مضرات ظروف مسی بدون قلع چیست؟


مضرات ظروف مسی بدون قلع بسیار زیاد است پس باید در استفاده از ظروف مسی دقت کنیم. در این مطلب با این مضرات آشنا میشویم و چند راهکار برای مراقبت از این مشکلات معرفی می‌کنیم.

استفاده از ظروف مسی بدون قلع ممنوع است

مضرات ظروف مسی بدون قلع چیست و چرا نباید این موضوع را نادیده و سرسری گرفت؟ خرید ظروف مسی بدون قلع و استفاده از آنها در واقع برابر است با استفاده از مس به طور مستقیم و این یعنی مسمومیت. زیرا همان‌طور که مس برای بدن مفید است می‌تواند مضر نیز باشد. اما چطور؟ بدن به تمامی مواد معدنی و آلی و … در حد متعادل نیاز دارد. مثلا بدن متناسب با جنسیت و سن آدم، به مقادیر خاصی از پروتئین‌های مختلف در روز نیازمند است، اما در صورتی که اگر همین پروتئین‌ها بیش از حد به بدن برسند می‌توانند موجب بیماری‌هایی شوند که انسان را به دردسر می‌اندازد. برای مس نیز همین گونه است و مقدار مناسب مس ضروری و بیش از آن خطرناک است.

اگر مس به مقادیر زیاد‌تر از نیاز بدن به بدن برسد، آسیب‌های جبران ناپذیری به انسان وارد می‌کند، در حالی که مقادیر مناسب این ماده، بسیار مفید است. به طور مثال مس یک آنتی اکسیدان بسیار عالی است که می‌تواند با رادیکال‌های آزادی که در بدن ما هستند به خوبی مقابله کند و از ما در برابر بیماری‌هایی مانند سرطان، نارسایی قلبی، پیری زودرس و بیماری‌های ضعف سیستم ایمنی مراقبت کند. همچنین مس یک عنصر ضروری برای تولید ملانین در پوست است. ملانین وظیفه جذب اشعه فرابنفش را دارد و از پوست در برابر خطرات این اشعه محافظت می‌کند و باعث می‌شود در مقابل نور خورشید آسیب کمتری به پوست برسد.

مضرات مس برای بدن

استفاده از ظروف مسی بدون قلع باعث می‌شود تا سطح مس موجود در بدن زیاد شود و در نتیجه مشکلات عدیده‌ای برایمان پیش بیاید. از این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در صورتی که مس به شکلی افراطی وارد بدن شود، انسان با علائمی نظیر: تهوع، استفراغ، درد معده، سردرد، گیجی، ضعف و اسهال روبه‌رو می‌شود. البته دقت کنید که مسمومیت با مس به ندرت رخ می‌دهد ولی امان از زمانی که چنین مسمومیتی ایجاد شود! در موارد حاد مسمومیت مسی، فرد می‌تواند به مواردی نظیر بیماری‌های قلبی، زردی، و مدفوع سیاه رنگ مبتلا شود و همچنین خطر ذخیره شدن بیش از حد مس در کبد و نهایتا از کارافتادگی کبد و اغما و مرگ انسان نیز وجود دارد. تا اینجا مضرات ظروف مسی بدون قلع را گفتیم اما چه کنیم که دچار این موارد نشویم؟

مورد اول اینکه استفاده از ظروف مسی قدیمی که قلع اندود نیستند ممنوع می‌باشد زیرا باعث می‌شود غذاهای پخته شده و یا نگهداری شده در این قابلمه ها و بشقاب و کاسه های مسی و یا نوشیدنی‌های گرم شده در کتری و قهوه جوش مسی قدیمی که قلع ندارند (داخلشان سفید نیست) مس زیادی را به بدن شما برسانند که خطرناک است. همچنین این مس‌ها با سرعت بیشتری در مجاورت با هوا اکسید می‌شوند و اکسید مس نیز همراه با غذای شما وارد بدنتان می‌شود که برای سلامتی شما مضر است.

مورد دوم در هنگام خرید ظروف مسی این است که با انتخاب یک تولید کننده مطمئن و حرفه‌ای ، مطمئن شوید که به جای قلع اندود کردن ظروف مسی از سرب استفاده نشده باشد. سرب ماده‌ای بسیار خطرناک است و می‌تواند آسیب‌های جدی به شما برساند. امکان تشخیص سرب از قلع، بدون ابزار آزمایشگاهی ممکن نیست و از این رو باید تامین کننده خود را به خوبی بشناسید. مسمومیت با سرب از مسمومیت با مس به شدت خطرناک‌تر است. برای این منظور میتواند به سراغ مراجع فروش عمده ظروف مسی اصفهان و زنجان که معتبرترین تولیدکنندگان ظروف مسی در کشورمان هستند مراجعه نمایید و یا خرده فروشی‌های همکارشان را شناسایی کنید.

معتبرترین تولیدکنندگان ظروف مسی

مورد سوم در هنگام استفاده از ظروف مسی اهمیت پیدا می‌کند. سعی کنید دو نکته را در استفاده از این ظروف رعایت کنید. یک اینکه از پخت و پز غذاهای اسیدی و ترش در این ظروف ممانعت کنید، زیرا که اسید می‌تواند لایه قلع را از بین ببرد و مشکلات اساسی برای شما ایجاد کند. این از بین رفتن لایه قلع هم سلامت شما را تهدید می‌کند و هم اینکه ظرف شما را خراب می‌کند. نکته دوم هم اینکه سعی کنید غذاهای مسی را به مدت طولانی در ظروف مسی نگهداری نکنید.

نکته چهارم برای نگهداری و استفاده از این ظروف برای طولانی مدت کاربرد دارد. سعی کنید هنگام تمیز کردن و شستشوی ظروف مسی از قابلمه گرفته تا قندان مسی، از وسایل نوک تیز و زبر استفاده نکنید تا لایه قلع آسیب نبیند. استفاده از قاشق‌های چوبی برای هم زدن غذا در داخل این ظروف می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

هنگام خرید ظروف مسی دقت کنید که کیفیت قلع اندود شدن و ضخامت لایه قلع بالا باشد. این امر در نهایت منجر به افزایش طول عمر ظروف شما می‌شود. ضمنا اگر بنا به هر دلیلی لایه قلع ظروف آسیب دید، ظرف را برای قلع اندود کردن مجدد و ترمیم، نزد مس‌کاران ببرید.

در این یادداشت به بررسی مضرات ظروف مسی بدون قلع پرداختیم و راهکارهایی برای دچار نشدن به این مشکلات بیان کردیم زیرا این ظروف در بین مردم بسیار رواج دارند و در بسیاری از خانه های ایرانیان می‌توان ظروف مسی را یافت. البته این ظروف به دلیل زیبایی خیره‌کننده به عنوان یک هدیه نفیس سازمانی نیز شناخته می‌شوند و بسیاری از سازمان‌ها و نهادها از این ظرف‌ها برای هدیه به کارکنان خود استفاده می‌کنند، لذا باید با آگاهی بخشی درباره‌ی استفاده صحیح از این ظروف، از خطرات بالقوه پیشگیری نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link