۵ ماده غذایی غنی از آهن برای گیاهخواران

giahkhari - ۵ ماده غذایی غنی از آهن برای گیاهخواران

۵ ماده غذایی غنی از آهن برای گیاهخواران

گیاهخواری صرفا برای سلامتی فردی نیست، بلکه بسیاری از پیروان رژیم‌های گیاهخواری بر این باورند که با حذف مصرف مواد غذایی حیوانی می‌توان محیط‌زیست سالم‌تری داشت، زیرا دامداری جزو صنایع کربن‌زاست و به‌نوعی در تسریع روند نابودی زمین مقصر شناخته می‌شود. در این مقاله 5 ماده غذایی غنی از آهن برای گیاهخواران معرفی می گردد.

اما این را هم بدانید که برای گیاهخواری باید رژیم غذایی درست‌ودرمانی داشت، وگرنه بدن از کمبودهای تغذیه‌ای عدیده چه‌بسا آسیب هم ببیند! ازجمله کمبودهای تغذیه‌ای رایج در گیاهخواران می‌توان به کمبود آهن اشاره نمود.

آهن در بدن وظایف مهمی برعهده دارد، ازجمله تولید هموگلوبین و حمل اکسیژن به اندام‌ها؛ در کاهش خستگی، بهبود کیفیت خواب و تمرکز، تقویت سیستم ایمنی و حتی تنظیم دمای بدن هم مؤثر است. پس اگر گیاهخوارید، از منابع غیرگوشتی سرشار از آهن غافل نشوید.

مطلب مرتبط: مواد غذایی سرشار از آهن و خوراکی هایی که جذب آهن را در بدن افزایش می دهند

اسفناج

دارای مواد مغذی فراوانی است و بهتر است که در رژیم‌های گیاهخواری گنجانده شود، زیرا جزو سبزیجات غنی از آهن هم هست.

کینوا

منبع پروتئینی خیلی خوبی برای رژیم‌های گیاهخواری است و می‌تواند در تأمین بخشی از آهن بدن هم مؤثر باشد.

حبوبات

غنی از پروتئین، فیبر و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بوده و می‌توانند برای گیاهخواران منبع آهن هم باشند، مثل نخود، لوبیا، عدس و سویا.

چغندر

نه‌تنها دارای آهن فراوانی است، مواد مغذی دیگری چون منگنز، پتاسیم، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها را هم پوشش می‌دهد و در کمک به تقویت عملکرد قلب و کنترل فشار خون هم مؤثر است.

تخم کدو

جزو تنقلات خوش‌خوراکی است که آهن فراوانی هم داشته و بعلاوه دارای ویتامین K، منگنز و زینک است.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

برنامه غذایی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید