جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن

یکی از نکات مهمی که در زمان رژیم و لاغری وجود داره جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدنه. این کار بستگی به رعایت رژیم غذایی سالم و مناسب داره. در این مقاله بررسی می کنیم برای جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن باید چه نکاتی رو رعایت کنیم.

جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن

جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن

جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن یکی از مهم ترین نکاتیه که در زمان رژیم و کاهش وزن باید مورد توجه قرار بگیره. برای اینکه از بروز این حالت جلوگیری بشه باید موادی رو در رژیم غذایی قرار بدین که مغذی هستند و حاوی ویتامینن. این ها باعث میشن در دوران رژیم خود احساس ضعف، بی حالی و خستگی نداشته باشین. در ادامه تعدادی از موادی که باعث جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن میشن رو معرفی و بررسی میکنیم.

● مصرف ویتامین های گروه B : یکی از مهم ترین موادی که کمک میکنه از ضعف و بی حالی در زمان کاهش وزن و لاغر شدن جلوگیری بشه استفاده از ویتامین B هست. زمانی که بدن داره کاهش وزن پیدا میکنه انرژی زیادی مصرف میکنه و باید از ویتامین B استفاده کرد. برای تامین ویتامین B روزانه مصرف یک مولتی ویتامین هم کافیه و باعث میشه کارهای خودتون رو با ضعف و خستگی کم تری انجام دهید. بهتره مواد مغذی و ویتامین ها از مواد غذایی تامین بشن اما اگر غذا نتونست این مواد رو تامین کنه میشه از مکمل ها استفاده کرد.

● مصرف ویتامین C : مصرف ویتامین C در زمان رژیم باعث میشه بدن در برابر عفونت ها مقاوم بشه. همچنین مصرف این ویتامین برای ساخت بافت عضلانی و عروق هم کمک کننده ست. باید توجه کنین که نباید این ویتامین رو زیاد از حد مصرف کنین چون ممکنه به بدنتون آسیب وارد کنه.

مصرف پروتئین و سایر مواد غذایی برای جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن

● مصرف پروتئین : اهمیت مواد پروتئینی در زمان رژیم غذایی بیش تر از مصرف مواد حاوی چربی و کربوهیدرات است. استفاده از مواد پروتئینی مانند تخم مرغ، گوشت، ماهی کم چرب و حبوبات باعث جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن میشه و فرد در طول روز کم تر احساس گرسنگی میکنه. همچنین مصرف پروتئین کافی در زمان رژیم باعث میشه بافت عضلانی از بین نره. با کاهش از بین رفتن بافت عضلانی متابولیسم بدن بهتر میشه و در نتیجه سوخت و ساز چربی ها بیش تر میشه و روند لاغری بهتر پیش میره.

● مصرف مواد غذای حاوی فیبر : غذاهای فیبر دار باعث میشن که غذا مدت زیادی در معده باقی بمونه. در این زمان مغز پیغام سیری میفرسته و فرد دیگر احساس گرسنگی نمیکنه. در نتیجه غذای کم تری میخوره.

● مصرف میوه جات : یکی دیگر از راه هایی که برای جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن موثره مصرف میوه هاست. میوه ها باعث میشن گلیکوژن درون کبد زیاد بشه و فرد کم تر احساس گرسنگی داشته باشه. فروکتوزی که در کبد وجود داره باعث تولید گلیکوژن در کبد میشه.

● آب بنوشین : آب دمای بدن رو تنظیم میکنه و برای حرکات بدن لازمه. همچنین باعث میشه که تامین انرژی در بدن به خوبی صورت بگیره. پس کم آبی بدن میتونه یکی از دلایلی باشه که فرد احساس ضعف و خستگی کنه. یکی از راه های جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن مصرف آب کافیه.

ضعف در دوران رژیم نشانه چیست ؟

ضعف در دوران رژیم نشانه چیست ؟

جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن روش های گوناگونی داره. اما باید ابتدا علت ضعف رو پیدا کنیم و بعد از آن به درمان اون بپردازیم.
یکی از مواردی که ضعف در زمان لاغر شدن رو باعث میشه کمبود ویتامین های خانواده B هست. در زمانی که در بدن کمبود ویتامین های B وجود داشته باشه مصرف کربوهیدرات و چربی ها باعث ضعف و خستگی میشه.

ضعف و خستگی میتونه در اثر کمبود پروتئین در رژیم غذایی باشه. همچنین اگر غذاهایی که مصرف می کنیم حجم کربوهیدرات و چربی در آن ها کم تر از میزان استاندارد باشه باعث میشه در طول روز احساس ضعف و خستگی داشته باشیم.

اگر بخواهیم به طور کلی بررسی کنیم زمانی که در روند لاغری خود احساس ضعف و خستگی پیدا میکنین باید به طور معمول علت رو در مواد غذایی که مصرف میکنین پیدا کنین. کمبود موادی مانند ویتامین ها ( B و C ) ، پروتئین، کربوهیدرات و چربی باشه. در این شرایط بهتره به یک متخصص تغذیه مراجعه کنین و درباره رژیم غذایی که استفاده میکنین به او توضیح بدین. در این صورت اون میتونه مشکلی که در رژیم غذایی وجود داره رو پیدا کنه و با جایگزین کردن یک رژیم غذایی دیگر مشکل شما رو حل کنه.

به طور کلی ضعف:

کمبود بعضی از مواد در خون هم ممکنه عاملی برای ضعف و خستگی باشه که در زمان رژیم و لاغر شدن خودشو بیش تر نشون میده. در این شرایط بهتره آزمایش خون بدین و بعد از مشخص شدن نتیجه آزمایش اگر کمبودی در خونتون وجود داره داروهای مربوط به آن را مصرف کنین.

موارد قبلی که عنوان کردیم مربوط به دلایل پزشکی ضعف و خستگی بودن. در روش زندگی فرد هم فاکتورهایی وجود داره که به این ضعف و خستگی دامن میزنه. مثل :

● مصرف زیاد مواد کافئین دار ؛
● شیفت های کاری زیاد و با رفت و آمد بالا ؛
● مصرف تنقلات زیاد و غذاهای بیرونی ؛
● کم تحرک بودن و ورزش نکردن ؛
● نداشتن وقت برای استراحت و تفریح.

بعضی از شرایط روحی روانی هم میتونن باعث دامن زدن به خستگی در زمان لاغری بشن. به ویژه در زمان رژیم و لاغری چون در سبک زندگی فرد تغییراتی ایجاد شده ممکنه علائمی از افسردگی در فرد دیده بشه که باعث بیش تر شدن ضعف و خستگی میشه. استرس و اضطراب هم میتونن به حالت و ضعف و خستگی که در فرد به وجود اومده دامن بزنن.

برای جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن ابتدا باید تمام عواملی که باعث میشن ضعف و خستگی بروز کنه رو بشناسیم و بعد با از بین بردن این شرایط و یا تغییر آن ضعف و خستگی رو از بین ببریم.

ضعف و بی حالی در رژیم لاغری

ضعف و بی حالی در رژیم لاغری

همانطور که در بخش های قبلی اشاره کردیم عوامل متعددی وجود دارن که باعث میشن فرد در زمانی که رژیم لاغری رو در پیش گرفته احساس خستگی و ضعف کنه. این عوامل میتونن در اثر موارد پزشکی باشن مثل کم خونی یا در اثر کمبود مواد غذایی خاصی باشن مثل کمبود ویتامین های خانواده B. عوامل روحی روانی هم در بروز خستگی و ضعف اثر دارن.

مثلا کسانی که افسردگی یا استرس دارن ممکنه در دوران رژیم خود احساس ضعف و خستگی کنن. دسته دیگری که ممکنه باعث ضعف و خستگی در دوران لاغری بشه سبک زندگیست. مثلا افرادی که خوراکی های کافئین دار زیاد استفاده میکنن یا کسانی که کارشان سنگین است و فشار زیادی روی آن ها وارد میکنه در زمان لاغر شدن بیش تر احساس ضعف و خستگی دارن.

برای ضعف و بی حالی در رژیم لاغری در مرحله اول باید ببینیم علت ضعف و خستگی ما چیه. بعد از اینکه علتش را پیدا کردیم باید از روش هایی استفاده کنیم که این عوامل از زندگیمون حذف بشن.

برای رفع گرسنگی در رژیم چی بخوریم ؟

در این بخش مقاله شما رو راهنمایی میکنیم که چگونه گرسنگی خودتون رو در زمان رژیم از بین ببرین و در کنارش به جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن هم کمک کنین.

● مصرف پروتئین رو افزایش بدین : مواد پروتئینی علاوه بر این که در کوتاه مدت گرسنگی شما رو از بین میبرن باعث میشن در بلند مدت هم احساس گرسنگی کم تری داشته باشین. مواد پروتئینی مثل تخم مرغ، ماهی کم چرب و گوشت کم چرب گرسنگی شما رو از بین میبرن و همچنین مانع از این میشن که بدن شما کالری زیادی دریافت کنه. مصرف پروتئین باعث میشه گلوکز خون شما ثبات داشته باشه و همچنین از تخریب بافت عضلانی شما جلوگیری میکنه.

● برای جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن میوه خوردن رو فراموش نکنین : یکی از عللی که باعث می شود فرد احساس گرسنگی کنه تخلیه ذخیره گلیکوژن کبده. زمانی که گلیکوژن کبد استفاده میشه و ذخایرش کم میشه فرد حس گرسنگی میکنه. میوه ها حاوی قند فروکتوز هستن که میتونن به گلیکوژن تبدیل بشن و در کبد ذخیره بشن. در نتیجه با خوردن میوه کبد همیشه ذخیره گلیکوژن داره و فرد احساس گرسنگی کم تری داره.

● مصرف فیبر رو در برنامه غذاییتون افزایش بدین : فیبر یکی از موارد اصلیه که باید در رژیم غذایی وجود داشته باشه. فیبر در دو جهت برای احساس سیری موثره. اول اینکه باعث میشه کشیدگی دیواره معده بهبود پیدا کنه. وقتی دیواره معده کشیده بشه مغز پیام سیری میفرسته و فرد احساس سیری میکنه. پس غذاهای فیبری کمک میکنن که فرد زودتر احساس سیری کنه. از طرف دیگر فیبر باعث میشه حرکت غذا در لوله گوارش کند میشه. در نتیجه غذا مدت بیش تری در معده باقی میمونه که باعث میشه فرد مدت بیش تری احساس سیری داشته باشه.

هم چنین:

● چربی های خوراکی رو به اندازه متعادل در رژیم غذایی قرار بدین : وجود چربی در غذا باعث میشه که روند حرکت مواد غذایی در لوله گوارش کند بشه در نتیجه باعث میشه غذا مدت بیش تری در معده باقی بمونه فرد احساس سیری داشته باشه. از طرفی وقتی رژیم غذایی چربی نداشته باشه طعم غذاها خوشمزه نیست. این نکته باعث میشه بعد از مدتی افراد از رعایت رژیم غذایی دست بردارن. پس وجود چربی در رژیم غذایی پایبندی افراد به رژیم ر افزایش میده.

● خوردن صبحانه کامل فراموش نشه : تحقیقات نشان دادن که خوردن صبحانه مغذی و کامل کمک میکنه در طول روز احساس گرسنگی کم تر به سراغ شما بیاد. پس یکی از راه ها برای از بین بردن گرسنگی در زمان رژیم غذایی و کم کردن این احساس خوردن صبحانه کامل و مغذیه.

● کربوهیدرات : شاید مصرف کربوهیدرات به تنهایی برای حفظ انرژی و از بین بردن گرسنگی مناسب نیست اما در شرایط فوری بهترین گزینه برای از بین بردن گرسنگیه.

مکمل برای ضعف بدن

مکمل برای ضعف بدن

● قرص ویتامین B12 : یکی از ویتامین هایی که نقش زیادی در ساخت و ساز بدن و تبدیل غذا به انرژی داره ویتامین B12 ست. این ویتامین معمولا در اثر مصرف مواد غذایی تامین میشه. اگر غذا نتونه این ماده رو تامین کنه باید مکمل های آن را استفاده کرد.

● قرص ویتامین D : یکی از علل شایع ضعف و خستگی بدن کمبود ویتامین D هست که میتونه باعث بروز افسردگی بشه. در این موارد از قرص یا آمپول ویتامین D استفاده میشه.

● قرص ویتامین های گروه B : درباره ویتامین B12 صحبت کردیم. ویتامین های دیگر خانواده B هم نقش زیادی در رفع خستگی دارن. در صورت کمبود باید از قرص های مکمل این ویتامین ها استفاده کرد.

● قرص ویتامین C : این ویتامین بیش تر سیستم ایمنی رو قوی میکنه و در این مورد استفاده میشه. اما در رفع ضعف و خستگی در افراد هم موثره.

● قرص آهن : یکی از دلایل شایع احساس ضعف و خستگی در افراد مختلف کمبود آهنه. برای تشخیص کمبود آهن باید آزمایش خون داده بشه و بعد از مشخص شدن کمبود با استفاده از قرص آهن کمبود آهن خون جبران بشه.

علت سرگیجه در رژیم لاغری

دلایل گوناگونی وجود داره که فرد در زمان لاغری احساس سرگیجه کنه برای جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن باید بسیار مراقب رژیم های غذایی بود .

این علل عبارتند از :
● افت فشار خون : یکی از علل شایع سرگیجه افت فشار خونه. مخصوصا اگر سرگیجه در زمانی باشه که فر میخواد از وضعیت خوابیده به وضعیت نشسته یا ایستاده تغییر موقعیت بده.

● کاهش آب بدن : کم آبی بدن میتونه باعث ضعف و سرگیجه بشه. همچنین در این شرایط فشار خون افت پیدا میکنه.
● مصرف زیاد کافئین : کافئین محرکه و جریان خون به مغز رو کم میکنه. اگر بیش از اندازه مصرف بشه باعث بروز سرگیجه میشه.
● حمله عصبی : گاهی اوقات اضطراب همراه با سرگیجه اتفاق میفته که حمله عصبی محسوب میشه.

● تنفس سریع : زمانی که تنفس عمیق و سریع باشه کربن دی اکسید بدن کم میشه و اکسیژن به خوبی به بافت ها نمیرسه و باعث بروز سرگیجه میشه.

خلاصه مقاله

موضوع اصلی که در این مقاله درباره آن صحبت کردیم جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن بود. عنوان کردیم که برای جلوگیری از ضعف در زمان لاغر شدن باید به رژیم غذایی خود توجه ویژه داشته باشیم. ویتامین ها نقش پررنگی رو در جلوگیری از سرگیجه دارن برای همین اگر کمبود ویتامین های B و C وجود داشته باشه حتما باید درمان بشن. عوامل مختلفی سرگیجه رو به وجود میاوردن که در مقاله عنوان شدن.

دیدگاهتان را بنویسید