بابا غنوش و طرز تهیه این غذای ساده لبنانی


بابا غنوش یکی از انواع غذاهای محبوب و پرطرفدار کشور لبنان است که با دستور پخت های گوناگونی طبخ می شود.ما در این مطلب از چند روش آن را برای شما آورده ایم.

بابا غنوش - ظرف نارنجی

طرز تهیه بابا غنوش

بابا غنوش یکی از غذاهای خوشمزه لبنانی است که به دلیل این‌که با بادمجان کبابی درست می‌شود طعم و عطر بی‌نظیری دارد و می‌توانید آن را با روشی ساده و سریع آماده کنید.

مواد لازم برای ۳ نفر
بادمجان متوسط ۳ عدد
ارده ۳ قاشق غذاخوری
سیر ۲ یا ۳ حبه
آب لیمو ترش ۳ قاشق غذاخوری
روغن زیتون ۲ قاشق غذا خوری
نمک به مقدار لازم
جعفری به مقدار لازم
دانه انار به مقدار لازم

همچنین در بخوانید : بطاطا حره یک پیش غذای عربی ساده اما خوشمزه

بابا غنوش - دانه انار
طرز تهیه بابا غنوش لبنانی یک پیش غذای گیاهی فوق العاده خوشمزه

طرز تهیه بابا غنوش

مرحله اول

برای تهیه بابا غنوش به روی لبنانی در ابتدا بادمجان‌ها را تمیز بشورید و خشک کنید، طوری که کلاهک سبز آن‌ها جدا نشود، بعد روی گاز یا منقل همه قسمت‌های بادمجان‌ها را خوب کباب کنید.

نکته: اگر بوی دودی بادمجان را دوست ندارید می‌توانید آن را در فر بپزید.

مرحله دوم

بعد از آن بادمجان‌های کبابی را تقریبا ۵ دقیقه در آب سرد قرار دهید تا کمی خنک شوند بعد با دست پوست آن‌ها را بگیرید و کلاهک سبز را جدا کنید و بادمجان‌ها‌ را در ظرف قرار دهید.

مرحله سوم

سپس با کمک چنگال یا گوشتکوب بادمجان‌ها را کاملا له و پوره کنید، بعد از آن ارده را هم اضافه کنید و با چنگال خوب هم بزنید تا کاملا به خورد بادمجان رود.

بابا غنوش - بادمجان

مرحله چهارم

حالا با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان ۲ یا ۳ حبه سیر را با رنده ریز، رنده کنید و به ترکیب مواد اضافه کنید و هم بزنید تا عطر سیر آزاد شود و با بادمجان‌ها ترکیب شود.

مرحله پنجم

سپس یک لیمو ترش تازه را تمیز بشورید و آب آن‌ را بگیرید و به اندازه ۳ قاشق از آب لیمو را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا عطر لیموی تازه در مواد پخش شود.

نکته: به دلخواه خودتان می‌توانید از مقداری گردو پودر شده هم در ترکیب اضافه کنید تا غذا طعم و مزه بهتری داشته باشد.

مرحله ششم

بعد روغن زیتون را هم روی ترکیب مواد بریزید و خوب هم بزنید تا بافت یکدستی تشکیل شود و مقداری نمک هم به دلخواه خودتان اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید.

نکته: برای اینکه همه مواد خوب با هم میکس شوند می‌توانید برای چند ثانیه مخلوط را در میکسر بریزید.

مرحله هفتم

سپس بابا غنوچ را در ظرف مناسبی بکشید و کمی روغن زیتون روی آن بریزید و مقداری جعفری را تمیز بشورید و بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود، سپس ریز خرد کنید و روی آن بریزید. در آخر باباغنوچ را با دانه‌های انار و خرده‌های گردو تزئین کنید و همراه با نان تازه یا کراکر، چیپس و سبزی خوردن سرو کنید.

بابا غنوش - زیتون

طرز تهیه بابا غنوش با سیب زمینی :

حالا نشان خواهیم داد چگونه با افزودن سیب زمینی به پوره بادمجان ، در دستورالعمل قبلی تغییر ایجاد کنید. به بابا غنوش بافت و طعم متفاوتی می دهد.

مواد لازم

  • 2 عدد سیب زمینی
  • 1 عدد بادمجان
  • 8 عدد لوبیا سبز
  • 1 عدد پیاز
  • 1 / 4 فنجان پنیر خامه ای (60 میلی لیتر)
  • روغن زیتون
  • نمک
  • 1/2قاشق چایخوری فلفل شیرین (2 گرم)

دستورالعمل

فر را در دمای 375 درجه سانتی گراد گرم کنید. لوبیا سبز و سیب زمینی را بشویید و پوست کنید سپس با کمی نمک بجوشانید. (اگر دوست دارید بعدا آبگوشت درست کنید، پوست ها را نگه دارید)

زمانی که پخته شد ، از آب بیرون آورید و خرد کنید.

پیاز را پوست و خرد کنید. و با کمی روغن زیتون در ماهی تابه حرارت دهید و قبل از اینکه قهوه ای شوند از روی حرارت بردارید.

حالا بادمجان را پوست بکنید و کلفت خرد کنید. روی کاغذ روغنی گذاشته و با نمک و فلفل شیرین مزه دار کنید و 25 دقیقه بپزید.

بعد از آن ، بادمجان، سیب زمینی، لوبیا سبز و پیاز را مخلوط کنید.

هم چنین پنیر خامه ای و نصف فنجان آب را اضافه کنید تا بافت بهتری بدست بیاید. برای بهبود طعم، از آب پخت سیب زمینی استفاده کنید.

حالا همه چیز را با هم مخلوط کنید تا نرم شود.

تکمیل کردن

وقتی بابا غنوش آماده شد، آن را بخورید. آن را به کاسه ی دیگر منتقل و با کمی جعفری و یا دانه های بو داده تزیین کنید.

نکات تکمیلی در مورد بابا غنوش

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 10دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 20دقیقه میباشد .
بابا غنوش را می توانید در وعده میان وعده – پیش غذا – سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

بابا غنوش - غذا

نکات مهم و طلایی درست کردن غذای بابا غنوش خوشمزه

*طرز تهیه غذای ساده نونی باباغنوش اصل به همین ترتیب است. اما در صورت تمایل می‌توانید مواد دیگری هم به آن اضافه یا کم کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

*برای این‌که پوست بادمجان کبابی به راحتی کنده شود به مدت ده دقیقه در یک کاسه آب سرد قرار دهید و سپس پوست بادمجان‌ها را به راحتی جدا کنید.

*می‌توانید کمی زیره سبز، پودر فلفل قرمز و پودر فلفل پاپریکا هم به مواد دستور پخت باباغنوج اضافه کنید.

*برخی ترجیح می‌دهند مقداری ماست چکیده هم به مواد تشکیل دهنده بابا غنوج یا بابا قانوش اضافه کنند که اتفاقا بافت آن را مخملی و کرمی می‌کند و خوشایند است.

*اگر بابا غنوج را در یخچال گذاشته‌اید ۱۵ دقیقه قبل از میل کردن از یخچال بیرون بیاورید تا هم دمای محیط شود.

*می‌توانید به بابا غنوج کشک هم اضافه کنید که طعم آن را لذیذتر و شبیه کشک بادمجان خودمان می‌کند.

*بابا غنوج یا بابا قانوش را با مقداری جعفری تازه و گوجه فرنگی تزیین و میل کنید.

*در فصل انار مقداری از این میوه خوشمزه را هم به مواد لازم برای تهیه بابا غنوش اضافه کنید. اگر انار تازه ندارید طرز تهیه بابا غنوش را با رب انار امتحان کنید.

*طرز تهیه بابا غنوش با پودر کاکائو هم مشهور است. در صورت تمایل یک قاشق چایخوری پودر کاکائو به مواد این غذای ساده نونی خوشمزه اضافه کنید.

*طرز تهیه بابا غنوش با کشک هم مشهور است. در صورت تمایل به مواد بابا غنوج لبنانی کمی کشک هم اضافه کنید که قطعا ترکیب آن با بادمجان کبابی لذیذ و خوشمزه می‌شود.

بابا غنوش - خیار

نکات مربوط به مواد اولیه بابا غنوش

۱ ـ نکات مربوط به ارده

ارده محصولی خوشمزه و مقوی است که از آسیاب دانه‌های کنجد پوست گرفته و تفت داده شده به دست می‌آید. مرکز تهیه این محصول شهر‌های اردکان، خمین، ملایر، دزفول و بهبهان است. ارده دارای کربوهیدرات، پروتئین، چربی، کلسیم، آهن، منیزیم و ویتامین‌های گروه A و B است. مرغوب‌ترین ارده، ارده‌ای است که از کنجد ایرانی برشته تهیه شود. ارده مرغوب و تازه عطر و بوی دلنشینی دارد و رنگ آن باید بین کرم روشن یا قهوه‌ای روشن باشد؛ همچنین ارده مرغوب باید غلیظ باشد.

۲ ـ نکات مربوط به روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، در رژیم غذایی بسیاری از افراد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما از آنجا که قیمت روغن زیتون خالص بالاست، معمولاً در هنگام عرضه در بازار با روغن‌های معمولی مخلوط می‌شود. درنتیجه از کیفیت آن کاسته می‌شود؛ بنابراین کسانی که به دنبال خرید روغن زیتون هستند، اغلب می‌پرسند که چطور روغن زیتون اصل را تشخیص بدهیم. البته تشخیص خالص بودن روغن زیتون کار چندان ساده‌ای نیست. با این حال کارشناسان برای تشخیص روغن زیتون اصل سه روش را به شرح ذیل ارائه داده‌اند:

۱- برای انتخاب روغن مرغوب بهتر است که اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است؛ بنابراین اگر بوی فلز احساس کردید، بدانید که روغن نامرغوب یا فاسد است.

۲- روش دوم برای تشخیص روغن زیتون اصل این است که آن را بچشید. اگر ۱ قاشق روغن زیتون را در دهان خود بریزید و در دهان بچرخانید و با استشمام هوا آن را فرو بدهید، باید بعد از چند لحظه در گلوی خود تلخی و تندی شدیدی احساس کنید. به نحوی که گلوی شما بسوزد. در بعضی موارد افراد به دلیل تندی بیش از حد روغن به سرفه می‌افتند. درست پس از ۱ دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می‌رود و خوشمزه می‌شود. ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی‌کند. با خوردن روغن زیتون اصل در ابتدای زبان احساس شیرینی و در انتهای آن احساس تلخی و سوزش خواهید داشت.

۳- روش بعدی برای تشخیص روغن زیتون اصل رنگ آن است. رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد. البته رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست؛ زیرا به‌راحتی می‌توان در آن تقلب کرد.

بابا غنوش - ظرف غذا

۳ ـ نکات مربوط به بادمجان

بادمجان از سبزیجات مورد علاقه ما ایرانی‌هاست که در بسیاری از غذا‌ها از آن استفاده می‌کنیم. بادمجان سرشار از ویتامین، کلسیم، فسفر، فیبر، پتاسیم، ضد سرطان و برای قلب هم بسیار مفید است. هنگام خرید بادمجان سعی کنید از بادمجان‌های چین اول استفاده کنید؛ چون بادمجان‌های چین دوم و سوم معمولاً پر تخم و تلخ هستند. برای تهیه بادمجان کبابی بهتر است از بادمجان‌های کشیده و گوشتی استفاده کنید.

برای تهیه بادمجان کبابی ابتدا بادمجان‌ها را خیلی خوب بشویید و خشک کنید؛ سپس با چاقو چند شکاف روی بادمجان ایجاد کنید و کمی روغن روی پوست بادمجان بمالید تا پوست آن بعد از کبابی شدن راحت کنده شود. سپس اجاق گاز یا کباب‌پز را روشن کنید و بادمجان‌ها را با پوست روی شعله متوسط آتش بگذارید. توجه داشته باشید که کلاهک بادمجان را جدا نکنید تا در حین کبابی کردن بتوانید راحت‌تر بادمجان را بچرخانید و جا به جا کنید. در حین کبابی کردن هرچند دقیقه یکبار بادمجان‌ها را پشت و رو کنید تا همه قسمت‌های آن به صورت یک‌نواخت کبابی و پخته شود. بعد از اینکه بادمجان‌ها خنک شدند، به آرامی پوست آن‌ها را جدا کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link