رژیم شوک و تاثیر آن بر کاهش وزن سریع تر شما


رژیم شوک رژیم‌های شدید و کوتاه‌مدتی هستند که هدف آنها کمک به کاهش وزن قابل توجه در مدت زمان کوتاه است. این رژیم‌ها اغلب شامل محدودیت شدید کالری، روزه‌داری یا حذف گروه‌های غذایی خاص می‌شود.در این مطلب از با این رژیم آشنا خواهید شد.

رژیم شوک - شیر

رژیم شوک چیست ؟

رژیم شوک «که به رژیم ۱۳ روزه نیز معروف است»، قرار است از طریق شوکه کردن متابولیسم به کاهش وزن کمک کند؛ بنابراین با گرفتن این رژیم، سرعت متابولیسم بدن شما افزایش پیدا می‌کند و چربی بیشتری می‌سوزانید. همان‌طور که در ابتدا گفتیم، ادعای اصلی این رژیم این است که به شما کمک می‌کند تا ۱۱ کیلوگرم وزن در مدت دو هفته کم کنید که به نظر زمان بسیار کمی برای کاهش وزن است. اما اصلی‌ترین کار در این رژیم چیست ؟

در رژیم شوک، شما نیاز به دریافت کالری کم‌تری دارید. افرادی که این رژیم را معرفی کردند، ادعا می‌کنند که اثر مثبتی که این رژیم روی متابولیسم بدن دارد تا دو سال باقی خواهد ماند که به شما کمک می‌کند، پس از اتمام رژیم وزن خود را حفظ کنید.

اما نکته مهم در مورد رژیم شوک این است که به دلیل برنامه غذایی سختی که دارد و کاهش میزان کالری دریافتی، بهتر است آن را فقط هر دو سال یکبار انجام دهید. همچنین، اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، بهتر است قبل از انجام این رژیم با پزشک خود درباره خوب یا بد بودن آن برای بدن و سلامتتان مشورت کنید.

همچنین در بخوانید : استپ وزنی چیست ؟ چگونه از شر استپ وزنی خلاص شویم ؟

رژیم شوک - سالاد

رژیم شوک چند روزه است ؟

رژیم شوک به رژیم ۱۳ روزه معروف است و دو هفته زمان می‌برد. اما برای حفظ وزن در حالت ایده‌آل، می‌توانید آن را به شکل یک روز در هفته ادامه دهید که شکل برنامه‌ی آن تغییر خواهد کرد که در ادامه درباره آن خواهیم گفت.

کلیات انجام رژیم شوک

یکی از مزایای این رژیم این است که نیازی به تهیه یا خرید مواد غذایی زیادی ندارد و معمولا، وعده‌های غذایی شما در روزهای هفته شباهت زیادی با آن برنامه‌ی قبلی شما برای غذا دارد. اما قبل از شروع کردن، قوانینی در مورد رژیم شوک وجود دارد که باید به آنها پایبند باشید و آنها را رعایت کنید:

  1. به‌هیچ عنوان تقلب نکنید. این بدیهی‌ترین قانون است، چرا که معمولا افراد در زمان رژیم گرفتن به دنبال زیاده‌خواهی و فریب برای خوردن غذای بیشتر می‌روند.
  2. می‌توانید برای بهتر کردن طعم غذاها خصوصا انواع گوشت یا سبزیجات پخته در این رژیم، به آنها ادویه و انواع چاشنی‌ها را اضافه کنید.
  3. در طول رژیم (حتی در تعطیلات آخر هفته) به‌هیچ عنوان نوشیدنی‌های دارای قند و کالری بالا مانند نوشابه مصرف نکنید.
  4. به شرط رعایت رژیم غذایی و میزان ذکر شده در هر وعده، می‌توانید مواد را سرد یا گرم مصرف کنید.

اینها تمام قوانینی بود که باید در رژیم شوک رعایت کنید.

رژیم شوک - سیب

تاریخچه رژیم شوک

تاریخچه این شکل از رژیم لاغری به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد، زمانی که مردم شروع به آزمایش روش‌های مختلف برای کاهش وزن سریع کردند. در آن زمان رژیم‌های غذایی متعددی پدیدار شد که هر کدام ادعا می‌کردند وزن افراد را به سرعت کاهش می‌دهند. مثل رژیم غذایی سوپ کلم، رژیم غذای کودک، رژیم گریپ فروت و غیره.

در آن زمان رژیم گریپ فروت به عنوان راه حل سریع کاهش وزن محبوبیت پیدا کرد. این رژیم شامل مصرف گریپ فروت یا آب گریپ فروت در هر وعده غذایی بود، زیرا اعتقاد بر این بود که آنزیم‌های این میوه به سوزاندن چربی کمک می‌کند.

کمی جلوتر یعنی در دهه 1970، رژیم اتکینز محبوبیت پیدا کرد. این رژیم غذایی وعده‌های کم‌کربوهیدرات، با پروتئین بالا و پرچرب را ترویج کرد. رژیم اتکینز منجر به کاهش وزن می‌شد، اما متخصصان اعتقاد داشتند که  میزان استفاده چربی اشباع‌شده در این رژیم روی سلامت افراد تاثیر منفی می‌گذارد.

درک منطق پشت رژیم‌های شوک

برای درک بهتر اثرات رژیم‌های شوک بر بدن، فهمیدن منطق آن از نظر علمی ضروری است. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

هنگامی که بدن کاهش ناگهانی و شدید کالری دریافتی را تجربه می‌کند، با تجزیه گلیکوژن ذخیره شده برای تامین انرژی پاسخ می‌دهد. در این فرآیند آب بدن آزاد می‌شود که کاهش وزن سریع را به همراه دارد. با این حال، این کاهش وزن اولیه در درجه اول وزن آب است و نه کاهش چربی.

 بدن حتی تحت محدودیت دریافت کالری هم به کار خود ادامه می دهد، در نتیجه شروع به تجزیه بافت عضلانی برای تامین انرژی می‌کند و عضلاتش را کم‌کم از دست می‌هد. بنابراین کاهش وزن، در نتیجه از دست رفتن بافت عضلانی اتفاق می‌افتد.

رژیم شوک - موز

فواید رژیم شوک چیست ؟

افرادی که این رژیم را پیشنهاد می‌کنند، موارد زیر را به عنوان فواید آن قبول دارند.

1) کاهش وزن سریع

رژیم‌های شوک به دلیل کمبود دریافت کالری قابل توجهی که ایجاد می‌کنند، می‌توانند منجر به کاهش وزن سریع شوند. این ویژگی برای افرادی که تنها چند‌کیلو اضافه وزن دارند و می‌خواهند نتایج فوری ببینند، ممکن است انگیزه بخش باشد.

2) استمرار و تعهد کوتاه‌مدت

 از آنجایی که این رژیم‌های شوک برای استفاده کوتاه‌مدت طراحی شده‌اند، ممکن است برای افرادی که نمی‌توانند برنامه رژیم‌های طولانی‌مدت را تحمل کنند و آمادگی تغییر سبک زندگی طولانی‌مدت را ندارند، جذاب باشند.

3) سم زدایی

 برخی از رژیم‌های شوک ادعا می‌کنند که با مصرف یک ماده غذایی خاص (مثلا انگور) در مدت 2 هفته به حذف سموم و ارتقای سلامت کلی بدن کمک می‌کنند. باید توجه کنید که جدای از تجربه شخصی افراد، شواهد علمی بسیار محدودی برای اثبات این شکل از ادعاها وجود دارد.

رژیم شوک - وزنه

مضرات رژیم شوک چیست ؟

اگر می‌خواهید به هر دلیلی از این سبک رژیم پیروی کنید، باید نسبت به مضرات آن هم آگاه باشید. موارد زیر نکات منفی رژیم شوک را یادآوری می‌کنند که در منابع مختلف از جمله fitnessdergisi آمده است:

1) ناپایداری

هر شکلی از رژیم‌های شوک در درازمدت پایدار نیست، زیرا محدودیت‌های شدیدی را برای افراد قائل می‌شود که پایبند بودن به آن‌ها دشوار است. علاوه بر این پس از قطع این رژیم و برگشت به الگوی غذایی قبلی، وزن از‌دست‌رفته به احتمال خیلی زیاد دوباره بازمی‌گردد.

2)  کمبود مواد مغذی

با حذف برخی از گروه‌های غذایی یا کاهش شدید کالری دریافتی، رژیم‌ شوک می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی در بدن شود و اثرات منفی بر سلامت فرد داشته باشد. به عنوان مثال، رژیم‌هایی که کربوهیدرات کمی دارند، می‌توانند منجر به کمبود مواد مغذی ضروری مانند قند، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای شوند که انرژی بدن را تامین می‌کنند.

3) متابولیسم آهسته

محدودیت شدید دریافت کالری می‌تواند باعث شود که بدن به حالت گرسنگی درآید و به طور خودکار سوخت‌وسازش را برای حفظ انرژی کم کند. به همین دلیل است که بعد از اتمام رژیم‌های شوک امکان برگشت وزن بالا می‌رود.

4) تأثیر منفی بر سلامت روان

مغز هرکاری می‌کند که از بدن محافظت کند و زمانی که انرژی‌ای که باید به مغز نرسد، نمی‌تواند وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد. رژیم‌های شوک معمولا انرژی کافی را به مغز نمی‌رسانند و همین موضوع روی احساس محرومیت، تحریک‌پذیری و نوسانات خلقی تاثیر می‌گذارد و سلامت روان فرد را تحت تاثیر قرار می‌هد.

5) از‌دست‌دادن عضله

کاهش وزن سریع می‌تواند منجر به از دست دادن عضله شود، زیرا بدن اگر انرژی مورد نیازش را دریافت نکند، بافت عضلانی را برای انرژی تجزیه می‌کند. با این اوصاف، گاهی اوقات رژیم‌های شوک باعث کاهش قدرت و تناسب اندام به دلیل تحلیل رفتن عضلات می‌شوند.

6) اثرات منفی بر سیستم گوارش

 رژیم‌های شوک می‌توانند به دلیل تغییر ناگهانی در الگوی مصرف غذا و کمبود مواد مغذی ضروری، سیستم گوارش بدن را دچار شوک کنند و مشکلات گوارشی مثل رفلاکس معده یا یبوست و اسهال ایجاد کنند.

7) به هم ریختن تعادل هورمونی

رژیم‌های شوک می‌توانند تعادل هورمون‌های مسئول تنظیم گرسنگی و سیری مانند گرلین و لپتین را مختل کنند. این عدم تعادل هورمونی می‌تواند منجر به افزایش گرسنگی و ولع غذا شود، پیروی از رژیم غذایی را دشوار کند و احتمال بازگشت وزن را پس از قطع رژیم افزایش دهد.

رژیم شوک - قاشق و چنگال

جنبه‌های روانی و اجتماعی رژیم شوک

رژیم‌های شوک می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر سلامت روانی و اجتماعی فرد داشته باشند. کاهش وزن سریع منجر به احساس محرومیت، تحریک‌پذیری و نوسانات خلقی می‌شود.

همچنین این شکل از رژیم‌ها به الگوهای غذایی نامنظم و رابطه ناسالم با غذا کمک می‌کنند، جوری که فرد با خوردن غذا احساس گناه می‌کند یا اینکه روی مصرف ماده‌های غذایی مختلف وسواس پیدا می‌کند.

از نظر اجتماعی، افرادی که از رژیم های شوک پیروی می‌کنند، ممکن است انزوا را تجربه کنند، مثلا از رویدادهای اجتماعی‌ای که در آن‌ها غذا سرو می‌شود دوری می‌کنند یا احساس می‌کنند که دیگران آن‌ها را به دلیل انتخاب‌های غذایی وسواس‌گونه مورد قضاوت قرار می‌دهند.

رعایت این شکل از الگوی رژیم لاغری می‌تواند منجر به احساس تنهایی و تأثیر منفی بر کیفیت کلی زندگی فرد شود.

چگونه می‌ توان رژیم شوک را با خیال راحت گرفت ؟ 

اجرای یک برنامه غذایی شوک سخت نیست. با این حال، نحوه از سرگیری رژیم غذایی معمول خود پس از پایان دوره رژیم شوک، یک مسأله واقعی است. همانطور که در بالا ذکر شد، افزایش فوری کالری دریافتی بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر دارد. بنابراین، بهترین رویکرد این است که برخی از غذا‌های کم کالری را از لیست رژیم شوک در رژیم غذایی روزانه خود حفظ کنید و میزان کالری دریافتی روزانه خود را به طور مداوم بررسی کنید. 

علاوه بر این، برای جبران افزایش کالری دریافتی، از یک برنامه تمرینی سالم استفاده کنید. مهمترین مزیت این روش این است که کالری و چربی بدن شما در فرایند عضله‌سازی و تقویت متابولیسم بدنتان استفاده می‌شود. 

رژیم شوک - ظرف

دلایل اهمیت رژیم شوک چیست ؟ 

رژیم‌ های شوک گرچه به طور کلی توصیه نمی‌شوند، اما می‌توان آن‌ها را در برخی موارد استفاده کرد و حتی بدون آسیب رساندن به بدن دنبال کرد. به طور مثال برای افراد چاق که به طور جدی تحت معرض بیماری‌های مختلف مثل اضافه وزن، بیماری قلبی یا دیابت هستند یا افرادی که تا وزن خود را کم نکنند نمی‌توانند تحت عمل جراحی ایمن قرار گیرند، پزشکان ممکن است رژیم غذایی بسیار کم کالری را به جای شوک تجویز کنند. میزان کالری این رژیم غذایی به دقت محاسبه می‌شود تا از مقدار کافی تغذیه اطمینان حاصل کنید و اگر بیمار عوارض خطرناکی از خود نشان دهد، طی درمان زیر نظر متخصص بر او نظارت می‌شود. 

رژیم‌های بسیار کم کالری با استفاده از یک برنامه غذایی متعادل با مواد مغذی می‌توانند راهی مطمئن جهت کاهش وزن و ایجاد فوایدی بسیار زیاد برای افراد دارای اضافه وزن باشند، اما فقط باید تحت نظر یا مشورت با یک متخصص تغذیه صورت بپذیرد تا از مهارت‌شان اطمینان حاصل کنید. 

اگرچه می‌توان سه سایز یا کمی بیشتر در هفته از طریق رژیم غذایی و ورزش وزن از دست داد، اما پیروی از برنامه‌ریزی رژیم غذایی برای اطمینان از اینکه مواد مغذی ضروری نیاز روزانه را برآورده کند، مهم است. همانطور که تا به این جا می‌توان فهمید، رژیم‌های شوک، استراتژی‌های تغذیه‌ای را تشکیل می‌دهند که اجرای آن دشوار و از نظر سلامتی خطرناک است. 

با این حال، در برخی موارد اجباری، ممکن است نیاز باشد که تحت نظر پزشک انجام شود. چه رژیم‌های سم‌زدایی مانند لیمو یا آناناس، یا رژیمی که می‌گوید در مدت کوتاهی وزن زیادی از دست می‌دهید، مانند رژیم سوپ کلم، رژیم‌ های شوک‌آور، نمی‌توان آن‌ها را برای مدت طولانی حفظ کرد، و حقیقت این است که نمی‌توانید به دستیابی دائمی برای کاهش وزن برسید. 

در عوض، شما باید برای یافتن یک برنامه کاهش وزن که برای بدنتان مناسب است، تلاش و پشت و کار کنید. یافتن روشی برای دستیابی به کاهش وزن آهسته و تدریجی نه تنها برای اهداف طولانی مدت کاهش وزن پایدار خواهد بود، بلکه تأثیرات منفی بر سلامتی شما خواهد داشت و به جای اینکه سلامت بدنتان را تخریب کند، شما را موفق خواهد کرد. 

“علیرغم تمام منفی بودنش آیا نمی‌شود انواع رژیم شوک را رعایت کرد ؟ ” در پاسخ به این سؤال می‌شود به صورت زیر پاسخ داد، می‌توان این رژیم‌ها را در شرایط بسیار اجباری، زیر نظر پزشک و برای مدت کوتاهی اعمال کرد. 

در شرایطی که تهدید سلامتی در میان نباشد یا در افرادی که دارای اضافه وزن زیادی هستند، می‌تواند برای کاهش وزن سریع و ایجاد انگیزه در مرحله اول رژیم مفید باشد. اما به شرطی که زیاد طول نکشد! 

رژیم شوک - چنگال

 ۵ مرحله مهم در رژیم شوک

اگر قصد دارید از این رژیم غذایی برای لاغر شدن استفاده کنید، بهتر است به ۵ مرحله مهم توجه داشته باشید. انجام هر یک از این مراحل برای کاهش وزن ضروری است. می‌توانید با توجه به صلاحدید متخصص تغذیه، هر یک از مراحل را حذف کرده یا مرحله جدیدی به رژیم اضافه کنید. 

1.مرحله یک؛ کاهش میزان مصرف شکر 

اولین و مهم‌ترین مرحله برای کاهش وزن در رژیم شوک، کاهش میزان مصرف شکر تصفیه شده است. کارشناسانی که این رژیم را ارائه کرده‌اند، معتقد هستند میزان مصرف شکر تصفیه شده باید به صفر یا حداقل برسد. تنها در این صورت است که می‌توانید سریع وزن کم کنید و به تناسب اندام برسید. مواد غذایی که حاوی شکر تصفیه شده هستند، می‌توانند بر تجمع چربی در نواحی مختلف بدن از جمله شکم و پهلو تاثیرگذار باشند.

2.مرحله دو؛ افزایش مصرف سبزیجات

دومین مرحله در رژیم غذایی شوک، افزایش مصرف سبزیجات است. بنابراین در اولین قدم، باید شکر تصفیه شده را از تمامی وعده‌های غذایی حذف کنید. در قدم دوم، باید مقدار بیشتری سبزیجات بخورید. سعی کنید حداقل در یک یا دو وعده غذایی، از سبزیجات استفاده کنید. البته منظور از سبزیجات، سیب زمینی یا لوبیا نیست. منظور سبزیجاتی است که حاوی نشاسته نباشند. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات، می‌توانند باعث افزایش شوند و فرآیند چربی سوزی را به تعویق بیاندازند. بهترین سبزیجات برای کاهش وزن در رژیم شوک، سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج، کلم بروکلی، خیار، فلفل دلمه ای و هویج است. 

3.مرحله سوم؛ افزایش مصرف پروتئین بدون چربی

سومین مرحله در رژیم شوک، افزایش مصرف پروتئین‌های بدون چربی است. پروتئین بدون چربی، بهترین گزینه برای کاهش وزن و افزایش حجم عضلات است. این مرحله، به شما کمک می‌کند تا وعده‌های غذایی سالم و متعادل مصرف کنید. یکی از مهم‌ترین مزایای پروتئین بدون چربی، این است که کالری کمتری نسبت به پروتئین‌های چرب دارد.

 با این وجود، پروتئین‌های چرب احساس سیری بیشتری ایجاد کرده و از گرسنگی شدید و افزایش اشتها جلوگیری خواهند کرد. علاوه بر این، بهتر است میزان مصرف میان وعده‌های سرشار از کالری را محدود کرده و از میان وعده‌های سالم و مغذی استفاده کنید.

رژیم شوک - مثلث غذایی

4.مرحله چهارم؛ افزایش مصرف آب

چهارمین مرحله یا گام چهارم برای کاهش وزن در رژیم شوک، افزایش مصرف آب است. بسیاری از افراد، به این مسئله بی‌توجه هستند. ولی آب تاثیر بسیار زیادی بر بهبود متابولیسم و سوخت و ساز بدن دارد. هر فرد باید به صورت عادی، حدود ۸ تا ۱۲ لیوان آب در روز مصرف کند. پیشنهاد می‌کنیم در هر ساعت، بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ سی سی آب مصرف کنید. 

5.مرحله پنجم؛ کاهش میزان مصرف کربوهیدرات

مرحله پنجم در این رژیم، کاهش میزان کربوهیدرات در برنامه غذایی است. کاهش مصرف کربوهیدرات در رژیم غذایی، تاثیر باورنکردنی بر کاهش وزن دارد. البته منظور این نیست که کربوهیدرات را به طور کامل از رژیم غذایی حذف کنید. این یک اشتباه بسیار بزرگ است. اما بهتر است میزان کربوهیدرات را کاهش دهید. به خصوص در ۵ روز اول، مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات باید به حداقل برسد. برخی سبزیجات مثل هویج و کلم بروکلی، منابع سالمی برای مصرف کربوهیدرات هستند و می‌توانند در رژیم شوک مورد استفاده قرار بگیرند.

رژیم شوک - کلم بروکلی

آیا رژیم شوک می‌تواند بر کاهش وزن موثر باشد ؟

با توجه به اینکه در این رژیم غذایی میزان مصرف کالری تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند، بنابراین کاهش وزن یکی از بدیهی‌ترین نتایج آن است. همانطور که گفته شد، در ۵ روز اول باید به صورت روزانه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری مصرف شود. مصرف ۵۰۰ کالری به صورت روزانه، آسیبی به بدن شما وارد نخواهد کرد و کاملاً بی‌خطر است. به راحتی می‌توانید میزان مصرف مواد غذایی را تا ۱۰۰۰ کالری افزایش دهید.

 این رژیم در بازه زمانی دو هفته انجام می‌شود و بر چربی سوزی بدن شما تاثیر می‌گذارد. اما نباید از یک موضوع مهم غافل شد. این رژیم غذایی تا حد زیادی سطح انرژی بدن شما را کاهش می‌دهد. مدتی طول می‌کشد تا بدن با شرایط جدید سازگار شود. بعد از گذشت چند روز، فرآیند چربی سوزی آغاز خواهد شد.

 اما در روزهای اول، ممکن است احساس گرسنگی و کمبود انرژی داشته باشید. توجه کنید که احساس گرسنگی نباید شما را به سمت خوراکی‌های ناسالم یا مواد غذایی سرشار از کالری سوق دهد. بهتر است به برنامه غذایی پایبند باشید و حداکثر بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری مصرف کنید. برای دستیابی به نتایج بهتر، به یک متخصص تغذیه یا مربی ورزشی مراجعه کنید.

رژیم شوک - گوشت

برنامه غذایی رژیم شوک

صبحانه همیشه یک پرتقال (یا هر میوه‌ای به جز موز) و دو تکه نان سوخاری (بیسکویت سفت) خواهید داشت. آن را با یک فنجان قهوه یا چای بدون شکر همراه کنید و حتما این برنامه را برای هر روز هفته که رژیم دارید ادامه دهید.

روزهای هفته ناهار شام
شنبه یک عدد پرتغال

یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز

یک لیوان شیر یا ماست ترش

دو عدد گوجه‌فرنگی یا حدود شش قاشق غذاخوری پوره گوجه‌فرنگی

نیم کیلوگرم سالاد سبز (یا خیار)

دو تکه نان سوخاری

یکشنبه یک عدد پرتغال

یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز

یک لیوان شیر کم‌چرب

دو تکه سوخاری

۱۲۵ گرم گوشت چرخ کرده با یک  عدد گوجه‌فرنگی (یا حدود یک چهارم فنجان پوره گوجه‌فرنگی)

یک تکه نان سوخاری

یک فنجان چای یا قهوه

دوشنبه یک عدد پرتغال

یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز

یک لیوان شیر کم‌چرب

یک ظرف سالاد کوچک (بدون هرگونه سس سنگین و چرب)

مشابه شام یکشنبه اما بدون گوجه‌فرنگی یا پوره گوجه‌فرنگی
سه‌شنبه ۱۲۵ گرم پنیر کم چرب (می‌توانید آن را با پنیر موزارلا جایگزین کنید)

یک عدد گوجه‌فرنگی

یک تکه نان سوخاری

۱۲۵ گرم گوشت چرخ کرده

دو عدد گوجه‌فرنگی (یا شش قاشق غذاخوری پوره گوجه‌فرنگی)

یک عدد سیب

یک تکه نان سوخاری

چهارشنبه ۲۰۰ گرم گوشت پخته‌شده (یا ماهی)

یک عدد گوجه‌فرنگی

یک تکه نان سوخاری

۵۰۰ گرم سبزیجات پخته (بدون روغن)

یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز

یک عدد گوجه‌فرنگی

شما به‌راحتی می‌توانید تمام این مواد غذایی و خوراکی‌ها را در هر خواربار فروشی نزدیک خانه خود پیدا کنید. بهتر است این مواردی که در بالا عنوان کردیم را با هیچ ماده‌ی دیگری جابجا نکنید، زیرا برخی از این مواد حاوی قند و پروتئین‌های طبیعی هستند که بدن شما برای زنده ماندن به آنها نیاز دارد. همچنین این مواد حاوی مواد مغذی مورد نیاز شما نیز هستند.

توجه داشته باشید که بعد از پنج روز اول تا پنج کیلوگرم وزن کم خواهید کرد و بعد، روند کاهش وزن طی چند روز آینده به آرامی پیش خواهد رفت. در کنار این برنامه‌ی غذایی، می‌توانید از مکمل‌ها نیز استفاده کنید و رژیم خود را با نیم ساعت ورزش در روز همراه کنید.

رژیم شوک به‌گونه‌ای طراحی شده که باید آن را در طول روزهای هفته اجرا کنید و این یعنی، این امکان برای شما فراهم است که روزهای آخر هفته را به خود تعطیلی بدهید و مانند همیشه غذا بخورید. اما در طول دو روز آخر هفته باید همچنان وعده‌های غذایی سالم میل کنید تا بتوانید نتیجه‌ی دلخواه خود را از رژیم شوک بگیرید. پس از اتمام تعطیلات آخر هفته، مجددا رژیم را برای پنج روز دیگر تکرار کنید و بعد، مرحله «استراحت» را خواهید داشت و برای آخرین بار به مدت پنج روز رژیم را تکرار کنید. پس از انجام این مراحل، رژیم شوک را انجام داده‌اید و به کاهش وزن دست خواهید یافت!

رژیم شوک - استیک

مرحله ریکاوری

پس از پایان دو هفته رژیم شوک، مشکل بسیاری از افراد حفظ و مدیریت وزن است. رژیم شوک برای مشکل این افراد، یک برنامه غذایی دیگر را آماده کرده است که می‌توانید این برنامه را فقط یک بار در هفته داشته باشید تا وزن خود را ثابت نگه دارید. این برنامه به این شرح است:

  1. صبحانه: یک لیوان لیموناد بدون شکر، که می‌توانید برای شیرین کردن آن از شیرین‌کننده‌های کم کالری استفاده کنید.
  2. ناهار: یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز و یک عدد گوجه فرنگی (که می‌توانید یک عدد سیب را هنگام ناهار یا به عنوان میان وعده نیز میل کنید)
  3. شام: یک عدد نان سوخاری و یک عدد گوجه‌فرنگی (اگر حس کردید هنوز گرسنه هستید، می‌توانید یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز نیز به شام خود اضافه کنید)

این برنامه غذایی برای یک روز در هفته ثابت است و به شما توصیه می‌کنیم شنبه را به عنوان روز «ریکاوری» خود انتخاب کنید تا بتوانید بدن خود را از پرخوری‌های آخر هفته پاکسازی کنید!

در زمان حفظ وزن نیز، سعی کنید از نوشیدن هر گونه نوشیدنیِ حاوی قند یا نوشابه‌های گازدار خودداری کنید تا بتوانید جذب چربی و کالری اضافه را به حداقل برسانید.

نکاتی برای پایبندی به برنامه غذایی

تا به اینجا متوجه شدیم که رژیم شوک چیست، اما سوال اصلی در مورد این رژیم این است که «چگونه می‌توان به این رژیم پایبند ماند ؟»

البته دو هفته زمان بسیار کم و کوتاهی برای دنبال کردن یک رژیم غذایی است، اما در آن تنوع غذایی کافی ندارید و به همین خاطر ممکن است کسل‌کننده (یا خسته‌کننده) شود. برای کمک به گذراندن این دو هفته (و شنبه‌هایی که قرار است میزان غذا خوردن خود را کم کنید)، نکاتی را در ادامه بیان خواهیم کرد:

  • سعی کنید دو هفته رژیم شوک خود را برای زمانی برنامه‌ریزی کنید که هیچ گردش یا مهمانیِ خانوادگی ندارید. وقتی این زمان را برای رژیم شوک انتخاب می‌کنید، رعایت رژیم غذایی آسان‌تر می‌شود و می‌توانید در خانه همان غذاهایی را بخورید که در برنامه رژیم خود دارید.
  • از حمایت اطرافیان مطمئن شوید. به اطرافیان خود اعلام کنید که رژیم گرفته‌اید تا بتوانند شما را تشویق و از منصرف شدن از رژیم پشیمانتان کنند.
  • اگر فکر می‌کنید گرسنه هستید، ابتدا یک فنجان آب بنوشید. اگر باز هم به دنبال خوردن غذاهای وسوسه‌کننده هستید و فکر می‌کنید که با ادامه این روند به رژیم خود صدمه می‌زنید، از خانه خارج شوید و برای آرام کردن ذهن خود کمی قدم بزنید. راه‌های دیگر برای آرام کردن ذهنتان وجود دارد که شامل کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان یا گشتن در شبکه‌های اجتماعی و بازی با گوشی می‌شوند.
  • آخرین اما نه کم اهمیت‌ترین نکته این است که، انگیزه خود را برای رژیم غذایی حفظ کنید. حواستان به نتیجه کار باشد و به این فکر کنید که بعد از دو هفته، به اندامی دست پیدا خواهید کرد که همیشه به دنبال آن بودید!

رژیم شوک - متر

آیا رژیم شوک در کاهش وزن موثر است ؟

شما در مرحله‌ای هستید که می‌خواهید رژیم شوک را بگیرید و از شنیدن برخی صحبت‌ها در مورد بی‌اثر بودن آن، دچار شک و تردید شدید. این باعث می‌شود فکر کنید که رژیم شوک گزینه‌ی مناسب برای خواسته شما نیست! بنابراین، به جای شک و تردید و شنیدن نظر دیگر افراد، در ادامه صحبت برخی متخصصان را بیان خواهیم کرد که به شما در تصمیم‌گیری کمک خواهند کرد.

حدود ۳۰ مطالعه روی بزرگسالانِ دارای اضافه وزن یا چاق انجام شده و در تمام آنها به این دست یافته‌اند که اگر مصرف کالری را به طور دوره‌ای محدود کنید، وزن خود را کم خواهید کرد.

مطالعات نشان می‌دهند که رژیم فستینگ یا روزه‌داری یکی از اشکال روزه است که به کاهش وزن کمک می‌کند. محدود کردن دریافت کالری برای یک دوره، یک راه مطمئن برای کاهش وزن است. اما رژیم غذایی نیز با آزمون و خطا همراه است، به خصوص اینکه این روزها تعداد زیادی رژیم مانند رژیم شوک وجود دارد و انتخاب از میان آنها سخت است.

با توجه به اینکه شما دریافت کالری را در رژیم شوک کم می‌کنید، بنابراین کاهش وزن برای شما اتفاق خواهد افتاد؛ به خصوص در چند روز اول (به دلیل از دست دادن آب)، این کاهش وزن بیشتر نمود دارد. بنابراین، می‌توان گفت که رژیم شوک باعث کاهش وزن می‌شود، اما این نسخه‌ای نیست که بتوان برای همه پیچید.

برنامه غذاییِ رژیم شوک، ممکن است برای برخی افراد عوارضی را به‌همراه داشته باشد؛ به خصوص اگر فرد به بیماریِ خاصی مبتلا باشد که در این حالت، رژیم شوک می‌تواند بیماری او را تشدید کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link