع به نوع خال هم بستگی دارد. اگر پس از یک ماه هنوز خال از بین نرفته بود با پزشک مشورت کنید.

خواص پیاز - پیاز زرد

خواص پیاز برای سلامت مو

حالا نوبت به موها رسیده است. در این بخش از تأثیرات پیاز بر سلامت و زیبایی موها صحبت می‌کنیم. البته باید بدانید که مصرف پیاز خام هم تأثیر مثبت بسیار زیادی بر سلامت و زیبایی آن دارد. در ادامه نگاهی کلی به خواص باورنکردنی پیاز بر مو می‌اندازیم.

تقویت رشد مو

پیاز حاوی ترکیبات گوگردی و اسیدهای آمینه است و همین موضوع آن را به بهترین تقویت کننده برای رشد مو تبدیل کرده است. کراتین موجود در پیاز هم سرشار از گوگرد است و باعث تقویت مو می‌‌شود. اگر آب پیاز را به پوست سر بمالید، گوگرد به خورد پیاز موها رفته، آن‌ها را ضخیم‌ و قوی می‌کند. گوگرد موجود در پیاز می‌تواند تولید کلاژن را تحریک کند و همین موضوع باعث تولید سلول‌های سالم پوستی و رشد بهتر موها می‌شود.

استفاده از آب پباز روی پوست سر می‌تواند گردش خون را افزایش داده و روی فولیکول‌های مو و رشد آن تأثیر مثبت داشته باشد. همچنین این کار باعث حجیم شدن موهای شما می‌شود. در مطالعه‌ای مشخص شد موی شرکت‌کنندگانی که  از آب پیاز برای شست‌وشوی سر استفاده کرده‌اند بیشتر از افراد دیگر بوده است.

درست است که این موضوع هنوز از نظر علمی ثابت نشده است اما استفاده از آب پیاز به موهای شما آسیبی نمی‌رساند. شما می‌توانید به راحتی آب پیاز تازه را روی پوست سر و موهایتان ماساژ دهید و بگذارید حدود ۱۵ دقیقه باقی بماند. سپس تمام سر و موها را با شامپو بشویید.

خواص پیاز - پیاز بنفش

درمان شوره‌ی سر از خواص پیاز

آب پیاز می‌تواند باکتری‌های عامل ایجاد شوره‌ی سر را از بین برده، درمانی عالی برای آن باشد. برای تهیه‌ی ماسک از بین‌برنده‌ی شوره‌ی سر به آب پیاز و دانه‌ی شنبلیله نیاز دارید. ۳ قاشق غذاخوری دانه‌ی شنبلیله را خیس کنید و اجازه دهید یک شب تا صبح در همان حال باقی بماند. روز بعد آن‌ها را خمیر کرده و ۲ قاشق غذاخوری آب پیاز به آن اضافه کنید. مخلوط را روی پوست سر بمالید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه باقی بماند، سپس با آب ولرم موها و پوست سر را بشویید.

پیاز می‌تواند در درمان عفونت‌های پوست سر هم مؤثر باشد. از همین ماسکی که برای درمان شوره‌ی سر استفاده کردید برای درمان عفونت‌های سر هم استفاده کنید. این ترکیب علاوه بر تقویت سلامت پوست سر می‌تواند به عنوان یک نرم‌کننده‌ی فوق‌العاده‌ی مو هم عمل کند، پس بد نیست هر چندوقت یک بار از آن استفاده کنید.

شاید باور نکنید اما رب پیاز هم می‌تواند چنین خاصیتی داشته باشد. نصف یک پیاز درشت را خرد کنید، با آب ترکیب کنید تا یک مایع خمیری شکل ایجاد شود. آن را به سر بمالید و بگذارید حدود ۲۰ دقیقه بماند. سپس پوست سر و موها را با آب بشویید. اگر بوی پیاز را دوست ندارید می‌توانید سیر را جایگزین کنید. کافی است آب سیر را با روغن نارگیل مخلوط کنید و روی موها ماساژ دهید. بعد از گذشت ۲۰ دقیقه موها را با شامپو بشویید.

درمان سفیدی مو

هنوز هیچ تحقیق علمی در این زمینه انجام نشده اما عده‌ای معتقدند مصرف پیاز باعث سیاه شدن موهای سفیدشان شده است. برای استفاده از این خاصیت باید ۵ پیاز را با ۱ لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. مخلوط را پس از سرد شدن صاف کنید و همراه با شامپو به پوست سر بمالید. پس از ۲ ماه مصرف پیاز به طور مداوم موهای شما حسابی براق می‌شود و بعد از آن روی موهای سفید تأثیر می‌گذارد.

خواص پیاز - پیاز نصفه

حفظ رنگ مو

مالیدن آب پیاز روی موها باعث ایجاد سایه‌ای مسی رنگ روی مو شده، موها را براق می‌کند. اگر می‌خواهید رنگ طبیعی موهایتان حفظ شود می‌توانید یک پیاز را با روغن خردل مخلوط کرده و روی موها بمالید. روغن خردل جلوی اثر روشن‌کنندگی رنگ پیاز را می‌گیرد و شما موهایی براق، بدون سایه‌ی مسی خواهید داشت.

از بین بردن شپش

گوگرد موجود در پیاز به از بین بردن شپش سر کمک می‌کند. برای این کار ۴ یا ۵ پیاز را خرد کنید و به شکل خمیر در بیاورید. این خمیر را در صافی ریخته و فشار دهید تا آب آن گرفته شود.

موها و پوست سر را با آب پیاز ماساژ دهید و بگذارید ۲ ساعت همانجا باقی بماند. می‌توانید در طول این ۲ ساعت موها را در کلاه شنا قرار دهید. سپس موها را با آب ولرم و شامپو بشویید، موها را خشک کنید و با کمک یک شانه‌ی نیت، شپش‌ها را از موها خارج کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link