خواص انار در بارداری، شیوه مصرف و چند نکته احتیاطی

تامین مواد معدنی و ویتامین ها در بارداری امر مهمی است و در سلامت جنین و مادر بسیار موثر خواهد بود.میوه انار یکی از پرخاصیت ترین میوه ها برای تامین مواد معدنی بارداری است. این میوه جزء مواد غذای ایمن محسوب میشود. در ادامه خواص انار را برای مادر و جنین وشیوه های استفاده از آن را بیان کردیم.

مواد مغذی و ویتامین های انار

نیاسینسدیم
پیریدوکسینپتاسیم
ریبوفلاوینکلسیم
تیامینآهن
ویتامین (C)منیزیم
ویتامین(K)منگنز
ویتامین (E)فسفر
ویتامین (A)روی

خواص انار در بارداری

1- پیشگیری از کم خونی در بارداری

یکی از ترکیبات حیاتی موجود در انار، ویتامین c است و مقدار مورد نیازی از این ویتامین در بدن زنان باردار ضروری است؛ زیرا وجود این ویتامین با توانایی بدن برای ساختن آهن از مواد غذایی مصرف شده در ارتباط است. مصرف مکمل‌های آهن در صورتی که هیچ ویتامین c برای جذب آن موجود نباشد، بی فایده است.

2- پیشگیری از یبوست بارداری

انار حاوی مقادیر قابل توجهی از فیبر است. خوردن سبزیجات و میوه های غنی از فیبر، به منظور جلوگیری از ایجاد مشکلاتی مانند یبوست و سایر مشکلات گوارشی، به زنان باردار توصیه می‌شود. فیبر با تحریک حرکات روده، نقش مهمی در ساده کردن مشکلات تمام بدن و رهایی از ناخوشی بازی می‌کند.

3- پیشگیری از آسیب های مغزی زایمان

عناصری به نام رادیکال های آزاد، در نتیجه فرایند های مختلف درون بدن تولید می شوند. این عناصر اساساً محصولات دفعی هستند (مانند سم ها) که باید بیرون ریخته شوند؛ اما بعضی از آنها ممکن است در بدن باقی بماند و با سلول‌های سالم و مولکولهای DNA مداخله کنند و باعث آسیب درون بدن شوند. همچنین گاهی اوقات جفت را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. بهترین راه برای مقابله با آنها آنتی اکسیدان ها هستند که انار حاوی مقدار زیادی از آنها است. نه تنها آنها را دور نگه می دارد، بلکه هر آسیبی که ممکن است به وجود آمده باشد را تصحیح کرده و جنین را از آسیب های مغزی ناشی از کاهش مقادیر اکسیژن در حین زایمان محافظت می‌کند.

4- گرفتگی عضلات

پتاسیم یکی از مواد مغذی دیگری است که زنان باردار به آن احتیاج دارند. مصرف مقدار مناسبی آب انار در رژیم غذایی روزانه، یک منبع غنی از پتاسیم برای بدن تامین می‌کند. تاثیر مستقیم گنجاندن غذاهای حاوی انار در رژیم غذایی، فوراً شما را از کرامپ های مربوط به بارداری که معمولا در دوران بارداری احساس می‌شود، رها می کند. این امر در درجه اول عملکردی از پتاسیم است که با تنظیم سطوح مایع در بدن و در درون ماهیچه ها انجام می شود.

5- رشد مغز جنین

اگر عنصری ضروری برای رشد صحیح مغز جنین وجود داشته باشد، آن عنصر فولات است. یک لیوان آب انار حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن به فولات را تامین می کند که برای درمان فوری شدیداً توصیه شده است. فولات از رشد لوله عصبی و سیستم عصبی جنین پشتیبانی می کند که رشد صحیح مغز جنین را پیش خواهد برد.

6- تقویت سیستم ایمنی

انار غنی از ویتامین c می باشد. بنابراین این میوه برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است.مخصوصا وقتی که شما در دوران بارداری هستید و جنین در بدن شما رشد میکند. باید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

7- کاهش فشارخون بارداری

اثبات شده که انار حاوی ترکیبات فیتوکمیکالی است و از این رو برای سلامت قلب بسیار مناسب است. این میوه کمک میکند تا فشار خون پایین بیایید. در صورت افزایش فشارخون در هفته های آخر بارداری از انار و آب انار استفاده کنید.

8- حفظ سلامت جنین

در یکی از مطالعات دیگر نشان داده شده که مصرف انار می تواند باعث محافظت از جفت شود که این عمل را با جلوگیری و مبارزه با رادیکال های آزاد انجام می دهد. همچنین مطالعات نشان داده است که مصرف انار دارای اثرات مفیدی بر روی سلامت استخوانها و چگالی آنها می باشد. پس برای ارتقا سلامت استخوانهای جنین خود تلاش کنید.

9- تامین ویتامین K

کمبود ویتامین K در بدن زنان باردار برای سلامت او و نوزاد خطرناک است و ممکن است باعث بروز کلستاز شود. این بیماری روی سلامت زنان در سه ماهه سوم از دوران بارداری تأثیر می گذارد. کلستاز یک اختلال در جریان صفراوی است و در کیسه صفرا و ناشی از بروز اختلال هورمونی رخ می دهد. بیماری کلستاز در دوران بارداری با نشانه هایی مثل افسردگی، احساس خستگی شدید، از دست دادن اشتها، تیره شدن رنگ ادرار و مبتلا شدن به خارش پوستی شدید شناخته می شود.

10- پیشگیری از کم آبی بدن

انار به هیدراته بودن بدن کمک می کند چون دانه های آن سرشار از آب است.آب، بدن را هیدراته نگه می دارد زیرا کم آبی در دوران بارداری می تواند برای جنین خطرناک باشد. وقتی بدن کمبود آب نداشته باشد جنین داخل رحم، رشد مناسبی خواهد داشت.

تاثیر انار بر زیبایی جنین

انار خون را تصفیه می کند.خون مجرای تغذیه جنین از مادر است و خون سالم یعنی مجرای تغذیه سالم و این سلامتی بر سلامتی جنین تاثیر دارد. همچنین انار دارای ماده ای به نام مانتین است که بسیار مفید بوده و باعث پاک سازی و تصفیه کبد می شود. تصفیه کبد باعث سلامتی و نیز زیبایی جنین می شود.

موارد احتیاط مصرف انار

  • پوست انار باعث تحریک انقباضات شده و ممکن است منجر به زایمان زودرس شود. بنابراین از عصاره های انار استفاده نکنید زیرا حاوی پوست انار است.
  • آب انار نیز حاوی کالری زیادی است و باید در مصرف آن محتاط باشید.
  • همچنین مصرف انار با مصرف داروهایی از قبیل مهارکننده های ACE، داروی رقیق کننده خون، داروی فشار خون و استاتین ها تداخل دارد. احتیاط کنید.
  • افرادی که دارای قند خون و دیابت بارداری هستند با احتیاط انار بخورند.

خواص میگو برای زنان، نکات مصرف در بارداری

شیوه استفاده از انار در بارداری

هنگام تهیه اسموتی مخلوط میوه ای یا حتی میلک شیک، چند دانه انار را برای تغییر طعم یا به عنوان تزیین قبل از سرو کردن به آن ها بیفزایید. برای خانم‌هایی که طرفدار دسر و سالاد هستند، طعم انار می تواند گزینه مناسبی برای تنظیم طعم سایر ترکیبات باشد. همچنین سالادها میتوانند گزینه خوبی از مصرف انار باشند.

1- چیز کیک انار

مواد مورد نیاز:

  • دو بسته بیسکوییت پتی بور
  • ۲۰۰ گرم خامه قنادی
  • نصف یک بسته پنیر اسپونی
  • ژله انار دو بسته
  • پودر ژلاتین یک بسته
  • ۱۰۰گرم کره
  • یک انار دون شده

طرز تهیه:

  • بیسکوییت ها را با میکسر پودر کنید بعد کره را تکه تکه کنید و به بیسکوییت پودر شده اضافه کنید و ترکیب کنید تا یک ترکیب کرمی به دست آید.
  • مخلوط کره و بیسکوییت را در قالب کمربندی ریخته و پهن کنید و ۲۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا سفت شود.
  • خامه و پنیر را با هم زن دور تند بزنید تا سفت شود.
  • پودر ژلاتین را با دو لیوان آب بن ماری کنید و زمانی که به دمای محیط که رسید به ترکیب خامه اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  • مواد خامه ای را روی مواد بیسکویتی ته قالب بریزید و در یخچال به مدت 2 ساعت نگه دارید.
  • حال دو بسته ژله را با دو لیوان آب بن ماری کنید و زمانی که به دمای محیط رسید، دانه های انار رو روی خامه ای که سفت شده بریزید، و ژله انار را به آن اضافه کنید.
  • مجددا درون یخچال بگذارید تا سفت شود دسر شما آماده است.

2- سالاد انار

موادمورد نیاز:

  • کلم قرمز خرد شده : سه پیمانه
  • سس مایونز : ۱۸۲ پیمانه
  • انار دون شده : یک پیمانه
  • نمک و فلفل : به میزان لازم
  • ماست پرچرب : به میزان لازم
  • گردو : به میزان لازم
  • پودر سیر : به میزان لازم

طرزتهیه:

  • ابتدا کلم قرمز را به خوبی بشویید و سپس کلم قرمز را با کمک پوست کن به شکل رشته رشته خرد کنید.
  • انار ها را در ظرف مناسبی دانه کنید و سپس کلم قرمز خرد شده را به انارها اضافه کنید.
  • ماست کم چرب و سس مایونز را در ظرف مناسبی با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید سپس مقداری فلفل سیاه و نمک به سس سالاد اضافه نمایید و دوباره سس را هم بزنید.
  • سپس سس سالاد به مخلوط کلم قرمز و انار های دانه شده اضافه کنید و همه مواد را به با یکدیگر مخلوط کنید و سالاد را به مدت چند ساعت در یخچال بگذارید تا دانه های انار و کلم قرمز طعم و مزه سس را به خود بگیرند. سالاد انار را می توانید برای سرو با مقداری پودر گردو و یا گردوی نیمه به زیبایی تزیین کنید.

3- اسموتی انار

موادمورد نیاز:

  • موز رسیده : یک عدد
  • نارنگی فیله شده : چند تکه
  • انار دون شده : به میزان لازم
  • ماست خامه ای : ۴۰۰ میلی لیتر
  • گردو خرد شده : به مقدار لازم

طرزتهیه:

برای تهیه اسموتی نارنگی و انار ابتدا موز را به همراه ماست درون دستگاه میکسر بریزید و مواد را با یکدیگر ترکیب نمایید سپس فیله های نارنگی و دانه های انار را به مخلوط موز و ماست بیفزایید و در صورت تمایل در هنگام سرو این نوشیدنی خوشمزه و سرد گردوی خرد شده را روی سطح اسموتی بریزید.

نتیجه

ایمن بودن مواد غذایی یکی از موارد مورد بحث در زمان بارداری است. انار یکی از پرخاصیت ترین میوه ها برای مادر و جنین است. اما شیوه استفاده از آن و تعادل در مصرف نکته بسیار مهمی است. بهتر است در زمان بارداری انار و گلپر را باهم استفاده نکنید.

20 غذایی که حتما باید در رژیم غذایی بارداری خود بگنجانید

دیدگاهتان را بنویسید