روش های افزایش تحرک در سالمندان

افزایش تحرک در سالمندان Mobility in the Elderly یکی از مهم ترین چالش های دوران سالمندی است زیرا اگرچه امروزه افراد سالمند عمر طولانی تری دارند و اغلب تا سنین بالا سالم می مانند ، اما هنوز هم بسیاری از سالمندان با مشکلات حرکتی روبرو می شوند.

افزایش تحرک افراد پیر

این امر ممکن است به دلیل ناتوانی ، بیماری یا درد مزمن باشد و باعث شود شروع ورزش برای یک فرد سالمند فعالیتی دور از ذهن باشد.
اگر سالمند تحت پرستاری شما تحرک کمتری دارد ، می توانید او را تشویق کنید که تا حد ممکن تناسب اندام داشته باشد ، که به نوبه خود ، تأثیرات مثبتی در سلامت عمومی وی خواهد داشت.
در بسیاری از مراکز مراقبت از سالمندان ، فعالیت های منظم یا جلسات ورزشی بخشی اساسی از برنامه های هفتگی برای افزایش تحرک سالمند است.

افزایش تحرک به جای ورزش

فکر کردن در مورد شروع یک تمرین ورزشی ممکن است باعث استرس برخی افراد مسن شود که با مشکلات حرکتی دست به گریبان هستند ، بنابراین به جای پیشنهاد این موضوع ، بهتر است فقط سالمند را تشویق کنید که کمی بیشتر در خانه خود حرکت کند یا به برخی از فعالیت هایی که نیاز به تحرک بیشتر دارد بپردازد به عنوان مثال گردگیری یا سایر کارهای سبک خانه می تواند گزینه مناسبی برای افزایش سطح فعالیت فرد سالمند گردد .

اگر در خانه خود از سالمند مراقبت می کنید ، سعی کنید او را تشویق کنید تا در برخی از مراحل تهیه یک وعده غذایی به شما کمک کند. اگر سالمند در منزل خودش تحت مراقبت از یک پرستار سالمند قرار دارد ، اطمینان حاصل کنید که پرستار او از اهمیت فعال نگه داشتن سالمند آگاه است و زمینه را برای فعال نگه داشتن سالمند مساعد می نماید .

اگر شما یا یک پرستار سالمند به طور معمول در لباس پوشیدن به سالمند کمک می نمایید بهتر است به سالمند اجازه دهید که بعضی از لباس ها که پوشیدن آنها راحت تر است را به طور مستقل به تن کند و با این کار به فعال نگه داشتن سالمند کمک نمایید .
اگر در اعضای خانواده شما فرد سالمندی وجود دارد که لازم است در منزل تحت مراقبت و پرستاری قرار گیرد بهتر است از یک مرکز مراقبت و پرستاری در منزل کمک بگیرید .

مرکز پرستاری سلامت اول یکی از آژانس های معتبر مراقبت از سالمند است که با اطمینان از برآورده شدن كامل نیازهای سالمند در منزل به او کمک می نماید که بر مشکلات حرکتی خود غلبه نماید .

پرستاران حرفه ای سالمند با در نظر گرفتن تمام جوانب امنیت سالمند او را ترغیب می نمایند كه  تحرک بیشتری داشته باشد . توجه به این نکته بسیار مهم است که حتی فعالیت متوسط مانند راه رفتن از اتاق به اتاق دیگر می تواند باعث کشش عضلات و کمک به تنفس سالمند شود ، بنابراین ارزش تشویق نمودن سالمند را دارد.

افزایش تحرک و شنا كردن

اگر سالمند به اندازه ای تحرک داشته باشد که امکان شنا کردن را برای او فراهم کند ، این امر می تواند مزایای سلامتی زیادی برای او داشته باشد.
همراهی یک فرد سالمند در یک استخر آب گرم می تواند یک موقعیت اجتماعی لذت بخش و همچنین تسکین دهنده برای مفاصل دردناک او باشد.

مزایای افزایش تحرک
از آنجا که آب از بدن انسان پشتیبانی می کند ، می تواند حرکت سالمند را آسان کند و به ماهیچه ها اجازه می دهد بدون تحمل وزن بدن سالمند کار کنند.

اگر سالمنداز نظر حرکتی دارای مشکلات حرکتی شدیدی باشد ، ممکن است قادر به شنا کردن نباشد ، با این حال تعدادی از استخرها برای افراد معلول طراحی و ساخته شده اند . بعضی از این استخرها بالابرهای مخصوصی دارند که می توانند فرد را در آب پایین بیاورند و در پایان جلسه آنها را از آب استخر بیرون آورند.

در استخرهای معلولین ، برخی از قسمتهای استخر را برای افراد با نیازهای ویژه تغییر داده اند ، بنابراین اگر احساس می کنید سالمند ممکن است از شنا کردن لذت ببرد ، در این مورد با پزشک عمومی او تماس بگیرید و مشورت های لازم را در این خصوص دریافت نمایید .

افزایش تحرک و بهبود تعادل

هرچه سالمند تحرک کمتری داشته باشد ، بیشتر در معرض خطر سقوط و افتادن است. عدم فعالیت سالمند باعث ضعف عضلات می شود و تعادل و هماهنگی سالمند را نیز تحت تأثیر قرار می دهد .
با این حال ، تمرینات ورزشی خاصی وجود دارد که سالمدان می توانند انجام دهند و هم تعادل و هم هماهنگی او را بهبود می بخشد.

به عنوان مثال تای چی شامل کشش و تنفس ملایم است و سالمند را خیلی خسته نمی کند. اگر سالمند توانایی داشته باشد ، رقص آرام با موسیقی مورد علاقه خود در خانه می تواند یک روش لذت بخش برای انجام برخی ورزش ها ، بهبود تعادل و تقویت روحیه آنها نیز باشد.

سالمندانی که دچار زوال عقل هستند و نیاز به مراقبت دارند ، اغلب به موسیقی ، به ویژه آهنگ هایی که از دوران جوانی به یاد می آورند ،عکس العمل خوبی نشان می دهند .

تمرینات ملایم یوگا همچنین می تواند برای سالمندانی که تحرک کمتری دارند مناسب باشد و برخی از آنها را می توان در خانه در حالت نشسته انجام داد. برای کمک به شروع یوگا با عزیزانتان به دنبال سی دی های آموزشی باشید و یا از کلاس های یوگای آنلاین استفاده نمایید .

افزایش تحرک با ابروبیک

تمرینات نشسته برای افزایش تحرک

علاوه بر این که اعضای خانواده و پرستار سالمند می توانند در انجام تمرینات ورزشی نشسته کمک نمایند ممکن است جلسات ورزش نشسته در سرتاسر پارک ها و تفریحگاه های عمومی برگزار شود که ممکن است برای آنها مفید باشد.

برخی از جلسات ایروبیک بدون ضربه، برای افرادی که نیاز به نشستن دارند یا فقط برای مدت محدودی می توانند بایستند مناسب است ، بنابراین با گروه ورزش سالمندان محلی خود تماس بگیرید تا در مورد جلسات مورد علاقه شما اطلاعات کافی دریافت نمایید .

تمرینات ورزشی نشسته می توانند به تقویت بسیاری از مناطق مختلف بدن ، از جمله پشت ، قفسه سینه و شکم ، و همچنین بازوها و پاها کمک کنند.

تجهیزات کمکی برای افزایش تحرک

اگر می خواهید سالمند را به ورزش در خانه تشویق کنید ،این کار ارزش سرمایه گذاری دارد که تعدادی از دستگاه های کوچک و کم هزینه ورزشی را در منزل داشته باشید.

استفاده از وزنه های مچ دست یا نوارهای مقاومت می تواند به ماهیچه ها کمک کند تا هنگام انجام تمرینات بر روی صندلی کمی بیشتر کار کنند. یک توپ بادی می تواند برای بسیاری از حرکات مختلف از جمله کمک به راست نگه داشتن بازوها در هنگام کشش و نگه داشتن بین پاها مفید باشد.

ارتباط رژیم غذایی و افزایش تحرک

بسیار مهم است که سالمند غذای سالم بخورد و تا جایی که می تواند اندام متناسبی داشته باشد. افرادی که زیاد جابجا نمی شوند و تحرک کمی دارند ، اغلب اشتهای کمتری دارند و ممکن است قادر به دریافت ویتامین ها ، مواد معدنی و سوخت کافی نباشند.

اگر سالمندتحت نظر شما دچار کمبود اشتها است ، سعی کنید آنها را با میان وعده های حاوی پروتئین بالا و وعده های غذایی سبک وسوسه کنید ، به خصوص قبل از اینکه هرگونه فعالیت ورزشی انجام دهند خوردن این میان وعده ها سودمند خواهد بود .

مایعات نیز بسیار مهم است و فرد مسن باید مقدار زیادی آب بنوشد. این امر به ویژه پس از افزایش میزان حرکتی که انجام می دهند بسیار مهم است زیرا سالمندان حتی اگر متوجه نشوند مایعات بدن خود را از دست می دهند.

افزایش تحرک سالمند
افرادی که دچار کمبود آب بدن می شوند ، ممکن است بیشتر احساس درد و گرفتگی عضلات داشته باشند و همچنین بعد از ورزش خفیف احساس خستگی بیشتری کنند.

بنابر این با انجام مراحل بالا می توانید به متحرک ماندن سالمندان کمک بیشتری نمایید و نکته اصلی این است که هرگونه مداخله در این امر را با رضایت سالمند انجام دهید . اگر در مورد آنچه برای سالمند مناسب است مطمئن نیستید ، بهتر است با پزشک وی مشورت نمایید .

مرکز پرستاری سلامت اول با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

لطفا به این مقاله امتیار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید