چگونه شکر ما را چاق می کند

چرا سفر به ساحل با رژیم های کم چرب و بدون چربی همچنان به ما نشان می دهد که مردم همچنان چاق تر، چاق تر و حتی چاق تر می شوند؟! پاسخ در تمام غذاهای حاوی قند در این غذاهای کم چرب و بدون چربی نهفته است. آنها ممکن است کم چربی باشند، اما مطمئناً قسمت قند بالا را کنار گذاشته اند!

شکر چیست برای اینکه بفهمیم چرا شکر ما را چاق می کند، باید قند و نقش آن را در بدن خود بدانیم. شکر نوعی کربوهیدرات است که مانند سوخت خودروهای ما به بدن ما سوخت می دهد.

شاخص گلیسمی کربوهیدرات ها (کربوهیدرات ها) را می توان به دو نوع، کربوهیدرات های ساده با GI بالا و کربوهیدرات های پیچیده با GI پایین طبقه بندی کرد. GI مخفف Glycemic Index است، مقیاسی که سرعت تجزیه کربوهیدرات های خاص در بدن ما را اندازه می گیرد. GI بالا (بالاترین در 100، گلوکز) سریعتر از کربوهیدرات های GI پایین تجزیه می شود.

کربوهیدرات‌های با GI پایین سالم‌تر هستند، زیرا تجزیه آن‌ها بیشتر طول می‌کشد، در حالی که کربوهیدرات‌های با GI بالا، مانند نوشابه‌ها، خیلی سریع تجزیه می‌شوند.

چرا کربوهیدرات های GI بالا مضر هستند؟ کربوهیدرات های GI بالا باعث افزایش نسبتاً بزرگ انسولین در بدن ما می شوند. انسولین هورمونی در بدن ما است که قند خون ما را تنظیم می کند. قند خون ما باید ثابت بماند زیرا قند اضافی در خون ما سمی است. برای مقابله با این افزایش عظیم قند خون، بدن به همان اندازه انسولین ترشح می کند.

انسولین همچنین تأثیر قدرتمندی بر بدن ما دارد – فرآیندهای چربی سوزی را در بدن ما متوقف می کند و قند خون اضافی را به عنوان چربی ذخیره می کند. از آنجایی که تمام فرآیندهای چربی سوزی در بدن ما متوقف شده است و بدن ما مشغول تبدیل قند خون به چربی است، البته با وجود این همه تغذیه بدون چربی، چاق تر می شویم!

مقاومت به انسولین بدتر از آن، بدن ما می تواند به انسولین مقاوم شود زمانی که انسولین بیش از حد افزایش یابد. مقاومت به انسولین زمانی رخ می دهد که بدن ما به انسولین پاسخ نمی دهد. قند موجود در جریان خون ما در بدن ما سمی است و روش ترجیحی بدن برای خلاص شدن از شر آن سوزاندن آن است. قند اضافی که نمی تواند سوزانده شود به عنوان گلیکوژن ماهیچه ای ذخیره می شود و زمانی که این ذخایر گلیکوژن پر شدند به عنوان چربی ذخیره می شوند. فردی که نمی تواند قند اضافی را به گلیکوژن یا چربی تبدیل کند، از اثرات سمی قند اضافی در خون ما رنج می برد!

هنوز دیر نشده است ما نمی گوییم که همه آن غذاهای کم چرب و شیرین مضر هستند و اصلاً نباید هیچ کدام را بخورید. چیزی که من گفتم این بود که این را در نظر داشته باشید و از این قبیل غذاها در حد اعتدال استفاده کنید. از غذاهای با GI پایین تر مانند بلغور جو دوسر، نان سبوس دار و غیره استفاده کنید. به جای نوشابه، آب را انتخاب کنید. این بسیار سالم تر است و دور کمر شما را پایین نگه می دارد! با توجه به این نکته، برای شما آرزوی بهترین ها را در اهداف کاهش وزن و زندگی سالم دارم!