چه میزان پروتئین در هر وعده؟

گاهی اوقات سوالی که برای برخی ورزشکاران پیش می‌آید این است که بیشترین مقدار پروتئین قابل جذب در یک وعده غذایی چه مقداری است؟ 

مقدار ۳۰ و ۴۰ گرم میزانی است که درمحافل ورزشی بسیار شنیده می‌شود. اما تحقیقات انجام شده تا کنون صحبتی راجع به حداکثر پروتئین قابل جذب توسط بدن نداشته‌اند و عدد ۳۰ یا ۴۰ گرم هیچ پشتوانه علمی به همراه ندارد.

بعد از صرف غذا، محتویات معده به روده کوچک می‌رود و اکثر پروتئین‌ها در آنجا توسط روده جذب می‌گردد. این در حالی است که آمینو اسیدها توانایی تغییر در نرخ جذب خود را دارند. هنگامی که پروتئین مصرف می‌کنیم هورمون هضم غذای سی‌سی‌کی در بدن ترشح شده و نرخ هضم غذا را کنترل می‌کند. همچنین روده کوچک می‌تواند مقدار قابل توجهی از آمینو اسید را در خود ذخیره کرده و در هنگام نیاز آن را در اختیار بدن قرار می‌دهد. در نتیجه پروتئین مصرفی شما هدر نمی‌رود! البته مقداری از آمینو اسید جذب شده توسط روده به گلوتامین که مورد استفاده دستگاه گوارش است تبدیل می‌شود.

جالب است بدانید در یک تحقیق انجام شده روی ورزشکاران، محققان تفاوتی در یک وعده غذا با ۵۴ گرم پروتئین و تقسیم آن بین ۴ وعده مشاهده نکردند. 

نتیجه: همانطور که در بالا اشاره کردیم حداکثر مقدار قابل جذب پروتئین تاکنون توسط محققان به دست نیامده‌است، در نتیجه توصیه ما این است تا مقدار مورد نیاز پروتئین خود را در وعده‌های غذایی خود تقسیم کرده و بیش از اندازه نگران مقدار پروتئین در هر وعده نباشید.

منبع: examine.com/nutrition/how-much-protein-can-i-eat-in-one-sitting

دیدگاهتان را بنویسید