کالری سیب زمینی سرخ کرده یا ارزش غذایی آن؟!

از آنجایی که بسیاری از افراد برای دستیابی به هدف کاهش وزن و لاغری، کالری انواع مواد غذایی مصرفی خود را محاسبه می‌کنند؛ به همین دلیل برای آن‌ها جالب است بدانند فست فودها و غذاهای سرخ کردنی چند کالری دارند. البته همه ما به این موضوع واقف هستیم که غذاهایی که سرخ شدنی هستند، به دلیل استفاده از روغن، کالری بالایی دارند؛ اما آیا کسی که تحت رژیم لاغری قرار دارد، نمی‌تواند غذاهای سرخ شدنی مصرف کند؟! به‌خصوص سیب زمینی سرخ کرده که یکی از غذاهای بسیار محبوب در بین همه افراد جهان است. به همین دلیل در ارتباط با کالری سیب زمینی سرخ کرده در این مطلب از غفاری دایت صحبت می‌کنیم و همچنین بررسی می‌کنیم که آیا میزان کالری سیب زمینی آب پز بیشتر است یا شکل سرخ کرده آن؛ همچنین باید بدانیم هر دانه سیب زمینی چند کالری دارد و در کنار آن با انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی سیب زمینی آشنا می‌شویم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

کالری سیب زمینی سرخ کرده

 

مواد مغذی و ویتامین موجود در سیب زمینی

شاید بسیاری از افراد سیب‌زمینی را یک غذای ساده بدانند؛ اما جالب است بدانید سیب زمینی، سرشار از مواد مغذی مختلف از جمله پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است. برای اینکه بدانیم در هر صد گرم سیب زمینی چقدر کالری وجود دارد؛ می‌توانیم انواع آن را بررسی کنیم. برای مثال در هر ۱۰۰ گرم سیب زمینی خام، حدود ۷۰ کالری وجود دارد و چنانچه ۱۰۰ گرم پوره سیب زمینی داشته باشیم، حاوی ۱۰۸ کالری است. به همین صورت، سیب زمینی کبابی در هر ۱۰۰ گرم حاوی ۱۵۰ کالری بوده و ۱۰۰ گرم وافل سیب زمینی ۲۰۰ کالری دارد.

چنانچه سیب زمینی را با روغن سرخ کنید، بیشترین میزان کالری را پیدا می‌کند و در هر ۱۰۰ گرم سیب زمینی سرخ کرده، می‌توان ۲۷۰ کالری دریافت کرد. نکته جالب دیگر استفاده از سیب زمینی در انواع غذاها است؛ برای مثال چنانچه ۱۰۰ گرم سیب زمینی پخته داشته باشید، کالری آن ۸۵ است و صد گرم سالاد سیب زمینی ۱۱۵ کالری دارد. بنابراین مصرف میزان برابر از پوره سیب زمینی در یک رژیم غذایی، کمتر از سالاد سیب زمینی کالری و انرژی به بدن می‌رساند. در هر ۱۰۰ گرم کنسرو سیب زمینی، ۶۵ کالری و هر صد گرم سیب زمینی تفت داده شده، ۱۲۰ کالری دارد. چنانچه ۱۰۰ گرم کرانچی سیب زمینی داشته باشید، حاوی ۲۰۰ کالری بوده و ۱۰۰ گرم سیب زمینی پخته که پوست و نمک نداشته باشد، ۹۳ کالری دارد.

ارزش غذایی سیب زمینی سرخ کرده

پیش از آنکه بگوییم کالری سیب زمینی سرخ کرده چقدر است؛ می‌توانیم در ارتباط با ارزش غذایی سیب زمینی سرخ کرده صحبت کنیم. در هر ۱۰۰ گرم از سیب زمینی سرخ کرده ۱۵ گرم چربی وجود دارد که ۲.۳ گرم آن چربی اشباع و ۱۱ گرم آن انواع چربی غیر اشباع است؛ همچنین ۲۱۰ میلی‌گرم سدیم، ۵۷۹ میلی‌گرم پتاسیم و همچنین ۴۱ گرم کربوهیدرات دارد که ۳.۸ گرم آن فیبر و ۰.۳ گرم قند است. همچنین در ۱۰۰ گرم سیب زمینی سرخ کرده ۳.۴ گرم پروتئین وجود دارد و یک درصد آن کلسیم، ۷ درصد آن ویتامین C، ۴ درصد آن آهن، ۲۰ درصد ویتامین B6 و ۸ درصد منیزیم است. بنابراین با وجود اینکه کالری سیب زمینی سرخ کرده بالا است، اما نمی‌توان گفت فاقد ارزش غذایی است.

 

میزان کالری سیب زمینی آب پز

 

میزان کالری سیب زمینی آب پز

حالا که متوجه شدیم هر صد گرم سیب زمینی چقدر کالری دارد و کالری سیب زمینی سرخ کرده با کالری سایر اشکال پخت سیب‌زمینی همچون سیب زمینی تنوری، سیب زمینی پخته، چیپس و… متفاوت است، می‌خواهیم در ارتباط با میزان کالری سیب زمینی آب پز صحبت کنیم؛ زیرا در بسیاری از رژیم‌های غذایی پیشنهاد می‌شود به جای استفاده از سیب زمینی سرخ کرده، از شکل آبپز آن استفاده کنند که یک غذای رژیمی محسوب شود و میزان کالری آن کاهش پیدا کند.

در صورت پختن نصف فنجان سیب زمینی، به‌صورت آبپز همراه با پوست، بخش گوشت آن حدوداً ۶۸ کالری دارد و یک فنجان سیب زمینی آب پز نیز ۱۳۵ کالری به بدن وارد می‌کند. چنانچه بخواهیم بر اساس اندازه سیب‌زمینی‌ها تصمیم بگیریم، یک عدد سیب زمینی آب پز کوچک حدوداً ۱۳۸ کالری، یک سیب زمینی آب پز متوسط حدود ۱۷۲ کالری و یک عدد سیب زمینی آب پز بزرگ حدود ۲۹۵ کالری دارد.

با توجه به این اعدادی که راجع به آن صحبت کردیم، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که کالری سیب زمینی سرخ کرده بسیار بیشتر از میزان کالری سیب زمینی آب پز است. به همین دلیل چنانچه تمایل دارید در رژیم خود سیب‌زمینی مصرف کنید، بهتر است از شکل آب پز آن استفاده نمایید و همانطور که می‌دانید کالری سیب زمینی سرخ کرده با پنیر پیتزا و یا همراه با مواد غذایی دیگر افزایش می‌یابد و حتی نمی‌توان مصرف سیب زمینی به‌صورت سالاد را بدون کالری یا با کالری پایین در نظر گرفت. بنابراین بهتر است تا حد امکان از فست‌فودها استفاده نکنید و به خاطر داشته باشید کالری سیب زمینی سرخ کرده با پنیر پیتزا، حتی اگر در خانه تهیه شود؛ به دلیل چربی بالای آن، زیاد است.

 

رژیم لاغری سیب زمینی

 

رژیم لاغری سیب زمینی

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید برخی از افراد رژیم سیب زمینی می‌گیرند؛ زیرا این تصور وجود دارد که خواص آن برای تغذیه یک فرد کافی است و می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. بسیاری از افرادی که می‌خواهند وزن خود را افزایش دهند و از روش ورزش کردن همراه با رژیم غذایی استفاده می‌کنند، اغلب پس از ورزش‌های قدرتی از سیب‌زمینی و تخم مرغ پخته برای تامین منبع پروتئین و فیبر بدن خود استفاده می‌نمایند که به وزن‌گیری آن‌ها و عضله سازی کمک می‌کند. با این‌حال استفاده از یک رژیم لاغری که تنها مصرف مواد غذایی را محدود به یک نوع ماده خاص می‌کند، حتی اگر آن ماده سرشار از ویتامین و مواد مغذی باشد؛ اشتباه است و شاید در یک دوره کوتاه‌مدت بتوانید کاهش وزن چشم‌گیری داشته باشید؛ اما در کنار آن سلامت شما را به خطر می‌افتد و در درازمدت نتیجه خوبی نخواهد داشت و این وزن به راحتی به حالت قبل باز می‌گردد.

به همین دلیل باید از یک رژیم لاغری اصولی استفاده کنید که نه‌تنها طیف وسیعی از غذاها را شامل شود؛ بلکه بتواند انواع ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین نماید. همچنین بهتر است سبک زندگی خود را تغییر دهید و از مصرف فست فود و مواد غذایی آماده خودداری کرده و در کنار آن سطح سلامت خود را افزایش دهید. به همین دلیل رژیم‌های بهاره غفاری طرفداران بسیاری دارد؛ زیرا نه‌تنها شما را به تناسب اندام می‌رساند، بلکه به تغییر سبک زندگی و سلامتی شما کمک می‌نماید. چنانچه می‌خواهید یک لاغری اصولی و درازمدت را تجربه کنید و در کنار آن سلامتی خود را افزایش دهید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این رژیم‌ها، با کلیک بر روی غفاری دایت به سایت اصلی وارد شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید