مواد غذایی غیر یخچالی چه موادی هستند ؟


مواد غذایی غیر یخچالی به مواد غذایی گفته میشوند که برای نگهداری آن ها بهتر است بیرون از یخچال بمانند.در این مطلب از با مواد غذایی که نباید در یخچال نگهداری شوند آشنا میشوید.

مواد غذایی غیر یخچالی - تخم مرغ

 تصور همه ما از یخچال وسیله‌ای است که می‌توان مواد غذایی را برای مدت زمان طولانی در آن نگهداری کرد. این موضوع در مورد اکثر خوراکی‌ها واقعیت دارد چنانچه بدون یخچال قادر به نگهداری گوشت، محصولات لبنی و بسیاری از انواع مواد غذایی در خانه نیستیم. یخچال به راستی معجزه‌ای محسوب می‌شود که شیوه غذا خوردن خانواده‌ها را متحول ساخته است.

اما به تازگی مشخص شده است که برخی خوراکی‌ها تازگی خود را در یخچال از دست می‌دهند. همچنین برخی اوقات سرد کردن خوراکی‌ها طعم و عطر آنها را کاهش می‌دهد و تغییراتی نیز در بافت آن‌ها ایجاد می‌کند.

در این گزارش به چند خوراکی اشاره شده است که نگهداری آن‌ها در یخچال باعث می‌شود هرگز از چشیدن طعم واقعی آن‌ها لذت نبریم. این درحالی است که با نگهداری آن‌ها در دمای اتاق می‌توان از نابودی غیرعمدی بسیاری از مواد مغذی آن‌ها پیشگیری کرد.

همچنین در بخوانید : رفع بوی بد یخچال با چند تکنیک ساده ولی موثر

مواد غذایی غیر یخچالی - سبزی

چرا بعضی از مواد غذایی را نباید در یخچال نگهداری کرد ؟

نگهداری درست مواد غذایی، تاثیر زیادی روی سلامتی و دریافت ویتامین‌های موردنیاز بدن دارد. برخلاف تصور عموم، فضای یخچال برای نگهداری تمام خوراکی‌ها مناسب نیست. بعضی از ترکیبات و ویتامین‌های موجود در مواد غذایی، در فضای مرطوب و دمای پایین، از بین می‌روند. همچنین بعضی از مواد غذایی مانند پیاز یا سیب، در فضای بیرون ماندگاری بیشتری دارند، ولی در یخچال زود پلاسیده می‌شوند و خاصیتشان را از دست می‌دهند.

مواد غذایی غیر یخچالی کدامند ؟

گوجه‌فرنگی

هوای سرد و مرطوب یخچال می‌تواند روی بافت گوجه فرنگی اثر بگذارد. نگهداری گوجه‌فرنگی‌ها بیرون یخچال موجب می‌شود که آبدار باشند و عطر و طعمشان را حفظ کنند. فقط دقت کنید که گوجه‌فرنگی‌ها را دور از نور مستقیم خورشید و در جایی خنک قرار دهید.

گوجه‌فرنگی گیلاسی تنها گونه‌ای از گوجه‌فرنگی است که در یخچال نرم یا لکه‌دار نمی‌شود.

مواد غذایی غیر یخچالی - گوجه

پیاز از مواد غذایی غیر یخچالی

رطوبت یخچال موجب می‌شود که پیازها نرم شوند و کپک بزنند. بیشتر انواع پیاز (مانند پیاز زرد، سفید و شیرین) در دمای اتاق و در جایی دور از نور مستقیم خورشید و حرارت اجاق گاز یا فر ماندگاری بیشتری دارند. پیاز را در جایی تاریک، خشک و خنک نگهداری کنید. برای نگهداری پیاز از کیسه پلاستیکی استفاده نکنید و آنها را در کیسه‌های پارچه‌ای یا سبد سبزیجات قرار دهید. بهتر است که پیازها را به‌تنهایی نگهداری کنید و آنها را کنار سبزیجاتی مانند سیب‌زمینی یا میوه‌ها قرار ندهید.

وقتی پیازی را مصرف می‌کنید، می‌توانید تکه‌های اضافه آن را در کیسه نایلونی یا ظرفی دربسته و هواگیری‌شده در یخچال نگهداری کنید. پیازچه نیز باید در یخچال نگهداری شود.

سیب‌زمینی از مواد غذایی غیر یخچالی

سیب زمینی خام حاوی مقدار زیادی نشاسته است. هوای سرد می‌تواند این نشاسته را به قند تبدیل کند. درنتیجه سیب‌زمینی‌ها هنگام پخت، شیرین‌تر و تیره‌تر می‌شوند. بهترین محل برای نگهداری سیب‌زمینی جایی خشک و خنک و تاریک با تهویه مناسب است. این‌طوری سیب‌زمینی‌ها تازه و سفت می‌مانند و از سبزشدن آنها جلوگیری می‌شود.

در انبار خنک، می‌توان سیب‌زمینی را تا چند ماه نگهداری کرد. بهتر است که سیب‌زمینی‌ها را در سبد یا پاکت کاغذی قرار دهید. در صورت نگهداری سیب‌زمینی در دمای اتاق، باید آن را ظرف یکی‌دو هفته مصرف کنید. پس از پخت سیب‌زمینی، می‌توانید آن را تا ۳ روز در یخچال نگه دارید.

مواد غذایی غیر یخچالی - سیب زمینی

روغن‌ها

اگر یک بار روغن را در یخچال بگذارید، دیگر این اشتباه را تکرار نخواهید کرد. روغن‌هایی مانند روغن زیتون، روغن آووکادو و روغن نباتی در هوای سرد، غلیظ یا جامد می‌شوند که برای آشپزی اصلا خوب نیست. روغن را در جایی خنک و تاریک نگهداری کنید.

موز از مواد غذایی غیر یخچالی

برای اینکه موز بهترین طعم را داشته باشد، باید در دمای اتاق نگهداری شود، به‌ویژه اگر کال باشد. اگر موزها قهوه‌ای شده‌اند، باید فوری آنها را مصرف کنید یا برای استفاده در آینده منجمدشان کنید. موز موجب می‌شود که میوه‌های اطرافش زودتر برسند. بنابراین باید به این مسئله توجه داشته باشید و آنها را در جای مناسبی قرار دهید.

عسل از مواد غذایی غیر یخچالی

گرچه عسل با گذشت زمان شکرک می‌زند، هوای سرد یخچال موجب می‌شود که این اتفاق سریع‌تر رخ دهد. بهتر است که عسل را در جایی تاریک و خنک مانند انبار نگهداری کنید.

مواد غذایی غیر یخچالی - عسل

سیر

وقتی سیر در یخچال قرار می‌گیرد طعم و رایحه خود را از دست می‌دهد؛ برای حفظ طعم و رایحه سیر باید آن را در یک ظرف خنک و خشک که هوا از آن عبور می‌کند قرار داد. پاکت‌های کاغذی نمونه خوبی برای نگهداری سیر هستند اما باز هم باید به یاد داشت زمانی‌که سر سیر بریده می‌شود این سبزی شروع به خراب شدن می‌کند. بنابراین باید آن را در عرض 10 روز مصرف کرد.

ملون ها

بهترین مکان برای نگهداری تمام انواع ملون ها مانند طالبی، هندوانه و گرمک، قرار دادن آن‌ها در دمای اتاق است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که قرار دادن ملون‌ها در یخچال خیلی سریع باعث از بین بردن محتوی آنتی اکسیدانی آنها می‌شود. بنابراین با نگهداری ملون‌ها در دمای اتاق اطمینان حاصل می‌شود که میوه سالمتری مصرف می‌کنید. با این حال باید توجه داشت که بعد از بریدن ملون‌ها باید آنها را در یخچال قرار داد و می‌توان آن‌ها را برای 3 یا 4 روز در یخچال نگهداری کرد.

مواد غذایی غیر یخچالی - ملون

آجیل ها

نگهداری آجیل‌ها در یخچال باعث می‌شود روغن آن‌ها ترش نشود و درنتیجه طول عمر بیشتری پیدا کنند اما با قرار دادن آجیل‌ها در یخچال، طعم و مزه آن‌ها از بین می‌رود و بو و رایحه یخچال و سایر مواد غذایی که در آن هست را به خود می‌گیرند.

بهترین روش برای نگهداری آجیل‌ها، قرار دادن آن در ظرف دردار است که هوا در آن نفوذ نکند. اما برای احیای آجیل‌هایی که در یخچال قرار گرفته‌اند، بهتر است قبل از مصرف آن‌ها را در یک ماهی تابه خشک، تفت داد.

هندوانه از مواد غذایی غیر یخچالی

پیش از بریدن هندوانه، آن را در دمای اتاق نگهدارید تا آنتی اکسیدان های آن حفظ شود. اما پس از بریدن، آن را با چیزی پوشانده و در یخچال قرار دهید تا طعم سایر خوراکی‌ها را جذب نکند.

کدو حلوایی از مواد غذایی غیر یخچالی

رطوبت موجود در یخچال، سرعت فاسد شدن کدو را بالا می‌برد، در نتیجه آن را در جای سرد و خشک نگهداشته و از رطوبت دور کنید.

روغن زیتون

مسلما می‌دانید که روغن زیتون باید در جای تاریک نگهداشته و در یخچال قرار نگیرد زیرا سفت شده و به حالت جامد درآمده و طعم آن نیز تغییر می‌کند.

سبزیجات معطر از مواد غذایی غیر یخچالی

نگهداری سبزیجات معطر مانند ریحان، جعفری و…  در جای خشک و دور از رطوبت، موجب افزایش ماندگاری و تازگی سبزیجات خواهد شد. در نتیجه بهتر است که آنها را در یخچال نگهداری نکنید.

مواد غذایی غیر یخچالی - کاهو

کنسرو تن ماهی

سرما موجب زنگ زدن و فاسد شدن تن ماهی می‌شود. فقط در صورتی می‌توانید آن را در یخچال نگهداری کنید که درب آن باز شده باشد. به این منظور، بهتر است که قبل از قرار دادن در یخچال، آن را در ظرف دیگری بریزید.

 آووکادو از مواد غذایی غیر یخچالی

یخچال فرایند رسیدن آووکادو را کند می‌کند. بنابراین اگر تعداد زیادی آووکادو برای استفاده در طول هفته نگرفته‌اید، بهتر است که آنها را در دمای اتاق نگهداری کنید. به‌علاوه هوای سرد موجب سفت‌شدن بافت آووکادوی رسیده می‌شود که برای بعضی چندان خوشایند نیست. البته می‌توانید آووکادوی برش‌خورده و مصرف‌نشده را در کیسه یا ظرفی دربسته در یخچال نگهداری کنید.

شکلات

اگر به طعم ملایم و بافت دانه‌ای علاقه‌ای ندارید، شکلات را در یخچال نگهداری نکنید. شکلات در دمای اتاق بیشترین طعم خود را دارد و باید در جایی خشک و تاریک نگهداری شود.

شیره یا ملاس

شیره و ملاس را بدون گذاشتن در یخچال نیز به‌سختی می‌توان با قاشق برداشت. اگر آن را در یخچال بگذارید، در زمان مصرف خارج‌کردنش با قاشق بسیار سخت خواهد بود.

بادمجان

بادمجان در یخچال مزه خود را از دست می‌دهد. البته روی پیشخوان نیز فقط ۲ یا ۳ روز سالم می‌ماند. بنابراین بهتر است که بلافاصله پس از خرید، آن را مصرف کنید.

نان

نان در کل فاسد شدنی است و زود کپک می‌زند . برخی افراد برای جلوگیری از کپک زدن نان، آن را در یخچال می‌گذارند اما نگهداری نان در یخچال باعث می‌شود خشک و سفت شود و دیگر خوشمزه نباشد. بهترین روش برای نگهداری نان، قرار دادن آن در جا نانی و مصرف کوتاه مدت آن است اما اگر مجبورید که نان را برای مدت زمان طولانی‌تری نگهداری کنید، بهتر است آن را در فریزر قرار داده و بعد در توستر گرم و مصرف کنید.

مواد غذایی غیر یخچالی - نان

شکلات صبحانه

نگه‌داشتن شکلات صبحانه در یخچال موجب سفت‌شدن شکلات و سخت‌ترشدن مالیدن آن روی نان می‌شود.

میوه‌های هسته‌دار کال

وقتی میوه‌هایی مانند هلو، شلیل و زردآلو کمی کال هستند و باید برسند، بهتر است که روی پیشخوان آشپزخانه نگهداری شوند. وقتی این میوه‌ها به‌اندازه کافی رسیدند، باید به یخچال منتقل شوند.

فلفل دلمه‌ای از مواد غذایی غیر یخچالی

وقتی فلفل دلمه ای در دمای پایین نگهداری می‌شود، پوستش تازگی و تردی خود را از دست می‌دهد.

خیار از مواد غذایی غیر یخچالی

نگهداری خیار در یخچال موجب می‌شود که خیارها خیس شوند و رویشان فرورفتگی‌هایی ایجاد شود. اگر اصرار دارید که خیارها را در یخچال نگهداری کنید، آنها را در پلاستیک بپیچید تا رطوبت را به حداقل برسانید.

انواع توت

توت‌ها در دمای اتاق تازه‌تر می‌مانند و رطوبت یخچال آنها را خراب می‌کند. همچنین بهتر است که تنها قبل از مصرف آنها را بشویید.

دانه یا پودر قهوه

قهوه باید دور از هرگونه رطوبت نگهداری شود، زیرا رطوبت موجب می‌شود که کپک بزند یا طعمش تغییر کند. قهوه را در ظرفی دربسته و هواگیری‌شده روی پیشخوان یا در انبار قرار دهید. بعضی عقیده دارند که باید دانه‌های قهوه را پیش از آسیاب‌کردن در فریزر نگهداری کرد تا طعم بهتری پیدا کنند. ولی این روش فقط زمانی مؤثر است که دانه‌ها را در ظرفی دربسته و هواگیری‌شده نگهداری کرده باشید.

مواد غذایی غیر یخچالی - قهوه

سیب ها

سیب از دیگر میوه‌هایی است که نگهداری آن در یخچال باعث تغییر بافت آن می‌شود.

اگر دوست دارید سیب سرد مصرف کنید می‌توانید آن را در یخچال بگذارید اما واقعا نیازی به این کار نیست؛ در حقیقت نگهداری سیب در یخچال باعث می‌شود بافت ترد خود را از دست بدهد. سیب میوه زیبایی است که می‌توان آن را برای دو هفته بر روی میز یا کانتر آشپزخانه قرار داد اما اگر بعد از دو هفته تعدادی از سیب باقی ماند می‌توان آن‌ها را برای چند روز دیگر در یخچال قرار داد.

کنسرو خیارشور نیازی به یخچال ندارد

کنسرو خیارشور دارای سرکه و نمک است، به‌همین دلیل در فضای بیرون هم سالم می‌ماند. البته اگر تمایل دارید خیارشور سرد بخورید، می‌توانید آن را در یخچال نگهداری کنید.

ادویه‌ها در یخچال تلخ می‌شوند

رطوبت و سرما باعث تلخ شدن ادویه‌ها می‌شود. ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌ها را حتماً در دمای اتاق نگهداری کنید.

مواد غذایی غیر یخچالی - یخال

کدام مواد غذایی به یخچال نیازی ندارند ؟

غلات و کیک و کلوچه را می‌توان داخل کابینتی تاریک و خنک، در ظروف دربسته و هواگیری‌شده نگهداری کرد. در ادامه نوشته‌ایم که چه مواد غذایی دیگری به یخچال نیاز ندارند.

۱. ترشی و شور از مواد غذایی غیر یخچالی

آب‌نمک و سرکه از فساد و خرابی سبزیجات موجود در ترشی و شور جلوگیری می‌کند، بنابراین به یخچال نیازی ندارند. با قراردادن آنها بیرون یخچال، فضای یخچال هم کمتر اشغال می‌شود.

۲. سس تند

سرکه موجود در سس تند مانع از فاسدشدن آن می‌شود. فقط چاشنی‌های خامه‌ای باید در یخچال نگهداری شوند.

۳. سس کچاپ

اسیدی‌بودن سس کچاپ موجب می‌شود که بتوانید آن را بیرون یخچال بگذارید و تا حدود ۱ ماه تازه می‌ماند. البته اگر مصرف سس بیش از ۱ ماه طول می‌کشد، برای آن جایی در یخچال خود باز کنید.

۴. سس سویا

به‌دلیل عمل تخمیر در فرایند تهیه سس سویا، می‌توانید آن را تا ۱ سال در کابینت نگهداری کنید.

۵. کره بادام‌زمینی از مواد غذایی غیر یخچالی

۳ ماه فرصت دارید که کره بادام زمینی را مصرف کنید. پس از این مدت، باید آن را در یخچال قرار دهید.

مواد غذایی غیر یخچالی - یخچال

۶. سیب

سیب دست‌کم ۱ هفته روی پیشخوان سالم و تازه می‌ماند.

۷. کنسرو ماهی

کنسرو ماهی در قفسه‌های فروشگاه و خارج از یخچال نگهداری می‌شود. یعنی می‌توانید آن را تا زمان بازکردن و مصرف، بیرون یخچال نگهداری کنید.

۸. پای میوه‌ها

می‌توانید پای میوه را حدود ۲ روز بیرون یخچال نگهداری کنید، البته به‌شرطی که آن را به‌خوبی بپوشانید و در ظرفی دربسته قرار دهید. ولی پای میوه‌ای که در آن خامه هم باشد، حتما باید در یخچال نگهداری شود.

۹. سبزی ریحان

بهتر است که ریحان را در دمای اتاق نگهداری کنید و ساقه‌هایش را داخل آب قرار دهید. این در خصوص سایر سبزی‌ها نیز صدق می‌کند.

۱۰. مرکبات از مواد غذایی غیر یخچالی

بهتر است که مرکبات را روی پیشخوان نگهداری کنید. حتما میوه‌های کپک‌زده را دور بریزید، زیرا کپک آنها می‌تواند به‌سرعت به بقیه میوه‌ها منتقل شود.

۱۱. شیرینی از مواد غذایی غیر یخچالی

بهترین راه برای نگهداری شیرینی‌ها این است که آنها در پاکت یا جعبه کاغذی و در دمای اتاق نگهداری کنید.

۱۲. کره از مواد غذایی غیر یخچالی

درست است که لبنیات باید در یخچال نگهداری شوند، ولی قراردادن کره در یخچال موجب سفت‌شدن آن می‌شود و سخت‌تر می‌توانید آن را روی نان بمالید. می‌توانید بسته کره را حدود ۱ هفته در دمای مناسب قرار دهید تا بافت و انسجام مناسبی داشته باشد.

مواد غذایی غیر یخچالی - لوبیا سبز

برای نگهداری مواد غذایی این نکته‌ها را رعایت کنید

  • غذاهایی که با تخم‌مرغ تهیه می‌شوند بهتر است در اولین فرصت مصرف شوند. تخم‌مرغ سرشار از موادمغذی است و مستعد جذب میکروارگانیسم‌ها است و به‌سرعت فاسد می‌شود. به‌طور مثال مدت نگهداری املت در یخچال نهایتاً یک تا دو روز است. البته توصیه می‌شود تا حد امکان این غذا را گرم نکنید.
  • به‌طور کلی، نشاسته نباید در فضای سرد قرار بگیرد. مثلاً مدت زمان نگهداری حلیم در یخچال به دلیل حجم بالای نشاسته، بسیار کم است. متخصصان توصیه می‌کند حلیم را حدالامکان بار اول مصرف کنید چون در صورت گرم کردن، نشاسته موجود در آن تبدیل به فولوکوله می‌شود و هضمش برای دستگاه گوارش مشکل می‌شود.
  • میوه‌های هسته‌دار، در یخچال خواصشان را از دست می‌دهند.
  • مرغ مستعد جذب باکتری است به همین دلیل نگهداری آن اهمیت زیادی دارد. مرغ خام، در یخچال تنها تا دو روز سالم می‌ماند ولی در فریزر تا یک سال هم می‌ماند. مرغ پخته بهتر است بیشتر از چند روز نگهداری نشود،چون می‌تواند باعث مسمومیت شود. مدت نگهداری آب مرغ در یخچال نیز نهایتاً چهار روز است.
  • هرگز غذاهای داغ را در یخچال نگذارید چون دما را بالا می‌برد و به یخچال آسیب می‌زند.
  • محیط یخچال مستعد رشد باکتری‌ها است، بنابراین مواد غذایی را قبل از گذاشتن در یخچال، بشویید.
  • درِ یخچال، دمای متفاوتی دارد و تنها برای تخم‌مرغ‌ها، سس‌ها و نوشیدنی‌ها مناسب است.
  • در یخچال را برای مدت طولانی باز نگذارید چون تعادل دما برهم می‌خورد و مواد غذایی خراب می‌شوند.
  • اگرچه نباید غذاها را گرم در یخچال بگذارید، اما غذاها نباید مدت طولانی بیرون از یخچال بمانند؛ بعضی از موادغذایی مستعد کپک هستند و در دمای اتاق ترکیبات سمی تشکیل می‌دهند.
  • یخچال محل نگهداری طولانی‌مدت موادغذایی نیست، بنابراین بهتر است مواد حساس را کمتر خریداری کنید و زودتر مصرف کنید تا آسیبی به سلامتی‌تان نزند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link