چرا پروتئین برای بدن مهم است؟

پروتئین ها ترکیباتی هستند که از کربن، هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن ساخته شده اند. آنها بر روی ریبوزوم های یک سلول تولید می شوند و از اسیدهای آمینه تشکیل شده اند که توسط یک پیوند پپتیدی به هم متصل شده اند. با این حال، همه اینها زیست شناسی آناتومی است و برای مردم عادی معنای زیادی ندارد. برای هر رهگذری، یک پروتئین توسط منابع غذایی تشکیل دهنده آن مانند گوشت، تخم مرغ، لبنیات، دانه ها، آجیل و حبوبات درک می شود. اکثر مردم می دانند که پروتئین بخشی ضروری از رژیم غذایی آنهاست و حتی برخی می دانند که به عضله سازی کمک می کند. اما اکثر مردم نمی دانند پروتئین چقدر برای بدن مهم است.

پروتئین بخش مهمی از بدن است، نه تنها به عنوان منبع تغذیه، بلکه به عنوان بخشی از ساختار و عملکرد آن. پروتئین ها حدود 15 درصد از توده طبیعی بدون چربی را تشکیل می دهند. زیرا بیشتر بدن از پروتئین هایی مانند ماهیچه ها، غضروف ها، رباط ها، تاندون ها، استخوان ها، پوست، مو و ناخن ها تشکیل شده است. این ساختار بدن است. همچنین، هموگلوبین، هورمون‌ها، آنتی‌بادی‌ها و آنزیم‌ها پروتئین‌هایی با ظرفیت کمتر هستند. به دلیل وجود زیاد آن در بدن، نمی توان از اهمیت پروتئین در عملکرد خود غافل نشد.

پروتئین ها شش نقش عملکردی مختلف دارند که در بدن و سلول های ما ایفا می کنند. آنها ساختاری، تنظیمی، انقباضی، ایمنی، حمل و نقل و کاتالیزوری هستند. از نظر ساختاری، پروتئین ستون فقرات بدن را از طریق عضلات، استخوان ها، رباط ها، تاندون ها، مو، پوست و ناخن ها تشکیل می دهد. پروتئین ها فرآیندهای فیزیولوژیکی بدن از جمله رشد، تکامل و متابولیسم را تنظیم می کنند. انتقال دهنده های عصبی پروتئین هایی هستند که واکنش ها و احساسات سیستم عصبی را واسطه می کنند. هورمون ها پروتئین هایی مانند انسولین هستند که سطح گلوکز خون را تنظیم می کنند. پروتئین های موجود در ماهیچه ها انقباضات ماهیچه ای را برای ایجاد حرکت بدن کنترل می کنند. میوزین و اکتین دو فیبر ماهیچه ای پروتئینی اولیه هستند که عضله را کوتاه و بلند می کنند. پروتئین ها از بدن در برابر مواد خارجی و میکروب های مهاجم محافظت می کنند. آنتی بادی ها و اینترلوکین ها دو پروتئینی هستند که با پاتوژن های مهاجم مبارزه می کنند. پروتئین مواد حیاتی را از طریق بدن منتقل می کند. هموگلوبین اکسیژن را وارد جریان خون می کند. پروتئین ها واکنش های بیوشیمیایی مانند هضم را تنظیم می کنند. آمیلاز بزاقی، سوکراز و ATPase سه آنزیم هستند که واکنش های شیمیایی را در بدن سرعت می بخشند.

پروتئین ها از اسیدهای آمینه تشکیل شده اند که برای عملکرد متابولیسم ما حیاتی هستند. 20 اسید آمینه مختلف وجود دارد که 10 تای آنها اسیدهای آمینه ضروری هستند. این بدان معنی است که آنها نمی توانند در بدن تولید شوند یا به مقدار کافی تولید نمی شوند و بنابراین باید از طریق غذا وارد بدن شوند. با تمام 20 اسید آمینه، بدن می تواند تمام پروتئین های لازم برای عملکرد مناسب را تولید کند. اگر کمبود پروتئین در بدن وجود داشته باشد که بیشتر در گیاهخواران مشاهده می شود، علائم به راحتی قابل تشخیص است. خستگی، ضعف، کاهش توده عضلانی، ناتوانی در بهبودی پس از آسیب و ریزش مو، همگی از علائم کمبود پروتئین هستند.

در رژیم غذایی آمریکایی، اکثر مردم در رژیم غذایی روزانه خود پروتئین کافی یا بیش از مقدار کافی پروتئین مصرف می کنند. مهم است که بدانید پروتئین در بدن به طور مداوم در حال شکسته شدن و جایگزینی در هر سلول، بافت و اندام است، بنابراین مصرف پروتئین با کیفیت بسیار مهم است. پروتئین های کاملی مانند گوشت، مرغ، ماهی، شیر، تخم مرغ و پنیر حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری هستند که باعث می شود آنها پروتئین های باکیفیتی داشته باشند. پروتئین های ناقص فاقد یک یا چند اسید آمینه ضروری هستند و باید در ترکیب با پروتئین های مکمل مصرف شوند. نمونه هایی از دو پروتئین ناقص که مکمل یکدیگر هستند برنج و لوبیا هستند. مقدار توصیه شده کالری روزانه که باید از پروتئین تامین شود 35 درصد است. این معمولاً برای ورزشکاران، بدنسازان و افرادی که زیاد ورزش می کنند بیشتر است. این به این دلیل است که بدن آنها مجبور است توده عضلانی بیشتری نسبت به افراد عادی حفظ کند. برای اینکه بفهمید چه مقدار پروتئین باید در روز مصرف کنید، وزن خود را بر حسب پوند در 0.4 ضرب کنید. با این کار وزن شما بر حسب کیلوگرم است. مصرف 0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن توصیه می شود. وزن بدن خود را بر حسب کیلوگرم در 0.8 ضرب کنید تا به تعداد گرم پروتئینی که باید در روز مصرف کنید، برسید.