رژیم کم چرب یا رژیم کم کربوهیدرات: کدام رژیم برای شما مناسب است؟



ژن ها، خانواده، محیط – حتی دوستان شما – بر میزان غذا خوردن، نحوه غذا خوردن، زمان غذا خوردن و غذاهایی که می خورید تأثیر می گذارد. بنابراین نباید خودتان را سرزنش کنید که رژیمی که برای همه مفید است شما را شکست داده است.

بهتر است رژیم غذایی متفاوتی را امتحان کنید و به خاطر داشته باشید که تقریباً هر رژیم غذایی به شما کمک می کند در کوتاه مدت حداقل چند کیلو وزن کم کنید.

محبوب ترین رژیم های غذایی امروزه رژیم کم چرب و رژیم کم کربوهیدرات است.

رژیم غذایی کم چربی

رژیم کم چرب که زمانی اصلی ترین راهبرد کاهش وزن بود، از بین رفته است. با توجه به اینکه هر گرم چربی حاوی 9 کالری انرژی است، در حالی که هر گرم کربوهیدرات حاوی 4 کالری است، از نظر “تئوری” با کاهش مصرف غذاهای چرب و مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات (که کربوهیدرات های سالم در نظر گرفته می شوند) می توانید بدون افزایش کالری، غذای بیشتری بخورید. مصرف

اما اگر به کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده و سریع‌هضم (مانند نان) روی می‌آورید تا کالری‌های حاصل از چربی‌های کاهش‌یافته در رژیم غذایی‌تان را جایگزین کنید، ممکن است در سمت اشتباه برنامه‌تان قرار بگیرید، یعنی برنامه کاهش وزن.

رژیم کم کربوهیدرات

خوردن کربوهیدرات ها – به ویژه کربوهیدرات های فرآوری شده (مانند نان سفید و برنج سفید) – قند خون را افزایش می دهد و در نتیجه ترشح انسولین از پانکراس را تحریک می کند. این افزایش سریع سطح انسولین خون باعث کاهش قند خون و تحریک گرسنگی شما می شود.

طرفداران رژیم های غذایی کم کربوهیدرات ادعا می کنند که افرادی که کربوهیدرات زیاد می خورند، کالری دریافتی روزانه خود را بیشتر کرده و وزن اضافه می کنند. محدود کردن کربوهیدرات ها به نفع پروتئین و چربی از افزایش انسولین جلوگیری می کند و به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

برای جبران کمبود کربوهیدرات در رژیم غذایی، بدن مجبور است از ذخایر کربوهیدرات خود در کبد و بافت ماهیچه ای استفاده کند. در طی این فرآیند، بدن آب نیز مصرف می کند، بنابراین وزن آب به ازای کیلوگرم کاهش وزن محاسبه می شود.

نتیجه کاهش وزن سریع است، اما پس از چند ماه، کاهش وزن کاهش می یابد و حتی معکوس می شود، همانطور که در رژیم های دیگر اتفاق می افتد.

یکی از رژیم های غذایی کم کربوهیدرات معروف به “رژیم اتکینز” که دارای مقدار نسبتاً زیادی چربی و پروتئین اشباع است، می تواند خطراتی را به خصوص برای افراد مبتلا به بیماری قلبی ایجاد کند و انجمن انجمن قلب آمریکا توصیه می کند با احتیاط با سطوح پایین آن احتیاط کنید. . در سرطان

اما اگر بیشتر کربوهیدرات‌های خود را از سبزیجات و میوه‌ها دریافت می‌کنید و بر روی خوردن چربی‌های سالم‌تر تمرکز می‌کنید، این نوع رژیم می‌تواند به شما کمک کند برای مدت طولانی‌تری نسبت به اکثر افراد وزن کم کنید.