میوه خشک برای لاغری و میوه های خشک چاق کننده !

از روزگاران قدیم برای مصرف طولانی‌مدت میوه و سبزیجات اقدام به خشک کردن آن‌ها می‌کردند. انواع سبزی‌های خشک مثل شوید، نعنا، ترخون و … و همچنین انواع میوه خشک مثل کشمش، خرما و آلو در بیشتر جوامع شناخته شده است. مصرف میوه خشک به‌خصوص در گذشته به دلیل نبود امکانات کافی برای نگه‌داری طولانی‌مدت میوه‌ها، ترجیح می‌دانند آن‌ها را خشک نمایند زیرا نه‌تنها مدت طولانی‌تری قابل مصرف بودند، بلکه از خطر آلودگی نیز در امان می‌ماندند. با این حال این رسم تا به امروز نیز طرفداران خاص خود را حفظ کرده است و بسیاری از افراد از میوه خشک برای لاغری نیز استفاده می‌کنند.

میوه خشک به دلیل کاهش حجمی که در آن رخ می‌دهد، می‌تواند راحتتر از میوه تازه حمل شود و به همین دلیل برای افرادی که بیرون از منزل کار می‌کنند ویا کسانی که می‌خواهند میان‌وعده‌ای کوچک داشته باشند بسیار مناسب است. به همین دلیل است که امروزه نیز با وجود امکاناتی که برای نگه‌داری از میوه‌ها وجود دارد، هنوز مصرف میوه خشک، طرفداران بسیاری دارد. البته این میوه های خشک را می‌توان به‌صورت آماده و کارخانه ای تهیه کرد ویا افراد در منزل تهیه کنند که با وجود آن که زمان و فضای نسبتا زیادی نیاز دارد، اما از سالم بودن آن بیشتر مطمئن خواهند بود.

 

میوه خشک  برای لاغری و سلامتی

 

میوه خشک و نگه‌داری از آن

در نگهداری میوه‌های خشک هم باید نکات مهمی مثل خشک بودن ، عاری از آلودگی بودن و دور از نور بودن را رعایت کرد. امروزه با توجه به دستگاه‌های جدید خشک‌کننده، انواع مختلف میوه و سبزیجات را می‌توان خشک نموده و با بسته بندی‌های وکیوم به خوبی نگهداری و حمل کرد.

با انجام خشک کردن میوه‌ها می توان از هدررفت میوه‌‌ها جلوگیری کرد و در نقاط مختلف از انواع میوه‌ها استفاده نمود؛ حتی نقاط صعب‌العبور و نقاطی که بومی آن میوه‌ها نیستند. میوه خشک را می‌توان به همان صورت خشک مثل انواع آجیل ویا با افزودن آب، ماست و یا شیر آن را مصرف کرد. این مسئله به ذائقه شما بستگی دارد و چنانچه می‌خواهید از میوه خشک برای لاغری استفاده کنید، باید به ترکیب آن با سایر مواد غذایی دقت نمایید؛ برای مثال ممکن است مشاور تغذیه شما به شما بگوید می‌توانید برای مصرف میوه خشک برای لاغری و به‌عنوان میان‌وعده، آن را با کمی ماست ترکیب نمایید؛ اما باید به این نکته توجه کنید که حجم میوه خشک مصرفی را رعایت نموده و همچنین از ماست کم‌چرب استفاده نمایید تا رژیم کاهش وزن شما به‌هم نخورد.

 

میوه خشک برای لاغری

 

میوه خشک برای لاغری

در فرآیند تولید میوه های خشک، میوه‌ها بخش زیادی از آب خود را از دست می‌دهند؛ اما ویتامین‌ها، فیبر و مواد مغذی خود را همچنان حفظ می‌کنند. چنانچه مجبور باشید بین میوه خشک، آب میوه و میوه‌های فرآوری شده یعنی انواع کمپوت؛ها انتخاب داشته باشید، میوه‌های خشک انتخاب بهتری است.

میوه خشک حاوی قند متمرکز بیشتری نسبت به میوه‌های تازه است؛ بنابراین در مصرف آن‌ها چنانچه تعادل رعایت شود، در کاهش وزن موثر هستند. میوه خشک بسته به نوع میوه دارای ویتامین‌ها و مقدار قند متفاوت هستند. میوه خشک برای لاغری و استفاده از رژیم‌های غذایی خواص زیادی دارد؛ برای مثال میوه خشک حاوی میزان زیادی فیبر است که به عملکرد بهتر دستگاه گوارش در هضم و جذب غذا کمک می‌کند و می‌تواند بر روی روند لاغری موثر باشد. دیگر خواص میوه خشک برای لاغری، محتوای آنتی‌اکسیدانی این میوه‌ها و وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی است که پس از خشک شدن نیز حفظ می‌شود. فقط ممکن است کمی از میزان ویتامین C آن‌ها کم شود که با مصرف غذاهای دیگر قابل جبران است.

سایر خواص میوه خشک برای لاغری همانطور که پیشتر گفته شد، راحتی جابه‌جایی آن‌ها است، به‌خصوص برای کسانی که به دلیل پیگیری رژیم لاغری مجبور هستند غذای خاص خودشان را به محل کار ببرند و نمی‌توانند هر غذایی را میل کنند. میوه خشک فضای کمتری را اشغال می‌کند و آلودگی کمتری به خود می‌گیرد، بنابراین مصرف آن برای این افراد به‌صرفه‌تر است.

انواع مواد مغذی که می‌تواند در میوه خشک وجود داشته باشد، به نوع میوه بستگی دارد، ویتامین‌هایی همچون ویتامین A، ویتامین K و همچنین مواد معدنی همچون پتاسیم، آهن، منیزیم و… با خشک شدن میوه از بین نمی‌روند و استفاده از میوه خشک برای لاغری را مناسب می‌کنند. مقدار کالری در میوه خشک مانند میوه تازه آن است؛ اما از آنجا که حجم میوه‌های خشک به نسبت میوه‌ تازه کمتر است، اگر از آن‌ها به مقدار زیاد مصرف شود کالری بیشتری دریافت می‌گردد.

 

میوه های خشک چاق کننده

 

میوه های خشک چاق کننده

همانطور که انواع میوه‌ تازه همچون انبه، زردآلو، انگور و خرما دارای قند بالایی هستند و چاق کنندگی بیشتری نسبت به دیگر میوه‌ها دارند، میوه خشک آن ها نیز این خاصیت را دارا است؛ بنابراین اگر کسی نیاز به چاق شدن دارد، می‌تواند از این میوه‌ها استفاده کند. برای مثال نارگیل به دلیل دارا بودن کمی چربی گیاهی، از انواه میوه های خشک چاق کننده است؛ آناناس، کشمش، خرما و انبه نیز چنانچه کمی بیشتر از حد معمول مصرف شوند، به دلیل دارا بودن قند، از میوه های خشک چاق کننده هستند.

برای استفاده از میوه خشک برای لاغری باید چند نکته را در نظر داشته باشید. اولین نکته مربوط به این است که میوه خشکی که مصرف می‌کنید باید سالم باشد و نباید از محصولاتی استفاده نمایید که به آن‌ها افزودنی و به‌خصوص شیرینی اضافه شده است، زیرا این میوه های خشک نه تنها خاصیت لاغرکنندگی ندارند، بلکه کالری ناسالمی را ایجاد می‌کنند. نکته بعدی مربوط به نوع میوه خشکی است که مصرف می‌کنید؛ برای استفاده از میوه خشک برای لاغری، با کالری انواع آن‌ها آشنا باشید، زیرا همچون میوه تازه، کالری انواع میوه خشک هم متفاوت است. همچنین چنانچه تحت رژیم لاغری هستید بدون اطلاع مشاور تغذیه خود، میوه خشک را جایگزین میوه تازه نکنید زیرا حجم متفاوت و درنتیجه خواص و کالری متفاوتی دارند.

در یک رژیم لاغری اصولی باید تنوع مواد خوراکی مصرفی حفظ شود و حتما از انواع مواد غذایی به‌خصوص میوه ها و سبزیجات استفاده کنید تا سلامتی شما به خطر نیفتد. به همین دلیل است که رژیم‌های بهاره غفاری طرفداران زیادی دارد، زیرا در کنار رسیدن به هدف تناسب اندام، سلامتی شما نیز درنظر گرفته می‌شود و می‌توانید با تغییر سبک زندگی خود، وزن خود را به مدت طولانی‌تری نگه دارید. برای آشنایی با رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت کلیک کنید و برای تغییر سبک زندگی خود، همین حالا بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید