5 منبع ویتامین B12 برای افزایش انرژی و کاهش خستگی



به گزارش همشهری آنلاین، ویتامین B12 یکی از ویتامین های ضروری برای بدن است که بدن به تنهایی قادر به تولید آن نیست. با توجه به اینکه ویتامین B12 نقش بسیار مهمی در کمک به محافظت از سلول های عصبی ایفا می کند، همه ما باید با بهترین منابع ویتامین B12 برای کمک به بهبود سلامت و تندرستی آنها آشنا باشیم. در ادامه این مقاله به 5 منبع غذایی ارزشمند این ویتامین می پردازیم که عبارتند از:

1. گوشت گوساله

گوشت گوساله حاوی مقدار زیادی ویتامین B12 است. به عنوان مثال، هر 190 گرم گوشت گاو حدود 11 میکروگرم ویتامین B12 بدن را تامین می کند که مقدار قابل توجهی است. البته در گوشت گوساله مواد مغذی دیگری نیز وجود دارد که همگی سالم هستند. در واقع گوشت گوساله نه تنها منبع بسیار خوبی از پروتئین است که برای استخوان ها، ماهیچه ها و سلامت مفاصل سلول ها ضروری است، بلکه تعدادی از مواد معدنی مانند آهن، روی (روی) و سلنیوم را نیز برای بدن فراهم می کند.

2. شیر

شما می توانید با مصرف شیر و سایر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر مقادیر کافی ویتامین B12 دریافت کنید. هر فنجان شیر کامل یا کم چرب حاوی حدود 1.1 میکروگرم ویتامین B12 است. با توجه به اینکه مقادیر زیادی از مواد مغذی دیگر مانند کلسیم نیز در شیر و سایر لبنیات یافت می شود، مصرف روزانه این مواد غذایی می تواند نقش مهمی در بهبود سلامت ما داشته باشد.

3 عدد تخم مرغ

تخم مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین و همچنین منبع مهم ویتامین B12 است. در واقع، هر تخم مرغ حاوی حدود 1.4 میکروگرم ویتامین B12 است. بنابراین، خوردن 2 عدد تخم مرغ در صبحانه می تواند به تامین ویتامین B12 روزانه بدن کمک کند. مواد مغذی مهم دیگری در تخم مرغ وجود دارد. ویتامین D برای سلامت استخوان ها، دندان ها و ماهیچه ها، سلنیوم و همچنین کولین مورد نیاز است. کولین به متابولیسم طبیعی چربی و عملکرد مطلوب کبد کمک می کند.

4. ماهی قزل آلا و ماهی قزل آلا

ماهی های چرب مانند سالمون و قزل آلا از بهترین منابع ویتامین B12 هستند. هر 100 گرم از این ماهی حدود 4.15 میکروگرم ویتامین B12 دارد. ساردین و ماهی خال مخالی نیز گزینه های خوبی برای دریافت این ویتامین هستند. ماهی سالمون و قزل آلا از گروه ماهی های چرب هستند و به همین دلیل مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 دریافت می کنند که برای سلامت قلب و مغز بسیار مهم است.

5. کبد و اندام های داخلی

جگر و کله پاچه گوساله یا بره غذاهای رایجی نیستند، اما از بهترین منابع ویتامین B12 هستند. در واقع، هر 100 گرم کبد یا اندام حاوی حدود 85.7 میکروگرم ویتامین B12 است که مقدار زیادی است. وجود آهن در کبد و کلیه نیز به کاهش احساس خستگی کمک می کند و ویتامین A موجود در آنها برای بهبود سلامت بینایی بسیار مفید است. البته زنان باردار باید از خوردن این غذاها خودداری کنند زیرا ویتامین A موجود در آنها می تواند به جنین آسیب برساند.

منبع: سلامت