خواص کنجد بر سلامت بدن انسان چیست ؟


خواص کنجد این دانه روغنی شگفت انگیز بر سلامتی ما انسانها بیشمار است.شما با خواندن این مطلب از با بیشتری این خواص های کنجد آشنا خواهید شد.

خواص کنجد - کنجد در قاشق

خواص کنجد در کنار طعم بی‌نظیر آجیل‌مانندش، آن را به دانه‌ای محبوب و پرطرفدار تبدیل کرده است. دانه‌های کنجد علاوه‌بر ارزش غذایی بسیار بالا، فواید بی‌شماری را برای سلامتی و زیبایی به همراه دارند؛ به‌طوری که پس از خواندن این مقاله و آشنایی با خواص کنجد خام، بوداده و روغن کنجد، بلافاصله تصمیم خواهید گرفت که این دانه‌های کوچک شگفت‌انگیز را در رژیم غذایی خود بگنجانید!

خواص کنجد برای مو، پوست و سلامتی انسان به‌قدری زیاد است که تا مدت‌ها می‌توان درباره آن صحبت کرد و به سرمنزل مقصود نرسید.

کنجد چیست ؟

کنجد، دانه‌ای خوراکی و گیاهی‌ست که بومی هند و آفریقا به‌حساب می‌آید و قدیمی‌ترین دانه روغنی در جهان محسوب می‌شود. بیش از ۳۵۰۰ سال است که دانه‌های کنجد کشت می‌شوند و از آن‌ها در پخت نان، تهیه سالاد، سوپ، کیک، شیرینی و سایر مواد غذایی استفاده می‌شود.

دانه‌های کنجد به‌عنوان آجیل هم مصرف می‌شوند و از روغن به‌دست‌آمده از آن‌ها برای پخت انواع غذا استفاده می‌شود. خواص کنجد تنها به دانه‌های آن محدود نمی‌شود و روغن کنجد هم غنی از مواد مغذی، انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان است. دانه‌های کنجد با توجه به نوع یا گونه گیاه کنجد، در رنگ‌های سفید، قهوه‌ای و سیاه یافت می‌شوند.

ارزش غذایی دانه‌های کنجد و خواص کنجد

دانه‌های کنجد سرشار از مواد معدنی ضروری مانند روی، مس، منیزیم و کلسیم هستند. علاوه‌بر این، دانه‌های کنجد از نظر برخورداری از خواص ویتامین ب ، ویتامین E، آنتی‌اکسیدان، فیبر و پروتئین بسیار غنی هستند. همچنین، کنجد دارای مقادیر زیادی پروتئین و پلی‌فنول‌های چربی‌سوز است و اگر در مسیر کاهش وزن قرار دارید، قراردادن آن در رژیم غذاییتان اقدامی کاملا هوشمندانه محسوب می‌شود.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم کنجد عبارت است از:

  • انرژی: ۵۶۳ کیلوکالری
  • کربوهیدرات: ۲۵ گرم
  • فیبر: ۱۶.۸ گرم
  • چربی: ۴۳.۳ گرم
  • پروتئین: ۱۸.۳
  • کلسیم: ۱۴۵۰ میلی‌گرم
  • آهن: ۹.۳ میلی‌گرم
  • فسفر: ۵۷۰ میلی‌گرم
  • مس: ۲.۲۹ میلی‌گرم
  • روی: ۱۲.۲۰ میلی‌گرم

وجود این ترکیبا مغذی در دانه‌های کنجد، باعث شده‌اند که کنجد خام و بوداده مزایای زیادی برای سلامتی به همراه داشته باشند. در ادامه با مهم‌ترین خواص کنجد برای مو، سلامتی و پوست بیشتر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

خواص کنجد - کنجد در ظرف

کنجد را چگونه بخوریم ؟

کنجد چنانچه گفته شد یکی از دانه های گیاهی بسیار مغذی است که مصرف آن به اشکال گوناگون می تواند مورد استفاده قرار گیرد. فراورده های کنجدی شامل ارده، کرم کنجد، حلوا ارده، روغن کنجد و غیره هستند.

تحقیقات نشان داده است که برای بهره بردن از خواص دانه کنجد باید آن را بجوید و یا به صورت روغن و ارده مصرف کنید. دانه کنجد را میتوانید بر روی انواع سالاد و غذا ها بریزید و میل کنید. شما میتوانید با ریختن آن بر روی سالاد و مصرف مقداری روغن کنجد به همراه آب لیموی تازه یک سالاد سالم و مقوی میل کنید.

فواید و خواص کنجد

دانه های کنجد یک منبع فوق‌العاده از مس هستند

مس به عنوان یک ماده معدنی مهم به افرادی که دچار آرتریت روماتوئید هستند کمک می کند. همچنین یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی است که علائم درد و تورم ناشی از بیماری ها را کاهش می دهد. 100 گرم از دانه های کنجد تازه، حدود 435 درصد از مصرف روزانه مس را تامین می کند.

دانه های کنجد مقدار زیادی از مواد معدنی را نیز دارد

  • آهن (182 درصد) که در درمان کم خونی توصیه می شود.
  • منگنز (107 درصد) که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است.
  • کلسیم (98 درصد) که باعث تقویت استخوان ها می شود.
  • منیزیم (88 درصد) که نه تنها از فعالیت ماهیچه های قلب حمایت می کند بلکه جذب کلسیم را افزایش می دهد.
  • روی (70 درصد) که سیستم ایمنی را تحریک می کند و به کاهش عفونت کمک می کند.

سایر مواد مغذی مهم در دانه های کنجد عبارتند از :

  • تیامین (ویتامین B1)
  • پیریدوکسین (ویتامین B6)
  • نیاسین (ویتامین B3)
  • فولات (ویتامین B9)

تمام این ویتامین های B به بدن کمک می کند تا کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها را متابولیزه کند و آنها را به انرژی تبدیل نماید.

دانه های کنجد یک منبع خوب از فیتواسترول ها

ساختار شیمیایی فیتواسترول ها شبیه کلسترول است. همانطور که می تواند کلسترول را کاهش دهد از مشکلات مرتبط با قلب و عروق مانند فشار خون بالا و آترواسکلروز جلوگیری می کند، سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و برخی از سرطان ها را از بین می برد.

به همین دلیل گنجاندن میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها و به خصوص دانه های کنجد در رژیم غذایی حیاتی است.

خواص کنجد - کنجد در قاشق چوبی

دانه های کنجد سرشار از فیبر هستند.

رژیم غذایی حاوی فیبر به کاهش سطح کلسترول کمک می کند تا مانع جذب چربی ها توسط روده شود. 

مزایای سلامتی استفاده از کنجد

رژیم گیاهی با پروتئین بالا از خواص کنجد

کنجد، منبع خوبی از پروتئین رژیمی است و اسیدهای آمینه با کیفیت، 20% این دانه را تشکیل می دهند. بنابراین، کنجد برای قرار گرفتن در رژیم گیاهی با پروتئین بالا، عالی است. فقط باید دانه های کنجد را روی سالادها، سبزیجات و نودل های خود بپاشید.

کنجد از دیابت جلوگیری می کند

کنجد، دارای منیزیم و دیگر مواد مغذی است که با دیابت مبارزه می کنند. استفاده از روغن کنجد به عنوان تنها روغن خوراکی، در کاهش فشارخون و گلوکز پلاسما در افراد دیابتی حساس، مؤثر است.

کنجد برای کاهش فشار خون

امروزه افزایش فشار خون مشکل سلامتی، میان زنان و مردان در گروه های سنی مختلف بسیار شایع است. چنانچه در بخش سلامت نمناک می خوانید مطالعات نشان داده اند که استفاده از روغن کنجد می تواند پرفشاری خون را کاهش دهد. منیزیم موجود در این روغن به کاهش فشارخون کمک می کند.

طیف گسترده مواد معدنی و ویتامین های موجود در این روغن، می تواند به تقویت سیستم ایمنی تان کمک کند. آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی کنجد، در مبارزه با عناصر سرطان زا، به بدن کمک می کنند. فیتات موجود در کنجد، به داشتن خواص ضدسرطانی معروف است.

کنجد برای کلسترول پایین‌تر

کنجد سیاه برای پایین آوردن سطح کلسترول مفید است. این دانه، دارای دو ماده به نام های سسامین و سسامولین است که به گروهی از فیبرها به نام لیگنان ها تعلق دارند. لیگنان ها اثر کاهنده کلسترول دارند زیرا سرشار از فیبر رژیمی هستند.

کنجد سیاه، حاوی ترکیبات گیاهی به نام فیتو استرول است که ساختاری شبیه به ساختار کلسترول دارد. مصرف این دانه، نه تنها سطح کلسترول خون را پایین می آورد، بلکه خطر پیشرفت برخی از سرطان ها را نیز کاهش می دهد.

دانه کنجد، بالاترین میزان فیتواسترول را در میان دانه ها و مغزها دارد.

خواص کنجد - کنجد سفید

در بخوانید : درمان خانگی کلسترول بالا

خواص کنجد مناسب برای پوست سر

مقدار بالای روی، به تولید کلاژن کمک میکند و پوست را الاستیسیته میکند و به ترمیم بافت های آسیب دیده پوست کمک می کند.

استفاده منظم از روغن کنجد می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد.

تقویت سلامت قلب از خواص کنجد

روغن کنجد می تواند با جلوگیری از ضایعات آترواسکلروز، با ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد التهابی، سلامت قلب را تقویت کند.

کنجد برای پیشگیری از سرطان

دانه های کنجد حاوی ترکیبات ضد سرطان مانند اسید فیتیک، منیزیم و فیتواسترول هستند. دانه های کنجد بالاترین مقدار فیتواسترول را در بین تمام دانه ها و آجیل ها دارد.

کمک کنجد به کاهش اضطراب

دانه های کنجد حاوی مواد معدنی ضد استرس مانند منیزیم و کلسیم هستند و همچنین به تولید سروتونین که بارها در بخش سلامت نمناک در دنیای خواص خوردنی های طبیعی اشاره شد، که باعث کاهش درد، خلق و خوی خوب و خواب عمیق می شود، کمک می کند.

خواص کنجد - کنجد و روغن

کنجد برای درمان کم خونی

دانه های کنجد سیاه به طور خاص غنی از آهن هستند و برای کسانی که کم خونی و ضعف دارند، بسیار توصیه می شود.

محافظت از آسیب رادیو اکتیو به DNA

سسامول موجود در دانه ها و روغن کنجد در برابر آسیب های رادیواکتیو، از DNA محافظت می کند.

کنجد برای درمان آرتریت

محتوای مس موجود در دانه های کنجد، مانع از آرتریت می شود و استخوان ها، مفاصل و رگ های خونی را تقویت می کند.

جلوگیری از چین و چروک از خواص کنجد

روغن دانه های کنجد از اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید و آسیب رساندن به پوست که باعث ایجاد لک و چین و چروک می شود، جلوگیری و محافظت می کند.

کنجد برای تقویت سلامت استخوان ها

یک مشت از دانه های کنجد بیشتر از یک لیوان شیر کلسیم دارد. همچنین مقدار بالای روی نیز باعث افزایش تراکم و سلامت استخوان ها می شود. دانه های کنجد حاوی مقدار قابل توجهی مواد معدنی ضروری مانند فسفر، روی و کلسیم هستند.

مصرف متوسط دانه کنجد به صورت منظم می تواند باعث جلوگیری از ایجاد کمبود های بدن در سلامتی استخوان ها شود. همچنین برای کسانی که از بیماری های استخوانی رنج می برند، توصیه می شود.

دانه های کنجد می توانند از بروز پوکی استخوان نیز جلوگیری کنند.

خواص کنجد - شیرینی کنجدی

کنجد برای کمک به سلامت نوزادان

ماساژ روغن کنجد، رشد و خواب نوزادان را بهبود می بخشد. جوش های روی پوست کودک مخصوصا در قسمتی که پوشک وجود دارد، می تواند با مالش روغن کنجد بهتر و حتی محافظت شود و خشکی پوست را از بین می برد.

کنجد خوب و مفید برای سلامت چشم

در طب سنتی چینی، ارتباطی بین کبد و چشم ها وجود دارد. کبد، خون را به چشم ها می فرستد تا از عملکرد آن پشتیبانی کند.

دانه های کنجد سیاه برای این عملکرد، بهترین گزینه هستند.

سلامت دهان و دندان از خواص کنجد

هزاران سال است که از مالیدن روغن کنجد روی دندان ها برای کاهش پلاک دندان، سفید کردن دندان ها و افزایش سلامت کلی دهان و دندان استفاده می شود.

سلامت تنفسی از خواص کنجد

منیزیم موجود در دانه های کنجد کمک می کند تا از اختلالات تنفسی، اسپاسم هوا و آسم جلوگیری شود.

خواص کنجد - روغن کنجد

کنجد مناسب برای مو

روغن دانه کنجد پر از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت پوست سر و مو است. غنی از اسیدهای چرب امگا است و به تغذیه ریشه های مو کمک می کند. همچنین پوست سر را مرطوب نگه می دارد، گردش خون را افزایش می دهد، در نتیجه رشد فولیکول های مو را بهبود می بخشد.

2 قاشق چای خوری روغن کنجد را با 2 الی 3 قطره روغن اسانس رزماری و یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا ترکیب کنید. سپس این ترکیب را به پوست سرتان بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

این کار را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید. مطمئن شوید که موهایتان را با شامپو و نرم‌کننده عاری از مواد شیمیایی می شویید.

کنجد برای بهبود هضم

دانه های کنجد توانایی کاهش یبوست و سایر مشکلات گوارشی را دارند. دانه های کنجد حاوی فیبر قابل توجهی هستند. فیبر برای هضم سالم بسیار مهم است، زیرا سبب دفع مواد زائد می شود و سپس به راحتی از طریق روده بزرگ حرکت می کند. به این ترتیب فیبر مانع انسداد روده می شود.

همچنین کولون یا روده بزرگ را سالم نگه می دارد و احتمال ایجاد مسائل جدی دستگاه گوارش و سرطان را کاهش می دهد.

کاهش التهاب از خواص کنجد

دانه های کنجد همچنین به کاهش التهاب در مفاصل، استخوان ها و عضلات کمک می کند. با این حال نباید در خوردن آنها زیاده روی کرد.

کنجد مناسب برای پوست

از آنجایی که دانه های کنجد غنی از خواص ضد التهابی است برای بهبود قرمزی و سایر مسائل پوستی حیاتی و ضروری است. همچنین به از بین بردن پاتوژن ها و عوامل دیگر که باعث عفونت های پوستی می شوند، کمک می کند.

دانه های کنجد دارای آنتی اکسیدان ها و SPF طبیعی هستند که از اشعه UV خورشید و رادیکال های آزاد محافظت می کنند. فقط یک قاشق غذا خوری روغن زیتون و 2 قاشق غذا خوری از دانه های کنجد پودر شده را با یکدیگر ترکیب کنید و روی پوست خود اعمال کنید.

این کار را یک یا دو بار در هفته تکرار نمایید.

خواص کنجد - کنجد در ظرف

تقویت گردش خون از خواص کنجد

دانه های قدرتمند کنجد، گردش خون را بهبود می بخشند، بدن را سم زدایی می کنند و افسردگی و استرس مزمن را از بین می برد.

کنجد برای تقویت عملکرد متابولیک

متابولیک، یک کلید حیاتی برای سلامت کلی بدن است. سطح بالایی از انرژی را به بدن می دهد و عملکرد ها را بهبود می بخشد و باعث رشد سلولی می شود. علاوه بر این کنجد، غنی از پروتئین های است که در داخل بدن شکسته می شود و اجزاء آن در عملکرد های مختلف بدن مورد استفاده مجدد قرار می گیرد.

خواص کنجد از منظر طب سنتی: ازنظر طب سنتی، کنجد گرم است و بسیار مغذیست. کنجد برای چاق شدن و تقویت نیروی جنسی مفید بوده و گرفتگی صدا را از بین میبرد و نرم کننده معده و روده است.

کنجد فشار خون بالار را کاهش می دهد و ضد رماتیسم و برای ناراحتی کیسه صفرا مفید است. مصرف کنجد به کاهش خطر سکته قلبی، پیشگیری از سرطان و درمان یبوست کمک می‌کند، همچنین برای افزایش توان جنسی در مردان مؤثر است.

خواص کنجد در درمان اضافه وزن

ترکیبات دانه کنجد باعث می‌شود کبد آنزیم‌های چربی‌سوز بیشتری ترشح کند و در نتیجه بدن چربی بیشتری بسوزاند، اما برای کاهش وزن، افزودن کنجد به غذا به‌تنهایی به شما کمک نمی کند، بلکه باید آن را جایگزین غذاهای پرکالری‌تر کنید. به جای کره از حلوا ارده و به جای سس‌ چرب برای سالادهای خود از سس کنجد استفاده کنید. همچنین روغن کنجد به گونه‌ایست که برای سرخ کردن، پخت‌و‌پز و سالاد قابل استفاده است و البته از تزئین کیک، شیرینی و نان با دانه‌کنجد غافل نشوید.

خواص کنجد - کنجد سفید

پیشگیری از سرطان روده از خواص کنجد

کنجد، منبعی غنی از اسیدهای آمینه بوده و رشد تومورها را متوقف می کند. همچنین از سلول های روده در مقابل مواد شیمیایی سرطان زا محافظت می‌کند.

کنجد از حملات و سردردهای میگرنی پیشگیری می کند

حجم بالای منیزیم در کنجد به کاهش گرفتگی راه های هوایی در بیماری آسم و پیشگیری از گرفتگی نوعی از رگهای خونی که در پیدایش حملات میگرن نقش دارد، کمک کرده و کلسیم موجود در کنجد نیز از سردردهای میگرنی جلوگیری می کند

تقویت حافظه از خواص کنجد

 تقریباً ۲۸ درصد مغز انسان از لسیتین تشکیل شده و همین ماده باعث پیشرفت بشر است. کنجد سرشار از لسیتین بوده و در نتیجه کسانی که کارهای فکری زیاد انجام می دهند و زیاد مطالعه می‌کنند باید کنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهند و همیشه مقداری کنجد بوداده همراه داشته و برای کسانی که می‎خواهند حافظه شان تقویت شود، ۴۰ روز هر صبح یک قاشق غذاخوری کنجد توصیه می شود.

محافظت از سلامت استخوان‌ها از خواص کنجد

کنجد به دلیل دارا بودن میزان زیاد روی و تاثیر فلز روی در غلظت املاح معدنی استخوان، به عنوان غذایی مناسب برای سالمندان یا کسانی که مبتلا به پوکی استخوان هستند، توصیه می شود. افرادی که به هر دلیلی نمی توانند شیر مصرف کنند می‌توانند از کنجد برای تأمین کلسیم، آهن و روی مورد نیاز بدن خود استفاده کنند.

دانه کنجد و مصرف آن در دوران بارداری

ویتامین های موجود در دانه کنجد (B1 و B2 و اسید فولیک ) برای تکامل جنین و ارتقاء سلامتی مادر باردار بسیار مفید بوده و گزینه خوبی برای زنان باردار جهت تأمین میزان پروتئین مورد نیاز خود و جنین می باشد. در سه ماهه‌ی سوم دوران بارداری، سیستم عصبی جنین در حال تکمیل است، در این مرحله باید پیام‌های عصبی از طریق مغز ارسال شود. برای اینکه مغز سالم شکل گیرد به املاح و ویتامین‌های متعددی نیاز دارد که یکی از آنها کلسیم می باشد. در ۳۰ گرم از دانه کنجد حدود ۲۵ درصد کلسیم وجود دارد که معادل یک سوم لیوان شیر است.

یکی از مسائلی که زنان باردار با آن مواجه می‌شوند، کمبود آهن است و نیاز به مصرف آهن در دوران بارداری به شدت افزایش میابد، ،حجم خون در این دوران تقریباً دو برابر شده و سلول‌های خونی جنین و جریان خون‌ آن در حال شکل‌گیریست. مصرف ۳۰ گرم روزانه از کنجد،  یک پنجم نیاز آهن را تأمین می کند.

خلاصه کنجد غذای کسانیست که می خواهند عمر زیاد همراه با سلامتی داشته باشند، بهترین وسیله راحتی و بیمه کننده جوانی شماست و برای زن، مرد، بزرگ و کوچک مفید بوده و اثر آن در تعویض سلول‌های کهنه بدن بسیار سریع است و در زندگی جدید بشری که فکر آن بیشتر از سایر اعضای بدنش به کار می رود از نان واجبتر است.

خواص کنجد - کنجد سیاه و سفید

 کاهش دردهای ناشی از قاعدگی

مصرف کنجد باعث افزایش سطح ویتامین E در بافت‌ها شده و چنانچه خانمی دچار درد‌های شدید در دوران عادت ماهانه خود می شود، بهتر است بداند مصرف کنجد و فرآورده‌های آن باعث کاهش التهاب و شدت انقباض‌های رحمی و در نتیجه کاهش میزان درد در دوران قاعدگی نیز می شود.

بهبود سطح هورمون‌های جنسی از خواص کنجد

کنجد همچنین در بهبود ترشح هورمون‌های جنسی در زنان یائسه نقش به سزایی دارد.

مصارف دانه های کنجد

دانه های کنجد بسیار متنوع است. دارای طعم ملایم و کمیابی است و در بسیاری از دستور پخت ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

کنجد ها را می توان خام مصرف کرد، اما کاربرد وسیع تر آن است که آن را بپزید یا به غذا هایتان اضافه کنید. در اکثر مواقع آنها را روی سالاد و یا به صورت برشته روی نان اعمال می کنند.

در بسیاری از دستورالعمل های غذا های دریایی به خصوص در جنوب شرقی آسیا از دانه های کنجد به صورت چشمگیری استفاده می شود.

مزایای دانه کنجد برای کاهش وزن

4 دلیل که دانه های کنجد میتوانند به شما کمک کنند تا شکم خود را صاف کنید:

1. کنجد سرشار از فیبر رژیمی:

محتوای بالای فیبر رژیمی و مواد معدنی دانه های کنجد می تواند به بهبود روند هضم و افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند. غذا های غنی از فیبر برای مدت طولانی بدن شما را سیر و پر نگه می دارد؛ زیرا زمان زیادی برای هضم آنها نیاز است و سیستم گوارش شما کالری بیشتری را می سوزاند.

2. دانه های کنجد منبع غنی از پروتئین طبیعیک

دانه های کنجد یک منبع عالی از پروتئین طبیعی هستند که میزان متابولیسم را افزایش و گرسنگی را کاهش می دهد و از طریق اجتناب از مصرف بیش از حد کالری به کاهش وزن کمک می کند. رژیم های غذایی حاوی پروتئین می تواند به شما کمک کند، چربی از دست بدهید؛ اما ماهیچه هایتان را حفظ کنید.

3. کنجد سرشار از لیگنان ها:

دانه های کنجد حاوی مواد شیمیایی معروفی به نام نیگنان هستند که کمک میکند، چربی بیشتری بسوزانید.

4. دانه های کنجد یک منبع عالی از کلسیم:

دانه های کنجد همچنین یک منبع عالی از کلسیم هستند که نه تنها باعث افزایش سلامت استخوان می شود، بلکه مؤثر در کاهش وزن است. علاوه بر این آنتی اکسیدان های موجود در دانه های کنجد به محافظت از سلول ها در برابر فشار اکسیداتیو کمک می کند و سموم را از بدن دفع می نماید.

خواص کنجد - کنجد در کاسه

عوارض های جانبی و آلرژی ناشی از مصرف بیش از حد کنجد

مانند سایر خوراکی های دیگر، دانه های کنجد نیز باید در حد معمول مصرف شوند و مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث ایجاد برخی مشکلات شود که شامل:

  • مشکلات روده و کولون
  • آلرژی
  • افزایش سطح قند خون
  • عفونت پوستی
  • سقط جنین
  • ریزش مو
  • سرطان سینه
  • وزن ناسالم بدن

در کل اگر به برخی انواع آجیل آلرژی دارید، برای مصرف کنجد حتما با پزشک مشورت کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link