خطر مهلک ورزش های گرم هرگز در این ساعات ورزش نکنید



محمود روشنی کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی با اشاره به مضرات ورزش در هوای گرم گفت: ورزش و دویدن در زیر نور آفتاب به ویژه از ساعت 11 صبح تا 15 بعد از ظهر برای سلامت ورزشکاران بسیار مفید است. .

وی افزود: متاسفانه گاهی در فصل تابستان در پیست می بینیم که برخی از ورزشکاران به فکر ارتقای عملکرد خود هستند، سعی می کنند بالاتنه خود را بلند کرده و شروع کنند، بدوند در حالی که این مشکل خطرات جبران ناپذیری را برای آنها به همراه خواهد داشت.

مدیر تاسیسات قهرمانی و استعدادیابی استان کرمانشاه ادامه داد: زمانی که آفتاب مستقیم به پوست می تابد انسان زیاد عرق می کند و آب خود را از دست می دهد. سپس سطح خون در بدن افزایش می‌یابد، جریان خون کند می‌شود، قلب می‌تپد و خسته می‌شود، تنفس کم عمق می‌شود، اکسیژن رسانی به ماهیچه‌ها کاهش می‌یابد و در نهایت سلامت مغز و سیستم سیستم ایمنی بدن را به خطر می‌اندازد.

وی یادآور شد: این افراد ساعاتی پس از ورزش دچار استرس می شوند و از نظر روحی و روانی تحت تاثیر قرار می گیرند، با اطرافیان خود با پرخاشگری و عصبانیت برخورد می کنند و بقیه روزها ضعیف و ضعیف خواهد بود. بی حالی و ورزش در زمان نامناسب روز بر آنها تأثیر می گذارد.

روشنی می افزاید: نور خورشید مستقیماً به پوست ورزشکاران برخورد می کند و در نهایت باعث سوختگی پوست، سوزش، خارش، التهاب و سوزش شدید می شود و در نهایت می تواند منجر به سرطان پوست شود.

روشنی با تاکید بر اینکه ورزشکاران از ورزش در ساعات اوج روز خودداری کنند، افزود: استفاده از لباس های نخی آستین دار، کلاه لبه دار و عینک آفتابی در صورت لزوم برای ورزش در این فصل توصیه می شود.

وی افزود: این ورزشکاران باید همیشه آب سرد دم دست داشته باشند و در تمرینات مستمر بنوشند. به ورزشکاران توصیه می شود در این زمان از نوشیدن یخ خودداری کنند، زیرا باعث ایجاد مشکلات گوارشی جدی برای بدن می شود. وقتی بدن در اثر ورزش گرم می شود، نوشیدن یخ باعث می شود یخ به سرعت جذب معده نشود و به معده فشار وارد کند.

او گفت: «یک اشتباه رایج دیگر که برخی از ورزشکاران هنگام تمرین در هوای گرم مرتکب می شوند، گذاشتن کیسه یخ یا گاز گاز است، با تاکید بر اینکه ورزشکاران باید از غذاهای سرد نیز پرهیز کنند.» مانند بستنی بعد از تمرین با یخ روی پیشانی یا سرشان. که می تواند آنها را در معرض خطر فوری سکته مغزی قرار دهد.

وی ادامه داد: مالیدن یخ به پیشانی و سر و به خصوص سر که به بدن فرمان می‌دهد، عملکرد بدن را مختل می‌کند، بنابراین این ورزشکاران می‌توانند به جای یخ زدن از آب استفاده کنند، معمولاً با رفتن به سایه، یخ را اعمال می‌کنند. کردن.

خانم روشنی تاکید کرد: ورزشکاران در این فصل از پوشیدن لباس های گرم نایلونی برای تعریق و چربی سوزی خودداری کنند، زیرا مانع از تهویه و اکسیژن رسانی به پوست می شود.

وی خاطرنشان می کند: “اگر ورزشکاری در حین ورزش متوجه اختلال در عملکرد تنفسی خود شود، مثلاً رنگ پوست و زیر ناخن هایش بنفش شود، نشان دهنده سالم نبودن بدن او است.” بلافاصله به سایه رفتند و کمپرس سرد روی پیشانی خود گذاشتند، نه یخ.