خواب بیداری چیست؟

ممکن است فکر کرده باشید وقتی شب می خوابید، مغز شما هم استراحت می کند و می خوابد. اینطور نیست. وقتی می خوابیم، مراحل مختلفی را پشت سر می گذاریم. یکی از این مراحل، که مانند پنج مرحله دیگر نامشخص است، مرحله بیداری-خواب است. در این مدت شما کاملاً آرام هستید اما همچنان بیدار هستید و بدنتان برای خواب آماده می شود.

هنگامی که به خواب می رویم، ماهیچه های ما تنش معمولی خود را از دست می دهند و چشمانمان کند می شود و در حال چرخش است.

متأسفانه معمولاً افراد در هنگام بیداری دچار مشکل می شوند. این فقط گاهی اوقات زمانی که استرس دارید یا بیماری دارید اتفاق می افتد. در موارد دیگر، این یک الگوی پیوسته است که هر شب اتفاق می افتد. یکی از دلایلی که چرا کسی نمی تواند در شب آرام بگیرد و به خواب برود بی خوابی است.

مردم در سراسر جهان از آن رنج می برند و بیش از 50 درصد آمریکایی ها هر شب با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. بی خوابی باعث می شود که فرد در به خواب رفتن مشکل داشته باشد، به راحتی یا خیلی زود از خواب بیدار شود تا به اندازه کافی استراحت کند و در صبح احساس سرزندگی نداشته باشد.

یکی دیگر از عوامل ایجاد اختلال در خواب بیداری، اختلالات ریتم شبانه روزی است. این ساعت درونی انسان است که از هم می پاشد. به جای اینکه بتوانند در یک زمان معمولی بخوابند، تا ساعت 3 یا 4 صبح نمی توانند بخوابند. این باعث می شود که آنها دیرتر در روز از خواب بیدار شوند.

افرادی که به شکل دیگری از این اختلال مبتلا هستند، می خواهند شب ها زودتر بخوابند، مثلاً ساعت 7 یا 8 بعد از ظهر، و در ساعت 3 یا 4 صبح از خواب بیدار شوند و نمی توانند دوباره بخوابند.

خوشبختانه، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید مرحله خواب بیداری خود را به مسیر درست برگردانید. برای افرادی که از یک بیماری رنج می برند، داروهای تجویزی و اشکال مختلف درمان وجود دارد. برای کسانی که خوش شانس تر هستند، تغییرات ساده در سبک زندگی این کار را انجام می دهد. یک محیط خواب راحت اولین قدم است.

زمانی که از همان روز استرس دارید، اضافه کردن چیزهایی برای آرامش می تواند کمک کند. از جمله آبنماها و اقلام آروماتراپی است. قطع کافئین و الکل درست قبل از خواب نیز به شما کمک می کند سریعتر بخوابید. ورزش در طول روز بیشتر از چیزی که فکرش را می کنید به بدن شما کمک می کند. همچنین شناخته شده است که به شما کمک می کند به خواب بروید.

چرخه خواب بیداری گامی حیاتی برای به دست آوردن خواب عمیق مورد نیاز بدن است. تغییر سبک زندگی و مقابله با اختلالات احتمالی خواب به جای اینکه همیشه در منطقه خواب بیدار بمانید، به تغییر چرخه خواب شما کمک می کند.