اثر گرما بر اشتها در فصل تابستان چیست ؟


اثر گرما بر اشتها ما بسیار زیاد است . اختلالات زیادی را برای بدن و اشتها ما ایجاد میکند.در این مطلب از ما قصد داریم تا از تاثیرات گرما بر اشتها بیشتر صحبت کنیم.

اثر گرما بر اشتها - پیرزن بی اشتها

گرمای بیش‌ازحد هوا ممکن است باعث اثر گرما بر اشتها شود احساس حالت تهوع، ضعف یا سرگیجه کنید یا حتی اشتهای خود را از دست بدهید.

طبق پژوهشی در سال ۲۰۲۱ در چین، افزایش ۱ درجه سلسیوس دمای هوا ممکن است جذب غذا را تا ۰٫۱۱درصد کاهش دهد. با آنکه تمرکز این تحقیق روی رفتار مصرف‌کننده بود تا مکانیسم‌های زیستی، متخصصان می‌گویند که توضیح علمی برای ازدست‌دادن اشتها در گرما وجود دارد.

به‌گفته چیلدرس، عوامل متعددی به‌ جز اثر گرما بر اشتها می‌گذارند، اما میزان کالری مصرفی افراد در هوای گرم و سرد قطعا متفاوت است.

او می‌گوید: «کالری مصرفی افرادی که در محیط‌های گرم‌تر زندگی می‌کنند، معمولا کمتر است. چون مصرف کالری‌ در واقع حرارت بیشتری تولید می‌کند و حتی ممکن است بدن را بیشتر گرم کند.»

مقدار گرمای تولیدشده به‌سبب عمل هضم «اثر گرمایی مواد غذایی» نام دارد. غذاهایی با پروتئین زیاد بیشترین اثر گرمایی را دارند.

بنابراین پس از مصرف غذاهایی مانند مرغ، گوشت گوساله، لوبیا، تخم‌مرغ، عدس و غذاهای دریایی ممکن است به‌محض شروع هضم آنها، بیشترین گرما را حس کنید.

آیا اشتها تحت تاثیر دما قرار می گیرد ؟

تجربه‌ی عموم مردم طبق پرسش‌ها و آزمایش ها این است که اثر گرما بر اشتها و میزان دریافت غذا تاثیرگذار است.

و این تاثیر معمولا کاهشی هست. یعنی میزان تمایل و اشتها برای دریافت غذا در مکانی که دمای آن گرم است به مراتب کمتر می شود. تمایل به مصرف غذاهای کم حجم و خنک در فصل گرم سال مورد علاقه عموم مردم است. اما دلیلش چیست؟

بله درست حدس زدید! خوردن غذا یک رفتار شبیه به تحرک است یعنی عامل گرما زا‌.

این عامل گرمازا مثل تحرک کردن است و باید بدانیم یکی دیگر از دلایل تمایل کمتر به خوردن زیاد در زمان گرما این است که خوردن غذا باعث می شود بدن گرم شود. پس دو دلیل عمده عامل تمایل کمتر ما به خوردن در گرماست.

۱. گرم بودن محیط 

۲. گرمازا بودن غذا 

اثر گرما بر اشتها - پیرمرد در آفتاب

فرق اشتها داشتن و گرسنگی چیست ؟

برای فهم بهتر اثر گرما بر اشتها باید اول مفهوم اشتها را خوب درک کرد. اشتها یک میل ذهنی به خوردن غذاست و فرقش با گرسنگی این است که گرسنگی نیازی توسط بدن برای دریافت غذاست.

برای درک بهتر شرایطی را در نظر بگیرید که فرد تمایل به خوردن دارد در صورتی که نیاز ندارد و به این اشتها گفته می شود. در کتاب راز کاهش اشتها کامل توضیح داده شده ) اشتها می‌تواند تعریف جالبتری هم داشته باشد.

به وقتی فکر کنید که دوست دارید چیزی بخورید مثل نان خامه ای که در دسترس شما نیست، اما اشتها و تمایل به خوردن در شما فروکش نمی کند. حالا چی می‌شود ؟ شاید درب یخچال را باز کنید و سراغ نان و پنیر یا هر چیزی که در یخچال است بروید که  قابل خوردن است!

شاید صد یا دویست سال پیش خوردن بعنوان یک رفتار که انرژی مورد نیاز بدن ما را تامین می‌کند شناخته می‌شد. اما حالا دیگر میدانیم که دما و گرما یکی دیگر از عوامل تعیین کننده برای خوردن غذاست. یعنی دمای محیط بر روی خوردن ما تاثیرگذار است و همچنین خوردن بر روی دمای بدن ما تاثیر می گذارد.

بنابراین وقتی دمای محیط زیاد باشد بدن خیلی سخت تر می تواند دمای خودش را کاهش دهد و همین مکانیسم تنظیمی باعث می شود بدن دریافت غذا محدودتر شود. اینگونه با کاهش گرمازایی ناشی از مصرف غذا دمای بدن در محیط گرم راحت‌تر کاهش پیدا می کند و اینگونه دمای بدن خیلی زیاد نمی شود.

در مورد دریافت غذا دو فرضیه مطرح است . فرضیه اول به نقش هیپوتالاموس در تنظیم دریافت غذایی اشاره می کند. فرضیه دوم نشان دهنده‌ی این است که دریافت غذا با دمای محیط در ارتباط می باشد.

پاراگراف بالا اینجا دوباره تکرار می شود زیرا مهم است و برای یاداوری لازم است بگوییم که دلیل اینکه چرا بدن در گرمای طاقت فرسا نمی تواند زیاد غذا دریافت کنه چیست.

اما برعکس چیزی که تا حالا درباره اش توضیح دادیم باید بدانیم که وقتی هوا سردتر می شود ناخودآگاه مصرف غذا هم بیشتر می شود تا بدن گرمای مورد نیاز خودش را از مصرف غذاها افزایش دهد.

مقدار گرمای تولید شده از هضم به عنوان “اثر حرارتی غذا” شناخته می‌شود. غذاهای پر پروتئین بیشترین اثر حرارتی را دارند، بنابراین غذاهایی مانند مرغ، گوشت گاو، لوبیا، تخم‌مرغ، عدس و غذاهای دریایی ممکن است با شروع هضم، شما را بیشتر گرم کنند.

آنها را به طور کامل حذف نکنید، اما آگاه باشید که این موارد ممکن است دمای بدن را کمی بیشتر افزایش دهند.

هنگام برنامه‌ریزی یک لیست مواد غذایی در طول موج گرما، باید هیدراتاسیون را همراه با اثر حرارتی غذا در نظر بگیرید.

عرق کردن روش بدن برای خنک ماندن است، اما تعریق بیش از حد بدون بازگرداندن مایعات می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن شود که می‌تواند منجر به گرمازدگی، تشکیل سنگ کلیه و سایر نگرانی‌های سلامتی شود.

غذاها می‌توانند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از مایعات دریافتی روزانه ما را تامین کنند، بنابراین می‌توانیم با افزایش مصرف غذاهایی که محتوای آب بیشتری دارند مانند میوه‌ها و سبزیجات، هیدراته بمانیم. نوشیدن شش تا هشت لیوان آب یا مایعات دیگر می‌تواند به جبران مقدار از دست رفته در روزهای گرم کمک کند.

این نکته را در نظر بگیرید که هرکسی نیازهای متفاوتی به مایعات دارد. مقداری که یک فرد برای هیدراته ماندن نیاز دارد بر اساس عوامل مختلفی مانند سطح فعالیت، سن و مدت زمانی که در گرما سپری می‌شود، بستگی دارد.

اثر گرما بر اشتها - زن و سیب و پرتقال و شیرینی

اثر گرما بر اشتها و خلق وخوی انسان ها

رابطه گرما با تصادف

طبق تحقیقات اخیر، در دمای بالا، احتمال خطر تصادف در خیابان ها افزایش می یابد. طبق تحقیقات از سال 2005 میلادی تاکنون، از هر هفت تصادف، یک تصادف در روزهای با دمای بالاتر از 25 درجه سلسیوس اتفاق افتاده، این تصادف ها به خاطر کم شدن تمرکز رخ داده است.

به گزارش پایگاه خبری آلمانی زبان ولت، اغلب تصادفات به خاطر کمبود تمرکز اتفاق می افتند؛ مطالعات نشان می دهد که 47 درصد تصادفات در روزهای سرد کمتر از 15 درجه سلسیوس اتفاق می افتد اما این رقم در روزهای خیلی گرم به 63 درصد می رسد.

این امر فقط به علت عدم تمرکز نیست، بلکه رفتارهای پرخاشگرانه به خاطر هوای گرم در آن نقش موثری دارد.
سرهنگ محمدحسین حمیدی رییس پلیس راه نیز گرمای هوا و طولانی بودن روز را از عوامل تصادف عنوان کرد.

تاثیر گرما بر عملکرد کاری

گرما فقط در ترافیک و خیابان ها آزاردهنده نیست بلکه در محل کار نیز می تواند موثر باشد، بویژه در کارهایی که هشت ساعت طول می کشد بر تمرکز فرد تاثیر می گذارد؛ گرما بویژه بر افرادی که تعریق زیادی دارند، تاثیر منفی بر روان آنها دارد.

طبق تحقیقات به عمل آمده، هر چه دمای هوای بالاتر رود، ضربان قلب افزایش یافته و حس تشنگی نیز بیشتر می شود.
البته نکته تعجب آور در این تحقیق این است که گرما، میزان کیفیت کار را کاهش نمی دهد، اما میزان خواب آلودگی را افزایش می دهد.

تاثیر گرما بر دیگر فعالیت ها

براساس مطالعات انجام شده، حالت های تهاجمی در ورزش هایی مانند بسکتبال با افزایش دما، بیشتر می شود.
همچنین هرچه دمای هوا بیشتر باشد، بین انسان ها، گروه ها و حتی کشورها، برخوردها، چهار تا 14 درصد بیشتر از شرایط معمول هوا خواهد بود.
با توجه به این اوصاف دیگر نمی توان گفت چند درجه گرم تر یا سردتر شدن هوا تاثیری ندارد.

اثر گرما بر اشتها و بر بدن از زبان یک روانشناس

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره تاثیر دما و آب و هوا بر خلقیات و اثر گرما بر اشتها می گوید: بطور کلی بدن انسان این ویژگی را دارد که در مقابل تغییرات بیرونی و درونی واکنش نشان دهد.دکتر علی اصغر اصغرنژاد می افزاید:

بطور مثال کاهش آب در بدن موجب تشنگی و کاهش قند در بدن موجب گرسنگی می شود؛ همچنین عوامل محیطی مانند گرما، سرما و آلودگی بطور قطع روی کارکردهای درونی بدن تاثیر خواهند داشت، بطور مثال سرما که از یک حد معینی بیشتر شود، آستانه تحمل فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی خاطرنشان می کند: گرما دو نوع کارکرد منفی و مثبت روی بدن دارد؛ هر چه دما بالاتر باشد، تعریق نیز بیشتر خواهد بود؛ تعریق بیشتر موجب دفع آب و املاح بدن می شود و دفع املاح نیز وضعیت تعادل حیاتی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

آیا اثر گرما بر اشتها تاثیر مثبتی هم روی خلق و خو دارد ؟

پیشتر، تحقیقات نشان داده که دمای بالای هوا می تواند علاوه بر منفی بود اثر گرما بر اشتها تاثیرات مثبت نیز داشته باشد.
براساس این تحقیقات، گرما احساس ترس، شک و تردید را کاهش داده و موجب افزایش خوش بینی افراد می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره می گوید: گرما و بهتر است بگوییم نور آفتاب، تاثیر مثبتی در بهبود خلق وخوی افراد دارد.

اصغرنژاد می افزاید: کشورهایی مانند سوئد و نروژ که به خاطر زمستان های طولانی، کمتر از نور آفتاب بهره مند هستند با معضل افسردگی فصلی روبرو هستند.

اثر گرما بر اشتها - پیرمرد با حوله

گرما به تنهایی تاثیری روی رفتار ندارد

این روانشناس می گوید: هرچند محروم بودن از نور آفتاب موجب افسردگی می شود اما از سوی دیگر، گرمای شدید نیز موجب تغییرات بیوشیمی منفی در بدن خواهد شد.

اصغرنژاد می افزاید: گرما به تنهایی تاثیری روی عملکرد روحی و روانی افراد ندارد بلکه اثر تجمعی مجموعه ای از عوامل مانند خسته بودن، منتظر ماندن در ترافیک، گرسنگی و مشکلات اداری موجب بروز واکنش های تند، عصبی و پرخاشگرانه در فرد می شود.

وی خاطرنشان می کند: گرما در تعامل با سایر استرس ها مانند استرس ناشی از بی خوابی می تواند آستانه تحمل فرد را برای پاسخگویی به عملکردها کاهش دهد.

چگونه از بروز رفتارهای تهاجمی ناشی از اثر گرما بر اشتها جلوگیری کنیم ؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران می گوید: برای پیشگیری از بروز رفتارهای پرخاشگرایانه ناشی از گرما باید نسبت به جسم و ذهن خود و لحظه ای که بر ما حاکم است، هشیار باشیم.

اصغرنژاد می افزاید: یکی از توصیه ها در گرما این است که باید آب زیاد نوشید اما با توجه به ماه مبارک رمضان، اکنون می توان از اقدامات دیگر مانند استفاده از کلاه و سایه بان استفاده کرد و تلاش کنیم که کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیریم.وی تصریح می کند: استرس، موسیقی متن زندگی انسان ها است بنابراین باید آنها را کنترل کنیم.

اصغرنژاد به مردم توصیه می کند، برای پیشگیری از پیامدهای منفی روحی و روانی ناشی از گرما، هنگام نشستن، عضلات بدن را شل کرده و آنها در حالت استراحت قرار دهند؛ همچنین تنفس عمیق می تواند به ایجاد حس آرامش کمک کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان می کند: بهتر است مردم در همه موقعیت ها بویژه در گرما به سراغ خاطرات منفی، آزاردهنده و برانگیزاننده نروند و به آنها نپردازند.
بررسی تاثیر وضعیت آب وهوا و دما بر خلق و خوی انسان ها در زمره روانشناسی محیطی قرار می گیرد.

یک بررسی در سال ۲۰۲۱ در چین نشان داد که یک درجه سلسیوس یا سانتی‌گراد افزایش در دما ممکن میزان دریافت غذا بوسیله افراد را تا یازده دهم درصد کاهش دهد.

با اینکه این بررسی بر رفتار مصرف‌کنندگان تمرکز داشت نه سازوکارهای زیست‌شناختی، کارشناسان می‌گویند توضیحی علمی برای از دست دادن اشتها در موج گرما وجود دارد.

ما در محیط با گرمای شدید در واقع اشتهای کمتری داریم و کالری‌ کمتری مصرف می‌کنیم تا به این ترتیب بدنمان را خنک کنیم.

هنگامی که دمای محیطی بسیار بالا است، سوخت‌وساز بدن ما کند می‌شود و ما کالری‌های کمتری را برای حفظ دمای بدن می‌سوزانیم و با کند شدن سوخت‌وساز اشتها هم کاهش می‌یابد. در آب و هوای بسیار گرم میزان کالری سوزانده شدن در بدن ۱۰ درصد کمتر می‌شود.

البته عوامل بسیاری به جز دمای بدن می‌توانند بر اشتها تاثیر بگذارند، اما شمار کالری‌هایی که افراد مصرف می‌کنند در آب‌وهوای گرم و سرد تفاوت واضحی دارند. افرادی در آب‌وهوای گرمتر به طور معمول کالری‌های غذایی کمتری مصرف می‌کنند، زیرا دریافت کالری بیشتر باعاث گرم شدن بیشتر بدن می‌شود.

میزان حرارتی که از مصرف غذا تولید می‌شود، «اثر گرمایی غذا» (TEF) نام دارد. غذاهای پرپروتئین بیشترین اثر گرمایی را دارند، بنابراین خوردن مواد غذایی مانند گوشت مرغ، گوشت گاو، عدس و غذاهای دریایی بیش از همه باعث گرم شدن بدن شما می‌شود.

برای همین است که برخی از رستوران‌ها در تابستان به کلی منوی خود را عوض می‌کنند. چرا که در این هنگام سفارش غذاهایی مانند آبگوشت کمتر می‌شود ودر مقابل سفارش سالادهای گوناگون بالا می‌رود.

البته بی‌اشتهایی در گرمای شدید همچنین ممکن است علاوه بر اثر گرما بر اشتها علامتی از گرمازدگی باشد و در این صورت با تب بالا، ضربان سریع قلب، تهوع و گیجی همراهی داشته باشد.

اثر گرما بر اشتها - زن بی اشتها

در تابستان چه بخوریم که خنک شویم ؟

زمانی که برای خرید مواد غذایی به فروشگاه می‌روید، باید اثر حرارتی مواد غذایی و قدرت آب‌رسانی آنها را در نظر بگیرید. راهکار بدن برای خنک‌ماندن تعریق است، اما تعریق بیش‌از حد بدون مصرف مایعات برای جبران آب ازدست‌رفته ممکن است باعث کم‌آبی بدن شود. احساس خستگی و تشکیل سنگ کلیه از عوارض کم‌آبی بدن هستند.

گوردون پیشنهاد می‌کند که روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب یا سایر مایعات مفید بنوشیم تا آب ازدست‌رفته در روزهای گرم جبران شود. مقدار آبی که افراد نیاز دارند بر اساس عوامل گوناگونی مانند میزان فعالیت، سن و مقدار زمان سپری‌شده در گرما فرق می‌کند. او می‌گوید در روزهای بسیار گرم، اکثر افراد در طول روز ۲ تا ۲٫۵ لیتر آب از دست می‌دهند.

ورزشکاران یا افرادی که تمام روز را بیرون از خانه و در گرما کار می‌کنند و اثر گرما بر اشتها آن ها زیاد است، نوشیدنی‌های ورزشی را به برنامه آب‌رسانی خود اضافه کنند تا الکترولیت ازدست‌رفته در تعریق، جبران شوند. اما برای اکثر افراد تا زمانی که رژیم غذایی‌شان به جایگزین‌کردن نمک کمک کند، مصرف آب کافی است.

اثر گرما بر اشتها - روزنامه

۱۲ خوراکی که در فصل گرما بدن را خنک می‌کنند

۱. بابونه اثر گرما بر اشتها را کاهش میدهد

این گیاه خوراکی بدن را خنک و بی‌خوابی را برطرف می‌کند، اضطراب را کاهش دهد و التهاب سیستم گوارشی را آرام کند. بابونه انتخابی عالی برای بهبود پوست و پوست سر است و التهاب، کهیر، گزیدگی حشرات و حتی بریدگی‌ها و خراش‌ها را خوب می‌کند. چای بابونه آرام‌کننده، ضدالتهاب و دارای آنتی اکسیدان است.

اثر گرما بر اشتها - دمنوش بابونه

۲. هندوانه و انواع طالبی اثر گرما بر اشتها را کاهش میدهد

فروش میوه‌هایی مانند طالبی و هندوانه در تابستان زیاد است. میوه‌های خانواده طالبی پرآب و سرشار از مواد مغذی هستند. این میوه‌ها نه‌تنها آب بدن را تأمین می‌کنند، بلکه مواد مغذی متعددی مانند ویتامین B، منیزیم، پتاسیم و فیبر دارند.

اثر گرما بر اشتها - هندوانه و طالبی

۳. گیاهان برگ‌سبز اثر گرما بر اشتها را کاهش میدهد

گیاهان برگ‌سبز ارزش غذایی و کلسیم فراوانی دارند و بدن را خنک می‌کنند. در فصل گرما اسفناج، کاهو، آمارنت (تاج خروس)، کلم چینی و کلم کیل را باید زیاد مصرف کنید. این سبزیجات را می‌توانید در اسموتی یا سالاد یا به‌عنوان پیش‌غذا میل کنید.

اثر گرما بر اشتها - گیاهان برگ سبز

۴. باترمیلک اثر گرما بر اشتها را کاهش میدهد

نوشیدنی محبوب مردم هند برای تابستان باترمیلک یا شیر کره‌ای است. این نوشیدنی نه‌تنها بدن شما را هیدراته نگه می‌دارد، بلکه برای هضم بهتر غذا نیز مفید است. این نوشیدنی را با سیاه‌دانه برشته، گشنیز تازه و مقداری زنجبیل بخورید تا خنک شوید.

اثر گرما بر اشتها - باترمیلک

۵. انبه اثر گرما بر اشتها را کاهش میدهد

پادشاه میوه‌ها بهترین گزینه برای کاهش دمای بدن است. به چندین روش می‌توانید از انبه در رژیم غذایی خود استفاده کنید. این میوه را می‌توانید خام بخورید یا آب آن را بگیرید. انبه برای هضم غذا و افزایش انرژی عالی است. این میوه ترکیبات زیست‌فعالی دارد که ممکن است فعالیت ضدسرطانی داشته باشند.

اثر گرما بر اشتها - انبه

۶. لیمو اثر گرما بر اشتها را کاهش میدهد

ساده‌ترین راه برای طعم‌بخشی به یک لیوان آب اضافه‌کردن لیمو به آن است. این میوه سیستم ایمنی را تقویت و پوست‌تان را درخشان می‌کند و ویتامین C دارد. بنابراین با افزودن لیمو به آب لیموناد درست کنید یا این میوه را در کنار سالاد میل کنید.

اثر گرما بر اشتها - لیمو

۷. ماست اثر گرما بر اشتها را کاهش میدهد

ماست سرشار از کلسیم است و آن را باید در تابستان جایگزین نوشیدنی‌های گازدار خنک کنید. این غذا سرشار از ویتامین B و باکتری‌های مفید برای روده است و بدن را از داخل خنک می‌کند. به ماست خود می‌توانید با افزودن انبه، توت‌فرنگی و سایر میوه‌ها طعم دهید.

اثر گرما بر اشتها - ماست

۸. ماهی اثر گرما بر اشتها را کاهش میدهد

برای افزایش محتوای پروتئینی غذای خود به‌جای استفاده از گوشت، ماهی بخورید. این غذا اسیدهای چرب و پروتئین فراوانی دارد و جایگزین خوبی برای گوشت است. با مصرف ماهی گرمای کمی در بدن تولید می‌شود و پس از خوردن آن، برخلاف گوشت قرمز و گوشت مرغ، احساس بی‌حالی و سیری ناخوشایند نمی‌کنید.

اثر گرما بر اشتها - ماهی

۹. آووکادو اثر گرما بر اشتها را کاهش میدهد

به‌راستی که آووکادو ابرغذاست! این میوه اسیدهای چرب تک‌اشباع‌شده دارد که به کاهش دمای بدن و حذف مواد سمی از خون کمک می‌کنند. هضم آووکادو نیز بسیار راحت است، بنابراین بدن برای هضم آن نیازی به تولید گرمای بیشتر ندارد.

این میوه پتانسیل عالی برای بهبود سلامت پوست نیز دارد. آووکادو غنی از لوتئین و زآگزانتین است که بدن آنها را به‌راحتی جذب می‌کند و ممکن است به حفاظت از پوست شما در مقابل اثرات مخرب اشعه‌های فرابنفش کمک کنند.

اثر گرما بر اشتها - آووکادو

۱۰. خیار اثر گرما بر اشتها را کاهش میدهد

خیار خیلی سریع آب‌رسانی می‌کند و دمای بدن را کاهش می‌دهد. این میوه را می‌توانید در سالاد استفاده کنید یا با مقداری زنجبیل و لیمو، آب آن را بگیرید. خیار را هرطور که استفاده کنید، در فصل گرما معجزه می‌کند.

اثر گرما بر اشتها - خیار

۱۱. نارگیل اثر گرما بر اشتها را کاهش میدهد

آب نارگیل سرشار از الکترولیت‌هاست که به حفظ آب بدن و پایین نگه‌داشتن دمای آن کمک می‌کنند. این نوشیدنی قدرتمند که الکترولیت‌های ضروری زیادی دارد، در فصل تابستان حرارت بدن را کاهش می‌دهد و در تمام مدت روز احساس انرژی می‌کنید. علاوه‌بر این، ظرفیت هضمتان بهبود پیدا خواهد کرد.

اثر گرما بر اشتها - نارگیل

۱۲. نعناع اثر گرما بر اشتها را کاهش میدهد

نعناع گیاهی خنک‌کننده است، لیموترش نیز ویژگی‌های خنک‌کنندگی دارد. با ترکیب این دو می‌توانید یک نوشیدنی انرژی‌بخش در تابستان درست کنید. نعنای دشتی و نعنای فلفلی هر دو در بازار پیدا می‌شوند و بهترین انتخاب برای فصول گرم‌اند. نعنا بدون افزایش دمای بدن، به هضم کمک می‌کند.

این گیاه دارویی حالت تهوع و سردرد را از بین می‌برد و برای رفع خستگی و افسردگی نیز مفید است. دم‌کردن چای با برگ‌های نعنا به تعریق بدن و کاهش دمای آن کمک می‌کند.

می‌توانید به یک پارچ آب برگ‌های خردشده نعنا را اضافه کنید و در هر زمان از روز مصرف کنید. به‌ یاد داشته باشید که قبل از نوشیدن این نوشیدنی، ۱ ساعت زمان دهید تا برگ‌های نعنا در آب خیس بخورند.

اثر گرما بر اشتها - نعناع

در تابستان چه نخوریم؟

خوراکی‌های یخ‌زده مانند بستنی ممکن است بهترین انتخاب در تابستان به‌ نظر برسند، اما در واقع ممکن است باعث شوند که در درازمدت بیشتر احساس گرما کنید.غذاهایی که برای هضم آنها به انرژی بیشتری نیاز است، مانند غذاهای پروتئینی و غنی از فیبر، در زمان هضم‌شدن بدن را گرم می‌کنند.

البته حذف غذاهای سرشار از مواد مغذی راه‌حل این مشکل نیست، به‌ویژه برای افرادی که باردارند، به کودک شیر می‌دهند یا سوءتغذیه دارند.

به‌جای چنین تصمیمی، باید تمرکز خود را روی حفظ آب بدن بگذارید و غذاهای با کالری کم اما با مواد مغذی زیاد بخورید تا در گرما خنک بمانید. در ضمن مهم است که رژیم غذایی‌تان متنوع باشد و فقط به‌خاطر گرما غذایی را حذف نکنید.

اثر گرما بر اشتها - بستنی

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link