این خوراکی‌ها پوست را خشک می‌کنند – کلینیک بیوتین


به گزارش خبرآنلاین،فصل‌های پاییز و زمستان نقش مهمی در خشک شدن پوست صورت و بدن ایفا می‌کنند اما تنها دلیل احساس خشکی بیشتر در پوست نیستند و رژیم غذایی نیز عاملی موثر در کیفیت و سلامت پوست است.

سلامت نیوز در خبری نوشت:، کارشناسان می‌گویند مصرف سدیم و کافئین و شکر می‌تواند پوست را کم‌آب کند. همچنین، آن‌ها تاکید می‌کنند که آب‌رسانی باید از درون به بیرون بدن باشد، درمان خارجی مانند استفاده از کرم و مرطوب‌کننده بدون نوشیدن آب کافی و رژیم غذایی مناسب به اندازه کافی تاثیرگذار نیست.

سو-الن اندرسن هاینس، متخصص تغذیه، می‌گوید: «ممکن است برای استفاده از محصولات آب‌رسان در سطح بیرونی پوست زمان زیادی صرف کنیم، در حالی که باید از داخل بدن شروع کنیم.»

کافئین موجود در قهوه و چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا خاصیت ادرارآور دارد، البته اگر به میزان زیاد، یعنی حدود چهارصد میلی‌گرم مصرف شود.

نوشیدن زیاد قهوه خواب را مختل می‌کند که روی پوست نیز اثر منفی می‌گذارد.

به گفته دکتر وینتی بو،‌ متخصص پوست، فقط یک شب خواب کافی نداشتن می‌تواند باعث کم‌آبی پوست، نازک‌ شدن یا آسیب‌دیدگی پوست، تسریع پیری پوست، و پیدایش حلقه‌های تیره دور و زیر چشم شود.

الکل نیز به همین شکل ادرارآور و مختل‌کننده خواب است که می‌تواند بر روند پیری اثر منفی بگذارد.

خایرو رودیگرز، متخصص تغذیه، به نشریه ووگ می‌گوید: «‌الکل در واقع یکی از بدترین و تهاجمی‌ترین ترکیباتی است که به پوست آسیب می‌زند.»

او تاکید می‌کند: «کم‌آبی موجب پیدایش چین و چروک و از دست‌ رفتن کلاژن می‌شود که پوست را صاف و کشیده نگه می‌دارد.»

او همیشه با بیمارانش شوخی می‌کند و می‌گوید: «اگر می‌خواهی پیر شوی، برو سراغ نوشیدن الکل.»

اندرسن هاینس درباره شکرهای افزودنی می‌گوید: «شکرهای افزودنی نه‌تنها برای [افزایش چربی و بزرگ‌ شدن اندازه] دور کمر مضرند، بلکه به پوست نیز آسیب می‌زنند، زیرا بر روند بازسازی و ساخت کلاژن در بدن اثر می‌گذارند.»

طبق توصیه انجمن قلب آمریکا، زنان باید شش قاشق چای‌خوری یا ۲۵ گرم شکر در روز و مردان هم فقط نه (۹) قاشق چای‌خوری یا ۳۶ گرم مصرف کنند. با همه این‌ها، آمریکایی‌ها به اندازه هفده قاشق چای‌خوری در روز شکر مصرف می‌کنند.

اندرسن هاینس در ادامه افزود: «سدیم نیز با بیرون کشیدن آب سلول‌ها باعث کم‌آبی بدن می‌شود. مصرف بیش از حد سدیم، یعنی بیشتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز، نه‌تنها باعث خشکی پوست، بلکه موجب نفخ، پف‌کردگی، کیسه‌های زیر چشم، و همچنین- به‌دلیل تولید بیش از حد چربی- باعث آکنه می‌شود.»

به گفته او، کم‌آبی موجب قرمزی و خارش پوست می‌شود که با التهاب پوست همراه است.

غذاهای سرخ‌شده نیز تاثیر مشابهی دارند و عامل آسیب‌دیدگی و خشکی پوست‌اند. کارشناسان استفاده از دستگاه‌های هواپز را توصیه می‌کنند که به گفته آنان جایگزینی سالم‌تر برای پخت‌وپز غذا است.

متخصصان توصیه می‌کنند که به‌جای کم‌ کردن مقدار غذاهای مورد علاقه‌تان، نوشیدن آب و مصرف مواد غذایی غنی از آب مانند اسفناج، خیار، خربزه، و انواع توت‌ها به‌صورت خام یا بخارپز را بیشتر کنید.

به گفته دکتر بو، آنچه در طول روز روی پوست می‌مالید و آنچه می‌نوشید یا می‌خورید هر دو برای آب‌رسانی مناسب به پوست بسیار مهم‌اند. البته، نوشیدن آب ضروری است.

طبق گفته کلینیک مایو، مردان باید روزانه حدود ۱۵ فنجان آب و زنان نیز روزانه حدود یازده فنجان آب بنوشند.

217



Source link