پیشگیری از سرطان به کمک غذا یا مکمل‌ های غذایی ؟

Cancer prevention and dietary supplements resized - پیشگیری از سرطان به کمک غذا یا مکمل‌ های غذایی ؟

پیشگیری از سرطان به کمک غذا یا مکمل‌ های غذایی ؟

علت اصلی ابتلا به سرطان مشخص نیست. اما وراثت، افزایش سن، استفاده از سیگار و الکل، آلودگی هوا، نداشتن فعالیت بدنی کافی و تغذیه ناسالم از جمله عوامل موثر در بروز سرطان هستند. توجه به نکات تغذیه ای و برخورداری از سبک زندگی سالم می تواند تا ۳۰ درصد در جلوگیری از سرطان نقش داشته باشد. در اینجا سوالی که مطرح می شود اینست که در پیشگیری از سرطان غذا موثرتر است یا مکمل‌ های غذایی؟

در پیشگیری از سرطان غذا موثرتر است یا مکمل‌ های غذایی ؟

بین میزان دریافت مواد مغذی و احتمال ابتلا به سرطان ارتباط وجود دارد. دانستن این موضوع که مواد مغذی و منبع دریافت آن‌ ها (غذا یا مکمل) چه تاثیری بر روی سلامتی دارند، بسیار مهم است. اخیراً محققان با مطالعه ای که روی ۲۷ هزار نفر انجام دادند به نتایج زیر دست یافتند:

  • ارتباط بین دریافت کافی ویتامین K و منیزیم با افزایش طول عمر.
  • کاهش احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی – عروقی با دریافت کافی ویتامین‌ A، ویتامین K و روی.
  • افزایش احتمال مرگ ناشی از سرطان با دریافت بیش از حد کلسیم.

مطلب مرتبط: پیشگیری از سرطان با آنتی اکسیدان های طبیعی

BBTUMoU - پیشگیری از سرطان به کمک غذا یا مکمل‌ های غذایی ؟

هنگامی که در این مطالعه منبع دریافت ریزمغذی ‌ها مورد بررسی قرار گرفت نتایج زیر به دست آمد:

  • دریافت ویتامین K و منیزیم از طریق مواد غذایی طول عمر را افزایش می دهد. اما مکمل این مواد مغذی چنین تاثیری ندارد. ویتامین K در سبزیجات سبز رنگ، مغزهای خوراکی و روغن های گیاهی و منیزیم در ماهی سالمون، سبزیجات برگ سبز، آووکادو و موز یافت می شود.
  • هنگامی که روی و ویتامین ‌های A و K از طریق مواد غذایی دریافت شوند احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی – عروقی را کاهش می دهند. اما دریافت آن ها از طریق مکمل‌ ها اثر مشابهی ندارد. سبزیجاتی مانند هویج، کدو حلوایی و … دارای پیش ساز ویتامین A هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. انواع گوشت، حبوبات و مغزهای خوراکی حاوی روی می باشند.
  • هیچ ارتباطی بین کلسیم مواد غذایی با افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان وجود ندارد. اما اگر دریافت کلسیم از طریق مکمل‌ ها بیش از ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز باشد این خطر افزایش می یابد. بهترین منبع کلسیم لبنیات کم چرب است.
  • در افرادی که به کمبود مواد مغذی مبتلا هستند دریافت مکمل‌ های غذایی تاثیری بر روی مرگ و میر ندارد.

نتایج این مطالعه نشان می دهد اگر به کمبود مواد مغذی مبتلا نیستید نیازی به دریافت مکمل ندارید. در این شرایط بهترین منبع دریافت ویتامین ‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما مصرف طیف وسیعی از مواد غذایی است.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید