چای سبز و 10 مزیت برتر سلامتی آن

چای سبز و 10 مزیت برتر سلامتی آن، این نوشیدنی را به یکی از مفید ترین نوشیدنی های کره زمین تبدیل کرده است. این ماده حاوی آنتی اکسیدان هایی است که فواید زیادی برای سلامتی دارند از جمله:

  • کاهش چربی
  • بهبود عملکرد مغز
  • محافظت در برابر سرطان
  • کاهش خطر بیماری قلبی
  • حتی ممکن است مزایای بالقوه سلامتی نیز وجود داشته باشد.

چای سبز و ترکیبات فعال زیستی مفید

گیاه چای سبز حاوی طیف وسیعی از ترکیبات مفید است که آن را به نوشیدنی مفید تبدیل می کند. چای سرشار از پلی فنول است که ترکیبات طبیعی هستند. فواید سلامتی مانند کاهش التهاب و کمک به مبارزه با سرطان دارند. چای سبز حاوی یک کاتچین به نام epigallocatechin-3-gallate (EGCG) است. کاتچین ها آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که به جلوگیری از آسیب سلول کمک می کنند و فواید دیگری نیز دارند.

این مواد می توانند با تشکیل رادیکال های آزاد در بدن، سلول ها و مولکول ها را از آسیب محافظت کنند. این رادیکال های آزاد در کهولت سن و بسیاری از انواع بیماری ها نقش دارند.

هم اکنون با مشاوران پزشکت مشاوره آنلاین بگیرید

EGCG یکی از قوی ترین ترکیبات موجود در چای سبز است. تحقیقات توانایی آن را برای کمک به درمان بیماری های مختلف آزمایش کرده است. به نظر می رسد یکی از اصلی ترین ترکیباتی است که خواص دارویی چای سبز را به بدن می بخشد. چای سبز همچنین دارای مقادیر کمی مواد معدنی است که می تواند برای سلامتی شما مفید باشد. سعی کنید یک مارک با کیفیت بالاتر از چای سبز انتخاب کنید. زیرا برخی از مارک های با کیفیت پایین می توانند حاوی مقادیر زیادی فلوراید باشند.

بهبود عملکرد مغز

چای سبز و 10 مزیت برتر سلامتی آن | پزشکت

چای سبز علاوه بر هوشیاری شما، می تواند به تقویت عملکرد مغز نیز کمک کند. ماده اصلی فعال، کافئین است که یک ماده محرک شناخته شده است. کافئین با جلوگیری از انتقال دهنده عصبی بازدارنده به نام آدنوزین، بر مغز تأثیر می گذارد. کافئین می تواند جنبه های مختلف عملکرد مغز را از جمله خلق و خو، هوشیاری، زمان واکنش و حافظه بهبود بخشد.

با این حال، کافئین تنها ترکیب تقویت کننده مغز در چای سبز نیست. همچنین حاوی آمینو اسید L-theanine است که می تواند از سد مغز خون عبور کند. L-theanine فعالیت انتقال دهنده عصبی مهارکننده GABA را افزایش می دهد که دارای اثرات ضد اضطرابی است. همچنین باعث افزایش دوپامین و تولید امواج آلفا در مغز می شود. بررسی ها نشان می دهد که کافئین و L-theanine می توانند اثرات هم افزایی داشته باشند. این بدان معنی است که ترکیبی از این دو می تواند تأثیرات ویژه ای در بهبود عملکرد مغز داشته باشد .

خدمات بالینی و آزمایشی در منزل

بسیاری از افراد گزارش می کنند که در مقایسه با قهوه، انرژی پایدارتر و بهره وری بیشتری هنگام نوشیدن چای سبز دارند.

به طور کلی، چای سبز حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه است اما برای تولید اثر کافی است. همچنین حاوی آمینو اسید L-theanine است که می تواند به طور هم افزایی با کافئین کار کند تا عملکرد مغز را بهبود بخشد.

کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها

سرطان در اثر رشد کنترل نشده سلول ها ایجاد می شود. این یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در جهان است. تحقیقات نشان داده است که آسیب اکسیداتیو می تواند منجر به التهاب مزمن شود، که می تواند منجر به بیماری های مزمن، از جمله سرطان شود. آنتی اکسیدان ها می توانند در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کنند. چای سبز منبع عالی آنتی اکسیدان های قدرتمند است. تحقیقات، ترکیبات چای سبز را با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط کرده است، از جمله موارد زیر:

سرطان پستان. یک بررسی جامع از مطالعات مشاهده ای نشان داد که در زنانی که بیشترین چای را می نوشند، تقریباً 20-30٪ خطر ابتلا به سرطان پستان، یکی از شایع ترین سرطان ها در زنان، وجود دارد .

سرطان پروستات. یک مطالعه مشاهده کرد که مردان در حال نوشیدن چای سبز کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات هستند.

سرطان روده بزرگ. تجزیه و تحلیل 29 مطالعه نشان داد که کسانی که چای سبز می نوشند حدود 42٪ کمتر در معرض سرطان روده بزرگ قرار دارند .

بسیاری از مطالعات مشاهده نشان می دهد که مصرف کنندگان چای سبز کمتر احتمال دارد که به توسعه انواع مختلفی از سرطان است، اما تحقیقات با کیفیت بالا برای تایید آن مورد نیاز است .

برای داشتن بیشترین مزایای سلامتی، از افزودن شیر به چای خود پرهیز کنید. برخی مطالعات نشان می دهد که می تواند مقدار آنتی اکسیدان را در برخی از چای ها کاهش دهد.

محافظت از سلامت مغز در برابر بیماری

چای سبز نه تنها می تواند عملکرد مغز را در کوتاه مدت بهبود بخشد، بلکه ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کند. بیماری آلزایمر یک بیماری شایع تخریب عصبی و شایع ترین علت زوال عقل در افراد مسن است. بیماری پارکینسون یکی دیگر از بیماری های شایع تخریب عصبی است و شامل مرگ نورون های تولید کننده دوپامین در مغز است.

چندین مطالعه نشان می دهد که ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز می تواند اثرات محافظتی مختلفی بر سلولهای عصبی در لوله های آزمایش و مدل های حیوانی داشته باشد، احتمالاً خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.

کاهش بوی بد دهان

چای سبز و 10 مزیت برتر سلامتی آن | پزشکت

کاتچین موجود در چای سبز فوایدی نیز برای سلامت دهان و دندان دارد. مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که کاتچین ها می توانند رشد باکتری ها را سرکوب کند. حتی به طور بالقوه خطر عفونت را کاهش دهند. استرپتوکوک موتانس یک باکتری رایج در دهان است. باعث تشکیل پلاک می شود و از عوامل اصلی ایجاد حفره و پوسیدگی دندان است.

کاتچین موجود در چای سبز می تواند از رشد باکتریهای دهانی در آزمایشگاه جلوگیری کند. اما هیچ مدرکی نشان نمی دهد که نوشیدن چای سبز اثرات مشابهی دارد.

با این حال، برخی شواهد نشان می دهد که چای سبز ممکن است بوی بد دهان را کاهش دهد. به طور کلی، کاتچین موجود در چای سبز ممکن است از رشد باکتری در دهان جلوگیری کرده و خطر بوی بد دهان را کاهش دهد.

پیشگیری از دیابت نوع 2

نرخ دیابت نوع 2 در دهه های اخیر در حال افزایش است. این شرایط اکنون تقریباً از هر 10 آمریکایی 1 نفر را درگیر می کند. دیابت نوع 2 شامل افزایش سطح قند خون است که ممکن است ناشی از مقاومت به انسولین یا عدم توانایی در تولید انسولین باشد.

مطالعات نشان می دهد که چای سبز ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. حتی سطح قند خون را کاهش دهد. یک مطالعه در افراد ژاپنی نشان داد که کسانی که بیشترین چای سبز را می نوشند. تقریباً 42٪ کمتر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را دارند. برخی از مطالعات کنترل شده نشان می دهد که چای سبز ممکن است باعث کاهش ملایم سطح قند خون شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

افزایش چربی سوزی

چای سبز و 10 مزیت برتر سلامتی آن | پزشکت

اگر به لیست مواد تشکیل دهنده مکمل های چربی سوزی نگاه کنید، به احتمال زیاد چای سبز در آن موجود خواهد بود. طبق تحقیقات، چای سبز می تواند چربی سوزی و میزان متابولیسم را افزایش دهد. در یک مطالعه که با حضور 10 مرد مفید انجام شد، مصرف عصاره چای سبز میزان کالری سوزانده شده را 4٪ افزایش داد. در بررسی دیگری که شامل 12 مرد مفید بوده، عصاره چای سبز در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می کنند، میزان اکسیداسیون چربی را 17 درصد افزایش می دهد.

با این حال، برخی از مطالعات در مورد چای سبز هیچ افزایش متابولیسم را نشان نمی دهد، بنابراین اثرات ممکن است به فرد و نحوه تنظیم مطالعه بستگی داشته باشد. دو مطالعه مروری جداگانه گزارش کردند که کافئین ممکن است عملکرد بدنی را تقریباً 11-12 درصد افزایش دهد.

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی، از جمله بیماری های قلبی و سکته مغزی، مهمترین دلایل مرگ و میر در سراسر جهان هستند. مطالعات نشان می دهد که چای سبز ممکن است برخی از عوامل اصلی خطر ابتلا به این بیماری ها را بهبود بخشد، که شامل بهبود کلسترول کل و سطح کلسترول LDL (بد) است.

چای سبز همچنین ظرفیت آنتی اکسیدانی خون را افزایش می دهد، که از ذرات LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می کند. این بخشی از مسیر بیماری قلبی است.

با توجه به تأثیرات مفید بر روی عوامل خطر، تعجب آور نیست که افرادی که چای سبز می نوشند تا 31٪ کمتر خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی را دارند.

کاهش وزن

چای سبز و 10 مزیت برتر سلامتی آن | پزشکت

با توجه به اینکه چای سبز می تواند در کوتاه مدت میزان متابولیسم را افزایش دهد، منطقی است که می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. چندین مطالعه نشان می دهد که چای سبز ممکن است به کاهش چربی بدن، به ویژه در ناحیه شکم کمک کند. یکی از این مطالعات یک مطالعه کنترل شده تصادفی 12 هفته ای بود که 240 نفر مبتلا به چاقی در آن شرکت داشتند. در این مطالعه، در گروه چای سبز، در مقایسه با افراد گروه کنترل، درصد چربی بدن، وزن بدن، دور کمر و چربی شکم کاهش قابل توجهی داشت.

با این حال، برخی از مطالعات افزایش آماری قابل توجهی در کاهش وزن با چای سبز نشان نمی دهند. بنابراین محققان برای تأیید این اثر باید مطالعات بیشتری انجام دهند.

افزایش طول عمر

با توجه به اینکه برخی از ترکیبات موجود در چای سبز به محافظت در برابر سرطان و بیماری های قلبی کمک می کند. منطقی است که می تواند به شما در طول عمر بیشتر کمک کند.

در یک مطالعه، محققان 40530 بزرگسال ژاپنی را طی 11 سال مورد مطالعه قرار دادند. کسانی که بیشتر چای سبز می نوشیدند – 5 فنجان یا بیشتر در روز – به طور قابل توجهی کمتر در طول دوره مطالعه می میرند:

  • مرگ با همه دلایل: 23٪ در زنان کمتر، 12٪ در مردان کمتر
  • مرگ ناشی از بیماری قلبی: 31٪ در زنان کمتر، 22٪ در مردان کمتر است.
  • مرگ ناشی از سکته مغزی: 42٪ در زنان کمتر، 35٪ در مردان کمتر است.

مطالعه دیگر با حضور 14001 مفیدند ژاپنی نشان داد که کسانی که بیشترین چای سبز را نوشیده اند 76٪ کمتر در معرض مرگ در طول دوره 6 ساله مطالعه قرار دارند. به طور کلی، مطالعات نشان می دهد افرادی که چای سبز می نوشند ممکن است بیشتر از کسانی که چای نمی نوشند، عمر کنند.

حرف آخر

چای سبز دارای یکسری فواید سلامتی است. برای کمک به احساس بهتر، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن، ممکن است بخواهید تهیه چای سبز را به عنوان بخشی منظم از زندگی خود در نظر بگیرید.

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/top-10-evidence-based-health-benefits-of-green-tea#10.-May-help-you-live-longer

دیدگاهتان را بنویسید