7 نوشیدنی برای کاهش فشار خون

دسته بندی : رژیم درمانی

زمان انتشار : 1399/09/08

زمان به روز رسانی : 1399/09/10

 

اگر فشار خون بالا به طور منظم بررسی و چکاپ نشود، عوارضی مثل بیماری‌های مزمن قلبی و سکته را در پی خواهد داشت. خط اول دفاع شما در برابر فشار خون بالا(هایپرتنشن)، رژیم غذایی و نوع تغذیه‌ی شماست. اگر شما یک رژیم مناسب را در پیش بگیرید، فشار خون شما همواره در یک بازه‌ی طبیعی قرار خواهد گرفت و از عارضه‌های مختلف ناشی از دارو‌های کاهنده‌ی فشار خون در امان خواهید ماند.

در کنار گروهی از غذاها، نوشیدنی‌های خاصی هم به کاهش فشار خون شما کمک می‌کنند. در این مقاله اندکی دقیق‌تر و عمیق‌تر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

 

آب گوجه فرنگی

شواهد روز افزونی نشان می‌دهند که نوشیدن یک لیوان آب گوجه‌ فرنگی در روز، به سلامت قلب کمک می‌کند.

تحقیقی در سال 2019 در کشور ژاپن انجام شد. در این تحقیق، دانشمندان به بررسی اثر مصرف روزانه‌ی یک فنجان آب گوجه فرنگی بر وضعیت افراد مستعد به بیماری‌های قلبی پرداختند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که نوشیدن آب گوجه فرنگی باعث کاهش فشار خون سیستولی و دیاستولی و همچنین سطح کلسترول بد خون یا LDL شد. مطالعات اخیر هم تاثیر مشابهی را در افراد مبتلا به سطح 1 فشار خون بالا و زنان باردار مبتلا به فشار خون بالا نشان می‌دهند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که آب گوجه فرنگی دارای مقادیر زیادی پتاسیم است. از آنجا که افزایش پتاسیم خود باعث افزایش فشار خون می‌شود، دقت کنید که آب گوجه فرنگی خود را بدون نمک مصرف کنید و یا نوع بدون نمک آن را خریداری کنید.

 

آب چغندر(لبو)

این گیاه رنگی و کم کالری، سرشار از ویتامین‎‌ها و مواد معدنی تقویت کننده‌ی سلامتی است و به کاهش فشار خون هم کمک می‌کند. آب لبوی خام و پخته، هر دو در کاهش فشار خون موثر اند ولی آب لبوی خام تاثیر بیشتری دارد.

لبو حاوی ماده‌ای به نام نیترات غذایی است. این ماده موجب پایین آمدن فشار خون می‌شود و اثرات آن بیشتر از نیترات معمولی است.

 

آب آلو

این نوشیدنی همواره به عنوان یک ملین و ضد یبوست شهرت داشته اما یک اثر کاهنده روی فشار خون هم دارد که کمتر شناخته شده است. یک بررسی در سال 2010، روی سه گروه از افراد انجام شد. در این بررسی، به گروه اول روزانه سه عدد آلو و به گروه دوم روزانه شش عدد آلو داده شد اما افراد گروه سوم اصلا آلو مصرف نکردند. نتایج این بررسی نشان داد افرادی که روزانه 3 و 6 عدد آلو مصرف کرده بودند، فشار خون پایین‌تری داشتند. البته افرادی که 6 آلو در روز مصرف کرده بودند، فشار خون سیستولی آن‌ها به طور محسوس‌تری کاهش یافته بود. LDL یا کلسترول بد هم در افراد گروه اول و دوم کاهش یافته بود.

برای اینکه از این فواید بهره‌مند شوید روزانه یک لیوان آب آلوی خالص بنوشید. می‌توانید آب آلو را خودتان در خانه، با استفاده از آلوی خیس خورده و یک دستگاه مخلوط‌کن تهیه کنید.

 

آب انار

انار خاصیت‌های زیادی دارد. این میوه یک منبع غنی فولات و ویتامین C است، خاصیت ضد التهاب دارد و دوست خوب قلب است!

در مطالعه‌ای در سال 2016، که روی 8 کیس صورت گرفت، مشخص شد که مصرف انار یا آب انار باعث کاهش فشار خون سیستولی و دیاستولی می‌شود. این اثر مستقل از مقدار مصرف و تعداد دفعات مصرف است. یعنی اگر شما مثلا 240 میلی لیتر آب انار مصرف کنید، فشار خون شما به راحتی کاهش می‌یابد.

توجه کنید که آب اناری که مصرف می‌کنید خالص باشد، بدون شکر اضافه!

 

آب میوه‌های توت مانند( مثل بلوبری، آلبالو و…)

میوه‌های توت مانند_مثل بلوبری_ هم مانند انار خاصیت آنتی اکسیدانی دارند ولی اثر آن‌ها روی فشار خون کمتر شناخته شده است.

تحقیقات نشان داده اند که آب تمشک سیاه و آب آلبالو موجب کاهش فشار خون سیستولی و دیاستولی و همینطور کاهش سطح LDL می‌شود. البته برای اثبات تاثیر این میوه‌ها بر سیستم قلبی و عروقی، مطالعات بیشتری باید انجام شوند.

اگر این آب میوه‌ها را خریداری می‌کنید، دقت کنید که شکر اضافه نداشته باشند.

 

شیر خامه‌گرفته یا شیر بی چربی

محصولات لبنی با چربی کم، مثل ماست کم چرب و یا شیر خامه‌گرفته، کلید کاهش فشار خون اند.

در یک مطالعه، محققان اثر لبنیات کم چرب و پر چرب را بر فشار خون بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که مصرف لبنیات کم چرب، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. سعی کنید در روز، دو تا سه وعده شیر کم چرب مصرف کنید. می‌توانید آن را به تنهایی و یا ترکیب با اسموتی و یا یک قهوه‌ی سبک میل کنید.

 

چای

قطعا تاثیر انواع مختلف چای بر فشار خون متفاوت است. مطالعه‌ای در سال 2014 با هدف مقایسه‌ی اثر چای سیاه و چای سبز بر فشار خون انجام شد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می‌دهند که مصرف هر دو نوع چای در طول زمان منجر به پایین آمدن فشار خون می‌شود که تاثیر چای سبز قوی‌تر از چای سیاه است.

 

قهوه و الکل چه اثری بر فشار خون دارند؟

 

قهوه

اثر قهوه بر فشار خون همواره چالش‌برانگیز بوده است. بنظر می‌رسد قهوه موجب یک افزایش ناگهانی موقت در فشار خون می‌شود اما این اثر در افرادی که به طور منظم قهوه مصرف می‌کنند محسوس نیست. براساس مطالعاتی که در گذشته انجام شده، مصرف طولانی مدت قهوه ریسک ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد، اما امروزه مشخص شده است که مصرف قهوه هم برای افراد سالم و هم برای افراد مبتلا به فشار خون مفید است. لذا اگر به تازگی متوجه فشار خون بالای خود شده اید، لازم نیست مصرف قهوه‌تان را متوقف کنید، اما چنانچه پیش از ابتلا به فشار خون بالا قهوه مصرف نمی‌کردید، بهتر است از این به بعد نیز قهوه ننوشید.

 

الکل

اثر الکل بر فشار خون بسیار پیچیده است. زمانی اعتقاد بر این بود که مصرف متوسط و ملایم الکل _یکبار در روز برای زنان و دوبار در روز برای مردان_می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود، اما اکنون اعتقاد بر این است که مصرف الکل ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را بالا می‌برد. اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید، بهتر است درباره‌ی ادامه یا توقف مصرف الکل و یا مقدار مصرفتان با پزشک مشورت کنید؛ زیرا، از این نظر بین افراد تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

 

 

چه چیزهای دیگری به کاهش فشار خون کمک می‌کنند؟

در کنار مصرف نوشیدنی‌هایی که به شما معرفی کردیم، می‌توانید از راهکار‌های زیر هم برای کاهش فشار خون استفاده کنید:

 

اگر ورزش را در لیست کارهای روتین و روزانه‌ی خود قرار دهید، متوجه خواهید شد که به اندازه‌ی دارو، فشار خون شما را کاهش می‌دهد. موسسه‌ی قلب آمریکا، 150 دقیقه ورزش سبک و یا 75 دقیقه ورزش سنگین را برای حفظ سلامتی پیشنهاد می‌کند.

 

قلب افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، باید سخت‌تر کار کند تا بتواند نیاز تک تک سلول‌های بدن را فراهم کند. بنابراین کاهش وزن در این افراد، به سلامت سیستم قلبی عروقی کمک می‌کند و فشار خون را کاهش دهد.

 

  • روی آوردن به رژیم DASH

این رژیم به طور خاص به کاهش فشار خون کمک کند و شامل مصرف مواد غذایی فراوری نشده است؛ مثل میوه و سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی.

 

هر نخ سیگاری که می‌کشید، فشار خون شما را در زمان کوتاهی بالا می‌برد. مصرف تنباکو در طولانی مدت باعث سخت شدن دیواره‌ی شریان‌ها می‌شود که در نهایت به فشار خون بالا می‌انجامد.

 

اضطراب مزمن می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود. سعی کنید از عوامل استرس زا دوری کرده و استرس خود را کنترل کنید. البته واضح است که اضطراب‌های روزانه، جزء جدایی ناپذیر زندگی است. بنابراین بهتر است درطول روز برای خودتان زمانی برای آرامش و ریلکسیشن در نظر بگیرید. این کار به آرام کردن ذهن و کاهش فشار خون کمک می‌کند.

 

حرف آخر

مصرف نوشیدنی‌های خاص، مثل آب میوه‌ها و سبزیجات و مصرف شیر بدون چربی که در این مقاله درباره‌ی آن‌ها بحث کردیم، با همراهی یک رژیم خوب و سالم، فشار خون را در محدوده‌ی طبیعی قرار می‌دهد. اگر نگران فشار خون بالای خود هستید، بهتر است با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید