مترو مسکو روسیه و جاذبه های آن


نمایی از مترو مسکو

شاید در نگاه اول برای شما تعجب‌ برانگیز باشد که به یک خط مترو به چشم جاذبه گردشگری نگاه کنید؛ اما کافیست نگاهی کوتاه به مترو مسکو داشته باشید. سیستم مترو مسکو را می‌توان قلب تپنده این شهر دانست؛ زیرا در نه تنها اوج شلوغی شهر جمعیت زیادی را جابه‌جا می‌کند، بلکه یک بنای تاریخی بسیار جذاب است که تاریخ روسیه را یادآور می‌شود. اگر دوست دارید راجع به این خط مترو جذاب بیشتر بدانید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مترو مسکو؛ شلوغ‌‌‌ ترین و جذاب ‌‌‌ترین مترو دنیا

قبل از آن که راجع‌به زیبایی‌های مترو مسکو در روسیه صحبت کنیم، باید راجع‌به آمار جالب استفاده از آن بیشتر بدانیم. مطابق آنچه در آمار رسمی اعلام شده، در هفته تقریبا 9 میلیون نفر از ایستگاه‌های مختلف مترو مسکو استفاده می‌کنند. این متروی شلوغ، از 212 ایستگاه و 14 خط مترو تشکیل شده است. مترو روزانه تقریبا 360 کیلومتر مسیر را در شهر طی می‌کند. جالب است بدانید از میان 212 ایستگاه، تقریبا 44 مورد مربوط به اماکن و مراکز تاریخی هستند؛ اما چرا و چگونه این ایستگاه‌ها به طور مستقیم به اماکن تاریخی مسکو مربوط می‌شوند؟

آغاز ساخت و ساز مترو مسکو در دوران استالین

شروع ساخت مترو روسیه مسکو به سال 1931 باز می‌گردد. چند سال بعد یعنی در سال 1935 برای اولین بار ایستگاه این مترو برای عموم مردم افتتاح گشت. در سال‌های آغازین، این مترو از سوکولنیکی به سمت مرکز شهر می‌رفت. ایستگاه‌ های مترو مسکو در ابتدا شامل ده خط بودند و مترو مسیر تقریبی 80 کیلومتر را طی می‌کرد. ساخت مترو صرفا با تلاش کارگران روسی انجام شد؛ اما مهندسان طراح این پروژه در واقع مهندسان طراح مترو لندن بودند.

نمایی از مترو مسکو

جنگ جهانی دوم و تاثیر آن بر خط مترو مسکو

جنگ جهانی دوم یکی از ویرانگرترین واقعه‌ها در روسیه بود. ساخت و ساز مترو نیز از اثرات این جنگ بی‌نصیب نماند و تاخیرهای متعددی در ساخت آن به وجود آمد. مهندسان طراح این پروژه به دلیل برخی مشکلات جایگزین شدند و به همین دلیل ادامه پروژه و ساخت ایستگاه‌ها با تاخیر طولانی مدتی مواجه بود. این داستان تا جایی ادامه داشت که برخی از ایستگاه‌های مترو برای مدتی هیچ گونه سرویسی ارائه نمی‌داند. برخی از ایستگاه‌ها نیز برای حفظ جان افراد به عنوان پناهگاه هوایی استفاده می‌شدند.

بعد از اتمام جنگ جهانی، ساخت و ساز مترو از سر گرفته شد و یکی از مشهورترین خطوط مترو به نام خط حلقه مترو مسکو ساخته شد. این خط یکی از جالب‌‌‌ترین خطوط مترو مسکو است که به طرز عجیبی تغییر بین خطوط مختلف را ساده کرده است.

آشنایی با ایستگاه‌های زیبای مترو مسکو

اگر به نقشه مترو مسکو نگاه کنید، با پیچ و خم‌های بسیار زیبایی روبرو خواهید شد که به معنی واقعی کلمه انگار به قلب مسکو خیره شده‌اید. در ادامه راجع‌به زیباترین ایستگاه ‌های مترو مسکو صحبت خواهیم کرد تا برای بازدید از این شهر کار آسان‌تری پیش رو داشته باشید.

ایستگاه پارک کولتری

یکی از زیباترین ایستگاه‌های مترو که در سال 1935 ساخته شد، ایستگاه پارک کولتری است. این ایستگاه هنر دست یک معمار روسی به نام جورجی کروتیکوف استدر داخل ایستگاه می‌توانید دو ردیف ستون که از سنگ مرمر حکاکی شده تشکیل شده‌اند را ببینید. در این ایستگاه اغلب جوانان به فعالیت‌هایی نظیر رقص، اسکیت، تنس و آیرودلینگ مشغولند. با خرید تور روسیه ارزان، از متروی جذاب آن دیدن کنید.

ایستگاه میدان انقلاب

اگر به فضای درونی آن نگاه بیندازید گویی به یک گالری مجسمه برنزی از شخصیت‌های مهم و انقلابی روسیه پا گذاشته‌اید. زیرا در آن می‌توانید 80 مجسمه برنزی از افراد مشهور انقلابی روسیه را مشاهده کنید. یک شایعه جالب راجع به این مجسمه‌های برنزی آن است که برخی معتقدند با لمس هر کدام از آن‌ها نوع خاصی معجزه در زندگی برای شما رخ می‌دهد.

ایستگاه آرباتسکایا

بعد از ایستگاه Sparrow Hills، دومین ایستگاه بزرگ مسکو ایستگاه آربات یا  Arbatskayaاست. این ایستگاه طول تقریبی 220 متر دارد و معماری این ایستگاه همراه با دسته گل‌های سرامیکی، لوسترهای برنزی نفیس، سقف قوسی و کف پوش‌های مرمری مزین شده است. طراحی هنرمندانه‌‌ای که در این فضا به کار گرفته شده، آرباتسکایا را بسیار چشم‌نواز و زیبا جلوه می‌دهد.

یکی از زیباترین فصل‌های روسیه، فصل تابستان است. پیشنهاد می‌کنیم تور روسیه تابستان را خریداری کنید تا از زیبایی‌های این کشور بیشتر لذت ببرید.

ایستگاه کیفسکا

این ایستگاه جزو ده ایستگاه برتر دنیا است و از نظر وسعت هم جزو بزرگترین ایستگاه‌ها دسته‌بندی می‌شود. نیکیتا خروشچف موسس کیفسکا بود و این ایستگاه را در سال 1954 و به مناسبت تجلیل از سیصدمین سالگرد وحدت بین اوکران و روسیه بنا کرد. در این ایستگاه می‌توانید انواع لوسترهای زیبا، تزئینات بی‌نظیر، موزائیک‌هایی با طراحی‌های خارق‌العاده و گل‌های طلایی زیبا و خاصی را مشاهده کنید.

ایستگاه مایاکوفسکا

این ایستگاه قدمت بسیار زیادی در میان سایر ایستگاه‌های مترو در مسکو دارد. مایاکوفسکا در سال 1939 و در نمایشگاه جهانی در نیویورک توانست برنده جایزه بزرگ شود. اینت ایستگاه در واقع یکی از اصلی‌‌‌ترین پناهگاه‌ها در شهر مسکو به حساب می‌آید.

یکی از جذاب‌‌‌ترین بخش‌های ایستگاه مایاکوفسکا، مجموعه موزائیکی است که با نام «آسمان شوروی» مشهور شده است. در این نمایشگاه می‌توانید 34 قطعه موزائیک مختلف را مشاهده کنید که همگی با موضوع سیستم هوانوردی روس‌ها طراحی شده‌اند. موسس این نمایشگاه الکساندر داینکا است. با خرید تور روسیه از آژانس مسافرتی آریاک، تماشای زیبایی‌های روسیه دیگر برای شما یک رؤیا نیست.

ایستگاه الکتروزوودسکایا

افتتاح ایستگاه الکتروزودسکایا به زمان جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. نام الکتروزوودستکایا در واقع استعاره‌‌ای از مجموع 318 لامپی است که در داخل ایستگاه و به شکل کاملا هنرمندانه چیده شده‌اند. دیواره‌های ایستگاه هم زیبایی خاصی داشته و سراسر پوشیده از سنگ‌های مرمر هستند.

ایستگاه نووسلوبودسکایا

یکی از حیرت‌انگیز‌‌‌ترین ایستگاه‌های مترو مسکو است که بازدید از آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این ایستگاه می‌توانید 32 تابلو شیشه‌‌ای بسیار زیبا با طرح‌ها و رنگ‌های منحصر به فرد را مشاهده کنید. گفته می‌شود یکی از تابلوهای شیشه‌‌ای که در این ایستگاه وجود دارد از کلیسای جامع شهر ریگا به مترو آورده شده است. این ایستگاه توسط معماری به نام الکسی دوشکین در سال 1952 ساخته شد. 32 پنل شیشه‌‌ای در این ایستگاه مترو وجود دارند که هر کدام در یک قاب برنجی محصور گشته‌اند.

ایستگاه تیترالنایا

نام ایستگاه تیترالنایا در واقع به دلیل نزدیکی آن به سالن تئاتر، انتخاب شده است. این ایستگاه در سال 1938 در حالی که پروژه ساخت مترو مسکو در مرحله دوم قرار داشت، ساخته شد؛ و سعی شده تا با به کارگیری المان‌های مختلف در آن، به هنر و فرهنگ شهر ادای احترام شود. سنگ‌های مرمر باقی مانده از کلیسای مخروبه مسیح منجی و تابلوهای زیبایی که در این ایستگاه دیده می‌شوند همگی ارزش بارها و بارها دیدن دارند.

ایستگاه کومسومولسکایا

ایستگاه کومسومولسکایا در مرحله دوم پروژه ساخت مترو و در سال 1925 به بهره‌برداری رسید و بیشتر به یک سالن بسیار بزرگ شباهت دارد. برای یادبود نوسکی و دانسکی و تعداد زیادی از رهبران نظامی بزرگ روسیه روی موزائیک‌ها، بر روی دیوار و سقف این ایستگاه نقوش زیبایی طراحی شده است.

ایستگاه نووکوزنتسکایا

ایستگاه نووکوزنتسکایا به طور ویژه برای یادبود افراد مبارز اتحادیه جماهیر شوروی ساخته شده است. موزائیک‌های سقفی این ایستگاه به شکل هشت ضلعی بوده و تصاویری با نقوش برجسته از سربازان ارتش سرخ را به نمایش گذاشته است. نیمکت‌های مرمری که در این ایستگاه وجود دارند هم یادآور کلیسای جامع مسیح منجی هستند.

تصویری از مترو مسکو

سفر به روسیه با تورهای آژانس آریاک سفر

در این مطلب سعی کردیم گذری بر زیباترین ایستگاه‌های مترو مسکو داشته باشیم و هر کدام را با جزئیات معرفی کنیم. اگر به دنبال آشنایی بیشتر با شهر مسکو همراه با گشت و گذاری ارزان و ایمن هستید، حتما از ایستگاه‌های مختلف مترو مسکو دیدن کنید. البته برای بسیاری از گردشگران گشت و گذار در این ایستگاه‌ها کمی دلهره‌آور است. زیرا مترو مسکو هم بسیار بزرگ و هم بسیار شلوغ است. علاوه بر این تمامی تابلو‌ها و نوشته‌ها به زبان روسی هستند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم یا نقشه مترو مسکو به فارسی را به همراه داشته باشید و یا از تورهای متروگردی که برای گردشگران وجود دارد استفاده کنید.

آژانس هواپیمایی آریاک سفر از سال ۱۳۸۳ شروع به فعالیت کرده و با ۲۰ سال سابقه و تجربه درخشان، خدمات مسافرتی نظیر تهیه آنلاین بلیط هواپیما، هتل و تورهای داخلی و خارجی را برای مسافران فراهم کرده است. برای اطلاع از قیمت تورهای مسکو به آدرس سایت www.aryaktravel.com مراجعه کنید یا با پشتیبانان ما با شماره تلفن 02157816 تماس بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link