شش دسته از مواد مغذی و عملکرد آنها

مواد مغذی مواد شیمیایی موجود در غذا هستند که برای رشد و عملکرد انسان ضروری هستند. شش دسته از مواد مغذی وجود دارد: کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آب. هر شش عملکرد خاصی دارند که قسمت‌های متفاوتی از بدن را هدف قرار می‌دهند و با هم وضعیت سلامت کلی ما را تضمین می‌کنند. برخی از عملکردهای مختلف برخی از مواد مغذی در زیر به تفصیل آمده است:

کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها

کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها در یک دسته فهرست شده‌اند، زیرا درشت مغذی‌ها نامیده می‌شوند، به این معنی که در مقادیر زیاد مورد نیاز هستند. این به این دلیل است که شما بیشتر انرژی خود را از غذاهای حاوی کربوهیدرات، چربی یا پروتئین دریافت می‌کنید و انرژی مورد نیاز ما برای عملکرد اولیه و فعالیت بدنی نیز از این مواد مغذی تامین می‌شود. کربوهیدرات ها منبع اصلی سوخت برای بدن ما هستند، به ویژه برای مغز و در حین فعالیت بدنی. از سوی دیگر، چربی ها منبع مهمی از انرژی برای بدن ما هستند که بدن ما در حالت استراحت و در حین ورزش های کم شدت است. پروتئین ها از رشد، ترمیم و نگهداری بافت ها حمایت می کنند. غذاهای زیر حاوی منابع خوبی از کربوهیدرات، چربی و پروتئین هستند:

  • کربوهیدرات ها: سبزیجات، ماکارونی سبوس دار، نان سبوس دار
  • چربی ها: روغن هایی مانند سبزیجات، کانولا و بذر کتان
  • پروتئین ها: ماهی، حبوبات، آجیل

ویتامین ها

ویتامین ها یک ماده مغذی ضروری هستند زیرا استخوان ها و بافت ماهیچه ای سالم را می سازند و حفظ می کنند. آنها همچنین از سیستم ایمنی بدن ما حمایت می کنند، خون ما را سالم نگه می دارند و بینایی سالم را تضمین می کنند. ویتامین‌ها ریزمغذی‌ها هستند، به این معنی که برای حفظ سلامت طبیعی و عملکرد بدن به مقادیر کم مورد نیاز هستند. برخی از نمونه‌های ویتامین‌های رایج، ویتامین‌های C و K و بسیاری از ویتامین‌های B هستند.

مواد معدنی

مواد معدنی به تنظیم بسیاری از عملکردهای بدن کمک می کنند، که برخی از آنها شامل تنظیم مایعات و تولید انرژی و سلامت برای استخوان ها و خون ما می شود. این ماده مغذی همچنین به خلاص شدن بدن از محصولات جانبی مضر متابولیسم کمک می کند. چند نمونه از مواد معدنی شناخته شده عبارتند از کلسیم، پتاسیم، سدیم و آهن.

اب

آب یکی از مهمترین مواد مغذی است، عمدتاً به این دلیل که برای بقای ما بسیار مهم است. مصرف آب مناسب تعادل مایعات را در داخل و خارج سلول های ما حفظ می کند. آب همچنین مهم است زیرا به تنظیم تکانه های عصبی، حذف مواد زائد، انقباضات ماهیچه ای و انتقال مواد مغذی کمک می کند. ما آب را به صورت جامد مانند میوه و سبزیجات و به صورت مایع مانند آب میوه و سوپ مصرف می کنیم. نوشیدن هشت تا ده لیوان آب تضمین می کند که تمام عملکردهای بدن که در بالا ذکر شد به درستی انجام می شود.

به طور کلی، با مصرف منظم مقادیر لازم از هر یک از این شش ماده مغذی، می توانید وزن بدن مطلوبی را حفظ کنید.

رژیم لاغری سریع