۴ وجه تمایز سفر به کیش و قشم


جزیره کیش و قشم هر دو از مقاصد جذاب ایرانگردی محسوب می‌شوند و مسلماً سفر به هرکدام از آن‌ها جذابیت‌های خودش را دارد؛ اما ازآنجاکه این دو جزیره از جهات زیاد نظیر موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و مسیرهای دسترسی به یکدیگر شباهت دارند، انتخاب یک گزینه از میان آن‌ها به‌عنوان مقصد سفر برای بیشتر گردشگران کار سختی است. اگر شما هم در حال تصمیم‌گیری برای سفر به یکی از این دو جزیره هستید پس احتمالاً با چالش انتخاب از میان آن‌ها هم روبه‌رو شده‌اید؛ بنابراین توصیه می‌کنیم مطلب حاضر را تا انتها دنبال کنید تا با بررسی ۴ وجه تمایز در سفر به جزیره قشم و کیش به شما در انتخاب از میان این دو گزینه جذاب اما شبیه به هم کمک کنیم.

تفاوت جاذبه‌های گردشگری در کیش و قشم

اکثر حجم سفرهایی که به جزیره کیش و قشم انجام می‌شود از نوع سفر تفریحی است و مسلماً تفریح و گشت‌و‌گذار بین جاذبه‌های این دو جزیره یکی از اهداف اصلی در این نوع سفرها محسوب می‌شود؛ بنابراین برای عده‌ی زیادی از گردشگران که در حال برنامه‌ریزی برای سفر هستند انتخاب از میان بلیط هواپیما قشم و یا بلیط کیش به تنوع و نوع جاذبه‌های دیدنی در هر یک از این دو جزیره بستگی دارد.

از این منظر باید گفت هرچند هم جزیره کیش و هم جزیره قشم طیف وسیعی از جاذبه‌ها را در برمی‌گیرند و از منظر تنوع جاذبه‌ها به یکدیگر شبیه هستند؛ اما جزیره کیش فضای مدرن‌تری در مقایسه با جزیره قشم دارد و مراکز تفریحی لوکس و جاذبه‌های مصنوعی که به دست انسان ساخته شده‌اند در آن بیشتر به چشم می‌خورد. در حالی که جزیره قشم فضای بکرتر و طبیعی‌تری دارد و اغلب جاذبه‌های گردشگری آن به اماکن تاریخی یا مناطق بکر طبیعی مربوط است.

بنابراین در اینجا انتخاب از میان جزیره کیش و جزیره قشم بیشتر به سلیقه شخصی شما در انتخاب مقصد مربوط است. به‌طوری‌که اگر ترجیح می‌دهید به مقصدی لوکس و مدرن با تفریحات هیجان‌انگیز سفر کنید جزیره کیش انتخاب مناسب‌تری است؛ ولی اگر تمایل دارید فارغ از ازدحام بیش‌ازاندازه‌ی گردشگران به مقصدی سفر کنید که فضایی آرام برای سپری کردن اوقات فراغت در کنار سواحل در اختیارتان قرار می‌دهد و محیطی بکر با جاذبه‌های تاریخی ناب دارد پس احتمالاً جزیره قشم مقصد ایده‌آلی برای شما است.

مقایسه هزینه‌های سفر به جزیره کیش و قشم

بی‌تردید یکی از ملاک‌های اصلی برای انتخاب از میان دو گزینه سفر به جزیره کیش یا قشم، میزان هزینه‌های سفر است. برای بررسی کلی هزینه‌های سفر به هر مقصد گردشگری معمولاً چند مورد کلی در نظر گرفته می‌شود؛ ازجمله هزینه‌‌ی بلیط رفت و برگشت، هزینه هتل یا محل اقامت، به علاوه‌ی هزینه‌های خوردوخوراک در طول سفر. البته افراد با توجه به بودجه و سبک سفرشان ممکن است هزینه‌های متفاوتی صرف کنند؛ اما ما در اینجا هزینه‌های سفر به قشم و کیش را به‌صورت میانگین در نظر می‌گیریم.

ازآنجاکه راه‌های دسترسی به هر دو جزیره مشابه یکدیگر است و سفر با هواپیما به این دو جزیره در میان مسافران بیشتر از سایر روش‌های حمل‌ونقل طرفدار دارد، در اینجا فقط هزینه‌ی بلیط هواپیما را مقایسه می‌کنیم. قیمت بلیط کیش معمولاً در مقایسه با بلیط قشم بالاتر است و آن‌هم به دلیل سابقه بیشتر جزیره کیش در زمینه گردشگری و میزان بالای تقاضا برای خرید بلیط هواپیما به این مقصد است.

این اختلاف هزینه در موارد دیگر ازجمله هزینه‌های اقامت، هزینه غذا و رستوران‌ها نیز صدق می‌کند. برای مثال هزینه اقامت در یک هتل پنج ستاره در کیش معمولاً بالاتر از هتلی در همین سطح در جزیره قشم است. علاوه بر آن هزینه تفریحات کیش نیز بیشتر از جاذبه‌های گردشگردی در قشم است. با در نظر گرفتن همه این موارد می‌توان گفت وجه تمایز اصلی سفر به کیش و قشم در این است که هزینه سفر به کیش بالاتر از هزینه سفر به قشم تخمین زده می‌شود.

خرید و بازارگردی جزیره قشم در مقابل جزیره کیش

جزیره کیش و قشم هر دو جزو مناطق آزاد تجاری محسوب می‌شوند؛ بنابراین مسلماً اکثر افرادی که به این دو مقصد سفر می‌کنند علاوه بر تفریحات مرسوم، به بازارگردی و خرید نیز روی می‌آورند. اگر بخواهیم مراکز تجاری در دو جزیره قشم و کیش را مقایسه کنیم باید بگوییم همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد مراکز خرید کیش فضای لوکسی دارند و تنوع آن‌ها نیز زیاد است؛ اما اگر بخواهیم تنوع اجناس و البته هزینه کالاها را در این دو جزیره مقایسه کنیم باید بگوییم قیمت اجناس در مغازه‌ها و بازارهای جزیره قشم ارزان‌تر از کالاها در مراکز خرید کیش است؛ زیرا استقبال گسترده‌ی مسافران از مراکز خرید در جزیره کیش موجب شده است تا این مراکز در سال‌های اخیر کالاها و اجناسشان را با قیمت بالاتری عرضه کنند. از این نظر اگر به دنبال خرید مقرون‌به‌صرفه یا به‌صورت خرید عمده هستید پس بی‌شک سفر به قشم گزینه ایده‌آل‌تری است. اما اگر خرید مقرون به صرفه مدنظرتان نیست جزیره کیش را برای تفریح و خرید انتخاب کرده و با پرواز تهران کیش سفر کنید.

تفاوت‌های اقامت در هتل‌های کیش و قشم

محل اقامت از موضوعات حائز اهمیت در سفر به هر مقصد گردشگری است. مقایسه هتل‌های کیش و قشم نیز از دیگر جنبه‌هایی است که می‌توان به‌عنوان وجه تمایز میان سفر به قشم و کیش مطرح کرد. درمجموع با توجه به گردشگرپذیر بودن این دو جزایر، طبیعی است که گزینه‌های اقامتی زیادی در هر دو جزیره وجود داشته باشد.

باید در نظر داشت که جزیره کیش سال‌ها پیش از آن‌که گردشگران به ظرفیت‌های گردشگری قشم پی ببرند به‌عنوان یکی از مقاصد ایرانگردی موردتوجه قرار داشته است. مسلماً زیرساخت‌های گردشگری در شهرهایی که در میان گردشگران شناخته‌شده‌تر هستند بیشتر و باکیفیت‌ بالاتری مهیا است؛ هتل‌ها و مراکز اقامتی نیز یکی از این زیرساخت‌ها هستند. از این منظر می‌توان گفت تعداد هتل‌های کیش در مقایسه با قشم بیشتر است و این هتل‌ها امکانات کامل‌تر و متنوع‌تری هم دارند و البته به همان نسبت نیز گران‌تر از هتل‌های قشم هستند؛ بنابراین اگر جزو آن‌هایی هستید که در انتخاب هتل سخت پسند هستید و تمایل دارید در اقامتگاه‌هایی با بالاترین امکانات بمانید پس سفر به جزیره کیش انتخاب بهتری برای شما است. در مقابل در جزیره قشم مراکز اقامتی خاص مانند خانه‌های بوم‌گردی به‌وفور پیدا می‌شود و اگر جزو افرادی هستید که تابه‌حال تجربه اقامت در چنین مکان‌هایی را نداشته‌اید بهتر است با بلیط هواپیما قشم راهی سفر شوید.

گفتنی است در جزیره کیش اغلب هتل‌ها در ایجاد فضای به‌روز و مدرن در رقابت با یکدیگر هستند. از این منظر در جزیره قشم می‌توان باقیمت‌های ارزان‌تر در مراکز اقامتی متمایز اقامت کرد.

کلام آخر

در نهایت باید گفت که هرچند کیش و قشم در خلیج فارس و در نزدیکی یکدیگر قرار دارند؛ ولی نباید از تفاوت‌های آن‌ها غافل شد. هرکدام از این جزایر دنیایی از تجربه‌های نو و به‌یادماندنی در دل خود دارند و با سفر به آن‌ها می‌توانید خاطراتی ماندگار برای خود بسازید. امیدواریم در این نوشتار راهنمای خوبی برایتان بوده باشیم و به شما کمک کرده باشیم مقصدی مناسب را برای سفر بعدی خود انتخاب کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۲ رای



Source link