سردرد سرویکوژنیک – درد در گردن (قسمت 2) – گزینه های درمانی

خوب، بنابراین در قسمت 1 به علل و عوارض سردردهای سرویکوژنیک نگاه کردیم. اکنون بیایید توجه خود را به گزینه‌های درمانی معطوف کنیم که می‌تواند به کاهش شدت و دفعات آن‌ها و همچنین تغییرات وضعیتی و سبک زندگی برای رفع علت زمینه‌ای کمک کند. تعیین گزینه‌های درمانی و انتظارات ممکن است دشوار باشد، زیرا سردرد سرویکوژنیک می‌تواند چیزی شبیه فرآیند مرغ و تخم‌مرغ باشد. هر چه بهتر بگوییم چه چیزی باعث چه چیزی شده است، توصیه و پیش آگهی دقیق تر خواهد بود. برای اهداف این مقاله، توصیه‌ها را به شرایط پزشکی حاد یا اخیر ناشی از یک آسیب یا رویداد و شرایط پزشکی مزمن یا طولانی‌مدت بدون سابقه آسیب تفکیک می‌کنیم. مطمئناً ممکن است ترکیبی از صدمات حاد و عواقب مزمن وجود داشته باشد، اما برای سادگی اجازه دهید اولی را در نظر بگیریم:

یک آسیب حاد یا رویداد تروماتیک معمولاً با یک آسیب ورزشی یا تصادف رانندگی مرتبط است. به یاد داشته باشید، فقط به این دلیل که ممکن است شما راننده تصادف نبوده باشید، بدن دچار همان آسیب می شود. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد که یک آسیب معمولی ضربه شلاقی کم تا متوسط ​​تأثیری مشابه با برخاستن در یک جت جنگنده دارد … حدود 5 تا 7 G نیرو. این نیرو توسط 22 رباط گردنی و تاندون در گردن جذب می شود که عضلات کلیدی لازم برای حرکت و عملکرد کلی را به هم متصل می کنند. گزینه‌های درمانی رایج برای آسیب حاد دهانه رحم با سردرد سرویکوژنیک ناشی از آن شامل شل‌کننده‌های عضلانی، مسکن‌های درد، دستکاری/کایروپراکتیک، فیزیوتراپی و ماساژ است. در حالت ایده آل، مطالعات نشان می دهد که بهترین نتایج را می توان در واقع زمانی به دست آورد که همه موارد فوق در ترکیب استفاده شوند. مسکن ها را باید به عنوان آخرین راه حل یا در بهترین حالت یک گزینه موقت به دلیل عوارض جانبی احتمالی و خاصیت اعتیادآور در نظر گرفت. شل کننده های عضلانی دقیقاً این کار را انجام می دهند، آنها برای شل کردن ماهیچه های گرفتگی عمل می کنند. این اسپاسم‌های عضلانی مکانیسم دفاعی طبیعی بدن هستند، حتی اگر برای مدت طولانی در اسپاسم باقی بمانند، می‌توانند باعث مشکلات مداوم از جمله سردردهای سرویکوژنیک شوند، اما نه محدود به آن. از منظر آرامش‌بخش و عملکردی، داروهای ضدالتهابی، شل‌کننده عضلانی و مسکن (ترجیحاً بدون نسخه) به بدن فرصت استراحت می‌دهند، که در هنگام آسیب مهم است. با این حال، به علت اصلی آسیب‌ها که رگ به رگ شدن و/یا کشیدگی عضلات و رباط‌های ستون فقرات گردنی و احتمالاً ناهماهنگی جزئی 7 مهره گردن یا استخوان‌های گردن است، کمک چندانی نمی‌کند. فرآیند دستکاری به طور خاص سه مهره بالایی را هدف قرار می دهد تا جریان عصبی مناسب را تضمین کند. تصور کنید که یک شلنگ آب با پیچ خوردگی در آن دارید و سپس شیلنگ را در موقعیت عادی خود قرار دهید. علاوه بر این، عضلات باید از طریق فیزیوتراپی و ماساژ درمان شوند تا هم ترازی مناسب حفظ شود. مانند طناب کشی، اگر استخوان ها برای برداشتن فشار از روی عصب دستکاری شوند، اما ماهیچه ها سفت باقی بمانند، ماهیچه ها به سادگی استخوان را به جایی که در زمان حادثه یا آسیب بوده است، می کشند. باز هم، ترکیبی از گزینه های درمانی فوق به نظر می رسد بهترین نتایج را برای آسیب های حاد به همراه داشته باشد.

مدیریت درمان سردردهای مزمن یا طولانی مدت سرویکوژنیک قطعاً می تواند از برخی یا همه گزینه های فوق نیز استفاده کند، اما به طور کلی نتایج ممکن است کندتر باشد زیرا بدن قبلاً سازگار شده است، احتمالاً با بافت اسکار عضله گردن و / یا آرتروز ستون فقرات گردنی در مورد رویدادها، در صورت وجود، و مدت زمانی که منجر به سردرد شده است. بدن به بهترین شکل ممکن خود را بهبود می بخشد تا بتواند در کوتاه مدت عمل کند و از خود محافظت کند. با این حال، اگر یکپارچگی مفاصل و/یا تون عضلانی در طی یک دوره زمانی به خطر بیفتد، ممکن است این روند بهبودی از نظر بیومکانیکی درست نباشد و منجر به سردردهای مزمن سرویکوژنیک شود. به نظر می رسد شایع ترین علت سردردهای سرویکوژنیک ناشی از عدم تعادل وضعیتی است. سر به جلو یا حالت های خمیده ای که در تمام طول روز در مقابل کامپیوتر قرار می گیریم و غیره، همراه با وضعیت نامناسب کلی در هنگام نشستن، ایستادن و خوابیدن، منجر به شکایت سردرد در تعداد بی سابقه ای شده است. برخی از مطالعات نشان می دهد که بیش از 2٪ از جمعیت از هر 18 میلیون نفر از سردردهای سرویکوژنیک رنج می برند که در نتیجه هر سال ویزیت های بالینی سرپایی انجام می شود! علاوه بر گزینه های درمانی فوق، آگاهی از پیامدهای نامطلوب احتمالی وضعیت بد گردن و ارتباط آن با سردردهای گردنی بسیار مهم است. گزینه‌های مدیریت سردرد مزمن سرویکوژنیک باید شامل تنظیم کتاب‌ها، رایانه‌ها و غیره باشد تا در وضعیتی قرار گیرند که نیازی به خم شدن گردن برای مدت زمان طولانی نداشته باشد. هدست برای کار با تلفن بسیار بهتر از گوشی روی گوش (از جمله تلفن همراه) است. علاوه بر این، تمرینات کششی و حرکتی روزانه برای گردن و آخرین اما نه کم اهمیت ترین عادات خواب ما بسیار مهم هستند. مهم است که به پشت یا پهلو بخوابید (چانه خود را جمع نکنید) با استفاده از بالش گردن. بالش گردن به گونه ای طراحی شده است که یکپارچگی گردن را در تراز مناسب خود در هنگام خواب حفظ کند و به عضلات حمایت کننده و تحت فشار بیش از حد فرصتی برای استراحت بدهد.

همانطور که قبلا ذکر شد، سردردهای سرویکوژنیک برای ارزیابی و درمان پیچیده هستند. این پیشنهادات را با راهنمایی پزشک خود امتحان کنید، زیرا شرایط فردی و نتایج متفاوت خواهد بود. ممکن است متوجه شوید که سردردهایی که یاد گرفته اید با آنها زندگی کنید ممکن است دیگر به این اندازه ظاهر نشوند. وضعیت ستون فقرات گردنی و مراقبت های پزشکی به موقع و مناسب برای آسیب های گردن را حفظ کنید… کیفیت زندگی شما ممکن است به آن بستگی داشته باشد. بهترین آرزوها.