رژیم نوردیک ، یک رژیم عجیب و جالب!

احتمالاً تا به‌حال نام و دستور غذایی رژیم‌های لاغری زیادی را شنیده باشید؛ رژیم کانادایی، رژیم کتوژنیک، رژیم میوه و… از انواع رایج این رژیم‌ها هستند. ممکن است نام رژیم نوردیک را تا به‌حال نشنیده باشید و یا در ارتباط با رژیم غذایی نوردیک چیزی ندانید. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم یک رژیم لاغری دیگر را به شما معرفی کنیم و بگوییم چه ویژگی‌ها و چه عوارضی دارد؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا با رژیم لاغری نوردیک بیشتر آشنا گردید.

رژیم نیو نوردیک

 

رژیم نوردیک چیست؟

رژیم غذایی نوردیک یا Nordic diet در حقیقت طرحی بود که برای بهبود سلامت جامعه طراحی شد. محققین تغذیه در دانشگاه کپنهاگ همراه با موسسه رستوران نوما، در یک کار گروهی که آن را رژیم نوردیک یا رژیم نیم نوردیک نام نهادند؛ یک شکل از رژیم غذایی را پایه گذاری کردند. در حقیقت رژیم غذایی نوردیک یک سبک زندگی است که یکی از اصول آن غذا خوردن در آرامش و در کنار دوستان و خانواده به سبک گذشته است و تنوع غذایی آن بر اساس مواد غذایی فصلی و همچنین غذاهای محلی تعیین می‌شود. در کنار سبک زندگی و رژیم غذایی، رژیم نیو نوردیک، به حفاظت از محیط زیست نیز اهمیت می‌دهد.

اصول رژیم نیو نوردیک

رژیم نوردیک به‌صورت جزئی‌تر ترکیبی است از غذاهایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند و پروتئین آن‌ها بالا است که از آن جمله می‌توان به محصولات لبنی که با کربوهیدرات و پروتئین ترکیب شده‌اند، اشاره کرد. چنانچه غذایی شاخص گلیسمی پایینی داشته باشد، برعکس غذاهایی که شاخص گلیسمی بالا دارند، قند خون را به‌صورت آهسته افزایش می‌دهد و در نتیجه فرد مدت زمان بیشتری احساس سیری می‌کند. همچنین دارا بودن پروتئین در رژیم غذایی سبب می‌شود دیرتر احساس گرسنگی کنید. در رژیم غذایی نوردیک در استفاده از غذاهای سرشار از مواد مغذی، تعادل مناسبی رعایت شده است تا مانع از افزایش وزن یا بازگشت وزن کاهش یافته شود و همچنین خطر بیماری‌هایی همچون دیابت و وجود التهاب در بدن را کاهش دهد. اصول رژیم نوردیک، ۱۰ پایه دارد که شامل موارد زیر است:

  • هر روز میوه و سبزیجات بیشتری خورده شود.
  • در رژیم غذایی غلات کامل بیشتری خورده شود.
  • مصرف غذاهای به دست آمده از دریا و دریاچه‌ها
  • کاهش مصرف گوشت و همچنین استفاده از گوشت باکیفیت
  • تهیه غذا به‌صورت طبیعی از طبیعت وحشی
  • تا حد امکان استفاده از محصولات ارگانیک
  • دوری از اضافه کردن مواد افزودنی به غذا
  • بیشترین وعده‌ها بر اساس غذاهای فصلی باشد.
  • بیشتر غذاهای خانگی مصرف شود.
  • زباله کمتری تولید گردد.

 

منبع غذایی رژیم نوردیک

از آنجایی که پایه‌گذاری رژیم غذایی نوردیک در دانمارک بود، بیشتر غذاهای این رژیم از غذاهای محلی اسکاندیناوی است و به همین دلیل استفاده از تمام غذاهایی که در این رژیم لاغری گفته شده است برای همه امکان‌پذیر نیست. این غذاها شامل گوشت گوزن، روغن هسته انگور، ماست ایسلندی، توتی به نام لینگون بری، شاه ماهی و روتابگا است که در دانمارک مصرف می‌شود. با وجود عدم دسترسی به این غذاها، هر کسی می‌تواند از رژیم غذایی نوردیک استفاده کند؛ زیرا اصل رژیم نوردیک استفاده از غذاهای کامل و محلی هر منطقه است.

از آن‌جایی که غذاهای رژیم غذایی نوردیک منشا طبیعی دارند، برای بسیاری از افراد که می‌خواهند رژیم غذایی سالمی داشته باشند؛ جذاب است. در حقیقت در این رژیم، افراد همچون نیاکان خود تغذیه می‌کنند و از مصرف غذاهای صنعتی دوری می‌نمایند.

 

عملکرد رژیم غذایی نوردیک

 

عملکرد و نکات رژیم نوردیک

در رژیم نوردی نیازی به شمارش کالری نداریم؛ اما باید نسبت کربوهیدرات و پروتئین را اندازه بگیرید که در یک وعده ایده‌آل پروتئین دو برابر کربوهیدرات مصرف می‌شود. همچنین در رژیم نیو نوردیک، باید از موادی که شاخص گلیسمی پایینی دارند، مصرف کنید که شامل بیشتر میوه‌ها و سبزیجات به‌جز سیب زمینی است‌ همچنین یکی از انواع غلات کامل، جو بوده که در این رژیم بسیار زیاد مصرف می‌گردد. نان‌های سبوس‌دار نیز شاخص گلایسمی پایینی دارند. غذاهایی همچون لبنیات، غلات، پاستا، لوبیا، نان و… شاخص گلایسمی متفاوتی دارند و همچنین انواع زودپز غلات، به دلیل شاخص گلایسمی بالا توصیه نمی‌شوند.

در این رژیم غذایی باید از لبنیات کم‌چرب استفاده نمود و منابع پروتئین شامل ماهی‌های سفید، ماهی چرب، گوشت گاو، گوسفند و مرغ توصیه می‌شوند. در این رژیم، مصرف ماهی سالمون و ساردین به دلیل وجود امگا ۳ توصیه می‌گردد و همچنین به دلیل مشکلات محیط زیستی، مصرف ماهی نسبت به گوشت گاو ارجحیت دارد. گیاهخواران نیز می‌توانند از توفو و حبوبات برای تامین پروتئین استفاده کنند.‌ فیبر مورد نیاز بدن نیز از سبزیجات و غلات کامل به دست می‌آید و برای مصرف بیشتر آن، می‌توان دانه چیا استفاده نمود. معمولاً دستور غذایی این رژیم لاغری به‌صورت چهار هفته‌ای ارائه می‌شود و می‌توانید تا زمانی که دیگر گرسنه نباشید، غذا میل کنید.

بشقاب شما باید شامل یک‌دوم سبزیجات، میوه‌ها و توت‌ها، یک‌چهارم کربوهیدرات با شاخص گلیسمی پایین و یک‌چهارم غذاهای پروتئینی باشد و در همه وعده‌ها پروتئین مصرف کنید. مصرف برنج و پاستا چنانچه مقدار آن‌ها از گوشت بدون چربی و ماهی کمتر باشد، موردی ندارد.

 

رژیم نوردیک

 

هزینه، سطح دشواری و کارایی رژیم غذایی نوردیک

از آنجایی که غذاهایی که در رژیم نوردیک مصرف می‌شوند، خاص هستند؛ نمی‌توان آن را یک رژیم کم هزینه دانست و پیش از اقدام به پیگیری این رژیم باید این نکته را در نظر داشته باشید. تحقیقاتی که بر روی کارایی رژیم و میزان کاهش وزن آن انجام شد، نشان دادند این رژیم می‌تواند به کاهش وزن کمک کرده و در کنار آن، سبب کاهش فشار خون و بهبود سلامت افراد شود. با این‌حال استفاده از رژیم غذایی نوردیک چندان کار آسانی نیست؛ زیرا بیشتر تغذیه در رژیم نوردیک از غذاهای ارگانیک و محلی بوده و همچنین بیشتر وعده‌ها باید بهپصورت خانگی تهیه شود که ممکن است برای بسیاری از افراد دشوار باشد.

همچنین دستور پخت غذاهای این رژیم در کتابی به زبان دانمارکی وجود دارد که در یک نسخه انگلیسی ترجمه شده است؛ بنابراین پیدا کردن این دستور غذاها برای کسی که با زبان انگلیسی یا دانمارکی آشنا نباشد، دشوار است. چنانچه مجبور باشید در رستوران و یا در مهمانی غذا بخورید، پیدا کردن غذاهایی که با رژیم شما سازگار باشند، بسیار دشوار است؛ زیرا اغلب در رستوران‌ها غذاهای صنعتی و غیرمحلی استفاده می‌شود. یکی از دلایل دشواری پیروی از رژیم نوردیک، زمان‌بر بودن تهیه غذاها است که با توجه به سرعت و فشار کاری زندگی مدرن، بسیاری از افراد از انجام این رژیم ناتوان هستند.

با این حال به دلیل وجود فیبر و پروتئین بالا در رژیم غذایی نوردیک، برخلاف بسیاری از انواع رژیم‌ها، افراد احساس سیری بیشتر و در نتیجه لذت بیشتری دارند. با این‌حال چنانچه با دشواری و هزینه‌بر بودن آن مشکل دارید، استفاده از آن سخت است.

رژیم لاغری و ورزش

یکی از مشکلات رژیم نوردیک عدم وجود برنامه ورزشی در این رژیم است. به همین دلیل بهتر است به‌جای استفاده از چنین رژیم‌هایی که نه‌تنها تهیه دستورهای غذایی آن‌ها دشوار است، بلکه بسیار گران هستند؛ از رژیم‌های لاغری اصولی پیروی کنید که نه‌تنها به شما در درمان چاقی کمک می‌کنند، بلکه سلامت شما را افزایش داده و می‌توانید با صرف هزینه و زمانی کم به تناسب اندام برسید. رژیم‌های بهاره غفاری در کنار دستور غذایی، به شما ورزش مناسب نیز ارائه می‌دهند؛ تا هم روند لاغری خود را تسریع نمایید و هم سلامت خود را افزایش دهید. با کلیک بر روی رژیم لاغری آنلاین، همین حالا رژیم خود را دریافت کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید