ترس از خوابیدن

آیا تا به حال به شما توجه کرده است که حملات شبانه بی خوابی یا بی خوابی یکی از ویژگی های مشترک اضطراب است؟ کم‌خوابی یا بی‌خوابی یک همراه رایج برای حملات اضطرابی است. برخی ممکن است فکر کنند که اضطراب چیزی است که باعث کم خوابی می شود و بی خوابی فقط نشانه ای از یک مشکل فیزیولوژیکی یا روانی بزرگتر است. اما صادقانه بگویم، می تواند دقیقا برعکس باشد. محققان در حال کشف این موضوع هستند که چگونه کمبود خواب یا بی خوابی می تواند یکی از دلایل اصلی اضطراب باشد.

برخی ممکن است تعجب کنند که چگونه کمبود خواب می تواند منجر به اختلال عاطفی شود. خوب، بیایید با اصول اولیه شروع کنیم. 5 مرحله خواب در چرخه خواب وجود دارد. آنها مراحل 1-4 هستند که فاز خواب غیر REM (NREM) را تشکیل می دهند و مرحله 5 که فاز REM است. در طول خواب، بدن باید هر پنج مرحله چرخه خواب را چندین بار در شب بگذراند. اگرچه عملکرد خواب ناشناخته است، اما مطالعات متعددی انجام شده است که نشان می دهد هر مرحله فواید سلامتی خاصی برای بدن دارد. هنگام بررسی مزایای مرحله 5 خواب REM به ویژه، بسیاری این را به عنوان مرحله رویا می شناسند. این مرحله برای پاکسازی ذهن از رویدادهای استرس زا در روز مفید است، که روش طبیعی بدن برای مقابله با اضطراب یا سایر اشکال استرس است. مرحله REM علاوه بر رویا دیدن، تثبیت سلامت عاطفی را نیز بر عهده دارد. وقتی خواب REM کافی نداریم، مراکز عاطفی مغز نامتعادل می شوند و تمایل داریم بیشتر از حد معمول “بیش فعال” رفتار کنیم. خواب REM برای متعادل کردن خلق و خوی روزانه و پاسخ به شرایط استرس زا مهم است. یکی از دلایل متعدد اضطراب، نداشتن خواب کامل شبانه یا اختلال ناگهانی در خواب REM است.

عوامل زیادی را می توان به مسدود کردن خواب REM نسبت داد. یکی از رایج ترین آنها مصرف الکل و کافئین است که به خودی خود می تواند باعث اضطراب و سایر اختلالات عاطفی یا روانی شود. الکل و کافئین می توانند با عملکرد هورمون های شیمیایی مختلف که چرخه خواب را تنظیم می کنند، تداخل ایجاد کنند. برخی از افراد ممکن است از الکل برای آرامش و القای خواب استفاده کنند، اما مصرف بیش از حد الکل می تواند الگوی خواب شما را مختل کند و خواب REM را مختل کند. از طرف دیگر، کافئین می تواند با بیدار نگه داشتن شما، خواب REM را مختل کند. کمبود خواب ناشی از الکل و کافئین باعث ایجاد اضطراب می شود.

تغییرات ناگهانی و ناگهانی در چرخه خواب نیز می تواند باعث ناراحتی عاطفی شود. بی خوابی و سایر اختلالات خواب می توانند به شدت فعالیت هورمون ها را تغییر داده و مسیرهای مختلف مغز را تنظیم کنند. این تغییرات در فعالیت مغز می تواند چرخه خواب را مختل کند. عامل دیگری که خواب REM را مختل می کند و باعث اضطراب می شود، افزایش سطح کورتیزول در مغز است. تحقیقات ثابت کرده است که سطوح بالاتر کورتیزول، یک هورمون استرس، نه تنها چرخه خواب را مختل می کند، بلکه به مسائل عاطفی مانند اضطراب و سایر اختلالات افسردگی نیز کمک می کند. ورزش، درست قبل از خواب، و رژیم غذایی نامناسب می تواند سطح کورتیزول را در مغز افزایش دهد و خوابیدن در شب را سخت تر کند. در نتیجه، یک مورد اضطراب یا افسردگی نتیجه نهایی است.

داروهای خواب آور تجویزی که به عنوان درمان بی خوابی تجویز می شوند نیز می توانند باعث اضطراب شوند. مطالعاتی انجام شده است که نشان می دهد بسیاری از قرص های خواب بسیار محبوب می توانند عوارض جانبی اضطراب و افسردگی خفیف داشته باشند. آمار نشان می دهد که حدود 90 درصد از مبتلایان به اضطراب و افسردگی از بی خوابی مزمن رنج می برند. اکثر مردم بر این باورند که اضطراب یا افسردگی باعث بی خوابی می شود، در حالی که در واقعیت عدم تکمیل چرخه خواب می تواند یکی از دلایل اصلی اضطراب یا تقویت یک وضعیت از قبل موجود باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، ما باید تلاش کنیم تا انواع استرس ها را کاهش دهیم و سعی کنیم سطح خواب سالمی داشته باشیم تا از اضطراب یا سایر اختلالات افسردگی رهایی یابیم.