۵ راهی که سرکه سیب می‌تواند به رژیم کتو کمک کند

دسته بندی : رژیم کتوژنیک

زمان انتشار : 1399/07/19

زمان به روز رسانی : 1399/07/20

سرکه سیب یک چاشنی محبوب برای غذاهاست که اغلب از آن به عنوان یک معجزه غذایی نام برده می‌شود. به نظر می‌‌رسد که سرکه سیب از پس انجام هر کاری برمی‌آید. از کنترل اشتها و سوزاندن چربی‌ها تا کاهش خطر ابتلا به سرطان و پیش‌گیری از دیابت.

خواص فراوان سرکه سیب باعث محبوبیت آن در بین افرادی که در حال استفاده از رژیم کتوژنیک هستند، شده است. مشتاقید که بدانید آیا سرکه سیب برای رژیم کتوژنیک شما مفید است یا نه؟ در ادامه این مطلب فواید سرکه سیب را بررسی می‌کنیم. همچنین ۵ راهی که به رژیم کتوژنیک شما کمک می‌کند را بررسی خواهیم کرد.

 

سرکه سیب چیست؟

به طور خلاصه سرکه سیب از تخمیر آب سیب درست می‌شود. فرآیند تولید سرکه سیب دو مرحله دارد. در مرحله اول، مخمر به آب سیب اضافه می‌شود و شکر آن را تخمیر می‌کند و آب سیب را تبدیل به شراب سیب می‌کند. در مرحله دوم، باکتری‌های طبیعی در سیب، اتانول شراب را اکسید و آن را تبدیل به استیک اسید می‌کنند.

نتیجه این فرآیند سرکه‌ای است که حدودا از ۹۴ تا ۹۵ درصد آب و ۵ تا ۶ درصد استیک اسید تشکیل شده است. همچنین در سرکه سیب مقادیر ناچیزی از بقیه اسیدها مثل اسید مالیک و مواد معدنی متعدد وجود دارد. با این حال سرکه سیب منبع غنی از فیبر و بقیه مواد مغذی نیست، بلکه فواید آن به خاطر اسید و مواد شیمیایی موجود در آن است.

انسان‌ها مدتی طولانی است که در حال استفاده از سرکه سیب هستند. تقریبا از زمان بابلی‌ها انسان‌ها در حال استفاده از سرکه سیب بوده‌اند. حتی در زمان قدیم نیز، مردم از آن برای مقاصد پزشکی استفاده می‌کردند. بقراط از آن برای کنترل زخم‌ها استفاده می‌کرد. سونگ تسه ( خالق پزشکی قانونی ) توصیه کرده بود که برای اجتناب از عفونت در حین کالبد شکافی بهتر است دست‌ها را با سرکه سیب بشویید.

دست نوشته‌هایی تاریخی وجود دارد که نشان می‌دهد از سرکه برای درمان تورم، زخم ناشی از تماس با پیچک سمی، سرفه خشک، درد معده و فشار خون بالا استفاده می‌شده است. این روزها از سرکه سیب در غذاها به عنوان یک درمان خانگی استفاده می‌شود.

 

سرکه سیب چه فرقی با بقیه سرکه‌ها دارد؟

سرکه سیب محبوبیت بیش‌تری نسبت به بقیه انواع سرکه دارد. بیش‌تر خواص سرکه‌ها نیز در سرکه سیب وجود دارد. اما چرا؟

جواب ساده است. محبوبیت سرکه سیب به خاطر طعم ملایم و مقرون به صرفه بودن آن است. به علاوه، فرآیند تولید آن طبیعی‌تر از انواع دیگر سرکه است. برای همین افرادی که به دنبال یک محصول طبیعی و مفید هستند، سرکه سیب را ترجیح می‌دهند.

اما فواید سرکه سیب در مقایسه با انواع دیگر سرکه‌های تخمیر طبیعی مثل سرکه برنج، بالزامیک، شراب و نیشکر چگونه است؟ بررسی‌های زیادی بر روی انواع سرکه‌ها انجام شده است و هر کدام فواید خاص خود را داشته ‌اند. با این حال، سرکه سیب به خاطر تاثیرش بر روی قند خون، چربی خون و کاهش وزن معروف است.

 

آیا مصرف سرکه سیب در طول استفاده از رژیم کتوژنیک بلامانع است؟

بله، مصرف سرکه سیب در طول استفاده از رژیم کتوژنیک مشکلی ندارد. یادمان نرود که سرکه سیب، یک چاشنی کم کربوهیدرات است. یک قاشق از آن فقط ۰.۱ گرم کربوهیدرات و مقدار کمی مواد مغدی و مواد شیمیایی مفید دارد.

یکی دیگر از دلایل اضافه کردن سرکه سیب به رژیم کتوژنیک فواید بسیار آن برای سلامتی است. سرکه سیب و رژیم کتوژنیک تاثیرات مشابهی بر روی سلامتی دارند، مثل تاثیر مثبت آن‌ها بر روی قند خون. استیک اسید موجود در سرکه سیب باعث می‌شود که فرآیند شکسته شدن نشاسته‌ها کند شود و باعث آزاد سازی تدریجی قند خون می‌شود. در واقع، یک بررسی آزمایشگاهی نشان داد که اضافه کردن سرکه به رژیم غذایی به مدت ۸ تا ۱۲ هفته باعث کاهش مقدار HbA1c می‌شود. شاخص HbA1c برای کنترل قند خون استفاده می‌شود.

در مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده است، معلوم شد که سرکه سیب از انبار شدن چربی‌ها جلوگیری می‌کند و ژن‌های مسئول سوختن چربی‌ها را تنظیم می‌کند. با این حال این آزمایشات بر روی انسان‌ها انجام نشده است. همچنین مطالعاتی که بر روی تاثیرات مصرف سرکه بر روی وزن انجام شده است از کیفیت پایینی برخوردار است. با این وجود، اضافه کردن سرکه سیب به رژیم کتوژنیک ممکن است شما را در راه رسیدن به کتوز و بهرمند شدن از فواید رژیم کم کربوهیدرات یاری کند.

 

۵ دلیل برای استفاده از سرکه سیب در رژیم کتوژنیک   

اگر برای استفاده از سرکه سیب به دلایل بیش‌تری نیاز دارید، در ادامه برای شما ۵ دلیل برای استفاده از سرکه سیب در رژیم کتوژنیک می‌آوریم:

 

 

۱. بهبود کنترل قند خون

همانطور که تا به الان متوجه شده‌ایم، سرکه سیب تاثیرات مثبتی بر روی میزان قند خون دارد.  بسیاری از افرادی که از رژیم کتوژنیک استفاده می‌کنند، برای کنترل قند خون و یا مدیریت دیابت خود این رژیم را انتخاب کرده‌اند. از آنجایی که رژیم کتوژنیک در خود کربوهیدرات کمی دارد، نیاز به انسولین کمتری برای کنترل قند خون در حال گردش در بدن وجود دارد.

سرکه سیب این تاثیر رژیم کتوژنیک را بیش‌تر می‌کند. مطالعات نشان داده است که مصرف سرکه سیب باعث کاهش میزان قند خون می‌شود و در نتیجه بعد از مصرف یک وعده غذایی نیاز کمتری به انسولین وجود دارد. این اثر را به وجود استیک اسید نسبت داده‌اند. این اسید باعث کند شدن هضم غذا می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد که استیک اسید نیز تولید گلوکز در حالت ناشتا را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه که بر روی ۱۲ بیمار دیابتی انجام شد، تاثیر سرکه و مسکن را بر روی میزان مصرف قند خون عضلات مقایسه کرد. نتایج حاکی از این بود که سرکه مصرف قند را نسبت به مسکن بالاتر می‌برد. در واقع می‌توان نتیجه گرفت که سرکه حساسیت انسولینی را بهبود می‌بخشد. با این حال، تحقیقات بیش‌تری نیاز است تا متوجه بشویم که آیا واقعا سرکه در زمینه متابولیسم قند خون و مدیریت آن معجزه می‌کند یا نتایج این آزمایشات صرفا یک خوش شانسی بوده است.

 

۲. کنترل اشتها

از آنجایی که سرکه سیب هضم غذا را آهسته می‌کند، آزاد سازی قند خون را بهبود می‌بخشد و میزان قند خون را به سطح مناسبی می‌رساند، تعجبی ندارد اگر باعث کنترل اشتها نیز بشود.

هورمون‌های اشتها تا حدودی به انسولین و قند خون وابسته هستند. همچنین این هورمون‌ها توسط سرعت هضم غذا کنترل می‌شوند. با این حال، یک مطالعه بر روی افراد سالم با وزن عادی نشان داد که سرکه سیب اشتهای افراد را با به وجود آوردن حالت تهوع کم می‌کند.

 

۳. کاهش وزن

همانطور که قبلا یاد گرفتیم، سرکه اکسیداسیون چربی را در موش‌ها تنظیم می‌کند. یک مطالعه مشابه بر روی سلول‌های کلیه نشان داد که استیک اسید موجود در سرکه انار نیز تاثیری مشابه دارد. اگرچه این یافته‌ها امیدوارکننده هستند، اما مدارک ما به اندازه کافی محکم نیستند تا ادعا کنیم مصرف سرکه سیب ما را به صورت خودکار در حالت سوختن چربی قرار می‌دهد.

اما به هر حال، این یافته‌ها امیدوار کننده هستند و مسلما مصرف سرکه سیب در حین استفاده از رژیم کتوژنیک جلوی پیشرفت شما را نخواهد گرفت. حتی ممکن است به کنترل اشتها کمک کند و باعث شود کنترل بیش‌تری بر روی قند خون داشته باشید. هر دوی این موارد برای کاهش وزن و کنترل اشتها مهم هستند.

 

۴. سلامت قلب و عروق

بزرگترین دلایل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی ( مثل تصلب شریان‌ها و بیماری عروق کرونر ) بالا بودن میزان کلسترول مضر، تری گلیسیریدها و التهاب است.

بنابر نتایج یک مطالعه بر روی موش‌ها، سرکه سیب ضد هر سه مورد بالاست و می‌تواند باعث بهبود سلامت قلب و عروق شود. این مطالعه تاثیر استیک اسید خالص و سرکه را با هم مقایسه کرد و نتیجه گرفته شد که هر دو باعث کاهش گرسنگی و وزن می‌شوند. با این حال مشخص شد که تنها سرکه است که باعث کاهش چربی خون و التهاب می‌شود. این یعنی مواد دیگر سرکه مسئول این تاثیر آن هستند. به احتمال زیاد مسئول این تاثیر پلی‌فنول‌ها هستند. پلی‌فنول‌ها ترکیبات گیاهی هستند که جزئی از مواد معدنی و مغذی نیستند، اما خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدان دارند.

 

۵. جنگیدن با باکتری‌ها و ویروس‌ها

به خاطر اینکه سرکه سیب حالت اسیدی دارد، می‌تواند باکتری‌ها، انگل‌ها و حتی ویروس‌ها را از بین ببرند. مواد اسیدی غشای این میکروارگانیسم ها را از بین می‌برد، همانطور که مواد آلکالاین ( یا قلیایی ) این کار را می‌کند. با این حال محققان معتقدند که قسمتی از این خاصیت به خاطر وجود پلی‌فنول‌ها در سرکه سیب است.

مطالعات نشان داده است که سرکه سیب در مقابله با اشریشیا کلی، استافیلوکوک اورئوس، کاندیدا و حتی باکتری مسئول بیماری سل نیز موثر است. یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که تمیز کردن سطوح با سرکه مالت به طور کامل آن سطح را از ویروس آنفولانزا پاک می‌کند. سرکه سیب نیز احتمالا تاثیری مشابه دارد، اما ما توصیه می‌کنیم که از سرکه سفید یا سرکه مالت برای این منظور استفاده کنید و سرکه سیب را برای آشپزی کنار بگذارید.

 

راه‌های مصرف سرکه سیب در رژیم کتوژنیک

اگر به مصرف سرکه سیب عادت ندارید و به دنبال روش‌های مختلف اضافه کردن آن به رژیم خود هستید، در ادامه بعضی از روش‌های محبوب اینکار را می‌آوریم.

 

یک نوشیدنی سم‌زدا تهیه کنید

بعضی از افراد دوست دارند که هر روز صبح یک قاشق سرکه سیب داخل یک لیوان آب بریزند و بنوشند. با اینکه ما نمی‌توانیم تضمین بدهیم که اینکار کاملا بدن شما را سم‌زدایی می‌کند، ( کبد و کلیه‌های شما خودشان از پس انجام این کار برمی‌آیند! ) اما ممکن است باعث بهبود هضم غذا بشود. برای بهتر شدن مزه، می‌توانید موادی که خاصیت آنتی‌ اکسیدان بالایی دارند مثل دارچین، زنجبیل، زردچوبه و یا آب لیمو اضافه کنید.

 

سرکه سیب را به سالاد اضافه کنید

سرکه سیب طعمی ملایم و شیرین دارد و با بسیاری از سالادها ترکیب خوبی ایجاد می‌کند. سالادهایی مثل سزار، سالادهای ماستی. نوع فیلتر نشده سرکه سیب در خود رسوبی دارد که به آن مادر سرکه‌ها گفته می‌شود. برای همین به احتمال زیاد مزه این سرکه برای شما جذاب‌تر خواهد بود.

 

از آن به عنوان طعم دار شدهاستفاده کنید

مرغ و ماهی طعم دار شده در کنار مواد اسیدی نه تنها مزه‌ها را بسیار خوب می‌کند بلکه باعث ترد شدن گوشت نیز می‌شود. سرکه سیب می‌تواند یک جایگزین خوب برای آب لیمو در غذاهایی دریایی طعم دار شده باشد. این سرکه یک جایگزین بدون کربوهیدرات برای آب لیمو در رژیم کتوژنیک است.

 

سرکه سیب را به سیب زمینی سرخ کرده اضافه کنید

سس‌های ترش و شیرین معمولا در خود سرکه دارند. در این سس‌ها می‌توانید به جای استفاده از سرکه برنج از سرکه سیب استفاده کنید.

 

بیش‌ از اندازه مصرف نکنید

سرکه سیب خاصیت اسیدی دارد و اگر به مقدار زیاد از آن استفاده کنید، ممکن است به مینای دندان شما صدمه بزند و یا تعادل معده شما را بهم بریزد. مصرف چند قاشق در روز مشکلی ندارد، اما اگر به طور مرتب در مصرف آن زیاده روی کنید، مسلما دچار مشکل خواهید شد. حتی در یک مورد یک خانم بعد از مصرف یک لیوان سرکه سیب در هر روز به مدت شش سال دچار کمبود پتاسیم و پوکی استخوان شد. با این حال، اگر به اندازه مصرف کنید، نیازی به نگرانی درباره عوارض جانبی آن نیست.

 

بهترین برندهای سرکه سیب در بازار

سرکه سیب به روش تخمیر وحشی و تخمیر با مخمر درست می‌شود. اگرچه بسیاری از برندهای سرکه سیب فیلتر و پاستوریزه می‌شوند، بعضی از برندها نیز فیلتر نشده و خام هستند. این نوع از سرکه‌ها تیره‌تر هستند و احتمال وجود مادر سرکه‌ها در آن‌ها بیش‌تر است. این رسوب مشتکل از استیک اسید و باکتری‌ها و مخمر است. این ساختار موجود در سرکه کاملا بی‌ضرر است. حتی بعضی از افراد معتقدند این رسوب برای بدن مفید است.

انتخاب بین نوع معمولی و یا خام سرکه به عهده خود شماست. بعضی از مطالعات نشان داده که رسوب موجود در نوع فیلتر نشده، برای بدن فوایدی دارد و باعث بهبود خواص سرکه نیز می‌شود.

 

نتیجه

اضافه کردن سرکه سیب به رژیم کتوژنیک باعث کنترل بهتر قند خون، گرسنگی و سوختن چربی می‌شود. همچنین مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد، سرکه سیب تاثیر مثبتی بر روی سلامتی دارد و از بروز بیماری‌های مزمن و عفونت‌ها جلوگیری می‌کند. با اینکه برای تایید کامل این ادعاها نیاز به آزمایشات بیش‌تری است، اما اضافه کردن آن به رژیم کتوژنیک مشکلی ندارد. به خصوص موقعی که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

با اینکه انواع مختلف سرکه سیب برای بدن مفید است، اما نوع طبیعی آن که حاوی رسوبی به نام مادر سرکه‌هاست ممکن است حاوی مواد زیست فعال باشد که خواص آنتی اکسیدان و ضدالتهابی دارند. همچنین مصرف سرکه سیب  به دلیل تاثیر مثبتی که بر کنترل قند خون دارد باعث می‌شود سریع‌تر به کتوز برسید. با این حال این تاثیرات خفیف هستند و بهتر است برای بهره‌مند شدن از این فواید فقط به سرکه سیب اکتفا نکنید.

 

خلاصه

  1. سرکه سیب به خاطر فواید فراوانی که دارد، در نظر بسیاری از مردم یک معجزه غذایی است.سرکه سیب از تخمیر آب سیب درست میشود.
  2. به عنوان یک چاشنی کم کربوهیدرات، افرادی که در حال استفاده از رژیم کتوژنیک هستند می‌توانند از آن استفاده کنند.
  3. دلایل استفاده از سرکه سیب، کنترل قند خون، کنترل اشتها، کاهش وزن، بهبود سلامت قلب و عروق و محافظت در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها است.
  4. راه‌های بسیاری برای مصرف سرکه سیب وجود دارد. می‌توانید آن را به سالادتان اضافه کنید و یا یک نوشیدنی با آن درست کنید و غیره.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید