حمله پانیک: چیزهایی که باید بدانید

شایع ترین محرک های حمله پانیک شامل موقعیت های روزمره مانند ترس از سوار شدن به هواپیما، ورود به آسانسور یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. قرار گرفتن در یک اتاق شلوغ نیز می تواند باعث حمله پانیک شود. در حالی که اکثر افراد در چنین موقعیتی و مبتلا به اختلال هراس احساس ناراحتی و حالت تهوع را تجربه می کنند، برخی ممکن است افزایش اضطراب را تجربه کنند. به غیر از علائم فیزیکی مانند تپش قلب، تنش عضلانی و تعریق زیاد، فرد همچنین می تواند احساس ناامنی کند، اگرچه هیچ دلیل واقعی برای آن وجود ندارد.

در نتیجه، چنین افرادی اغلب سعی می کنند از موقعیت هایی که می توانند به عنوان محرک عمل کنند اجتناب کنند. این می تواند آنها را به سمت تاکتیک های اجتنابی سوق دهد و رویدادهای اجتماعی مهمی مانند فارغ التحصیلی کودک یا عروسی را از دست بدهند. نگرانی یا اضطراب بیش از حد آنها همچنین می تواند آنها را از دیگرانی که نمی توانند وضعیت آنها را درک کنند جدا کند.

انجمن روانشناسی آمریکا تخمین می زند که از هر ۷۵ نفر یک نفر ممکن است اختلال هراس را تجربه کند، وضعیتی جدی و بسیار ناتوان کننده که می تواند زندگی شخصی و حرفه ای فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که علل دقیق حمله پانیک ناشناخته است، اعتقاد بر این است که برخی از تغییرات عمده زندگی، مانند این انتقال می تواند منجر به افزایش ناگهانی هورمونی شود. در برخی افراد، خطرات به دلیل استعداد ژنتیکی اختلال هراس افزایش می‌یابد. در طول برخی از حملات پانیک، فرد ممکن است یک ضربه قبلی را دوباره مرور کند. بازماندگان بمب‌گذاری‌ها یا تیراندازی‌های عمومی احتمال بیشتری دارد که واکنش پرواز یا مبارزه را تجربه کنند.

احساس به دام افتادن و اینکه چگونه باعث حمله پانیک می شود

برخی از حملات پانیک می توانند باعث شوند که فرد احساس کند در دام افتاده است، یا می تواند نتیجه احساس گیر افتادن فردی باشد. برخی از رایج ترین محرک ها عبارتند از:

  • ترس غیرمنطقی از هواپیما: در این روزگار که مردم به طور فزاینده ای به هم متصل می شوند، ترس از هواپیما می تواند مضر باشد. ممکن است فرد در طول پرواز از خوردن غذا یا استفاده از توالت امتناع کند و گاهی اوقات پرخاشگر شده و فریاد بزند.
  • ترس از افتادن: ترس از ارتفاع می تواند مانع از سوار شدن افراد به پله برقی یا اجاره آپارتمان در ساختمان های بلند شود. آنها ممکن است از ترس افتادن به مرگ از فعالیت های ماجراجویی اجتناب کنند. حتی رانندگی در سطح آب می تواند باعث ایجاد حس عمیق اضطراب شود.
  • ترس از حشرات: اکثر حشرات بی ضرر هستند و حمله نمی کنند مگر اینکه ابتدا آسیب ببینند. اما این مانع از ترس مردم از آنها نمی شود. ترس غیرقابل توضیح از عنکبوت ها یکی از این موارد است و نسبتاً رایج است. برخی نیز ممکن است بر این باور باشند که نیش حشره به ناچار منجر به عفونت یا یک بیماری کشنده می شود که می تواند باعث افزایش اضطراب آنها شود.

مسیر بهبودی

اختلالات اضطرابی مانند حملات پانیک مکرر در صورتی قابل درمان هستند که به موقع از متخصصان مشاوره گرفته شود. به تعویق انداختن مشکل همیشه به این معنی نیست که خود به خود برطرف می شود. اگر متوجه شدید که بی دلیل نگران موقعیت ها و افراد هستید یا می ترسید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با یک متخصص بهداشت روان مشورت کنید. متداول ترین روش های درمانی با هدف پیشگیری از محرک و پذیرش محرک است. ورزش منظم، فعالیت‌های آرام‌بخش و سبک زندگی سالم می‌تواند کمک زیادی به کنترل حملات پانیک کند.