عوارض زیاده روی در مصرف آجیل

important tips nuts consumers - عوارض زیاده روی در مصرف آجیل

عوارض زیاده روی در مصرف آجیل

تا به حال بسیار درباره مزایای آجیل و دانه ها شنیده ایم. از فواید مصرف آجیل می توان به جلوگیری از ابتلا به سرطان گرفته، کاهش وزن، افزایش ویتامین هاو مواد معدنی بدن، کاهش کلسترول و مبارزه با بیماری های قلبی اشاره نمود. هرچقدر که از مزایای آجیل و دانه‌ها می‌دانیم درست است، اما زیاده روی در مصرف آجیل‌ و دانه‌ها می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

مطلب مرتبط: کنترل میزان قند خون بالا با مصرف مغزها و آجیل

عوارض زیاده روی در مصرف آجیل

افزایش وزن

بسیاری از مطالعات به ما نشان می‌دهند که خوردن آجیل‌ها و دانه‌ها می‌تواند به ما در کاهش وزن کمک کنند، اما فقط در مقادیر بسیار محدود و همراه با رژیم غذایی. آجیل‌ها چربی بالایی دارند و حتی اگر بیشتر چربی‌های آن‌ها اشباع نشده باشد، باز هم کالری بالایی دارد. بنابراین زیاده روی در مصرف آجیل به جای کاهش وزن سبب افزایش وزن می شود. اگر قصد دارید برای برنامه کاهش وزن آجیل بخورید، تعداد یا کالری آن را در نظر بگیرید و آن را برای میان‌وعده استفاده نمایید.

57342273 - عوارض زیاده روی در مصرف آجیل

افزایش فشار خون

اینکه آجیل و دانه‌ها را در چه حالتی مصرف می‌کنیم اهمیت دارد. اگر آجیل‌ها خام و فاقد نمک باشند به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. برای بهبود طعم و مزه اما بسیاری از ما از آجیل‌های شور استفاده می‌کنیم که می‌تواند سبب افزایش فشار خون شوند. بهتر است آجیل یا دانه‌های طبیعی بخرید و در خانه آن را نمکی کند. چرا که این کار قطعا نسبت به انواع پرنمک آماده آن، نمک کمتری را مصرف می‌کند. به آجیل‌های خود چاشنی و پودر فلفل قرمز بزنید تا عطر و طعم بدون سدیم داشته باشید.

مشکلات دستگاه گوارش

عناصر مختلفی در آجیل و دانه‌ها وجود دارد که بر روی دستگاه گوارش ما تأثیر منفی دارد. میزان چربی موجود در آجیل می‌تواند سبب اسهال شود. آجیل و دانه‌ها یک مکانیسم دفاعی نیز دارند که هضم آن‌ها را بسیار دشوار می‌کند. همچنین برخی از ترکیبات مانند اسید فیتیک و تانن روی گوارش اثر منفی دارد.

جذب نامناسب مواد مغذی

اسید فیتیک، فراتر از فشاری که روی دستگاه گوارش شما دارد، می‌تواند توانایی بدن شما در جذب سایر مواد مغذی را تحت تاثیر قرار دهد. زمانی که در بدن اسید فیتیک وجود دارد، ۲۰ درصد جذب روی و ۶۰ درصد جذب منیزیم کاهش پیدا می‌کند.  همچنین در آنزیم‌های بسیاری که برای هضم غذا مورد استفاده است، اختلال ایجاد می‌کند.

ac image gv1583755459R1 - عوارض زیاده روی در مصرف آجیل

عدم تعادل سطح اسید های چرب امگا ۶ و امگا ۳

امگا ۶ در روغن‌های پخت و پز، غذاهای فراوری شده و البته در آجیل‌ها و دانه‌ها یافت می‌شود. امگا ۳ در انواع آجیل‌ها و دانه‌ها و در ماهی‌ها موجود است. امگا ۳ و امگا ۶ به عنوان اسیدهای چرب ضروری بدن شناخته شده‌اند که باید از رژیم غذایی دریافت شود. بدن ما به امگا ۶ کمتری به نسبت امگا ۳ نیاز دارد. متأسفانه در رژیم غذایی معمول کشورهایی مانند امریکا ده تا ۲۵ برابر مقدار لازم امگا ۶ وارد رژیم‌غذایی افراد می‌شود که مانع از جذب امگا ۳ و افزایش فشار خون می‌شود. امگا ۳ ضدالتهاب است و از بروز بیماری جلوگیری می‌کند، در حالی که امگا ۶ کاملا برعکس عمل می کند.

مطلب مرتبط: فواید آجیل برای سلامت قلب

نتیجه گیری: کنترل مقدار روزانه خوردن آجیل‌ها

کنترل میزان خوردن آجیل و دانه‌ها اهمیت زیادی دارد. نکته مهم در مورد آن‌ها خوردن در دوز کافی است که بسیار مفید است. در مورد خوردن وعده‌های غذایی فراوری شده، فست فود و خوراکی‌های وسوسه‌انگیز کار ما ساده‌تر است که بگوییم آن‌ها را مصرف نکنید. اما در زمینه خوردن آجیل‌ها فوایدشان سبب می‌شود کار سخت‌تر شود.

متخصصان تغذیه و رژیم غذایی حدود یک سوم لیوان در هر روز را پیشنهاد می‌کنند. بهتر است وعده‌های خود را در ظرف کوچک بریزید تا وقتی که تمام شد از ان صرف نظر کنید و دوباره قصد خوردن نکنید. آب، میوه و سبزی کافی بخورید تا احساس گرسنگی کاذب نداشته باشید.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت برنامه غذایی

دیدگاهتان را بنویسید