7 نکته مهم مدیریت استرس برای دانشجویان

استرس بر همه دانش آموزان از دبیرستان تا مهدکودک تأثیر می گذارد. اصطلاح استرس به واکنشی اطلاق می‌شود که در مواجهه با شرایطی که شما را مجبور می‌کند تا به نحوی عمل کنید، تغییر دهید یا تنظیم کنید تا همه چیز را متعادل نگه دارید. این روشی است که بدن شما به هر نوع خواسته ای پاسخ می دهد. می تواند ناشی از تجربیات خوب و بد باشد. در دوز مناسب، استرس می تواند سالم و یا حتی لذت بخش باشد. با این حال، استرس زمانی که بیش از حد شود می تواند برای دانش آموزان بسیار مضر باشد. می تواند برای سلامتی، شادی، موفقیت، روابط و پیشرفت شخصی دانش آموزان مضر باشد. این مقاله در مورد مدیریت استرس منفی است.

علل استرس در دانش آموزان

دلایل استرس در کودکان مدرسه ای عبارتند از: قلدری، عدم تطابق دانش آموز و معلم، نگرانی در مورد نداشتن دوستان کافی، هم کلاسی نبودن با دوستان، فشار همسالان، کمبود وقت خانواده، برنامه ریزی بیش از حد برای فعالیت های فوق برنامه، خواب ناکافی، رژیم غذایی نامناسب، عدم آمادگی، آلودگی صوتی و غیره

با پیشرفت دانش آموزان به سطوح مختلف، منابع استرس اغلب افزایش می یابد. هنگامی که دانش آموزان وارد کالج یا دانشگاه می شوند، باید با ترک والدین خود مقابله کنند و روند یافتن هویت بزرگسالی و جایگاه خود را در جهان آغاز کنند. بنابراین منابع اصلی استرس در اینجا عبارتند از: محیط جدید دانشگاه یا کالج، پرداخت شهریه، روابط جدید شکل گرفته، محیط رقابتی، امتحانات، فقدان تکنیک های مدیریت زمان مناسب، فشار همکاران و والدین.

چگونه دانش آموزان می توانند با استرس مقابله کنند

دانش آموزان می توانند استرس را با استفاده از تکنیک های مختلف مدیریت کنند. مهمترین آنها عبارتند از؛

  1. یاد بگیرید زمان خود را عاقلانه مدیریت کنید. این کار با ایجاد یک طرح مطالعه انجام می شود که مطالعه را به بخش های کوچکتر تقسیم می کند. به طور خلاصه، دانش‌آموزان تشویق می‌شوند تا با کمک معلمان و والدین خود برنامه‌های مطالعه را تدوین کنند و به آن پایبند باشند.
  2. دانش آموز همچنین باید یک سیستم سازمانی برای یادداشت برداری، پیگیری تکالیف و سایر مقالات مهم داشته باشد.
  3. ایجاد یک محیط آموزشی خوب نیز یک ابزار عالی برای مدیریت استرس است. دانش آموزان عادات یادگیری متفاوتی دارند. در حالی که برخی به یک اتاق کاملاً آرام و بدون مزاحمت نیاز دارند، برخی دیگر در واقع بهتر یاد می گیرند که به موسیقی ملایم در پس زمینه گوش دهند. یک دانش آموز باید بهترین را برای او انتخاب کند.
  4. تعیین مناسب ترین سبک یادگیری: آیا دانش آموز یادگیرنده دیداری، حرکتی یا شنوایی است. تطبیق شیوه‌های یادگیری خود با سبک‌های یادگیری خاص، دستیابی به موفقیت را آسان‌تر می‌کند و استرس را از خود دور می‌کند.
  5. استفاده از تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق، تجسم یا تخیل، آرام سازی پیشرونده عضلات، مدیتیشن و یوگا. علاوه بر این، خوش بینی به دانش آموزان کمک می کند تا سالم تر، کمتر استرس داشته باشند و موفق تر شوند.
  6. یادگیری نحوه بودجه بندی پول، خرج کردن عاقلانه و پرداخت به موقع صورت حساب ها، در صورت وجود، برای بقای دانش آموزان و کاهش سطح استرس بسیار مهم است.
  7. در نهایت، دانش آموزان باید با تغذیه مناسب، ورزش و خواب کافی از بدن و ذهن خود مراقبت کنند. هفت ساعت خواب در شب برای عملکرد مطلوب بدن و مغز توصیه می شود. در صورت لزوم، چرت هایی نیز باید انجام شود که بیش از یک ساعت نباشد.

با رعایت این نکات، می توانید استرس را به میزان قابل توجهی کاهش دهید و احتمالاً عملکرد امتحان خود را بهبود بخشید.