کدام سبزیجات باید پیش از مصرف پخته شوند؟

vegetables - کدام سبزیجات باید پیش از مصرف پخته شوند؟

کدام سبزیجات باید پیش از مصرف پخته شوند؟

محققان آمریکایی می‌گویند فواید برخی سبزیجات پخته‌شده بیشتر از خام آن‌هاست. حرارت می‌تواند بسیاری از مواد مغذی موجود در سبزیجات را از بین ببرد. برای مثال ویتامین C به شدت به گرما حساس بوده و در اثر حرارت از بین می‌رود. از این رو، متخصصان همواره بر خام‌خواری سبزیجات تأکید دارند. با این حال، برخی سبزیجات از این قاعده مستثنی هستند و فواید پخته آن‌ها بیشتر از مصرف خامشان است. از جمله این سبزیجات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- کلم برگ

کلم برگ یک گونه سبزی از خانواده کلم است. بسیاری از مردم کلم برگ را به صورت خام مصرف می‌کنند، اما تحقیقات نشان داده است مصرف خام این گیاه برای سلامتی مضر است. تحقیقات دانشمندان موسسه اورگان آمریکا حاکی از آن است که مصرف کلم برگ به صورت خام می‌تواند در روند تولید هورمون‌های غده تیروئید اختلال ایجاد کند که در این صورت، بطور مستقیم متابولیسم (سوخت و ساز بدن) را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۲- گوجه فرنگی

مطالعات متعدد نشان داده است فواید گوجه پخته بیشتر از خام آن است. علت این امر در این نکته نهفته است که گوجه در فرآیند پخت آنتی‌اکسیدان‌هایی آزاد می‌کند که می‌توانند با سلول‌های سرطانی مبارزه کنند. متخصصان می‌گویند گوجه در فرآیند پخت لیکوپن بیشتری آزاد می‌کند. لیکوپن از جمله آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند به بدن در فرآیند مبارزه با سلول‌های سرطانی کمک کند.

۳- لوبیای قرمز

از جنبه فنی، لوبیای قرمز جزو حبوبات محسوب می‌شود و نه سبزیجات، اما به دلیل آنکه لوبیای قرمز بخشی از رژیم غذایی گیاهی است، یادگیری نحوه موثر پخت آن ضروری است. حتماً باید پیش از پختن لوبیای قرمز، آن را خیس کرده و سپس آن را بجوشانید. در غیر این صورت، این ماده غذایی دارای هماگلوتینین بوده که یک ماده سمی است و می‌تواند منجر به مسمومیت، استفراغ شدید و اسهال شود.

۴- سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی طیف گسترده‌ای از سبزیجات را شامل می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها گل کلم، کلم پیچ، کلم بروکسل، و کلم بروکلی است. براساس مطالعات صورت‌گرفته از سوی دانشمندان آمریکایی، پختن این سبزیجات سبب آزاد شدن ایندول که یک ترکیب اورگانیک است، می‌شود. ایندول می‌تواند مانع از تشکیل سلول‌های سرطانی شود.

از دیگر سبزیجاتی که پخته شده آن بیش از خامش فواید دارد می‌توان به هویج و فلفل دلمه‌ای اشاره نمود.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید