این غذاها هوش شما را پایین می آورند



به گزارش همشهری آنلاین، شاید تصور اینکه تغذیه تاثیر جدی بر ضریب هوشی دارد برای اکثر مردم سخت باشد، اما تحقیقات نشان می دهد که عملکرد شناختی پس از مصرف یک رژیم غذایی پرچرب در یک دوره زمانی کوتاه، بیش از یک هفته، حدود 20 است. درصد کاهش یافته است.

در طول این مطالعه، محققان وضعیت موش ها را مورد بررسی قرار دادند و به آنها رژیم غذایی مشابه غذاهای ناسالم انسانی دادند. بررسی ها نشان داد که پس از 9 روز، نه تنها عملکرد شناختی آنها تحت تأثیر قرار گرفت، بلکه فعالیت بدنی آنها نیز 50 درصد کاهش یافت.

به گفته محققان، اثرات کوتاه مدت رژیم غذایی پرچرب شگفت آور است. دکتر اندرو موری، نویسنده اول این مطالعه در مورد این موضوع گفت: مطالعه قبلی نشان داده است که رژیم غذایی پرچرب می تواند عملکرد شناختی را در انسان کاهش دهد.

ما متوجه شدیم که وقتی موش‌ها از یک رژیم غذایی کم‌چرب استاندارد به یک رژیم غذایی پرچرب تغییر داده شدند، عملکرد بدنی شگفت‌آوری را از دست دادند. علاوه بر این، مشخص شد که تنها پس از 9 روز، آنها در مقایسه با موش هایی که تغذیه معمولی دریافت کرده بودند، تنها 50 درصد از مواقع قادر به دویدن روی تردمیل بودند.

دکتر اندرو موری در ادامه توضیح داد و افزود: در یک رژیم غذایی استاندارد، هفت و نیم درصد کالری از چربی حاصل می شود. این یک رژیم غذایی کم چرب است، اما یک رژیم غذایی پرچرب که در آن 55 درصد کالری از چربی حاصل می شود، که به نظر زیاد می رسد، اما واقعاً با استانداردهای انسانی زیاد نیست.

نتایج نشان داد که پس از 9 روز، موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب استفاده می‌کردند، 20 درصد اشتباهات بیشتری در هنگام یادگیری راهروهای پرپیچ‌وخم مرتکب شدند. آنها همچنین 50٪ کمتر می دوند.

محققان همچنین دریافتند که قلب موش ها با افزایش تلاش آنها برای پمپاژ خون در اطراف بدنشان بزرگ می شود.

پروفسور کایران کلارک، یکی از محققان ارشد این تیم، گفت: «اینها نتایج شگفت انگیزی هستند. یافته های ما نشان می دهد که تغذیه با چربی بالا، حتی برای دوره های زمانی کوتاه، می تواند به طور قابل توجهی بر بیان ژن، متابولیسم و ​​عملکرد فیزیکی تأثیر بگذارد. به نظر می رسد در کمتر از یک هفته، تغییر رژیم غذایی باعث شد که قلب موش ها کارایی بسیار کمتری داشته باشد.

ما انتظار داریم نتایج مطالعات مشابه روی داوطلبان انسانی، که اطلاعات بیشتری در مورد اثرات کوتاه مدت غذاهای پرچرب بر قلب ما به ما بدهد. ما قبلاً می دانیم که برای محافظت از سلامت قلب خود در دراز مدت، باید مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع شده را کاهش دهیم.

منبع: سیناپرس