هیپنوتیزم و ارتباط ذهن و بدن: نه روشی که آنها کار می کنند

در روایات پزشکی کهن فرض شده است که ذهن و بدن همه یک سیستم هستند و نه تقسیم انسان به قطعات. اخیراً، پزشکی غربی این مفهوم را دوباره کشف کرده و شروع به کشف چگونگی و چرایی ارتباط ذهن و بدن کرده است. چند روش مکمل از فرهنگ های شرقی و غربی امروزه در ایالات متحده به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. NIH از تحقیقات در مورد هیپنوتیزم، طب سوزنی و ریکی حمایت می کند.

تمام روش هایی که ذهن و بدن شما با هم کار می کنند چندین کتاب را پر می کند. در اینجا من فقط 9 روش را توضیح می دهم که ارتباط ذهن و بدن برای تأثیرگذاری بر رفاه شما کار می کند. برخی از این راه ها می توانند به شما در درک بهتر ارتباط ذهن و بدن کمک کنند، در حالی که برخی دیگر می توانند در زندگی روزمره به شما کمک کنند.

خاطرات و احساسات

هر رویدادی که تا به حال تجربه کرده ایم نوعی خاطره در ذهن ما ایجاد می کند. ما یا این وقایع را با یک معنا یا باور مرتبط در مورد آنچه اتفاق افتاده به یاد می آوریم، یا به طور غیر مشخص تجربه ای را دوباره زنده می کنیم و سعی می کنیم آن را درست کنیم. این باورها باعث ایجاد احساسات و سپس رفتار و اعمال می شود که منجر به رفتار عادتی می شود. این واضح ترین روشی است که ذهن بر بدن تأثیر می گذارد. باورهای مثبت منجر به اعمال و نتایج مثبت می شود. برعکس اغلب اوقات اتفاق می افتد.

زبان

نحوه صحبت ما با خود و دیگران (چه به صورت کلامی و چه غیرکلامی) تأثیر بسیار زیادی بر افکار، رفتار و سلامت ما دارد. استفاده بی دقت از “زبان اندام” ذهن ما را به آن سمت سوق می دهد و ما بیشتر از چیزی که روی آن تمرکز می کنیم به دست می آوریم. جملاتی مانند “گلودرد” یا “او مرا بیمار می کند” هر چه بیشتر آنها را تکرار کند صادق تر می شوند. نحوه صحبت کردن خود را تغییر دهید و به احساس متفاوت خود توجه کنید.

تصاویر خارجی و داخلی

تیم سیمرمن می‌گوید: «همه چیز برنامه‌نویسی است». این بدان معنی است که هر چیزی که می بینید، می شنوید یا می گویید بر ذهن شما تأثیر می گذارد. به این فکر کنید که روزتان را با چه چیزهایی پر می کنید، چه می شنوید و چه می بینید. آیا به شما الهام می دهد یا شما را افسرده می کند؟ یکی از سالم‌ترین و آسان‌ترین کارهایی که می‌توانید برای خود انجام دهید این است که به مدت سه روز یا بیشتر از «رژیم غذایی خبری» استفاده کنید و از منابع چندرسانه‌ای که خبرهای بد را برای شما به ارمغان می‌آورند چشم پوشی کنید. یک یا دو بار آن را امتحان کنید و ببینید چه احساسی دارید.

عادات فکری

«برنامه نویسی» که تجربه می کنیم عادات فکری را ایجاد می کند. از آنجایی که ما بیشتر چیزهایی را که روی آن تمرکز می کنیم یا به آن فکر می کنیم، دریافت می کنیم، عادات افکار خشمگین، غمگین یا مضطرب در نهایت منجر به بیماری می شوند، حتی اگر آنها را انکار کنیم یا متوجه آن نباشیم. آیا تا به حال به سمت هدفی رفته اید و وقتی به طرفین نگاه می کنید متوجه شده اید که در آن سمت می چرخید؟ افکار ما به همین صورت عمل می کنند.

احساسات بقا

احساسات بقا باعث می شود بدن ما واکنش “جنگ یا گریز” را ایجاد کند و هورمون های استرس را ترشح کند. پزشکان از عواقب جدی مصرف بیش از حد آدرنالین و کورتیزول آگاه هستند. عواقب وحشتناک مصرف بیش از حد یا طولانی مدت این هورمون ها شامل افسردگی، چاقی و آتروفی مغز است.

سیستم عصبی خودمختار (ANS)

ANS بخشی از سیستم عصبی ما است که احتمالاً هرگز فکرش را نمی کنید که از مغز به بدن از طریق اعصابی که در حرکت آگاهانه دخالت ندارند، می گذرد. ANS شما مسئول کارکردن اندام های شما بدون نیاز به فکر کردن در مورد آن است. به همین دلیل، مردم باور نمی کنند که کنترل کاملی بر این اندام ها دارند. به عنوان مثال، اگر برای مدت طولانی سعی کنیم نفس خود را حبس کنیم، بدن ما را مجبور می کند دوباره نفس بکشیم. ANS دو شاخه دارد: سمپاتیک و پاراسمپاتیک.

شاخه دلسوز

سیستم عصبی سمپاتیک پاسخ “جنگ یا گریز” را پردازش می کند. فعالیت سیستم ایمنی، تولید مثل و گوارش را کاهش می دهد تا منابع را برای مبارزه یا فرار آزاد کند. وقتی احساسات بقا را تجربه می کنیم، حتی برای کوتاه ترین لحظات، فعال می شود.

شاخه پاراسمپاتیک

سیستم عصبی پاراسمپاتیک از پاسخ آرامش مراقبت می کند و فعالیت سیستم ایمنی، تولید مثل و گوارش را از جمله موارد دیگر افزایش می دهد. این شاخه از ANS به اثرات ارتقاء سلامت بسیاری از روش های طب مکمل و سلامتی می پردازد.

ذهنت

مدیتیشن، تصویرسازی هدایت شده، هیپنوتیزم… هر چه اسمش را بگذارید، تمام هیپنوتیزم ها واقعاً خود هیپنوتیزم هستند. هیپنوتیزم یک حالت طبیعی ذهنی است که شامل توجه متمرکز، آرامش عمیق و افزایش پاسخگویی است. با تجربه موثر، یادگیری و استفاده از خود هیپنوتیزم، زمان بیشتری را صرف تعامل با شاخه پاراسمپاتیک ANS خواهید کرد.

همانطور که روش های مختلف سلامتی موجود در جامعه (مانند ماساژ درمانی، طب سوزنی، یوگا، هیپنوتیزم و غیره) را تجربه می کنید، از مزایای ارتباط ذهن و بدن بهره مند خواهید شد. این منجر به سلامتی، رفاه، آسایش و حتی شادی بهتر می شود.