شایع‌ترین کمبودهای تغذیه ای

AAFXkDc - شایع‌ترین کمبودهای تغذیه ای

شایع‌ترین کمبودهای تغذیه ای

امروزه با وجود تنوع غذایی، بسیاری از افراد حتی در کشورهای پیشرفته از انواع مختلف کمبودهای تغذیه ای و عوارض این کمبودها رنج می‌برند. در این مقاله با چهار ماده مغذی که اغلب افراد به میزان کافی از آنها دریافت نمی‌کنند، آشنا می شوید.

منیزیم :

معمولا کسانی که غذاهای فرآوری شده زیاد و سبزیجات برگدار کمی مصرف می‌کنند معمولا دچار کمبود منیزیم هستند. منیزیم مستقیما استخوان‌ها و سطح انرژی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کمبود آن با بیماری‌هایی مثل سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 و مشکلاتی مثل میگرن، خستگی و سندرم پای بی‌قرار مرتبط است. برای تامین منیزیم مورد نیاز بدن از مکمل منیزیم یا مواد غذایی سرشار از این ماده نظیر: دانه‌ها، سبزیجات و میوه‌ها، حبوبات و غذاهای دریایی استفاده کنید.

مطلب مرتبط: میگرن: آیا منیزیم به پیشگیری از علائم میگرن کمک می‌کند؟

Meet One of the Most Powerful Minerals in the Human Body - شایع‌ترین کمبودهای تغذیه ای

آهن:

کمبود آهن یکی از شایع‌ترین کمبودهای تغذیه ای در سراسر جهان می باشد و تقریبا 25 درصد مردم جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کمبود آهن به کمبود گلبول‌های قرمز خون و درنتیجه، کم‌خونی منجر شده و مشکلاتی مانند خستگی، ضعف سیستم ایمنی و ناتوانی در تمرکز را به همراه دارد. مصرف مکمل آهن بدون تجویز پزشک می‌تواند مشکل‌ساز باشد. این ماده مغذی در مواد غذایی مانند گوشت گاو، جگر، صدف خوراکی، ماهی ساردین، مرغ، حبوبات، سبزیجات، دانه‌ها، شکلات سیاه و … وجود دارد.

مطلب مرتبط: مواد غذایی سرشار از آهن و خوراکی هایی که جذب آهن را در بدن افزایش می دهند

484302300 e1515398457270 - شایع‌ترین کمبودهای تغذیه ای

ویتامین B12:

سالمندان ازجمله گروه‌هایی هستند که معمولا از کمبود ویتامین B12 رنج می‌برند، زیرا توانایی جذب این ویتامین با افزایش سن کاهش می‌یابد. وجود این ویتامین برای همه سلول‌های بدن ضروری است و بدن نیز نمی‌تواند به خودی خود آن را تولید کند. از علائم کمبود ویتامین B12می توان به ضعف ماهیچه‌ها، تنگی نفس، خستگی و علائم زیاد دیگری اشاره نمود. خوشبختانه مصرف مکمل ویتامین B12 بی‌خطر است؛ زیرا میزان اضافی آن از طریق ادرار دفع می‌شود. گوشت گاو، جگر، مرغ، لبنیات و تخم مرغ از مواد غذایی حاوی این ویتامین می باشند.

مطلب مرتبط: ویتامین B12 در کذام منابع غذایی یافت میشود؟

vitamin b12 fish iron egg diet healthy photkaiStock 86500391 MEDIUM - شایع‌ترین کمبودهای تغذیه ای

کلسیم:

کمبود کلسیم به شکلی گسترده، به ویژه در کودکان و افراد بالای 50 سال، شایع است. کلسیم در انتقال پیام‌های الکتریکی از طریق سلول‌های عصبی نقش دارد و وجود آن برای سلامت مغز و استخوان‌ها ضروری است. کمبود این ماده معدنی، سبب نرم و شکننده شدن استخوان‌ها شده و درنهایت به پوکی استخوان منجر می گردد. بهتر است کلسیم را از مواد غذایی مانند لبنیات، ماهی، سبزیجات سبز، بادام، لوبیاها و عدس دریافت کنید؛ زیرا مصرف مکمل آن می‌تواند عامل ایجاد مشکلات قلبی باشد.

مطلب مرتبط: جذب کلسیم : راهکار هایی برای جذب بهتر کلسیم

Depositphotos 99781394 l 2015 1 - شایع‌ترین کمبودهای تغذیه ای

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید