رژیم شیر و موز برای خروج از استپ وزنی تاثیر دارد؟!

آیا تا به حال نام رژیم شیر و موز را شنیده‌اید؟!شاید برای شما عجیب باشد که چنین رژیمی وجود داشته و می‌تواند سبب کاهش وزن شود؛ اما جالب است بدانید برای کسانی که نیاز دارند در مدت زمان سه الی چهار روز حدود ۳ تا ۴ کیلوگرم وزن کم کنند، تجربه رژیم شیر و موز پیشنهاد می‌شود. البته ممکن است افرادی به دلیل عدم علاقه به موز و یا به دلیل پیشنهاد مشاور تغذیه خود از رژیم شیر و خرما سه روزه نیز استفاده کنند. در این مطلب از غفاری دایت، می‌خواهیم توضیح دهیم رژیم شیر و موز چیست و چرا به وجود آمد، آیا می‌توان از رژیم شیر و موز برای خروج از استپ وزنی استفاده کرد و عوارض رژیم شیر و موز چیست؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

پیشینه رژیم شیر و موز

 

پیشینه رژیم شیر و موز چیست ؟!

نخستین بار دکتر جرج هاروپ رژیم شیر و موز را تعریف کرد و تجویز آن که از سال ۱۹۳۴ شروع شد، برای افراد دیابتی بود که برای مدت کوتاه سه تا چهار روز تجویز می‌شد و فرد مجاز بود در این مدت ۲ تا ۳ عدد موز همراه با دو تا سه فنجان شیر پرچرب در روز مصرف نماید. با گذشت زمان این رژیم طرفداران بیشتری پیدا کرد؛ زیرا در مدت زمان کوتاهی سبب کاهش وزن نسبتاً چشمگیری می‌شد. همچنین بسیاری از افراد از رژیم شیر و موز برای خروج از استپ وزنی استفاده کردند؛ زیرا به بدن آن ها شوک وارد می‌کرد. با این‌حال این رژیم یک رژیم موقت است و نمی‌توان بیشتر از چهار روز پیاپی آن را ادامه داد. در ادامه با دستور غذایی و خواص رژیم شیر و موز آشنا شوید.

 

خواص رژیم شیر و موز

 

خواص رژیم شیر و موز

در طی ۳‌ روز به کمک رژیم شیر و موز می‌توانید حدود ۳ تا ۴ کیلوگرم وزن کم کنید و در کنار آن بیشتر مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمایید. همچنین به دلیل شوکی که این رژیم وارد می‌کند، استپ وزنی شکسته شده و فرد دوباره شروع به لاغر شدن می‌کند. در طول رژیم شیر و موز روزانه حدود ۱۰۰۰ کالری دریافت می‌کنید که البته کمتر از میزان کالری مورد نیاز یک فرد بالغ در روز است و همین موضوع کمک می‌کند تا چربی بدن سوخته و کاهش وزن اتفاق بیفتد. برای اینکه بتوانید از خواص رژیم شیر و موز بهره‌مند شوید، باید حتماً از شیر پرچرب استفاده نمایید تا چربی سالم مورد نیاز خود را مصرف نموده و دچار عوارض جسمانی و به‌خصوص عارضه پوستی نگردید. همچنین می‌توانید از مخلوط شیر و موز و یا هر یک به‌صورت جداگانه مصرف کنید. برخی از افراد با مشورت با مشاور تغذیه خود می‌توانند به جای تجربه رژیم شیر و موز، از رژیم شیر و خرما سه روزه استفاده کنند. در کنار آن ممکن است به دلیل ایجاد ضعف و گرسنگی، پزشک تغذیه به شما مصرف مکمل‌های غذایی همچون مکمل پروتئین و فیبر را پیشنهاد کند. همچنین مصرف میزان کافی آب برای افزایش چربی سوزی و حفظ سلامت بدن خود را فراموش نکنید.

فواید موز

خواص بسیاری دارد و سرشار از مواد مغذی است که یکی از مهمترین آنها وجود میزان بالای پتاسیم یعنی حدود ۴۲۲ میلی گرم در هرموز است همچنین در کنار آن هر موز حاوی حدود ۳ گرم فیبر است که به سم زدایی بدن و کارکرد دستگاه گوارش کمک می نماید در کنار وجود سایر مواد معدنی یکی از خواص موز ایجاد احساس سیری نسبتا طولانی مدت است. فواید موز در کنار ساده بودن مصرف آن سبب می شود افراد بیشتری علاقه مند به انجام این رژیم غذایی باشند.

فواید شیر

شیر حاوی میزان زیادی کلسیم است که در کنار پروتئین موجود در آن، سبب افزایش سلامتی و همچنین تقویت عضله و استخوان می‌گردد. کلسیم موجود در شیر تنها در استخوان‌ها مصرف نمی‌شود، بلکه در عملکردهای سلولی و تنظیم هورمون‌های پاراتیروئید در بدن و حتی متعادل کردن عملکرد پروتئین‌ها نیز استفاده می‌شود. شاید برایتان جالب باشد، بدانید یکی از فواید شیر پرچرب این است که چربی و چاقی بخش میانی اندام را کاهش می‌دهد و در کنار آن بدن را با کمبود چربی سالم روبرو نمی‌سازد. از سایر خواص شیر می‌توان به تنظیم فشار خون، کاهش اکسیژن اکسیداتیو، تنظیم انسولین و بهبود متابولیسم بدن اشاره کرد.

 

رژیم شیر و خرما سه روزه

 

برنامه غذایی پیشنهادی رژیم لاغری

رژیم شیر و موز چنانچه تنها به مدت سه و نهایت چهار روز آن را انجام دهید، به بدن شما صدمه‌ای از لحاظ کمبود مواد مغذی و همچنین انرژی وارد نمی‌کند. با این‌حال ادامه دادن آن بیشتر از ۴ روز نتیجه عکس داده و شما را با مشکلات بسیاری روبرو می‌کند که ممکن است عوارض آن را در چند هفته یا چند ماه دیگر مشاهده کنید. یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به‌صورت رژیم لاغری پیشنهادی زیر باشد:

  • صبح زود یعنی حدود ۶ تا ۷:۳۰ صبح: یک فنجان آب همراه با ۲ قاشق چای‌خوری بذر شنبلیله میل کنید. این بذرها باید از شب پیش خیس خورده باشد.
  • صبحانه یعنی حدود ۷ تا ۸:۳۰ صبح: یک فنجان شیر پرچرب به همراه یک عدد موز
  • میان وعده یعنی حدود ۱۰ تا ۱۱ صبح: یک فنجان چای سبز همراه با دو عدد بادام
  • ناهار یعنی حدود ۱۲:۳۰ تا ۱:۳۰ ظهر: یک فنجان شیر پرچرب و یک عدد موز
  • عصرانه یعنی حدود ۴ تا ۴:۳۰ عصر: یک فنجان آب میوه تازه به همراه یک عدد موز
  • شام یعنی حدود ۷ تا ۷:۳۰ شب: یک فنجان کوچک سبزیجات کبابی یا پخته همراه با ۱۰۰ گرم ماهی کبابی و نصف پیمانه قارچ پخته شده بدون روغن
  • پیش از خواب یعنی حدود ۸ تا ۹ شب: ۱ فنجان شیر پرچرب

بذر شنبلیله که در این رژیم استفاده می‌شود، سبب افزایش متابولیسم در آغاز روز می‌گردد. همچنین مصرف میزان کافی آب به افزایش متابولیسم و سم‌زدایی از بدن کمک می‌کند. چای سبز خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و نه‌تنها اثر رادیکال‌های آزاد را کنترل می‌کند، بلکه سبب افزایش سوخت‌و‌ساز بدن نیز می‌شود. بادام نیز حاوی چربی مفید و میزان بالایی پروتئین است. آبمیوه حاوی انواع ویتامین‌ها است که سلامت شما را حفظ می‌کند.

نکاتی در ارتباط با رژیم شیر و موز

  • در طول این رژیم باید روزانه حداقل ۳ لیتر آب مصرف کنید تا نه‌تنها به متابولیسم شما کمک کند، بلکه عملکرد بدن و سم‌زدایی از آن به درستی صورت گیرد.
  • در وعده شام حتماً از سبزیجات استفاده کنید؛ زیرا نه‌تنها سبب سیری و پیشگیری از احساس گرسنگی هنگام خواب می‌شود، بلکه فیبر و انواع ویتامین بدن را تأمین می‌نماید.
  • خواب کافی شبانه و دوری از استرس سبب سلامتی و افزایش میزان کاهش وزن شما است.
  • در روز حداقل ۴۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی و ورزش سبک داشته باشید تا در کنار سلامتی، کاهش وزن شما افزایش پیدا کند.
  • از غذاهای ناسالم، سرخ‌شده، بسته‌بندی شده، شکر تصفیه‌شده و نوشیدنی‌های گازدار پرهیز نمایید.
  • چنانچه احساس ضعف کردید، رژیم خود را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.
  • پس از حداکثر ۴ روز رژیم خود را قطع نموده و یک رژیم غذایی اصولی و تحرک کافی را ادامه دهید تا به وزن قبلی باز نگردید.

 

عوارض رژیم شیر و موز

 

عوارض رژیم شیر و موز

رژیم شیرموز برای شرایط اضطراری و یک زمان کوتاه است و به دلیل عدم تنوع در مواد غذایی مصرفی، چنانچه این رژیم را ادامه دهید دچار عوارض رژیم شیر و موز می‌شوید. ابتدای این رژیم ممکن است احساس ضعف داشته باشید، زیرا کالری دریافتی شما بسیار کمتر از میزان عادی است؛ اما این میزان ضعف نباید به‌گونه‌ای باشد که نتوانید آن را کنترل کنید؛ در صورت سخت بودن کنترل آن یک وعده مناسب را در روز مصرف کنید و یا رژیم خود را قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایید.

بهتر است در دوران قاعدگی، خانم‌ها رژیم شیر و موز را انجام ندهند؛ زیرا به دلیل عدم وجود آهن، روی، مس و برخی انواع ویتامین‌ها در این رژیم غذایی، ممکن است به بدن آن‌ها آسیب برسد؛ بنابراین برای دوری از رژیم شیر و موز در دوران قاعدگی، بهتر است این رژیم را انجام ندهید و در صورت نیاز، تحت نظر پزشک و با مصرف مکمل‌های غذایی باشد. به خاطر داشته باشید رژیم شیر و موز را بیش از چهار روز ادامه ندهید؛ زیرا به بدن شما آسیب وارد می‌کند. می‌توانید در صورت سلامتی و عدم ضعف، پس از یک هفته رژیم غذایی عادی ولی متناسب، دوباره رژیم را به مدت ۴ روز انجام دهید.

با این‌حال این‌گونه رژیم‌ها تنها برای مدت کوتاهی قابل انجام هستند و پس از اتمام آن، به دلیل عدم توانایی در رعایت یک رژیم غذایی اصولی، وزن از دست رفته دوباره باز می‌گردد و در درازمدت و انجام چندین باره آن، به بدن آسیب وارد می‌شود. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از عوارض رژیم شیر و موز و رژیم‌های این چنینی، از یک رژیم لاغری اصولی که توسط مشاور تغذیه حرفه‌ایی، همچون بهاره غفاری ارائه می‌شود، پیروی کنید. رژیم‌های بهاره غفاری به شما این امکان را می‌دهد تا از نتایج طولانی‌مدت و همچنین تناسب اندام در کنار سلامتی لذت ببرید. برای استفاده از انواع رژیم‌های بهاره غفاری، شامل رژیم‌های شکست استپ وزنی، رژیم تثبیت وزن، رژیم چاقی و رژیم لاغری می‌توانید با کلیک بر روی رژیم لاغری آنلاین، رژیم مناسب خود را دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید