برای کاهش وزن به دنبال معجزه نباشید! از نظر علمی ما هیچ به اصطلاح «چربی سوز» نداریم.


همشهری آنلاین-یکتا فراهانی: افرادی که تمایل زیادی به کاهش وزن دارند آنها باید توجه داشته باشند که مصرف داروها و مکمل ها; آنها را وسوسه نکنید زیرا سازندگان این محصولات بدون هیچ پشتوانه علمی و تحقیقات بالینی به آنها وعده های عجیبی می دهند. در عین حال، این ترکیبات می توانند برای سلامتی ما خطرناک و به طور بالقوه غیرقابل پیش بینی باشند.

برای کاهش وزن به دنبال معجزه نباشید!  از نظر علمی هیچ غذایی به نام نداریم

دکتر محمدرضا وفا، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران

روش کاهش وزن با دستگاه چربی سوز علمی نیست

دکتر محمدرضا وفا، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در باره مواد غذایی تحت عنوان چربی سوز می گویند: از نظر به اصطلاح چربی سوزها باید گفت که تا به امروز غذایی وجود ندارد که بتوانیم آن را چربی سوز بدانیم. در واقع تا کنون هیچ ماده غذایی شناخته شده ای وجود ندارد که بتواند چربی را در بدن بسوزاند و این از نظر علمی به هیچ وجه صحت ندارد.

پس توجه داشته باشید که تمامی این موارد مطرح شده در باشگاه های ورزشی و در دستور کار رژیم های لاغری در خصوص استفاده از چربی سوزها مردود و غیر قابل قبول است.

میزان چاقی و اضافه وزن

به گفته دکتر وفا، تولد چربی سوزها از آنجا ناشی می شود که اکنون مشکل چاقی و اضافه وزن در سراسر جهان و همه افراد چاق و دارای اضافه وزن گسترش یافته است. آنها می خواهند سریع و در کمترین زمان ممکن وزن کم کنند و به اصطلاح از شر بافت چربی که در نواحی مختلف در بدن انباشته شده است خلاص شوند.

برای کاهش وزن به دنبال معجزه نباشید!

متأسفانه اکثر افراد دارای اضافه وزن انتظار دارند معجزه ای به آنها کمک کند تا به زودی به وزن ایده آل خود برسند، این روش صحیح و علمی نیست. در این میان، بسیاری از افراد سودجو عملاً از این نیاز سوژه های خود سوء استفاده می کنند و در مورد انواع مواد شیمیایی که بسیاری از آنها اصلاً تأثیری ندارند یا تأثیر چندانی بر کاهش وزن ندارند، اغراق می کنند و به آنها چربی سوز می گویند; در حالی که از نظر علمی و بیوشیمیایی معنی ندارد.

فعالیت و ورزش؛ طبیعی ترین راه برای کاهش وزن

دکتر وفا می گوید مشکل چاقی و اضافه وزن و وزن افراد به طور کلی تعادلی است بین کل کالری انرژی که از غذا و نوشیدنی دریافت می کنیم و همچنین تعداد کالری هایی که بدنمان مصرف می کنیم.

توجه داشته باشید که فیزیولوژیکی ترین و طبیعی ترین روش استفاده از کالری در بدن ما از طریق فعالیت بدنی و ورزش است. یعنی زمانی که ورزش می کنیم ناگزیر به گلوکز (قند) برای عملکرد فیزیکی در عضلات و همچنین تری گلیسیرید یا اسیدهای چرب نیاز داریم که ماهیچه های ما می توانند تا حدی بسوزانند و آنها را به انرژی تبدیل کرده و از آنها استفاده کنند.

بنابراین تنها روش علمی که می تواند مواد انرژی زا مانند گلوکز و اسیدهای چرب را در بدن و ماهیچه ها بسوزاند و آنها را به واحدهای انرژی تبدیل کند این است. آدنوزین تری فسفات یا ATP تبدیل در انجام کارهای بدنی، حرکت، دویدن و کلیه فعالیت های ورزشی کند است.

توجه داشته باشید که به همین دلیل است که ورزشکاران بسته به شدت، نوع و مدت تمرینات خود به انرژی بیشتری از طریق غذا و نوشیدنی نیاز دارند.

افزایش دهنده های کالری چه ضرری برای ما دارند؟

به گفته این متخصص تغذیه، اعتقاد بر این است که بسیاری از ترکیبات به افزایش مصرف کالری در بدن کمک می کند و منجر به مصرف بیشتر چربی در بافت عضلانی می شود که از نظر بیوشیمیایی ثابت نشده است.

برخی از آنها ترکیبات واقعی مانند چای سبز یا چای، قهوه و به طور کلی نسکافه هستند که با افزایش ضربان قلب باعث افزایش گردش خون می شوند. در عین حال تأثیر کمی بر فعالیت های متابولیکی (سوخت سازی) بدن می گذارند و به همین دلیل مقدار بسیار کمی کالری مصرفی به بدن اضافه می کنند.

اما این مقدار با مصرف غذاهای پرچرب مانند غذاها یا شیرینی هایی که به دلیل چگالی چربی و کالری بسیار بالا هستند و سایر غذاهای دارای چربی های پنهان مقایسه می شود. خیلی معمولی است.

شیرینی ها و فست فودها مانند سم عمل می کنند

این متخصص تغذیه می گوید در واقع مصرف زیاد فست فود و انواع شیرینی ها نه تنها مضر است بلکه گویی مانند سم در بدن عمل می کند.

علاوه بر این، نباید بیش از دو تا سه فنجان چای، چای سبز، قهوه یا نسکافه در روز مصرف کنیم. زیرا باعث تحریک بیش از حد ترشح اسید در معده و در نتیجه ریفلاکس (بازگشت اسید به مری) می شود. این بیماری در صورت عدم درمان مناسب می تواند جدی و خطرناک شود. در عین حال می تواند باعث زخم های گوارشی و روزنه های مری و افزایش ضربان قلب شود.

یعنی میزان افزایش کالری مواد غذایی که باعث افزایش مصرف کالری می شود و معمولا افراد چاق از آن استفاده می کنند با فعالیت بدنی و ورزش قابل مقایسه نیست و در واقع تاثیر بسیار زیادی دارد.کم.

کاهش وزن باید بر اساس یک روش اصولی و علمی باشد

به گفته دکتر وفا، کاهش وزن باید طبق روش علمی و البته زیر نظر متخصصان تغذیه انجام شود; نه با استفاده از تمام موادی که به نام های چربی سوز یا قرص های لاغری به بازار عرضه می شوند.

علاوه بر این، اگر تغییرات رژیم غذایی با افزایش فعالیت بدنی و ورزش همراه نباشد، در دراز مدت موثر نخواهد بود. زیرا افزایش فعالیت بدنی و ورزش در کنار رژیم درمانی با توجه به شرایط جسمی، محیطی و اجتماعی افراد متفاوت است.

یعنی هر فرد باید بتواند فعالیت بدنی مناسب خود را برای چنین شرایطی انتخاب کند. به عنوان مثال، برخی از افراد مسن باید فعالیت خود را به دلیل مشکلات مفصلی محدود کنند و تحت نظر فیزیوتراپ یا فیزیوتراپ ورزش کنند.

اما جوان ترها به جای استفاده از روش اشتباه و مصرف موادی به نام چربی سوز یا مواردی از این دست باید سبک زندگی و رژیم غذایی خود را اصلاح کنند.

درمان حمایتی برای افراد مقاوم به رژیم های کاهش وزن

البته تعدادی دارو وجود دارد که توسط مراکز معتبر دانشگاهی و انجمن های علمی در زمینه علوم تغذیه در سراسر جهان تایید شده است، اما البته تعداد داروها به گفته این متخصص تغذیه، از نوک آن بیشتر نیست. از انگشت

این مواد می توانند به عنوان یک درمان کمکی برای افرادی که به رژیم درمانی مقاوم هستند و مشکلات متابولیک بیشتری دارند استفاده شود. اما مصرف آن باید توسط کارشناسان مربوطه برای مدت معین و بر اساس شرایط فرد تجویز شود; نه اینکه آنها را با هم به عنوان یک روش کاهش وزن توصیه کنیم.

از رژیم های لاغری سریع خودداری کنید

به گفته دکتر وفا، رژیم های کاهش وزن باید بر اساس اصول درمان چاقی و اضافه وزن زیر نظر تیم علمی اختصاصی باشد که گاهی برای برخی افراد علاوه بر فعالیت بدنی، نیاز به مداخلات روانی و مشاوره نیز دارد. در این مورد، به طوری که می تواند اساسی و اساسی باشد; خوردن آنها را برطرف کرد.

در غیر این صورت، روش های کاهش وزن سریع با استفاده از موادی که توسط علم تایید نشده اند، عوارض جانبی بالینی جدی خواهند داشت. آنها همچنین برگشت پذیر خواهند بود.

بیشتر بخوانید: