مراقبت موی خشک با چند روش عالی


مراقبت موی خشک برای کسانی که موهای خشک و شکننده ای دارند بسیار مهم است و باید نکات زیادی را رعایت کنند.ما در این مطلب از روش هایی را برای مراقبت موی خشک به شما معرفی میکنیم.

مراقبت موی خشک - موی فر

چه مویی خشک است ؟

موهای خشک زمانی ایجاد می‌شوند که موهای شما به‌اندازه کافی رطوبت دریافت نکرده باشند. کم شدن رطوبت موها باعث می‌شود که درخشندگی آن‌ها کاهش یابد و موها را وز و کدر نشان دهد. خشکی مو می‌تواند برای مردان و زنان در هر سنی اتفاق بیفتد، اما احتمال ابتلا به آن با افزایش سن بیشتر است.

 موهای شما از سه لایه تشکیل‌شده است. اگر موهای شما سالم است، روغن‌های طبیعی در لایه بیرونی به محافظت از لایه‌های داخلی کمک می‌کند. آن‌ها همچنین نور را منعکس می‌کنند و موهای شما را براق نشان می‌دهند. درخشندگی یکی از نشانه‌های مهم در سلامت مو است. هنگامی‌که موهای شما خشک می‌شود، لایه بیرونی از بین می‌رود و باعث می‌شود کدر و ناسالم به نظر برسد.

ظاهر موهای خشک و شکننده چگونه است ؟

در ادامه بررسی نحوه مراقبت از موهای خشک، نگاهی به علائم و ظاهر این نوع موها می‌اندازیم. موهای خشک دارای کوتیکول‌های متخلخل و باز هستند و به همین دلیل است که به سرعت رطوبت خود را از دست می‌دهند. البته اکثر مردم نگران خشکی موهای خود نیستند و یا برای تشخیص آن به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

بدترین بخش این است که اکثر مردم حتی متوجه نمی‌شوند یا نمی‌دانند که ظاهر موهای خشک چگونه است. بنابراین، چگونه متوجه می‌شوید موهای شما خشک هستند؟ اولین علامت خشکی مو، شکنندگی و شکستگی در هنگام لمس یا حالت دادن به موهایتان است.

همچنین، موهای خشک معمولا زبر و وز می‌شوند و بافتی درشت دارند. نشانه‌های دیگر خشکی مو، شامل خارش غیر قابل کنترلی است که اغلب به دلیل خشکی پوست سر ایجاد می‌شود و منجر به شوره سر نیز می‌گردد. وجود تعداد زیادی از تارهای سرگردان روی بدن یا روی شانه‌ی موی شما، هنگام شانه زدن یا حالت دادن به موهایتان، خشکی مو را تایید می‌کند. دوشاخه شدن نوک موها هم یکی دیگر از نشانه‌های واضح موهای خشک و آسیب دیده است.

همچنین در بخوانید :  راه حل معجزه آسا برای درمان ریزش مو

مراقبت موی خشک - زن با لباس سفید

علل خشکی مو

قبل از اینکه بخواهیم به درمان‌ها و نکات مراقبت از موهای خشک بپردازیم، وقت آن است که به این سوال قدیمی پاسخ دهیم، “چرا موهای من اینقدر خشک است ؟” دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود موهای شما خشک به نظر برسند، از جمله قرار گرفتن بیش از حد در معرض محصولات حالت‌دهنده خشن. مثلا در سال 2011، مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی (NCBI) فاش کرد استفاده منظم از سشوار با باد گرم می‌تواند باعث خشکی مو شود.

با این حال، سشوار تنها ابزاری نیست که مو را سرزنش می‌کند! زیرا در مورد استفاده از سایر ابزارهای حالت‌دهنده گرمازا مانند اتوهای صاف‌کن و میله‌های فرکننده نیز همین موضوع صدق می‌کند.

NCBI همچنین بیان می‌کند استفاده مکرر از محصولات شیمیایی مختلف و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش ممکن است منجر به خشکی مو شود. عوامل محیطی و هورمونی نیز می‌توانند منجر به خشکی مو شوند. به طور کلی خشکی مو می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • خشک بودن پوست سر: موهای شما روان‌کننده طبیعی ندارند و برای مرطوب بودن به روغن‌های ساخته شده در ریشه خود متکی هستند. از آنجایی که ریشه موها زیر پوست سر قرار دارند، خشکی پوست سر با موهای خشک همراه می‌شود. پوست سر اگر خشک باشد، پوسته پوسته شده و می‌ریزد که منجر به ایجاد شوره سر می‌شود.
  • سن: با افزایش سن، موهای شما چربی کمتری تولید می‌کنند. تغییرات هورمونی پس از یائسگی نیز می‌توانند منجر به خشکی مو شوند.
  • شرایط محیطی: شامل آب و هوای خشک و گرم، قرار گرفتن مکرر در معرض آفتاب و باد و قرار گرفتن مکرر در معرض آب کلردار یا شور می‌شوند.
  • عدم حفاظت: هر تار موی سالم یک لایه محافظ به نام کوتیکول دارد. همانطور که سقف خانه، شما را در برابر آسیب‌های باران و آفتاب محافظت می‌کند، کوتیکول نیز از موهای شما در برابر آسیب‌های گرما و آفتاب محافظت می‌کند. در یک کوتیکول سالم، لایه‌ها محکم روی هم قرار می‌گیرند و رطوبت را حفظ می‌کنند. وقتی لایه‌های کوتیکول باز شده و از مو جدا می‌شوند، نمی‌توانند رطوبت را در خود نگه دارند و مقداری روغن از مو خارج می‌شود.
  • مراقبت نادرست از مو در خانه: این مورد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
    • شستن بیش از حد موها
    • استفاده از شامپوی خشن
    • سشوار بیش از حد
    • آسیب حرارتی ناشی از صاف‌کننده‌ها یا اتو فر
    • مواد شیمیایی خشن، مانند رنگ‌ها، کرم‌ها و ریلکسرها
  • مشکلات سلامتی: شرایطی که می‌توانند منجر به ریزش مو شود عبارتند از:
    • اختلالات خوردن مانند بی‌اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی
    • مشکلات هورمونی مانند کم‌کاری پاراتیروئید و کم‌کاری تیروئید

اگر موهای خشک شما با خستگی، عدم تحمل سرما، ضعف یا ریزش مو همراه هستند، به پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که مشکلی برای سلامتی خود ندارید.

علت خشکی مو کمبود چه ویتامینی است ؟

دلایل متعددی می‌توانند در خشکی موها مؤثر باشند، که در طول مقاله به برخی از آن‌ها پرداختیم. علاوه بر موارد بیان‌شده، کمبود ویتامین‌ها نیز می‌تواند به عنوان یکی از علت‌های خشکی موها شناخته شود. در ادامه، کمبود ویتامین‌هایی که می‌توانند در خشکی موها مؤثر باشند را معرفی می‌کنیم:

  1.  کمبود ویتامین A می‌تواند باعث خشکی موها گردد. این ویتامین در حفظ رطوبت موها مؤثر بوده و کمبود آن می‌تواند باعث کاهش تولید چربی طبیعی موها شود.
  2.  ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است و کمبود این ویتامین می‌تواند باعث خشکی و ضعف موها شود.
  3.  ویتامین C به سلامتی و کیفیت موها کمک می‌کند. کمبود این ویتامین نیز می‌تواند باعث کاهش لطافت در موها شود.
  4.  بیوتین یا ویتامین B7 نقشی کلیدی در سلامتی موها داشته و کمبود آن می‌تواند موجبات خشکی و شکنندگی موها را فراهم آورد.
  5. کمبود ویتامین D نیز می‌تواند باعث خشکی موها شود.

در این راستا می‌بایست مطمئن شوید که رژیم غذایی شما شامل مواد غذایی غنی از ویتامین‌های ذکرشده بوده و در صورت نیاز، از برخی مکمل‌ها با مشورت پزشک بهره‌جویی کنید. شایان‌ذکر است که مصرف خودسرانه مکمل‌ها و برخی ویتامین‌ها می‌تواند عوارض جانبی زیادی را به دنبال داشته باشد.

مراقبت موی خشک - زن

روش های مراقبت از موی خشک

برای مراقبت موی خشک از شامپوی مخصوص استفاده کنید

غدد چربی کف سر افرادی که موهای خشک دارند، کم کار است و به همین دلیل تار موهای این افراد خشک و شکننده می‌شود. اهمیت محصولات مناسب برای موهای خشک دقیقا همین جا مشخص می‌شود؛ این محصولات طوری طراحی شده‌اند که به غدد چربی آسیب نزنند و بتوانند تعادل چربی کف سر را بر قرار کنند. به همین خاطر است که اشخاص دارای موهای خشک به هیچ وجه نباید از شامپوهای مخصوص موهای چرب یا معمولی استفاده کنند چون قدرت پاک کنندگی این شامپوها به مراتب بیشتر است و منجر به خشکی بیشتر موها خواهد شد.

برای مراقبت موی خشک حتما از نرم کننده کمک بگیرید

رطوبت موهای شما به سرعت از دست می‌رود و ساقه‌ها شکننده می‌شوند؛ به همین دلیل ممکن است با هر بار شانه کردن موها متوجه خرد شدن و ریختن‌شان باشید. ضمن اینکه خشکی کف سر می‌تواند منجر به ریزش مو هم شود. 

به همین دلیل لازم است سلامت ریشه موها و کف سر را با شامپوی مناسب و رطوبت ساقه‌ها را با استفاده از نرم کننده یا ماسک موی مخصوص حفظ کرد.

برای مراقبت موی خشک زود به زود حمام نکنید

سبک زندگی هر شخص با دیگری متفاوت است و باید بر اساس ویژگی‌های شخصی او و نیازهایش باشد؛ بنابراین طبیعی است که فردی با موهای چرب یک روز در میان حمام کند و موهایش را بشوید؛ اما شخصی که موهای خشکی دارد باید روتین خودش را پیدا کند و تنها زمانی موهایش را بشوید که موهایش آلوده شده‌اند، سرش عرق کرده یا چرب شده است. در غیر این صورت تعداد بالای شستن موها طی یک هفته شما را قدم به قدم از داشتن موهای سالم دورتر خواهد کرد.

مراقبت موی خشک - مو

برای مراقبت موی خشک رنگ مو در یک صورت مجاز است

افرادی که موهای خشک دارند، باید حساسیت بیشتری نسبت به انتخاب رنگ مو با کیفیت بالا ار میان برندهای مختلف نشان دهند و این مسئله شامل آقایان و خانم‌ها می‌شود؛ بنابراین مسئله‌ای مردانه یا زنانه نیست. این افراد بهتر است اولا تا حد ممکن از رنگ مو استفاده نکنند؛ اما اگر به هر دلیلی این کار را انجام می‌دهند؛ بهتر است سراغ رنگ موهای مرغوب بروند که منجر به شکنندگی بیشتر موها نشوند. این مسئله در مورد رنگ ابرو هم صدق می‌کند.

برای مراقبت موی خشک رژیم غذایی مناسبی داشته باشید

بخش زیادی از خشکی پوست و موها مربوط به کم آبی بدن است. بنابراین لازم است برای اینکه موها و پوستتان سلامت بیشتری داشته باشد، در روز به میزان کافی مایعات و آب بنوشید و به اصطلاح نگذارید بدنتان به خشکی بیفتد.

بعد از این کار نوبت به اصلاح رژیم غذایی است؛ غذاهایی که در طول روز مصرف می‌کنید نقش موثری در رشد موهایتان و شکل آن‌ها خواهد داشت؛ بنابراین از غذاهای حاوی انواع ویتامین ب، امگا ۳ و ویتامین سی استفاده کنید یا با مشورت پزشک از مکمل‌های لازم کمک بگیرید.

نکته مهم: گاهی وقت‌ها خشک شدن موها با علایمی دیگر همراه هستند که نشان دهنده نوعی بیماری است؛ در این صورت مراجعه به پزشک و چکاپ به ویژه آزمایش تیروئید را مد نظر داشته باشید و از درمان‌های خودسرانه پرهیز کنید.

برای مراقبت موی خشک از موهایتان محافظت کنید

مواردی مثل قرار داشتن در معرض حرارت زیاد منجر به خشکی و آسیب دیدن موها می‌شود و اگر موهایتان خشک باشد، ممکن است این آسیب بیشتر هم شود. به همین دلیل باید روش محافظت از موهایتان را بلد باشید.

  • روزهایی که آفتابی و گرم است؛ حتما از روسری، کلاه یا چتر برای مراقبت از موهایتان استفاده کنید.
  • خودتان را در معرض وزش باد قرار ندهید؛ به ویژه در اتومبیل با سرعت بالا. باد شدید به پوست و مو آسیب می‌رساند.
  • استفاده از وسایل حرارتی برای خشک کردن یا حالت دهی به موها را به حداقل برسانید و اگر مجبور به این کار شدید، حتما از اسپری محافظتی مو کمک بگیرید.

مراقبت موی خشک - مو

کدام محصولات باکیفیت هستند ؟

به خاطر داشته باشید محصولاتی که پایه گیاهی دارند، می‌توانند سلامت بیشتری برای موهایتان به ارمغان بیاورند به ویژه اگر این محصولات مربوط به رنگ کردن موها باشند. بنابراین موقع خرید اکسیدان مو برای رنگ مو به دنبال محصولات با کیفیتی باشید که شاید کمی قیمت‌شان بالاتر باشد؛

اما به موهایتان آسیب کمتری وارد خواهد کرد، بنابراین بهتر است تا با طیف وسیعی از کالا مواجه شوید که انتخاب بهترین آنتی اکسیدانت مو را برایتان ممکن می‌سازد. این مسئله در مورد استفاده از انواع پودر دکلره، اسپری رنگ موقت و شامپوها هم صدق می‌کند. نکته مهم دیگری که باید بدانید عدم استفاده از محصولاتی است که در ترکیب آن‌ها الکل به کار رفته است؛ وجود الکل در محصولات مراقبت از مو باعث خشکی بیشتر موها خواهد شد.

برای مراقبت موی خشک موهایتان را با آب داغ نشویید

استفاده از آب داغ برای شستن موها منجر به خشک شدن بیش از حد و به مرور منجر به ریزش و بالا رفتن شکنندگی ساقه‌ها خواهد شد. به همین دلیل بهتر است موهایتان را با آب ولرم بشویید و از ماساژ و چنگ زدن زیاد آن به شدت خودداری کنید. بعد از حمام هم موها را با یک حوله به آرامی و بدون چنگ زدن آبگیری کنید.

برای مراقبت موی خشک از روغن‌ها استفاده کنید

اگر عادت دارید صبح‌ها حمام کنید، از شب قبل و اگر شب‌ها دوش می‌گیرید از چند ساعت قبل به موهایتان روغن گیاهی بزنید و بگذارید روی سرتان بماند. این کار باعث تقویت موها شده و از شکنندگی آن‌ها کم می‌کند؛ ضمن اینکه به مرور منجر به بهتر شدن ظاهر موها و سلامت بیشترشان خواهد شد. استفاده از روغن آرگان، روغن نارگیل و بعضی انواع دیگر روغن‌ها می‌تواند تاثیری احیا کننده روی موهای شما داشته باشد.

برای مراقبت موی خشک دوش آب را فیلتر دار کنید

آب شهری معمولا حاوی مقادیر  زیادی کلر است که نه برای پوست شما مفید است و نه برای موهایتان. به همین دلیل اگر امکانش را دارید بهتر است برای دوش حمام یک فیلتر تهیه کنید تا آبی پاک و خالص را برای شست و شوی موهایتان به شما هدیه دهد. این کار بعد از مدتی منجر به بهتر شدن ظاهر موهایتان خواهد شد و جلوی خشکی بیش از حدشان را خواهد گرفت.

مراقبت موی خشک - شانه زدن

درمان خشکی مو 

به طور کلی موی خشک، به مویی اطلاق می‌شود که رطوبت کافی جذب نمی‌کند یا رطوبت خود را از دست می‌دهد. معمولا در این نوع مو، رطوبت لازم برای حفظ بافت و درخشندگی وجود ندارد. به همین دلیل موی خشک همواره مات، شکننده و آسیب‌پذیر است. با اینکه موهای خشک به نظر ناسالم می‌آیند، اما لزوما بیماری‌ها و اختلالات سلامتی بدن، باعث خشکی مو نمی‌شوند. در ادامه به علل خشکی موی سر و روش های خانگی برای درمان خشکی مو می پردازیم.

علت خشکی مو

موراد زیر، از علل اصلی خشکی مو در افراد به شمار می‌روند:

  • کمبود تغذیه
  • قرار گرفتن بیش ‌از حد در معرض آفتاب
  • تماس مو با آب کلردار
  • شستشوی بیش ‌از حد مو
  • استفاده از دستگاه‌های حالت‌دهنده حرارتی مانند سشوار، اتو مو، بیگودی و فر کننده‌
  • استفاده از محصولات موی دارای مواد شیمیایی ناملایم و مضر

بیماری‌هایی که موجب خشکی مو می‌شوند

  • بی‌اشتهایی عصبی
  • بیماری مِنکِس یا سندروم مِنکِس: اختلالی ژنتیکی است که باعث کمبود مس در بدن می‌شود.
  • کم‌کاری پاراتیروئید: بیماری کاهش عملکرد غدد پاراتیروئید است که در آن تولید هورمون پاراتیروئید کم می‌شود. این بیماری می‌تواند سطح کلسیم خون را کاهش دهد.
  • کم‌کاری تیروئید
  • سایر اختلالات هورمونی

مراقبت موی خشک - سشوار

روش‌های خانگی برای درمان خشکی مو

اگر موهای خشک و شکننده دارید، می‌توانید از درمان‌های خانگی زیر برای رفع خشکی مو استفاده کنید.

۱) روغن‌های گیاهی

از محبوب‌ترین درمان‌های خانگی برای موهای خشک، استفاده از روغن زیتون است. روغن زیتون بهترین روغن برای موهای خشک است. علاوه بر روغن زیتون، استفاده از روغن‌های زیر به درمان خشکی موی سر کمک زیادی می‌کند:

  • روغن نارگیل
  • روغن بادام
  • روغن کرچک
  • روغن جوجوبا
  • روغن ذرت

روغن‌های بالا سرشار از ویتامین E و آنتی‌اکسیدان و نرم کننده طبیعی موی خشک هستند. این روغن‌ها باعث می‌شوند تا سطح بیرونی و کوتیکول‌های مو با لایه‌ای از رطوبت پوشانده و محافظت شوند. درنتیجه موهای آسیب‌دیده ترمیم می‌شوند.

روش استفاده از روغن برای درمان خانگی خشکی مو

  1. نصف فنجان روغن را تا کمتر از دمای جوش، گرم کنید.
  2. موها را به‌آرامی برای چند دقیقه با روغن ماساژ دهید.
  3. موها را با یک حوله گرم بپوشانید.
  4. برای ۳۰ تا ۴۵ دقیقه یا تمام شب، بگذارید روغن و حوله روی موهایتان بماند.
  5. موهایتان را با شامپو بشویید.

روغن تراپی باعث تقویت و درخشندگی موهای خشک می‌شود.

۲) محصولات مراقبت از مو متناسب با موهای خشک

بهتر است از شامپو موهای خشک و شامپو بدون سولفات و نرم کننده مو استفاده کنید. شستشوی کمتر مو با شامپو در بهبود خشکی آن مؤثر است. هفته‌ای یک یا دو بار موها را با شامپو بشویید.

۳) ماسک مو خانگی با روغن نارگیل

روغن نارگیل، مرطوب‌کننده و تسکین‌دهنده مو است. شما به‌ سادگی می‌توانید یک ماسک موی خانگی برای درمان خشکی مو درست کنید. برگ زردچوبه هندی را با روغن نارگیل به مدت ۲ تا ۳ دقیقه بجوشانید و مخلوط این مواد را به مدت چند روز در جایی خنک نگه دارید.

ماسک مو را با نوک انگشت، به ‌آرامی روی پوست سر و موهایتان بمالید. سر را با یک حوله گرم بپوشانید و بعد از چند دقیقه موها را بشویید.

۴) ماسک مو خانگی با ژلاتین

ژلاتین خوراکی (بدون طعم) منبع سرشاری از پروتئین های لازم برای مو است. ژلاتین، تارهای مو را پوشانده و آن ها را مرطوب می‌کند. همچنین این ماده باعث صاف و براق تر شدن موها می‌شود.

روش تهیه ماسک موی ژلاتین برای درمان موهای خشک

  1. یک قاشق غذاخوری ژلاتین را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید.
  2. پنج دقیقه صبر کنید تا ژلاتین به‌خوبی در آب حل شود.
  3. یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب و شش قطره اسانس روغنی مانند یاسمن (گل یاس)، اسطوخودوس، مریم‌گلی یا رزماری را به این مخلوط اضافه کرده و هم بزنید.
  4. ماسک مو را روی موهای تمیز بمالید و بعد از ده دقیقه با آب ولرم بشویید.

مراقبت موی خشک - ماسک مو

۵) ماسک مو تخم‌مرغ و مایونز

این ماسک مو برای موهای خشک بسیار مفید است. تخم‌مرغ و مایونز سرشار از پروتئین هستند و به تقویت، افزایش استحکام و سلامتی موها کمک می‌کنند. تخم‌مرغ و مایونز به موهای شکننده و خیلی خشک رطوبت رسانی می‌کنند.

۳ روش تهیه ماسک موی پروتئینی برای درمان خشکی مو

در ادامه، 3 روش تهیه ماسک مو با تخم مرغ جهت درمان خشکی مو را به شما آموزش خواهیم داد.

روش اول:

  1. یک عدد سفیده تخم‌مرغ را با ۲ قاشق غذاخوری آب ولرم مخلوط کنید و به‌خوبی هم بزنید.
  2. مخلوط را روی موها و پوست سر بمالید.
  3. با نوک انگشتان تان برای چند دقیقه موها را به‌ صورت دایره‌ای ماساژ دهید.
  4. موها را با آب سرد بشویید و سپس شامپو بزنید.

روش دوم:

  1. ۳ عدد تخم‌مرغ را کامل هم بزنید.
  2. ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون و ۱ قاشق غذاخوری عسل به تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید.
  3. ماسک را روی موها و پوست سر بمالید.
  4. موها را با کلاه حمام یا یک پوشش پلاستیکی بپوشانید.
  5. بعد از ۳۰ دقیقه موها را با آب سرد و شامپو بشویید.

روش سوم:

  1. موها را با آب گرم خیس کنید. به‌آرامی لایه ضخیمی از مایونز را روی موها بمالید.
  2. به‌آرامی تارهای مو را از ساقه تا نوک و پوست سر ماساژ دهید.
  3. موها را به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت با استفاده از کلاه پلاستیکی بپوشانید.
  4. موها را با آب سرد و شامپو بشویید.

۶) ماسک مو ماست و روغن

مخلوط روغن و ماست یک درمان خانگی مؤثر برای درمان موی خشک و آسیب دیده است.

روش تهیه ماسک موی ماست و روغن برای درمان خانگی موهای خشک

  1. نصف فنجان ماست ساده را با ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون و ۶ قطره اسانس روغنی کاملاً مخلوط کنید.
  2. ماسک را روی موهای شامپو زده بمالید.
  3. موها را با کلاه حمام یا یک پوشش پلاستیکی به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپوشانید.
  4. موها را با آب گرم کاملاً بشویید.

۷) ماسک مو خانگی با آووکادو

میوه آووکادو منبع سرشاری از ویتامین A و E، چربی‌های اشباع و مواد معدنی است. تمامی این مواد برای تغذیه موهای خشک و آسیب‌دیده مفید هستند و به آب‌رسانی و تقویت آن‌ها کمک می‌کنند.

روش تهیه ماسک موی آووکادو برای درمان خشکی مو

یک آووکادو رسیده را پوست کنده و پوره کنید تا به شکل خمیری دربیاید. خمیر آووکادو را با ۱ عدد تخم‌مرغ مخلوط کنید. ماسک را روی موهای خیس بمالید. ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس چندین بار موهایتان را بشویید.

۸) ماسک مو خانگی با موز

موز علاوه بر پتاسیم فراوان، در بافت خود رطوبت بالایی داشته و گزینه بسیار مناسبی برای درمان موهای خشک و وز است. موز می‌تواند از موخوره جلوگیری و باعث نرم شدن و تقویت خاصیت ارتجاعی موها شود.

روش تهیه ماسک موی موز برای درمان خانگی موهای خشک

یک عدد موز متوسط را به شکل پوره دربیاورید. از ریشه تا نوک موها را کامل با ماسک موز بپوشانید. ۱ ساعت صبر کنید و سپس موها را با آب ولرم بشویید.

مراقبت موی خشک - قلمو

۹) تغییر رژیم غذایی

رژیم غذایی سالم و سرشار از امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌ها باعث سلامت مو و درخشندگی آن‌ می‌شود. مواد غذایی زیر را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، این مواد سرشار از ترکیبات مفید برای مو هستند:

  • ماهی‌های چرب مثل سالمون، ماهی خال‌مخالی، ساردین و ماهی تن
  • صدف
  • بلوبری
  • گوجه‌فرنگی
  • گردو
  • کلم بروکلی
  • لوبیا قرمز

۱۰. مصرف مکمل‌ها

مصرف مکمل‌های مناسب می‌تواند درخشش را به موهای خشک و آسیب‌دیده برگرداند.

امگا ۳

طبق تحقیقات صورت گرفته، اسیدهای چرب امگا 3 برای آبرسانی و مرطوب نگه‌داشتن موها بسیار مفید است. شما برای تأمین امگا ۳ موردنیاز بدنتان می‌توانید روزانه ۱ تا ۳ کپسول ۲۵۰ میلی‌گرمی از مکمل‌های زیر را مصرف کنید:

  • روغن گل گاو زبان اروپایی (borage oil)
  • روغن تخم کتان (flaxseed oil)
  • روغن گل مغربی (evening primrose oil)

ویتامین‌ها

مصرف مکمل‌ ویتامین‌های A، C، بیوتین (گاهی به آن ویتامین H هم گفته می‌شود) و آهن، به درخشندگی و سلامت مو کمک زیادی می‌کند.

مراقبت موی خشک - زن با لباس سفید

۱۱. مراقبت از موهای خشک و جلوگیری از خشکی مو

چند نکته مهم برای تغییر در سبک زندگی و انجام اقدامات پیشگیرانه برای درمان خشکی مو را باهم مرور می‌کنیم:

  • از محصولات دارای مواد شیمیایی مانند رنگ مو و دستگاه‌های حرارتی حالت‌دهنده مو مانند سشوار، اتو مو، بیگودی و فر کننده‌ مو بیش ‌از اندازه استفاده نکنید. (در صورت استفاده از دستگاه های حالت دهنده حتما از محافظ حرارتی مو استفاده کنید.)
  • از قرار گرفتن بیش ‌از حد در معرض آفتاب خودداری کنید.
  • بیش از اندازه در آب کلردار استخرها شنا نکنید.
  • سعی کنید کمتر موهایتان را مدل دم‌اسبی و سفت ببندید و از مدل موی آزادتری استفاده کنید.
  • در هنگام خواب، کش، گیره، کلیپس و دیگر اکسسوری‌های مو را دربیاورید.
  • هفته‌ای یک‌بار از ماسک مرطوب‌کننده مو استفاده کنید. 
  • از کش و کلیپس موی نرم و پارچه‌ای استفاده کنید و کلیپس‌های فلزی و اکسسوری‌های فلزی مو را کنار بگذارید.
  • از شستن زیاد موها خودداری کنید. هرچند روز یک بار، شستن مو، برای تمیزی و سلامت آن کفایت می کند.
  • از شامپوهای ملایم، مانند شامپوی گیاهی یا شامپوی بدون سولفات استفاده کنید.
  • به‌جای شستن موها با آب داغ، از آب سرد یا لرم استفاده کنید. آب سرد به آب‌رسانی و محافظت از کوتیکول‌ها و حفظ رطوبت مو کمک می‌کند.
  • از شامپوها و نرم‌کننده‌های حاوی مرطوب‌کننده‌ استفاده کنید. محصولاتی که حاوی روغن‌های نرم‌کننده مانند بادام شیرین، آرگان، آفتابگردان و یا دانه سویا باشند.
  • از موهایتان که در ساحل یا استخر در تماس با مواد شیمیایی و مضر قرار گرفته‌اند، مراقبت کنید. موها را قبل یا بعد از شنا با مخلوط یک چهارم فنجان سرکه سیب و سه چهارم فنجان آب بشویید.
  • برای جلوگیری از موخوره، به‌طور مرتب موها را کوتاه کنید.
  • برای محافظت از موها در برابر آفتاب، آن‌ها را بپوشانید.
  • آب زیادی بنوشید و یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشد. تغذیه شما تأثیر مستقیمی بر سلامت موهایتان دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link