واقعاً مهار اندام تاندون گلژی چقدر بر ارتفاع پرش تأثیر می گذارد؟

مهار اندام تاندون گلژی (GTO) یکی از اسطوره های همیشگی پرش عمودی و تمرینات قدرتی است. برای یافتن حقیقت در مورد چیستی و کاری که انجام می دهد، در اینجا کمی از اسطوره های GTO درهم شکسته شده است.

اندام تاندون گلژی دقیقا چیست؟

اندام تاندون گلژی تاندونی است که در محل اتصال عضله به تاندون قرار دارد. وظیفه آن احساس تنش در عضلات است.

طبق تئوری رایج، زمانی که تنش بیش از حد را حس می‌کند، توانایی بدن شما برای ایجاد تنش عضلانی بیشتر را محدود می‌کند – از این رو اصطلاح مهار GTO را می‌گویند. اعتقاد بر این است که این یک مکانیسم محافظتی است که از آسیب رساندن به خود با انقباضات ماهیچه ای بیش از حد توان بدن شما جلوگیری می کند.

عارضه جانبی این است که وقتی شما مهار GTO را تجربه می کنید، نمی توانید عضلات خود را با نیرویی که می خواهید منقبض کنید، که البته به این معنی است که نمی توانید به اندازه بالا بپرید. بنابراین، طبق این نظریه، آیا کاری وجود دارد که می توانید برای کاهش اثرات آنها و افزایش پرش خود انجام دهید؟

دیدگاه کلی این است که از طریق انقباضات منظم با نیروی زیاد و سرعت بالا مانند پلایومتریک و تمرینات با وزنه سنگین، می توانید به بدن خود بیاموزید که مهار GTO را کاهش دهد و بنابراین به آن اجازه دهید از مزایای کوتاه کردن کشش (همچنین بیش از حد گفته شده) بهره مند شود. – چرخه را به حداکثر برسانید

آیا مهار تاندون گلژی می تواند بر ارتفاع پرش تأثیر بگذارد؟

اگر پاراگراف قبلی را باور دارید، می‌گویید بله، فرار GTO می‌تواند بر پرش شما تأثیر منفی بگذارد. با این حال، آنچه باور عمومی می گوید و آنچه علم می گوید دو چیز کاملاً متفاوت هستند.

طبق تحقیقات چالمرز، هیچ شواهد تجربی مبنی بر اینکه تمرینات قدرتی و پلایومتریک می‌تواند منجر به کاهش مهار GTO شود، وجود ندارد، و همچنین هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد اندام تاندون گلژی در واقع از انقباض ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند که در ابتدا به شدت به یکدیگر کشیده شوند (1). ).

نه تنها این، بلکه تحقیقات همچنین نشان می دهد که کاهش نیروی انقباضی عضلانی ناشی از رفلکس های کششی به دنبال انقباض عضله کشیده شده به دلیل فعال شدن اندام های تاندون گلژی نیست، همانطور که معمولاً ادعا می شود، بلکه در عوض به دلیل مهار پیش سیناپسی است. سیگنال حسی دوک عضلانی (2).

این با مطالعات قبلی محققی به نام کراگو مطابقت دارد که کشف کرد اندام تاندون گلژی آنطور که بسیاری از افراد در صنعت تناسب اندام معتقدند مانع از فعال شدن عضلات نمی شود و اغلب مانند انجیل جوانه می زند (3).

بنابراین این برای تمرین پرش عمودی شما چه معنایی دارد؟

در واقع زیاد نیست. این فقط به این معنی است که دفعه بعد یک مرشد پرش عمودی به شما می گوید که انجام پلایومتریک “واقعی” یا “شوک” راهی عالی برای آموزش بدن شما برای به حداکثر رساندن مزایای رفلکس کشش و به حداقل رساندن عملکرد اندام تاندون گلژی است. آنقدر که فکر می کنند نمی دانند

حقیقت این است که این نوع روش‌های تمرینی راه‌های عالی برای بهبود ارتفاع پرش شما هستند، فقط به دلایلی که بسیاری از استادان پرش خوشحال هستند به شما می‌گویند. همچنین به این معنی است که اگر بارها و حجم های آموزشی را برای این نوع کار برنامه ریزی می کنید و از فرض کاهش مهار GTO به عنوان مبنایی استفاده می کنید، ممکن است بخواهید کمی در آن استراتژی تجدید نظر کنید.

منابع

(1) گوردون چالمرز، آیا اندام‌های تاندون گلژی واقعاً فعالیت ماهیچه‌ای را در سطوح بالای نیرو برای محافظت از عضلات در برابر آسیب مهار می‌کنند و آیا با تمرینات قدرتی سازگار می‌شوند؟، بیومکانیک ورزشی، جلد 1، شماره 2، ژوئیه 2002، صفحات 239 – 249

(2) گوردون چالمرز، بررسی مجدد نقش احتمالی اندام تاندون گلژی و رفلکس‌های دوک عضلانی در کشش عضلانی از طریق تسهیل عصبی عضلانی حس عمقی. بیومکانیک ورزشی، ژانویه 2004؛ 3 (1): 159-83

(2) Crago، PE، Houk، JC، و Rymer، WZ، (1975). تأثیر جذب واحد حرکتی بر ترشح اندام تاندون. چکیده علوم اعصاب، 1:280.