وقتی نمی توانید نان بخورید؛ عواقب کمبود بسیاری از مواد مغذی ضروری چیست؟



همشهری آنلاین – یکتا فراهانی: اگر نام آلرژی به گلوتن را شنیده اید، حتما می دانید که نوعی حساسیت به گلوتن است که به فرد اجازه استفاده از نان و سایر محصولات حاوی گلوتن را نمی دهد. در واقع، برخی از غذاها حاوی موادی هستند که می توانند در برخی افراد آلرژی و واکنش ایجاد کنند. به همین دلیل داشتن اطلاعات کافی از ماهیت غذا ضروری است.

گلوتن

گلوتن نام جمعی پروتئین‌های موجود در گندم و جو است که به غذاها کمک می‌کند شکل خود را حفظ کنند و در واقع به‌عنوان یک چسبنده عمل می‌کنند که مواد غذایی را در کنار هم نگه می‌دارد و در بسیاری از غذاها یافت می‌شود.

گلوتن در غذاهایی مانند نان، غلات، پاستا، ماکارونی، نان، ماءالشعیر، مالت، آرد ذرت و کیک، انواع سوپ ها و سس ها و رنگ های خوراکی، محصولات دریایی، ترشیجات، آب نبات ها و بیشتر کیک ها و کلوچه ها یافت می شود.

حساسیت به گلوتن

گلوتن می تواند تنوع در رژیم غذایی را افزایش دهد و فواید تغذیه ای بالایی دارد. اما برخی از افراد به این ماده حساسیت دارند و باید از خوردن نان، برنج و سایر مواد حاوی گلوتن خودداری کنند.

برخی از افراد به گلوتن حساسیت دارند و نمی توانند از نان، گندم، جو و سایر محصولات گلوتن استفاده کنند. این مشکل می تواند ناشی از یک یا چند عامل دیگر از جمله افزایش عدم تحمل فیبر و گلوتن یا پاسخ سیستم ایمنی به پروتئین های ناشی از این مواد باشد.

بیماری های مرتبط با مصرف گلوتن

عدم تحمل گلوتن یک اصطلاح گسترده است که به انواع بیماری های مرتبط با گلوتن اشاره دارد که به اشکال مختلف مانند آلرژی به گندم، حساسیت به گلوتن غیر سلیاک و بیماری سلیاک ظاهر می شوند.

آلرژی به گندم

مطالعات نشان می دهد افرادی که به گندم حساسیت دارند نسبت به پروتئین های موجود در آن واکنش های آلرژیک دارند. البته این نوع حساسیت در کودکان بیشتر دیده می شود. اما این احتمال وجود دارد که در بزرگسالان نیز رخ دهد. این بیماری می تواند یک واکنش آلرژیک کشنده به نام آنافیلاکسی ایجاد کند.

آلرژی به گندم به دلیل ایمونوگلوبولین E (IgE) رخ می دهد. یعنی آنتی بادی های IgE اختصاصی گندم با اتصال به گندم باعث آزاد شدن ترکیبات التهابی از جمله هیستامین می شوند که گاهی حتی می تواند کشنده باشد.

حساسیت به گلوتن غیر سلیاک

برخی از افرادی که نمی توانند از محصولات حاوی گلوتن استفاده کنند، نوعی حساسیت به گندم دارند که حساسیت به محصولات حاوی گلوتن است و با بیماری سلیاک متفاوت است. اما اغلب سوء تفاهم می شود.

این آلرژی یک مشکل بسیار جدی و مهم است. افراد مبتلا به این بیماری نمی توانند گلوتن را هضم کنند و بنابراین از بسیاری از مواد مغذی ضروری محروم هستند.

بیماری افرادی که به گلوتن واکنش نشان می دهند، NCGS، شایع تر از بیماری سلیاک است و مانند این، زنان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم عدم تحمل گلوتن یا NCGS

مهمترین علامت عدم تحمل گلوتن مشکلات گوارشی از جمله نفخ، درد شکم و سندرم روده تحریک پذیر است. این بیماری عواقب دیگری نیز دارد و در واقع می تواند سلامت روان افراد را به خطر بیندازد و عوارضی مانند افسردگی، اضطراب و نوسانات شدید خلق و خوی ایجاد کند.

سردرد، خستگی غیرعادی، سرگیجه، عدم تمرکز، مشکلات مینای دندان و بثورات پوستی از دیگر عوارض این بیماری است.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک شناخته شده ترین بیماری مرتبط با محصولات حاوی گلوتن است و در واقع یک بیماری خود ایمنی ناشی از مصرف پروتئین های گلوتن است.

مصرف گلوتن در این بیماران علاوه بر نفخ و سکته قلبی باعث مشکلات روده ای و کم خونی و کاهش وزن نیز می شود. ضعف شدید، کمبود آهن، کاهش تراکم استخوان و درد عضلانی از دیگر علائم این بیماری است.

یکی از دلایل بروز این بیماری جنبه ژنتیکی آن است و از آنجایی که بیماری خودایمنی محسوب می شود. این بدان معناست که بدن به اشتباه باکتری ها و سلول های خاصی را خارجی می شناسد و به آنها حمله می کند.

حمله خودایمنی این بیماری همچنین باعث آسیب به پرزهای روده کوچک می شود که وظیفه جذب غذا را بر عهده دارد، فعالیت آنزیم های روده کوچک مختل شده و جذب غذا با مشکل مواجه می شود.

راه حل های تغذیه ای برای افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن

افراد مبتلا به آلرژی به گلوتن باید از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی کنند و همیشه باید به برچسب غذاهای بدون گلوتن توجه کنند. همچنین بهترین کار این است که غذاهایی بخورید که به طور طبیعی بدون گلوتن هستند.

همه ماهی ها و گوشت های قرمز به جز آنهایی که مواد دیگری در آنها وجود دارد یا سرخ شده است. همه محصولات لبنی، از جمله شیر، ماست، پنیر و تخم مرغ، سویا، میوه ها و سبزیجات، سیب زمینی و تمام آجیل ها و نوشیدنی ها، به جز آبجو، ممکن است شامل رژیم غذایی افرادی که به گلوتن حساسیت دارند.

می توان از انواع خاصی از برنج و ذرت بدون گلوتن استفاده کرد. لازم به ذکر است که برای پیروی از رژیم غذایی بدون گلوتن باید غذاهای حاوی این ماده مانند نان و آرد را از برنامه غذایی فرد حذف کرد و غذاهای فاقد گلوتن حاوی گلوتن را جایگزین آن کرد.

البته اعمال چنین محدودیت هایی باید برای خود فرد و اطرافیانش مناسب باشد تا تاثیر کمتری بر روان او بگذارد.

منبع :

https://www. جاده سلامت com / تغذیه / نشانه های عدم تحمل گلوتن