عوارض و فواید رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک به معنای کنار گذاشتن یک ماده اعتیاد آورد و البته خوشمزه به نمونه و اطلاعات برنامه کیتوژنیک دایت نام شکر است. زمانیکه به مقدار زیادی کربوهیدرات کاهش پیدا کند، بدن وارد مرحله ای به نام کتوسیس میشود. آزمایشهای خون، ادرار و تنفسی وجود دارند که به شما کمک میکنند تا با اندازهگیری میزان کتون تولیدشده توسط بدنتان تعیین کنید آیا وارد وضعیت کتون زدگی شدهاید یا خیر. این سوال را میتوان به شکل دیگری نیز مطرح کرد: “چگونه بفهمیم که بدن ما در حال تولید کتون است؟” برای پاسخ به این سوال میتوان از نمونه ادرار، خون و نفس استفاده کرد. در این مرحله ممکن است که به شدت هوس خوردن مواد شیرین داشته باشید و همچنین حالت تهوع، کم خوابی یا بیخوابی به سراغ تان بیاید. درواقع پژوهشها نشان میدهند که رژیم کتوژنیک بهاندازه رژیم کم چربی برای کاهش وزن مؤثر است. شما با خوردن غذاهایی که چربی سالم دارد مانند گوشت پرچرب یا چربیهای حیوانی به همراه پروتئین انرژی بدن را به سمت مصرف کتونها برده و از این طریق وزن را کاهش میدهید.

 Po st h​as be en created by GSA Content Genera᠎tor ᠎DE᠎MO᠎!

رژیم کتوژنیک و ریزش مو

اگرچه جذب پروتئین عامل اصلی ساخت ماهیچه در بدن است، اما مطالعات نشان داده، ترکیب کربوهیدرات و پروتئین تاثیر بیشتری در این امر دارد. بسیاری از وبسایتها، وبلاگهای غذایی، برنامههای کاربردی و کتابهای آشپزی دارای دستورهای پخت سازگار با رژيم كتوژنيك و ایدههای غذایی هستند که میتوانید برای ساخت منوی غذایی موردنظرتان از آنها استفاده کنید. کتون زدگی وضعیت سوختوسازی است که در آن بدن شما برای تجدیدقوا بهجای کربوهیدراتها از چربی استفاده میکند. از یک منبع انرژی دیگر که چربی است استفاده میکند و زمانیکه چربی ها نیز تمام شود بدن از موادی به نام “کتون” بهره میبرد.در این مرحله است که کتون ها وارد عمل میشوند.- زمانیکه بدن از کتون ها به عنوان منبع انرژی استفاده کند، خیل سریعتر چربی میسوزانید چراکه بدن در اینجا صرفا برای دریافت انرژی مورد نیاز خود از چربی های ذخیره شده استفاده میکند و نه شکر.- هنگامیکه بدن از چربی بجای شکر (گلوکز) به عنوان منبع انرژی استفاده کند، سطوح انرژی بدن تان بهبود پیدا میکند چراکه دیگر بدن نیازمند منابع خارجی نیست و هر زمان که نیاز داشته باشد میتواند از ذخایر خود استفاده کند.

برنامه غذایی رژیم کتوژنیک استاندارد

بدن انسان به طور معمول انسولین لازم را برای جلوگیری از رسیدن سطوح کتون به مرحله خطرناک تولید میکند. کتوسیس همچنین میتواند خطر ابتلا به آلزایمر، سرطان و دیابت را نیز کاهش دهد.- افزایش توانایی فیزیکی: کتوسیس باعث میشود بدن خیلی بهتر از اکسیژن استفاده کرده و همچنین از پایین افتادن قند خون نیز جلوگیری میکند و به همین دلیل میتواند در افزایش توانایی فیزیکی موثر باشد. استفاده از خوراکی هایی که دارای کربوهیدرات کمی باشند، همانند تخممرغ، آواکادو، پنیر در میان وعده برای افرادی که در رژیم هایی کتوژنیک قرار دارند مؤثر و مفید واقع می شود.  Art​ic le has be en g​en​er​at ed wi th GSA C᠎onte nt G​ener at᠎or  D​emoversi on!

علاوهبر این باید توجه داشته باشیم که محصولات لبنی قند طبیعی بالایی دارند. لازم است که پیش از اتخاذ این رژیم غذایی حتما یک چکاپ کامل انجام دهید و زیر نظر پزشک تغذیه پیش بروید تا امکان یا خطر ابتلا به موارد دیگر به حداقل برسد. همچنین لازم است تا پروتئین را در حد معتدل مصرف کنید. اشتباهی که بیشتر افراد در میان وعده هایشان انجام می دهند انتخاب موز، انگور، قهوه لاته، بادام هندی، ویتامین در آب و آب میوه است. در زمان صرف غذا بیرون از خانه، بشقاب گوشت، ماهی یا تخممرغ را انتخاب کنید. بخش بزرگی از رژیم غذاییتان باید شامل غذاهایی مانند گوشت، ماهی، تخممرغ، کره، آجیل و مقدار زیادی سبزیجات کم کربوهیدرات باشد.  This w as g en​erated with the  help ᠎of G SA Con᠎tent Gen​erator DE MO!

414 مرجع را فهرست میکند، اما خالص، سفید و مرگبار را در میان آنها شامل نمیشود. در این میان برخی از رژیم­های غذایی پا را فراتر گذاشته و رسیدن به وزن مناسب را در زمان کمتر نوید می­ دهند. این عارضه عموما پس از ۳ – ۴ هفته از بین میرود. این وضعیت زمانی رخ میدهد که شما مصرف کربوهیدراتها را به طور قابلتوجهی کاهش دهید و منبع گلوکز (قند) بدنتان که مهمترین منبع انرژی سلولها به شمار میرود را محدود کنید. منتقدان میگویند این رژیم تنها در کوتاه مدت تاثیر دارد و نتایج آن تنها بدلیل از دست دادن آب بدن است.

نمونه رژیم کتوژنیک برای لاغری

رژیم کتوژنیک به میزان قابل توجهی میزان کربوهیدرات را در برنامه غذایی پایین آورده و آن را با چربی های سالم جایگزین میکند. 4. رژیم کتو با پروتئین بالا: در این رژیم میزان مصرف پروتئین اندکی افزایش پیدا میکند و از مصرف چربی کم میشود؛ یعنی مصرف ۵٪ کربوهیدرات، ۳۵٪ پروتئین و ۶۰٪ چربی. به طور کلی در تحقیقات زیادی که بر روی افرادی که از این رژیم تبعیت می کردند، به مزایای متعددی از آن پی برده شد.

کار را با بررسی برچسب مواد غذایی و بررسی میزان چربی و کربوهیدرات و فیبر نوشتهشده بر روی آن آغاز کنید تا ببینید چطور میتوانید مواد غذایی موردعلاقهتان را در رژیم بگنجانید. روش کار رژیم کتوژنیک به این صورت است که کالری بیشتری را از پروتئین و چربی بدست می آورید و کربوهیدرات مانند شکر، نوشابه، شیرینیها و نان سفید حذف یا کمتر مصرف می کنید.رژیم غذایی کتوژنیک برای کسانی که دارای اضافه وزن هستند، مبتلایان به دیابت یا کسانی که به دنبال بهبود سوخت و ساز بدن خود هستند، فوقالعاده است. سوخت اولیه بدن گلوکز است که همان شکر میباشد. افزایش توانایی های ذهنی و تمرکز: از آنجایی که چربی یک منبع فشرده تر انرژی نسبت به گلوکز میباشد، برای تغذیه مغز بهتر است و به همین دلیل دچار نوسان عملکرد مغزی و کاهش تمرکز نخواهید شد.- پیشگیری از بیماریها: کتوسیس نشان داده که میتواند از التهابات پیشگیری کند.

میتواند گفت منشا تقریبا همه بیماریها، التهابات میباشد. گفته میشود رژیم کتوژنیک تنها باید در برخی شرایط ویژه و با اهداف پزشکی خاص استفاده شود و رایج شدن آن بین عموم مرد میتواند باعث بیماری های زیادی از جمله بیماری های قلبی بشود چراکه قلب هم یک ماهیچه است و همانطور که اشاره کردیم، در این رژیم غذایی ماهیچه ها تحلیل میروند.افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند میتواند از رژیم هایی مثل رژیم کتوژنیک استفاده کنند چراکه در اینگونه برنامه های غذایی کربوهیدرات کم بوده و همین امر باعث تنظیم سطوح انسولین میشود اما راه های دیگری نیز برای کنترل انسولین وجود دارد.یک تحقیق علمی که در دانشگاه معتبر هاروارد آمریکا انجام شده میگوید که این رژیم به قدری سخت و محدود کننده است که مردم نمیتوانند به مدت زیادی آن را ادامه دهند و دقیقا به همین مطالعات زیادی درباره تاثیر رژیم کتوژنیک در طولانی مدت وجود ندارد چراکه نمیتوان براحتی افرادی زیادی را پیدا کرد که مدت طولانی این رژیم را رعایت کرده باشند. This has ​been cre᠎at ed wi​th GSA C᠎on tent G enerat or​ D em ov er sion!