آبگوشت دودار یا دوگوله اراکی های چگونه درست می شود ؟


آبگوشت دودار یا دوگوله دودار از جمله غذا‌های سنتی و محبوب استان‌های اراک و لرستان است که با طعم و عطر بی‌نظیرش طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است.در این مطلب از شما با طرز تهیه این غذای لذیذ آشنا خواهید شد.

آبگوشت دودار - سبزی خوردن

طرز تهیه آبگوشت دودار

مواد لازم جهت تهیه آبگوشت دودار اراک:
گوشت گوسفندی ۱ کیلوگرم
ترکیب نخود و لوبیا سفید آبگوشتی ۱ پیمانه
چغندر سفید ۲ عدد
کشک ۳۵۰ گرم
بادمجان ۵ عدد
ادویه آبگوشتی به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم
نعنا داغ به مقدار لازم
پیاز بزرگ ۱ عدد
سیر ۴ حبه
روغن مایع به مقدار لازم
آب  به مقدار لازم

همچنین در بخوانید : طرز تهیه آبگوشت مرغ خوش طعم و مجلسی

آبگوشت دودار - ملاقه

مراحل تهیه آبگوشت دودار (دوگوله دودار) اراک

با تهیه مواد اولیه، نوبت به آماده‌سازی آبگوشت دودار اراک می‌رسد. در ادامه، مراحل تهیه این غذای خوشمزه را به صورت مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم.

مرحله اول تهیه آبگوشت دودار: خیساندن حبوبات

خیس کردن نخود و لوبیا سفید قبل از شروع کار ضروری است. خیس کردن حبوبات باعث می‌شود که مدت زمان پخت و نفخ آن‌ها کاهش یابد و بهتر پخته شوند. بنابراین، بهتر است نخود و لوبیا سفید را از شب قبل در آب خیس کنید.

مرحله دوم: خرد کردن چغندر

برای تهیه آبگوشت دودار، باید ۲ عدد چغندر سفید را پوست بگیرید. سپس، آن‌ها را به صورت نگینی خرد کنید.

مرحله سوم: سرخ کردن بادمجان‌‌ها

در آبگوشت دودار برای تهیه بادمجان سرخ شده، ابتدا بادمجان‌ها را خوب بشویید. سپس با چاقو، پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس، بادمجان‌ها را به صورت دلخواه برش بزنید. در یک تابه، روغن مایع بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، بادمجان‌های برش‌خورده را به تابه اضافه کنید. وقتی بادمجان‌ها طلایی رنگ شدند، آن‌ها را از تابه خارج کنید و روی دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

مرحله چهارم: تفت دادن پیازها و سیرها

برای آبگوشت مقداری روغن در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس، پیاز را پوست بگیرید و بشویید. پوست حبه‌های سیر را نیز جدا کنید. آن‌ها را به صورت نگینی خرد کنید و به روغن داغ اضافه کنید. با حرارت ملایم، پیاز و سیر را تفت دهید تا نرم و شفاف شود. سپس، ادویه آبگوشتی و زردچوبه را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله پنجم: اضافه کردن گوشت گوسفندی

گوشت گوسفندی را پس از شستن و خرد کردن به قابلمه اضافه کنید و به مدت چند دقیقه همراه پیاز و سیر تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و کمی آب آن کشیده شود.

آبگوشت دودار - گوشت

مرحله ششم: اضافه کردن حبوبات و آب

نخود و لوبیا را که از قبل خیس خورده‌اند، آبکش کنید و به قابلمه اضافه کنید. سپس، مقدار کافی آب به قابلمه اضافه کنید تا گوشت و حبوبات به خوبی بپزند.

مرحله هفتم: اضافه کردن چغندر و بادمجان سرخ شده

بعد از گذشت یک ساعت، چغندرهای خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا کمی نرم شوند. سپس، بادمجان‌های سرخ شده را اضافه کنید و اجازه دهید تا همه مواد با هم پخته شوند.

مرحله هشتم: اضافه کردن کشک

بعد از پخت کامل گوشت، حبوبات و بقیه مواد نوبت به اضافه کردن کشک می‌رسد. کشک را به آبگوشت دودار اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا یکدست شود. اجازه دهید کشک به همراه بقیه مواد به مدت چند دقیقه بجوشد تا غلیظ شود. در نهایت قابلمه را از روی حرارت بردارید و آبگوشت دودار خوشمزه شما آماده است.

مرحله نهم: سرو آبگوشت 

برای سرو، آن را پس از پخت در کاسه‌ای ریخته و با نعناع داغ تزیین کنید. غذای (دوگوله دودار) شما آماده است، نوش جانتان!

آبگوشت دودار - نخود

سؤالات متداول در مورد آبگوشت دودار

روش سرو این غذا چگونه است؟

برای سرو آبگوشت دودار می‌توانید از آب آبگوشت جداگانه در کاسه بریزید و گوشت و نخود و لوبیا و بادمجان را باهم بکوبید و میل کنید.

آبگوشت دودار - پیاز

تفاوت آبگوشت دودار استان اراک و استان لرستان چیست؟

در آبگوشت دودار استان اراک از چغندر سفید استفاده می‌شود، ولی در آبگوشت دودار لرستان استفاده نمی‌شود.

برای گرفتن نفخ نخود و لوبیا چه کاری بهتر است؟

برای پخت آبگوشت از شب قبل نخود و لوبیا را خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخشان گرفته شود. در هنگام پخت نیز آبی که نخود و لوبیا را در آن خیس کردید، دور بریزید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link