میوه و سبزیجات پرخاصیت زمستانی

میوه و سبزیجات پرخاصیت زمستانی

اگرچه تنوع غذایی در فصل زمستان کمتر از سه فصل دیگر است، اما منابع غذایی ویژه‌ای در این فصل وجود دارند که می‌توان با مصرف آن‌ها فصل زمستان را با سلامت کامل سپری کرد.

در زمستان این میوه و سبزیجات را بخورید. ( میوه و سبزیجات پرخاصیت زمستانی )

انار

این میوه قرمزرنگ زیبا، طیف وسیعی از مواد مغذی را در خود جای‌داده است که باعث می‌شود که بدن منافع زیادی به دست آورد و از خطر بسیاری بیماری‌ها در امان بماند. مقدار صد گرم دانه انار حاوی 83 کالری انرژی و 4 گرم فیبر است، بنابراین برای افراد با رژیم کم‌کالری مناسب است.

همه ما آگاه هستیم که تأمین ویتامین‌های موردنیاز بدن، ضروری است. انار یک منبع عالی ویتامین K و C همراه با فولات است (10 میلی‌گرم ویتامین C، 16 میکروگرم ویتامین K و 38. میکروگرم فولات) که به ایجاد سلول‌های جدید خون کمک می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در انار استفاده دارویی دارند. این میوه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در مقابل حملات باکتری و ویروس که در زمستان شیوع بیشتری دارد، بسیار قوی عمل می‌کند.

مرکبات

مرکبات، ازجمله لیموشیرین، لیموترش، پرتقال و گریپ‌فروت، در زمستان به فراوانی یافت می‌شوند. مرکبات به داشتن ویتامین C فراوان شهرت دارند، به‌گونه‌ای که یک پرتقال متوسط ویتامین C موردنیاز یک روز بدن را تأمین می‌کند

میوه‌های مرکبات نیز منابع غنی از فلاونوئیدها هستند. فلاونوئید برجسته در مرکبات هسپریدین نام دارد که دارای اثرات ضد سرطانی و ضدالتهابی است و با تقویت کلسترول HDL و کاهش کلسترول LDL و تری گلیسیریدها به محافظت از قلب و عروق کمک می‌کند.

تمام میوه‌های مرکبات حاوی فیبر هستند (یک فنجان پرتقال حاوی 4 گرم فیبر است) که به‌سلامت سیستم گوارش و کنترل وزن کمک می‌کند. در مقایسه با سایر میوه‌ها و سبزیجات، در مرکبات میزان فیبر محلول بیش از فیبر نامحلول است و این ویژگی خاص برای کاهش سطح کلسترول بسیار مفید است.

 

خرمالو مانند سایر میوه‌های زمستانی منبع خوبی برای ویتامین C هستند. رنگ نارنجی آن‌ها نیز بیان‌کننده مقدار مناسب ویتامین A است که برای سلامت چشم مفید است. خرمالو همچنین مقادیر خوب ویتامین E، K، B6 و فولات را در خود جای‌داده است.

کیوی

کیوی میوه‌ای با شاخص گلایسمی 4 است و حاوی پتاسیم، کلسیم و ویتامین C فراوان (به ترتیب 331 میلی‌گرم، 26 میلی‌گرم، 98 میلی‌گرم در 100 گرم میوه کیوی) است. مقدار بالای ویتامین C کیوی همراه با سایر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

سبزیجات برگی سبز

سبزیجات برگی سبز مانند کلم کالی، برگ چغندر و برگ کلم کولارد در فصل زمستان رشد می‌کنند. پرورش این گیاهان در فصل سرما موجب خوش‌طعم شدن و مغذی شدن آن‌ها می‌شود، مثلاً تلخی کلم کالی در فصل زمستان کمتر است. این سبزیجات غنی از ویتامین‌های A، C و K. هستند، همچنین منابع عالی فولات هستند که برای زنان مهم است.

 

سیب‌زمینی

سیب‌زمینی یک غذای کامل و حاوی چندین مواد مغذی مفید است. درواقع یک منبع عالی از دو تقویت‌کننده ایمنی یعنی ویتامین C و B6 هستند که به ترتیب 25 درصد و 29 درصد نیاز روزانه بدن را در هر سیب‌زمینی متوسط تأمین می‌کنند. سیب‌زمینی منبع خوبی از فولات و فیبر است.

اگر می‌توانید سیب‌زمینی بنفش مصرف کنید، زیرا آن‌ها دارای آنتی‌اکسیدان‌های آنتوسیانین و ترکیبات ضدالتهابی هستند و در کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی با میوه‌هایی مانند انار برابری می‌کنند.

 

کدو زمستانی

انواع مختلفی از کدو مانند کدو گردویی، کدوحلوایی، کدوتنبل و کدو اسپاگتی در زمستان یافت می‌شود. کدوهای زمستانی سبزیجات کم‌کالری و غنی از فیبرهای رژیمی، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی مانند ویتامین‌های A،C،K و B پتاسیم و فولات و منیزیم هستند. پتاسیم بالا در سبزیجات زمستانی به حفظ فشار مطلوب بدن کمک می‌کند.

مواد مغذی موجود در میوه و سبزیجات زرد و نارنجی مانند کدو به محافظت از چشم‌ها در برابر آب‌مروارید و مسائل مربوط به‌سلامت چشم کمک می‌کند.

علاوه بر این‌ها دانه کدو به‌خصوص کدوتنبل یک میان وعده عالی دارای پروتئین بالا و حاوی چربی‌های سالم است.

میوه و سبزی‌هایی که نباید در زمستان مصرف کرد.

سبزیجات بسته‌بندی‌شده

سبزیجات برگی سبز همیشه انتخاب خوبی برای زمستان هستند. بااین‌حال، انتخاب سبزیجات برگ‌دار خردشده و بسته‌بندی‌شده از بازار مطمئناً یک گزینه خوب نیست. بر اساس مطالعات انجام‌شده، به بیشتر سبزیجات برگی سبز بسته‌بندی مواد نگهدارنده اضافه شده‌اند تا آن‌ها را تازه نگه دارد و درواقع به همان اندازه تازه نیستند؛ و درواقع با خرید آن‌ها، سبزیجات با ارزش غذایی کمتری را خریداری می‌کنید.

 

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی‌هایی که در طول زمستان موجود است، از نوع گلخانه‌ای با محتوای آب کمتر و ضخامت پوست و گوشت بیشتر است. ضمن اینکه طعم و مزه مطلوبی نیز ندارند. معمولاً این نوع گوجه فرنگی برای طبخ غذا مناسب نیستند. بهتر است که در اواخر تابستان، زمانی که میوه‌ها آبدار و نرم می‌شوند، اقدام به تهیه رب گوجه‌فرنگی کرد و از آن در زمستان استفاده شود.

 

توت‌فرنگی

توت‌فرنگی‌های تازه موجود در بازار در فصل زمستان دارای رنگ پوست کم‌رنگی هستند که نشان‌دهنده محتوای Phytonutrients کمتر در این میوه است.

Phytonutrients مواد مغذی هستند که در پوست بسیاری میوه‌ها و سبزیجات متمرکزشده‌اند و برای رنگ دهی، طعم دهی، محافظت از گیاه در برابر آسیب‌های محیطی و حتی سلامت انسان کاربرد دارند.

توت‌فرنگی‌های زمستانه نسبت به توت‌فرنگی‌های فصل گرم دارای ویتامین C کمتری هستند؛ بنابراین، در طول زمستان بهتر است از توت‌فرنگی تازه اجتناب و توت‌فرنگی‌های تابستانه کنسرو شده مصرف گردد.

 

 

مارچوبه

مارچوبه یک سبزی سالم و در تمام طول سال موجود است. بااین‌حال، مارچوبه‌ای که در زمستان وجود دارند بی‌کیفیت یعنی چوبی و بدون طعم و مزه هستند. فقط در فصل بهار می‌توانید مارچوبه نرم و با بهترین کیفیت را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید