طرز تهیه آش شلغم ؛ یک غذای رژیمی و مفید برای سرماخوردگی

ash shalgham 1 - طرز تهیه آش شلغم ؛ یک غذای رژیمی و مفید برای سرماخوردگی

طرز تهیه آش شلغم ؛ یک غذای رژیمی و مفید برای سرماخوردگی

آش شلغم یکی از آش‌های اصیل ایرانی می باشد. این آش به خاطر وجود شلغم، ویتامین C زیادی دارد که به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با ویروس‌ها کمک می‌کند و برای سرماخوردگی به شدت مفید است. آش شلغم اصالتا برای استان خراسان است اما در قزوین و شیراز هم نوعی از آن طبخ می‌شود. این آش خوشمزه را می‌توانید با کوفته ریزه هم درست کنید.

آش شلغم با گوشت، شکل مجلسی تری داره و در فصل زمستان برای سرو پیش غذا مناسب است. آش شلغمِ بدون گوشت، خواص فوق العاده‌­ای دارد و می‌تواند برای گیاهخواران انتخاب بسیار مناسبی باشد.

مواد لازم برای تهیه آش شلغم

  • برنج نیم‌­دانه خیس خورده: ۱ پیمانه
  • عدس پخته: ½ پیمانه
  • ماش پخته: ½ پیمانه
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • شلغم: ۵ تا ۶ عدد
  • سبزی آشی (جعفری، گشنیز، اسفناج، تره و شوید): ۲۵۰ گرم
  • آب: به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم
  • آبغوره یا آبلیمو (برای چاشنی): به مقدار لازم

 طرز تهیه آش شلغم

  • یک عدد پیاز را رنده کنید.
  • گوشت چرخ­‌کرده، نمک، فلفل و زردچوبه را به پیاز رنده شده اضافه کنید.
  • مواد را باهم مخلوط کرده و با دست ورز دهید.
  • پس از اینکه مخلوط گوشت و پیاز به چسبندگی لازم رسید، از مواد گلوله‌های کوچک به اندازه گردو درست کنید.
  • یک عدد پیاز باقی­مانده را نگینی خرد کنید و در قابلمه‌ای که می‌خواهید آش را در آن بپزید روی حرارت قراردهید.
  • سپس کوفته ریزه‌های آماده شده از مرحله قبل را به پیاز داغ اضافه کنید.
  • کوفته ریزه‌ها را تفت دهید تا رنگ آنها تغییر کند و طلایی شود.
  • در این مرحله باید برنج را به قابلمه اضافه کنید.
  • به مقدار لازم آب و ادویه‌ به مواد اضافه کنید.
  • حال مواد را هم بزنید تا کاملا با یکدیگر مخلوط شوند.
  • شلغم‌ها را پوست بگیرید و به شکل مکعبی خرد کنید.
  • وقتی آب درون قابلمه جوش آمد، شلغم‌های خام را درون آن بریزید.
  • نیم ساعت آخر پخت، عدس و ماش پخته شده و سبزی را به مواد آش اضافه کنید.
  • در آخر به عنوان چاشنی، کمی آبغوره یا آبلیمو بریزید و اجازه دهید همراه آش کمی بجوشد تا طعمش را به آش دهد.
  • آش را در ظرف مناسب سرو کنید و روی آن را با پیاز داغ فراوان، نعناع داغ و برش‌هایی از شلغم تزئین کنید.
  • می‌توانید چند عدد از کوفته ریزه‌ها را هم برای تزئین روی آش قرار دهید.

چند ترفند برای طبخ آش شلغم

  • به جای سبزی آش می‌توانید فقط از اسفناج یا گشنیز استفاده کنید.
  • بهتره برای درمان سرماخوردگی پیاز آش را مثل شلغم‌ها به صورت خام به آش اضافه کنید.
  • می‌توانید عدس و ماش خیسانده شده را هم زمان با اضافه کردن برنج به درون مواد آش اضافه کنید تا با هم بپزند.
  • به جای ماش می‌توانید از لپه یا بلغور جو هم استفاده کنید.
  • می‌توانید برای خاصیت بیشتر آش، چند حبه سیر هم به مواد اضافه کنید.

اطلاعات تغذیه‌ای آش شلغم

اطلاعات تغذیه‌ای زیر مربوط به ۶ وعده از این آش می‌­باشد. بنابراین هر فرد یک ششم این مقادیر را دریافت می‌کند.

  • کالری: 550
  • کربوهیدرات: 62 گرم
  • چربی: 3 گرم
  • پروتئین: 7 گرم

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید