رژیم همپتون از فواید تا عوارض این رژیم کم کربوهیدرات !

رژیم همپتون یکی از انواع رژیم‌هایی بود که پس از تحقیقات بسیار چند متخصص، تایید شد و توضیحات آن در یک تاب با همین نام (The Hamptons Diet) به چاپ رسید. رژیم همپتون شباهت بسیاری به رژیم کتوژنیک دارد که درباره آن در یک مطلب جداگانه به‌طور مفصل توضیح داده‌ایم. با این‌حال تفاوت‌های جزیی در رژیم‌ها سبب ایجاد تفاوت در تاثیرگذاری آن‌ها می‌شود و ممکن است برخی از انواع رژیم‌ها بر روی برخی افراد تاثیر نگذارد، اما با ایجاد تغییراتی در جزییات آن‌ها، رژیم تاثیرگذار واقع شود. به همین دلیل در غفاری دایت به سرغ رژیم همپتون یا همپتونز رفته‌ایم تا با فواید رژیم همپتون و همچنین عوارض رژیم همپتون آشنا شویم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید و یک رژیم غذایی اصولی انتخاب کنید.

رژیم همپتون چیست

 

رژیم همپتون چیست؟

کتاب رژیم همپتون برای اولین بار به عنوان کتابی برای داشتن یک رژیم سریع و ایمن به چاپ رسید. نویسنده کتاب رژیم همپتون، فرد پسکاتور است که دلیل تحقیقات خود روی رژیم‌ها را اهمیت آن‌ها در سلامتی می‌داند. همانطور که گفته شد این رژیم بسیار به رژیم کتوژنیک ویا همان رژیم کتو شباهت دارد. در رژیم همپتون، مصرف کربوهیدرات به‌خصوص کربوهیدرات‌های ساده به حداقل می‌رسد و تقریبا حذف می‌شوند. در کنار آن مصرف چربی‌های ساده حفظ می‌شود. دکتر پسکاتور، رژیم همپتون را یک رژیم مشابه با رژیم آتکینز و رژیم مدیترانه‌ای می‌داند. برای ارتقای رژیم آتکینز، دکتر پسکاتور انواع چربی‌های مفید و مضر را از هم جدا کرده است. در رژیم همپتون بیشتر تاکید شده است که از چربی‌های اشباع فاصله گرفته و چربی‌های غیر اشباع از نوع MUFA مصرف شود.

بیشتر بخوانید: رژیم کتوژنیک و لاغری سریع ؟!

در رژیم همپتون به استفاده از نوعی روغن به شدت تاکید شده است که از دانه ماکادمیا تهیه می‌شود و می‌تواند برای پخت و پز یا در تهیه سالاد استفاده شود. دلیل استفاده از روغن ماکادمیا این است که در بین روغن‌های گیاهی بیشترین میزان MUFA را دارد که حدود ۸۴٪ است و همچنین به مقدار کمتر حاوی PUFA و SFA است که به ترتیب در حدود ۵.۳٪ و ۵.۱٪ است. رژیم همپتون برای سه گروه از افراد تعریف شده است و رژیم غذایی مجزایی را برای این گروه‌ها ارائه می‌دهد؛ اما به‌صورت کلی در روز ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کالری برای فرد تامین می‌کند.

گروه‌های غذایی رژیم همپتون

گروه اول: کسانی که تصمیم دارند بیش از ۴.۵ کیلوگرم کاهش وزن داشته باشند، در گروه اول جای می‌گیرند. این گروه کربوهیدرات بسیار محدودی دارند و تنها جایز به مصرف حداکثر ۲۶ گرم کربوهیدرات در روز هستند.

گروه دوم: این افراد نیز باید بیشتر از ۴.۵ کیلوگرم کاهش وزن داشته باشند، با این حال به دلایلی می‌توانند تا ۴۳ کیلوگرم کربوهبدرات مصرف نمایند. در حقیقت افرادی که نیاز به این میزان کاهش وزن دارند، می‌توانند رژیم غذایی گروه اول ویا دوم را انتخاب کنند.

گروه سوم: افراد این گروه در وزن مناسب خود قرار دارند و می‌خواهند این وزن را تثبیت کنند، به همین دلیل رژیم همپتون با لیست غذایی را انتخاب می‌کنند که حاوی حاوی حداکثر ۶۵ گرم کربوهیدرات است.

 

فواید رژیم همپتون

 

فواید رژیم همپتون

از فواید رژیم همپتون می‌توان به کاهش وزن با سرعت کم اشاره کرد که مشخصه بیشتر رژیم‌های اصولی است. همچنین در رژیم همپتون از چربی‌های سالم و غیراشباع استفاده می‌شود و می‌توان پروتئین کافی مصرف نمود، تنها باید این نکته را در نظر گرفت که پروتئین مصرفی حاوی چربی نباشد، برای مثال بیکن ویا استیک از گوشت‌های چرب محسوب می‌شوند، اما مرغ و ماهی پروتئین مورد نظر رژیم همپتون هستند. دیگر فواید رژیم همپتون استفاده از میزان کم کربوهیدرات و همچنین اجازه مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده همچون نان سبوس‌دار و انواع میوه است.

بیشتر بخوانید: کربوهیدرات های پیچیده و کربوهیدرات های ساده چه هستند؟!

 

عوارض رژیم همپتون

 

عوارض رژیم همپتون

نمی‌توان رژیم همپتون را کاملا بدون خطر درنظر گرفت؛ زیرا نه‌تنها هیچ رژیمی برای همه افراد به شکل یکسانی تاثیر ندارد، بلکه به دلیل تغییراتی که در رژیم غذایی ایجاد می‌کند، چنانچه به‌طور کامل اختصاصی فرد نباشد؛ ممکن است نتواند از آن استفاده نماید. به‌عنوان مثال یکی از عوارض رژیم همپتون این است که میزان کالری دریافتی فرد در روز بسیار کم است و به همین دلیل برای افرادی که باردار هستند و خانم‌های شیرده، کسانی که بیماری زمینه‌ای و بیماری‌های مزمن دارند همچون دیابت ویا سن آن‌ها کمتر از ۱۸ سال است و در سن رشد قرار دارند، نباید استفاده شود و در این‌باره حتما از مشورت پزشک استفاده نمایید.

همچنین از دیگر عوارض رژیم همپتون می‌توان به کمبود مصرف برخی از انواع مواد مغذی اشاره کرد؛ به‌عنوان مثال مصرف فیبر ویا ویتامین‌هایی همچون C، D و E در این رژیم غذایی کم است ویا مواد معدنی مختلفی چون فولات و کلسیم نیز به میزان کافی برای بدن تامین نمی‌شود. بیشتر کالری در این رژیم غذایی از چربی تامین می‌شود و ممکن است مصرف این میزان از چربی برای برخی از افراد خطرناک باشد. همچنین پختن و آماده‌سازی غذاهایی که در رژیم غذایی همپتون گفته شده است، دشوار بوده و اغلب آن‌ها نیازمند آماده‌سازی از یک روز قبل هستند؛ در کنار آن می‌توان به در دسترس نبودن روغن ماکادمیا نیز اشاره کرد.

 

رژیم غذایی

 

رژیم غذایی اصولی

با وجود آنکه رژیم همپتون را طی تحقیقات علمی به دست آورده‌اند و می‌تواند برای بسیاری از افراد مفید واقع شود و یک رژیم کم کربوهیدرات محسوب می‌شود، با این حال نمی‌توان آن را برای همه افراد تایید کرد و همانطور که گفته شد عوارض و سختی‌هایی به همراه دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد تمایل دارند از رژیم‌های اختصاصی‌تری استفاده کنند که تدارکات غذایی آن آسان‌تر و قابل دسترس‌تر باشد و همچنین به سلامتی آن‌ها و تامین میزان کافی مواد مغذی در روز توجه کند. بسیاری از افراد نیز تمایل دارند به‌صورت مرتب و هفتگی توسط مشاور تغذیه خود پیگیری شوند تا مشکلات ویا پیشرفت‌های آنان بازبینی شود. به همین دلیل رژیم‌های بهاره غفاری طرفداران بسیاری دارد.

رژیم‌های بهاره غفاری نه‌تنها به شما کمک می‌کند به تناسب اندام برسید، بلکه در کنار آن به تغییر سبک زندگی شما کمک می‌کند و می‌تواند در صورت تمایل شما، در کنار رژیم غذایی، ورزش مشخصی را نیز به شما ارائه دهد. همچنین شما می‌توانید هنگام دریافت رژیم غذایی خود با فعال کردن گزینه پیگیری، از پیگیری‌های منظم مشاور تغذیه خود استفاده نمایید تا بازدهی رژیم خود را به حداکثر برسانید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم اختصاصی خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید